Spring naar bijdragen

Teken!


AardLoper

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...
ReizenReizen

Wij zijn dit jaar in januari begonnen met geocachen. En ik ben erg benieuwd hoe de komende maanden zullen gaan verlopen: muggen, teken, wespen etc etc :lol1::yes::D

Ik zelf heb nog nooit een teek gehad (ff afkloppen..."klop, klop"...) en zou dat het liefst zo houden. Ben niet zo'n held met die beestjes. Brrr. Maar gezien t enthousiasme in het cachen, moet ik toch zeker even een tekentang gaan aanschaffen.

Nee, wat dat betreft, ben ik dan meer een winter-cachster geloof ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Teek it or leave it!.... :D

 

Teken zijn nooit fijn maar bij natuurwandelingen helaas vaak een risico. Dus ff checken voor het slapen gaan. :yes:

Weet iemand misschien het nut van deze diertjes?

Vraag ik me nu opeens af... :lol1:

 

Ik heb er toen ik nog in de 'bosbouwwereld' vertoefde mas'sa's verwijderd, en gelukkig nooit lyme symptomen gezien.

 

Veel plezier verder allen die de natuur trotseren....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijf allert op deze ettertjes.

 

Ik ken een boswachter van NM die het waarschijnlijk niet gaat redden vanweg de ziekte van Lyme. :cry:

 

 

Tip: Ook in de zomer, draag in de bossen lange mouwen en lange broeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pet op je hoofd en een zakdoek om je kraag knopen, dan is het risico kleiner dat ze zich op je hoofd, nek of rug nestelen. Hoge (berg)schoenen en kousen kunnen je benen beschermen. 's Avonds je door een ander laten inspecteren.

 

Meer kun je niet doen. :cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pet op je hoofd en een zakdoek om je kraag knopen, dan is het risico kleiner dat ze zich op je hoofd, nek of rug nestelen. Hoge (berg)schoenen en kousen kunnen je benen beschermen. 's Avonds je door een ander laten inspecteren.

 

Meer kun je niet doen. :yes:

 

 

Wat preventief schijnt te helpen is vooraf insmeren met "tea tree oil". Het schijnt ook te helpen als behandeling tegen hoofdluis...

Een nadeel, je stinkt en ruikt een uur in de wind naar teak olie :cry:

Het voorkomt aanhechting van teken op de huid.

Kleine flesjes zijn bij de drogisterij te koop, wel prijzig... :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vorig jaar een hele grote rooie op mijn buik. Ik vroeg mij af wat het was, maar ik was nog niet geallarmeerd.

Ik liet het zien aan andere mensen, die mij vertelden dat het vast wel weer over ging. Na een paar maanden ben ik naar de dokter gegaan. En het bleek dus een tekenbeet te zijn. Dokter was boos dat ik daar zo lang mee had rondgelopen. Nu kijk ik wel linker uit. Ik heb trouwens gehoord dat je tegen de ziekte van Lyme inge-ent kan worden. Maar alleen gehoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat is de kans dat je een teek oploopt eigenlijk ?

Die kans hangt heel erg samen met de vragen:

1. hoe gedraag je je in het bos?

2. hoeveel teken zitten in het gebied waar je je bevindt?

 

Ad 1.

Als je gewoon bent om regelmatig dwars door dicht struikgewas of het hoge gras te banjeren heb je duidelijk meer kans een tekenbeet op te lopen.

Het verdient ook daarom al aanbeveling om op de paden te blijven.

 

Ad 2.

Het aantal teken is in bepaalde gebieden erg hoog. Het mag dan ook duidelijk zijn dat je daar een (sterk) verhoogde kans hebt op tekenbeten.

Zo heeft Staatsbosbeheer een gps route uitgezet in het Robbenoordbos in de kop van Noord-Holland, maar heeft de lokale boswachter moeten besluiten de route te sluiten vanwege het groot aantal teken dat je onderweg tegenkomt.

 

Tegelijkertijd moet je ook weer niet al te bang worden om het bos in te gaan trekken. Immers: de kans dat je besmet raakt door een tekenbeet is natuurlijk veel kleiner.

 

Er zijn 4 mogelijke scenario's ingeval van een tekenbeet:

1. Je wordt gebeten door een teek die niet besmet is (de grootste kans!). Geen probleem!

2. Je wordt gebeten door een besmette teek, maar die besmet jou niet. Ook geen probleem!

3. Je wordt gebeten door een teek die jou besmet, maar je lichaam reageert er helemaal niet op. Ook geen probleem!

4. Je wordt gebeten door een teek die jou besmet, en je lichaam reageert wel. In dat geval ga je naar de dokter en volg je een antibioticumkuur. Uiteindelijk dus ook geen probleem!

 

Advies is dus om niet bang te zijn voor een tekenbeet/-besmetting, maar om je bewust te zijn van het risico dat je loopt. Want al is het risico niet groot, het is er wel! :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vorig jaar een hele grote rooie op mijn buik. Ik vroeg mij af wat het was, maar ik was nog niet geallarmeerd.

Ik liet het zien aan andere mensen, die mij vertelden dat het vast wel weer over ging. Na een paar maanden ben ik naar de dokter gegaan. En het bleek dus een tekenbeet te zijn. Dokter was boos dat ik daar zo lang mee had rondgelopen. Nu kijk ik wel linker uit. Ik heb trouwens gehoord dat je tegen de ziekte van Lyme inge-ent kan worden. Maar alleen gehoord.

 

Bij mijn weten kan je niet worden inge-ent tegen Lyme. Dit kan echter wel tegen FSME.Dit kan ook door een tekenbeet overgebracht worden.(FSME is een ontsteking van het centrale zenuwstelsel en kan zowel bij mensen als bij dieren voorkomen. Het virus kan een ontsteking van de hersenen (encefalitis), van het hersenvlies (meningitis) of van beide (meningo-encefalitis) veroorzaken. FSME komt meestal in Europa en Azië voor. De Benelux-landen, Denemarken, Groot-Brittannië en het Iberische schiereiland werden er tot nog toe niet door getroffen). Wij hebben ons twee jaar geleden laten inenten omdat we in Zuid Duitsland op vacantie waren. Het werd toen niet vergoed. (Kosten ong: € 50,00 per vaccinatie) Volgend jaar moeten we weer voor een prik op herhaling. Je haalt er twee vlak achter elkaar en binnen 9-12 maanden de derde. Daarna moet je om de drie jaar een nieuwe vaccinatie (1 prik) halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik snap niet waarom je een pet op moet ter voorkoming??

 

teken zitten toch in het struikgewas/hoge gras?? Met een lengte van 1.80 moeten ze dan wel erg hoog springen???

 

ik heb ooit begrepen dat ze nooit vanuit de bomen naar beneden komen vallen, maar dat ze vanuit het gras met name springen naar warmere plekjes...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik snap niet waarom je een pet op moet ter voorkoming??

 

teken zitten toch in het struikgewas/hoge gras?? Met een lengte van 1.80 moeten ze dan wel erg hoog springen???

 

ik heb ooit begrepen dat ze nooit vanuit de bomen naar beneden komen vallen, maar dat ze vanuit het gras met name springen naar warmere plekjes...

 

Teken springen niet. Hoewel...

Zelfs midden in de stad heb ik in één seizoen twee keer een teek opgelopen. Ik woon op driehoog en blijkbaar is een teek met de wind in het buitenhangende beddengoed geraakt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat preventief schijnt te helpen is vooraf insmeren met "tea tree oil". Het schijnt ook te helpen als behandeling tegen hoofdluis...

Een nadeel, je stinkt en ruikt een uur in de wind naar teak olie :thumbup:

Het voorkomt aanhechting van teken op de huid.

Kleine flesjes zijn bij de drogisterij te koop, wel prijzig... ;)

 

 

Ik heb TeaTree creme. Zal dezelfde werking hebben-denk ik. Volgens mij is er ook nog een klein flesje van dat spul in olievorm in de buurt.

Bedankt voor de tip! k Ga t zeker proberen.

 

:yes:

 

 

Pet op je hoofd en een zakdoek om je kraag knopen, dan is het risico kleiner dat ze zich op je hoofd, nek of rug nestelen. Hoge (berg)schoenen en kousen kunnen je benen beschermen. 's Avonds je door een ander laten inspecteren.

 

Meer kun je niet doen. ;)

 

 

Ik draag zowiezo altijd een pet en hoge schoenen en lange broek met cachen :blush: . Zakdoek was nog niet in mij opgekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...