Spring naar bijdragen

Teken!


AardLoper

Aanbevolen berichten

In "de morgen" staat een artikel over het onderzoek naar besmette teken in nederland http://www.demorgen.be/dm/nl/nieuws/gezond/326275

 

Door wie of wat wordt een teek eigenlijk gegeten? Meestal neemt bij veel voedsel z'n populatie toe en lost het probleem zichzelf op.Alhoewel er natuurlijk altijd teken zullen zijn, dus altijd oppassen.

bewerkt door surdo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Wij hebben in ieder geval voor twee tientjes een 'Steken & Beten'-setje gekocht, wat we tegenkwamen bij het tuincentrum. Inclusief teken-pincet plus handleiding! Klein en licht, dus dat gaat standaard de cache-tas in!

 

In onze Tickbite-cache kun je een kompleet setje meenemen voor slechts € 1,50!

 

Overigens loopt er een landelijke tekenbetenonderzoek waarbij nu een apart onderzoek komt voor Noord-Nederland. Eens kijken hoe groot de angst werkelijk moet zijn. We moeten het niet onderschatten maar overdrijven is ook een vak. De kans dat je aan roken doodgaat is duizenden malen groter!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In onze Tickbite-cache kun je een kompleet setje meenemen voor slechts € 1,50!

 

:crybaby: Je wilt vast niet weten bij welke cache ik verleden jaar een besmette tekenbeet heb opgelopen. :crybaby:

Het was tijdens een lang weekend cachen in Drente. De tekenpen hebben we altijd bij ons en toen niet gekocht!

We hebben toen ongemerkt een andere "goodie"meegenomen.

Nooit een teek gevonden maar wel een klassieke rode ring op mijn kuit gekregen.

Na een aantal weken antibiotica is de kring verdwenen.

We cachen nog steeds zonder teken angst, maar controleren nu wel goed bij thuiskomst. :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even in de herhaling: als je een teek tijdig (binnen 24 uur) en correct (met tekentang en zonder chemische ''truukjes'' ) verwijdert en je het wondje na verwijdering van de teek ontsmet, is de kans op een besmetting met Lyme practisch 0.

 

Daarom leek het me goed om even te noemen dat er een nieuwe landelijke richtlijn is m.b.t. het verwijderen van teken. Voorheen werd geadviseerd om de teek er met een tekentang uit te draaien; nu wordt geadviseerd om hem er recht uit te trekken. Op die manier is er minder kans dat er delen van de kop achterblijven.

bewerkt door TinkerTeam
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ieks :thumbup:

weer een teek

 

ik kan blijkbaar niet normaal door het bos meer lopen. Dit keer niet van de paden af, alleen een keer gebukt om onze cache te openen.

En ja hoor.

 

wat ik wel typisch vind: 's avonds kijk je en zie je nergens wat, de volgende ochtend: ja hoor heeft er éé zich lekker vastgebeten aan je....

 

ieks

 

overigens draaiend eruit gehaald. Recht eruit trekken geeft gewoon weerstand, en met draaien is het net alsof de kurk van de fles komt..

 

toch maar voor de zekerheid mijn hele bed nagekeken, maar niks hoor. Rara waar komen die beesten toch vandaan en waar verstoppen ze zich als je voor de spiegel staat.

bewerkt door jojonl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voorkomen is beter dan blussen. Maar laten we eerlijk zijn: dat lukt lang niet altijd.

 

Maar toch alle tips voor bij een boswandeling maar even op een rijtje:

 

1. Blijf zoveel mogelijk op de paden.

2. Moet je toch van het pad, loop dan liever om een stel struiken heen als er doorheen.

3. Duw een tak liever even aan de kant, in plaats van hem langs je lichaam te laten schuren.

4. Het liefst kleding die je lichaam volledig bedekt (pet, lange broek, lange mouwen). (Doe ik ook niet als het warm is hoor!)

5. Bij de auto: even de kam door de haren.

6. Thuis: onder de warme douche, ook de haren wassen, en de kleren in de was. Ze kunnen nl. ook in je kleren achterblijven en zich dan de volgende dag alsnog vastbijten.

 

Word je onverhoopt toch gebeten? Dan met tekentang de teek verwijderen en wondje deppen met doekje/watje met wat medicinale alcohol 70%. En verder in de gaten houden; maar dat is bekend.

 

Maar voor alles: niet te paniekerig over doen, en gewoon blijven genieten van het cachen!! :thumbup:

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ben er nog beetje huiverig over... blijf nu mooi uit de bossen...kl*te beestjes :thumbup:

Dat moet je dus niet doen. Gewoon rekening mee houden, maar niet thuisblijven. Maak het allemaal niet te groot!

 

Bovendien: ze schijnen tegenwoordig ook gewoon bij je in de tuin te zitten ... :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ben er nog beetje huiverig over... blijf nu mooi uit de bossen...kl*te beestjes :yes:

Dat kun je doen, maar dit is niet de enige plek waar ze zitten. Wil je zeker zijn dat je geen teken krijgt moet je thuis in een hoekje gaan zitten en dan maar hopen dat een eventuele hond of mede gezinslid ze niet meeneemt :dribble:

 

Gewoon het bos in gaan en 's avonds goed nakijken en evt. Deed gebruiken voor dat je het bos ingaat. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor een paar euro koop je bij de drogist zon muggenstift... Officieel voor muggen, maar die stiften van Vapona (of zoiets, ze zijn geel met witte dop) zijn ook tegen teken en andere parasieten.. ze bevatten tevens deet, iets waar teken een enorme hekel aan hebben... :yes:

 

Bij het cachen vorige week heb ik op alle strategische plekken en toegangswegen (boven de sokken, rond mijn middel, rond mijn nek en rond de grens tussen shirt en bovenarm) even een streepje met deze stift gezet en dit om het uur ongeveer even herhaald... Heb door de bosjes gelopen, maar geen teek gezien... Toegegeven, ik was verder ook redelijk voorzichtig, maar alle beetjes helpen! :dribble:

 

:thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovendien: ze schijnen tegenwoordig ook gewoon bij je in de tuin te zitten ... :eek:

Gisteravond bij een stel vrienden op bezoek. Blijkt hij net begin vorige week een tekenbeet opgelopen te hebben, waarschijnlijk tijdens werkzaamheden in zijn tuin.

 

Met rode vlek, dus nu bezig met een antiobiotica kuur. :cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hallo,

 

Op zaterdag had Rosie haar eerste kennismaking met een teek, die haar gebeten had [;)]

 

Bij het zoeken naar de waypoints van een cache bij Markelo genaamd: De Leemkoeln is Rosie gebeten door een teek [:(] Deze werd bij het douchen ontdekt en verwijderd.

 

De volgende gingen we nogmaals naar dezelfde cache en bezochten twee waypoints en de cachelocatie. Daarna hebben we nog een cache verderop gelopen genaamd: De Hulpe. Ook die werd door ons gelogd!

 

Bij thuiskomst bleek dat er heel wat met ons meegreisd was, namelijk 6 teken bij Rosie en 2 teken bij Ating [:lol1:] Deze werden allemaal verwijderd met de tekentang die inmiddels standaard in onze geocache uitrusting zit.

 

Helaas hebben we te laat gelezen dat je na het verwijderen wel mag ontsmetten, maar de komende dagen zullen we de bijtplekken in de gaten houden op rode vlekken of bloeduitstortingen [:(]

 

:) Dus even een paar spannende dagen!

 

Geogroet,

Ating en Rosie

bewerkt door Ating
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik ben vorige week het "slachtoffer"geworden van twee tekenbeten :lol1: . Na verwijdering van deze twee viezerikken heb ik inderdaad ook niet mijn beetplek ontsmet. Er is een vaag rood plekje blijven zitten. Wel heb ik de datum genoteerd en de plek beschreven waar ik de beet heb opgelopen, dat was een advies op één van de sites. :)

 

Omdat ik niet van plan ben om uit de bossen te blijven heb ik nu dus ook een middel gekocht wat ook bescherming bied tegen teken. Je kunt het gewoon bij de drogisterij krijgen en heet 'care plus deet ' er staat ook op vermeld dat het bescherming bieden tegen teken. Dus nu maar hopen dat het rustiger word want er zitten erg veel teken ook ik het lange gras.

Veel cache plezier iedereen. ;)

liefs van kzietwel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

op de een of andere manier lijkt het alsof teken ook een voorkeur hebben op mensen, ken een jonge die toch regelmatig met andere vrienden in de bossen verblijft. ieder keer als we met z'n allen in de bossen zij geweest is hij de pineut.... toch vreemd terwijl de rest nergens last van heeft.

 

zo heb ik tot vorig jaar geen tekenbeet gehad, vorig jaar 5 en dit jaar al 2!!

 

maar ben nog steeds niet bang voor dat kleine spinnetje...

 

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...