Spring naar bijdragen

Teken!


AardLoper

Aanbevolen berichten

Hoe reageren de huisartsen op onze hobby?

 

Enkele huisartsen zijn ook geocachers. Lees dit draadje maar eens door en dan in het bijzonder de bijdragen van GeoDoc.

 

Je kunt zelf wel bedenken waarom hij die nickname heeft gekozen. :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
ReizenReizen

:D Er zijn alleen middelen die ervoor zorgen dat de teek na het bijten direct weer loslaat. Dat werkt vooral bij honden. Voor zover ik weet is wordt dat niet bij mensen toegepast...

 

Soms gebruikt men ether of alcohol (spiritus) om de teek te verdoven, zodat hij los laat en gemakkelijker te verwijderen is.

Dit wordt ook weer afgeraden om te doen, aangezien de teek bij een dergelijke actie juist zijn gif/ mogelijke besmetting afgeeft.

 

Gevonden op de Saag website: Klik hier!

 

• De teek mag van tevoren niet worden bewerkt met alcohol, olie, nagellak of andere middelen. Door het gebruik van deze middelen bestaat de kans dat de teek de inhoud van de speekselklieren en de darm in de huid brengt, waardoor juist een infectie ontstaat.

 

• Desinfecteer het bijtwondje, ná verwijdering van de teek, met alcohol 70% of met jodium.

 

NB. Ik heb zelf in totaal zo'n 6 keer met een tekenbeet te maken gehad en - voor zover ik weet - daar geen nadelige gevolgen aan over gehouden.

Wel doe ik voortaan in de meeste gevallen lange kleding aan en een petje op wanneer ik het bos in ga. Da's ook nog eens handig als je door de brandnetels of ander prikwerk moet om bij een WP of cache te komen. :lol1:

bewerkt door hiker
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit de Trouw van afgelopemn zaterdag:

 

Na tekenbeet meteen antibiotica

door Wilfried van der Bles

 

ziekte van lyme

 

’Juiste diagnose is groot probleem bij Lyme’

 

Huisartsen zijn te terughoudend met het voorschrijven van antibiotica aan mensen die gebeten zijn door een teek.

 

Deze mensen kunnen de ziekte van Lyme hebben opgelopen en zijn gebaat bij een vroege behandeling.

 

Dat zegt Siebe Meijer, Lyme-expert bij de Stichting samenwerkende artsen en adviesorganisaties in de gezondheidszorg (SAAG). Volgens de meest recente cijfers van het RIVM, die betrekking hebben op het jaar 2001, loopt het aantal gevallen van de ziekte van Lyme snel op. Tussen 1995 en 2001 verdubbelde het aantal van 6500 tot 13000.

 

Symptomen van de ziekte van Lyme zijn in het eerste stadium hoofdpijn en griepachtige verschijnselen.

 

In latere stadia kunnen zich verlammingsverschijnselen voordoen, hartritmestoornissen of hevige gewrichtspijnen.

 

Een van de belangrijkste aanwijzingen voor de ziekte van Lyme is een rode plek op de huid die steeds groter wordt en die in het midden verbleekt.

 

De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door de bacterie Borrelia burgdorferi.

 

De in Nederland meest voorkomende teek, de ixodes ricinus, brengt de bacterie over op de mens.

 

Als larve nestelt deze teek zich vaak in de huid van veldmuisjes. Via het bloed van de veldmuis kan de teek besmet raken met de bacterie. Vervolgens kan de teek als nimf, een volgende ontwikkelingsfase, de bacterie overbrengen op mens of huisdier.

 

De teken komen niet alleen voor in bossen en duingebieden, maar overal waar het groen en vochtig is, dus ook in tuinen, stadsparken of kinderspeelplaatsen.

 

Volgens Meijer zouden artsen uit voorzorg direct antibiotica moeten voorschrijven als mensen door een teek zijn gebeten. „Er zijn er maar weinig die dat doen. Huisartsen willen bewezen hebben dat een antibioticakuur nodig is. Volgens een nieuwe richtlijn uit 2004 moeten ze antibiotica voorschrijven zodra zich kringvorming voordoet”, aldus Meijer.

 

De weerstand van huisartsen tegen antibioticakuren komt voort uit de angst dat bij te veel gebruik de bacterie resistent kan raken en niet meer gevoelig is voor antibiotica.

 

Een juiste diagnose is volgens Meijer een groot probleem bij Lyme.

 

De symptomen kunnen ook door andere ziektes worden veroorzaakt.

 

Zelfs de rode kring op de huid zegt niet alles. Meijer: „Tegen patiënten met een tekenbeet zeggen huisartsen vaak: kom maar terug zodra die kring er is. Maar je kunt ook Lyme hebben terwijl er helemaal geen kring is.” Volgens Meijer voelen veel mensen niet dat ze gebeten zijn.

 

Een teek is maar anderhalve millimeter groot en nauwelijks zichtbaar.

 

Hij blijft 72 uur op het lichaam zitten en laat dan vanzelf los. Testen ziin ook niet erg betrouwbaar. De elisa-test, waarbij bloed wordt getest op het voorkomen van antistoffen, levert vaak valse uitslagen op. Het duurt zes tot acht weken voordat antistoffen in het bloed voorkomen.

 

Als zo’n test te vroeg wordt afgenomen, wordt niets gevonden. Een andere test, de western blot, is betrouwbaarder.

 

Een ruggenprik kan ook, om het hersenvocht te laten testen.

 

Zo’n prik is zeer pijnlijk en wordt daarom niet veel gedaan.

 

Het aantal gevallen van de ziekte van Lyme loopt snel op. Tussen 1995 en 2001 verdubbelde dat van 6500 tot 13000.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Uit de Trouw van afgelopemn zaterdag:

 

Na tekenbeet meteen antibiotica

door Wilfried van der Bles

 

ziekte van lyme

 

’Juiste diagnose is groot probleem bij Lyme’

 

Huisartsen zijn te terughoudend met het voorschrijven van antibiotica aan mensen die gebeten zijn door een teek.

 

Deze mensen kunnen de ziekte van Lyme hebben opgelopen en zijn gebaat bij een vroege behandeling.

 

Dat zegt Siebe Meijer, Lyme-expert bij de Stichting samenwerkende artsen en adviesorganisaties in de gezondheidszorg (SAAG). Volgens de meest recente cijfers van het RIVM, die betrekking hebben op het jaar 2001, loopt het aantal gevallen van de ziekte van Lyme snel op. Tussen 1995 en 2001 verdubbelde het aantal van 6500 tot 13000.

 

Symptomen van de ziekte van Lyme zijn in het eerste stadium hoofdpijn en griepachtige verschijnselen.

 

In latere stadia kunnen zich verlammingsverschijnselen voordoen, hartritmestoornissen of hevige gewrichtspijnen.

 

Een van de belangrijkste aanwijzingen voor de ziekte van Lyme is een rode plek op de huid die steeds groter wordt en die in het midden verbleekt.

 

De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door de bacterie Borrelia burgdorferi.

 

De in Nederland meest voorkomende teek, de ixodes ricinus, brengt de bacterie over op de mens.

 

Als larve nestelt deze teek zich vaak in de huid van veldmuisjes. Via het bloed van de veldmuis kan de teek besmet raken met de bacterie. Vervolgens kan de teek als nimf, een volgende ontwikkelingsfase, de bacterie overbrengen op mens of huisdier.

 

De teken komen niet alleen voor in bossen en duingebieden, maar overal waar het groen en vochtig is, dus ook in tuinen, stadsparken of kinderspeelplaatsen.

 

Volgens Meijer zouden artsen uit voorzorg direct antibiotica moeten voorschrijven als mensen door een teek zijn gebeten. „Er zijn er maar weinig die dat doen. Huisartsen willen bewezen hebben dat een antibioticakuur nodig is. Volgens een nieuwe richtlijn uit 2004 moeten ze antibiotica voorschrijven zodra zich kringvorming voordoet”, aldus Meijer.

 

De weerstand van huisartsen tegen antibioticakuren komt voort uit de angst dat bij te veel gebruik de bacterie resistent kan raken en niet meer gevoelig is voor antibiotica.

 

Een juiste diagnose is volgens Meijer een groot probleem bij Lyme.

 

De symptomen kunnen ook door andere ziektes worden veroorzaakt.

 

Zelfs de rode kring op de huid zegt niet alles. Meijer: „Tegen patiënten met een tekenbeet zeggen huisartsen vaak: kom maar terug zodra die kring er is. Maar je kunt ook Lyme hebben terwijl er helemaal geen kring is.” Volgens Meijer voelen veel mensen niet dat ze gebeten zijn.

 

Een teek is maar anderhalve millimeter groot en nauwelijks zichtbaar.

 

Hij blijft 72 uur op het lichaam zitten en laat dan vanzelf los. Testen ziin ook niet erg betrouwbaar. De elisa-test, waarbij bloed wordt getest op het voorkomen van antistoffen, levert vaak valse uitslagen op. Het duurt zes tot acht weken voordat antistoffen in het bloed voorkomen.

 

Als zo’n test te vroeg wordt afgenomen, wordt niets gevonden. Een andere test, de western blot, is betrouwbaarder.

 

Een ruggenprik kan ook, om het hersenvocht te laten testen.

 

Zo’n prik is zeer pijnlijk en wordt daarom niet veel gedaan.

 

Het aantal gevallen van de ziekte van Lyme loopt snel op. Tussen 1995 en 2001 verdubbelde dat van 6500 tot 13000.

 

 

10 dagen ziekenhuis en 14 dagen lang elke dag een infuus! Bij mij werd 4 weken geleden de Lyme ziekte (neuro borreliose) gecontateerd. Het begon met een fikse zomergriep, 's nachts heftig transpireren, pijn in de ledematen. Na ruim een week werd mijn gezichtshelft rood en gloeide erg. Daarna raakte mijn rechter gezichtshelft totaal verlamd. Naar de dokter in Nederland (wij wonen sinds enige tijd in Duitsland, maar hadden nog een huisarts in Enschede). Deze dokter dacht aan iets anders, maar op aandringen van mij werd er wel een bloedonderzoek gedaan (had toevallig op tv iets gezien over Lyme en herkende bij mijzelf de symptomen..). Dat duurde een week. Uitslag: positief Lyme. Volgens de Nederlandse arts kon ik nog wel een aantal dagen wachten, voordat ik bij de neuroloog terecht kon. Echter... in de loop van de vrijdag werd mijn linker gezichtshelft ook aangetast, waarna we onmiddelijk een arts in onze woonplaats in Duitsland gewaarschuwd hebben. Deze arts liet mij, nadat hij de symptonen had gezien, onmiddellijk in het ziekenhuis opnemen, waar direct met antibiotica werd begonnen. Ook werd er en ruggeprik gedaan. Na een kleine week zakte de koorts en merkte ik dat mijn gezicht zich weer enigszins herstelde. Ik denk dat ik wel twee tot drie maanden nodig heb om weer geheel te herstellen.

Ik heb de tekenbeet ongeveer 8 weken geleden tijdens geocachen opgelopen, waarschijnlijk in de buurt van Ibbenburen. Het was toen warm, zonnig en vochtig in het bos en ik moest tussen hoge varens door om de cache te vinden. Ik heb de teek niet gemerkt, maar dat schijnt in 50% van de gevallen zo te zijn.

Advies: Let op symptomen, zijn er wel 31!

Laat je niet door een arts afschepen met: "de kans is zo klein dat je het hebt".

Laat je bloed testen bij twijfel.

Behandeling moet zo snel mogelijk beginnen!

Op dit moment voel ik me weer goed. De antibiotica is goed aangeslagen. Ik denk dat ik geluk heb gehad door de snelle behandeling.

Peter

team HP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Het is de laatste tijd stil hier op het forum over teken en Lyme ziekte.

Om iedereen maar weer eens wakker te schudden:

http://frontpage.fok.nl/nieuws/71509

Uit de mond van prof. Willem Takken ( Associate Professor Medical and Veterinary Entomology) kunnen wij vernemen

"Er zijn veel meer geïnfecteerde teken dan deskundigen tot nu toe hebben aangenomen. "

Deze professor is zo'n deskundige.

"Takken is samen met milieuanalist Arnold van Vliet van de Natuurkalender dit voorjaar gestart met een twee jaar durend, landelijk onderzoek naar het voorkomen van teken en tekenbeten."

Over dit onderzoek geheten 'Populatie verloop van steekmuggen en bloedzuigende teken in Nederland in relatie tot transmissie risico van malaria en de ziekte van Lyme' lees ik elders

"Het onderzoek richt zich op de geografische verspreiding van deze (= teken red.) organismen, hun populatieverloop in het seizoen en de besmettingsgraad met ziekteverwekkende pathogenen. "

Eindelijk gaat er serieus onderzoek plaats vinden in W-Europa naar het oplopen van deze nare ziekte.

Hulde aan alle veldwerkers en laten we hopen dat die geen Lyme ziekte oplopen.!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dit laatste linkje geeft inderdaad heel veel meer info dan het fok-nieuwtje :)

En voor de luie lezers onder ons een soundbite eruit:

"Nederland is het eerste land in Europa dat de tekenproblematiek op deze schaal onderzoekt."

en echt zorgwekkend is de uitspraak:

"Voor het onderzoek worden onder meer op 25 locaties in heel Nederland maandelijks teken gevangen. Onderzoek op die teken laat volgens Takken zien dat 10 tot 30 procent is besmet met de Borrelia-bacterie, die de ziekte van Lyme bij mensen kan veroorzaken."

En waar komt hun besmetting vandaan?

"Wetenschappers gaan onder andere kleine knaagdieren onderzoeken, aangezien die de parasiet verspreiden waarmee een teek besmet raakt. "

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is de laatste tijd stil hier op het forum over teken en Lyme ziekte.

Om iedereen maar weer eens wakker te schudden:

http://frontpage.fok.nl/nieuws/71509

Uit de mond van prof. Willem Takken ( Associate Professor Medical and Veterinary Entomology) kunnen wij vernemen

"Er zijn veel meer geïnfecteerde teken dan deskundigen tot nu toe hebben aangenomen. "

Deze professor is zo'n deskundige.

"Takken is samen met milieuanalist Arnold van Vliet van de Natuurkalender dit voorjaar gestart met een twee jaar durend, landelijk onderzoek naar het voorkomen van teken en tekenbeten."

Over dit onderzoek geheten 'Populatie verloop van steekmuggen en bloedzuigende teken in Nederland in relatie tot transmissie risico van malaria en de ziekte van Lyme' lees ik elders

"Het onderzoek richt zich op de geografische verspreiding van deze (= teken red.) organismen, hun populatieverloop in het seizoen en de besmettingsgraad met ziekteverwekkende pathogenen. "

Eindelijk gaat er serieus onderzoek plaats vinden in W-Europa naar het oplopen van deze nare ziekte.

Hulde aan alle veldwerkers en laten we hopen dat die geen Lyme ziekte oplopen.!

 

Dag Prof. Het was net officieel op de radio(journaal). Veel meer teken dan tot nog toe aangenomen bevat de borrelia B bacterie, die de ziekte van Lyme veroorzaakt. zo blijkt uit het afgeronde alterra onderzoek. Er melden zich ook steeds meer mensen met klachten bij de huisarts... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...