Spring naar bijdragen

Teken!


AardLoper

Aanbevolen berichten

Niet alleen trekken deze beestjes de aandacht van gecachers (of eigenlijk omgekeerd :-) ook zijn ze tot de krant doorgedrongen, met name de Volkskrant van afgelopen zaterdag.

En daar lees ik (ja, het staat in de krant, dus...:-)

Dat er al drie jaar tellingen in Lelystad zijn gedaan in bos, heide, duin en stadspark.

In de Kennemerduinen vond Cor Gaasenbeek in 2000 zo'n 40 teken per 100 vierkante meter, in 2003 waren dat er 700. Ook dit jaar zal geteld worden.

De huidvlek ( erythema migrans), het eerste stadium van de mogelijke Lyme ziekte werd het afgelopen jaar door huisartsen zo'n 12.000 maal geconstateerd op een aantal van 61.000 mensen die zich gemeld hadden met zorgen om een tekenbeet.

De wetenschappelijke naam voor hun steeksnuit is hypostoom.

En ook ik heb dit jaar al weer ervaring met ze. Gisteren een miezerig klein teekje op/aan/in mijn arm na het timmeren van een plankje aan een schuurtje in de achtertuin en vanmiddag tijdens een loopje in de duinen waarbij ik door wat struikgewas liep. Dat leverde een groot exemplaar in de knieholte op.

Ik heb geluk dat ik snel met jeuk op hun beet reageer zodat ze me niet ongemerkt kunnen uitzuigen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Na "gebeten"te zijn door een teek die jou besmet met de ziekte van Lyme schijnt er een rode cirkel om de wond te verschijnen welke een signaal kan zijn dat je besmet bent (dit heb ik van horen zeggen, en als ik dus lieg dan is het in commissie

 

Nickx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zelf ooit in mijn knieholte "gebeten" door een teek.

Dat moet zeker 9 jaar geleden zijn. sindsdien heb ik daar een grote paarse vlek zitten en vermoed dat deze ook niet meer weggaat.

 

een wandeling (onlangs gemaakt) dwars door de struikgewassen leverde ongeveer 14 teken op in mijn kleding en een op mijn arm.

Ik denk dat ik dit jaar maar zoveel mogelijk op de paden blijf. :lol1:

 

wellicht helpt die strenge winter (zoals in 1997) toch wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wandelaars die in het bos op een boomstronk gaan zitten, lopen grote kans een teek op te lopen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Californië.

Met deze aankondiging begon dit draadje en ik kom er weer op terug.

 

In de mei-uitgave van ' Natuur Behoud' van Ver.Nat.Mon. staat op blz. 8 te lezen:

"Wie dierenleven wil zien, kan maar het beste stil zitten. Een omgevallen boomstam is een goede plek. Binnen 5 minuten zijn de dieren vergeten dat je er bent. [...] Een atalantavlinder komt op je mouw zitten. Langs je voeten scharrelt een woelmuis."

 

Niets over de beestjes die jouw niet vergeten omdat je voor hun ' voedsel' bent. En dan bedoel ik niet alleen teken maar ook andere insecten zoals deze:

"

Vliegen, horzels en dazen

Vliegen zijn er in vele soorten en maten. Op grotere soorten, zoals horzels en dazen, hebben we het echter minder begrepen.

Van de dazen en de horzels zijn het de dazen die pijnlijk kunnen steken en bij hun aanvallen mensen en dieren hardnekkig blijven volgen. Horzels steken niet; ze leggen hun eieren echter op de huid van dieren en -soms- mensen. Door oplikken van de eitjes, komen die bij dieren in de maag terecht, waar de larven zich ontwikkelen. Ook kunnen de larven zich onder-huids gaan nestelen en zich in enkele maanden ontwikkelen tot maden. Een pijnlijke, groeiende steenpuist met een zwart streepje op de top kan erop duiden. De made moet in z’n geheel eruit gedrukt worden; het beste is het om er eerst wat vaseline op te smeren. Daardoor krijgt de made een tekort aan zuurstof en komt hij naar buiten. De made kan dan gemakkelijk uitgedrukt worden."

 

Deze en vergelijkbare teksten zijn te lezen bij Extra Apotheek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geeft u mij dan maar een fijne bloedzuiger. B)

Moet je daarna een restyle of makeover doen bij een of andere commerciële zender.

Word je dan ook in de taxi gefilmd. :thumbup:

Zijn er ook mensen die deze beestje serveren in sommige etablissementen. Fried? B)

 

Elanden melk is zeer gezond, maar smaakt verschrikkelijk. Geen ervaringsdeskundige... bij de weg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

....Ook kunnen de larven zich onder-huids gaan nestelen en zich in enkele maanden ontwikkelen tot maden. Een pijnlijke, groeiende steenpuist met een zwart streepje op de top kan erop duiden. De made moet in z’n geheel eruit gedrukt worden; het beste is het om er eerst wat vaseline op te smeren. Daardoor krijgt de made een tekort aan zuurstof en komt hij naar buiten. De made kan dan gemakkelijk uitgedrukt worden."...

 

Deze en vergelijkbare teksten zijn te lezen bij Extra Apotheek.

Geocachen... Da's een hobby waar je toch wel heel veel natuurgevoel voor moet hebben. Dat die NB organisaties dat maar niet willen begrijpen...? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben net terug van 14 dagen vakantie in Saarburg (DL).

Heb tijdens het cachen daar 3 teken opgelopen. :D

 

Mijn zoon 1 en de dochter van een kennis ook 1. :thumbup:

 

Het zijn daar van die rot kleine beesies dat je ze bijna niet ziet.

Het achterlijfje schuurt dan ook zeer snel af en de rest blijft in je zitten.

 

Je merkt ze eigenlijk pas als je een rood vlekje op de huid ziet. In het midden zit dan een minuskuul klein zwart puntje.

Zelf krijg je hem er niet uit en het is ook beter dit niet zelf te doen. De kans dat er iets achterblijft is dan erg groot en dat is voor een infectie juist funest (zo meldde de arts ter plaatse).

 

Verwijdering gebeurde inderdaad door een "fremdkörper pincet" waarna desinfectering met jodium gebeurd.

 

De waarschuwing van de arts. Let er op of de dagen na de verwijdering geen rode ring of rode strepen zoals bij bloedvergiftiging optreden. Dan is het raadzaam om meteen een arts te consulteren en een antibiotica-kuur te nemen.

 

Gelukkig (weer volgens de plaatselijke arts) had hij in de laatste jaren nog geen terugmelding ontvangen van met Lyme besmette teken in dat gebied.

 

Het is natuurlijk goed om bij het cachen in de natuur altijd goed schoeisel, een lange broek en bovenkleiding met lange mouwen te dragen en het liefs een pet of iets op je hoofd.

Maar ook dat geeft nog geen afdoende bescherming.

De teek van mijn zoon zat op zijn voet in de buurt van zijn tenen. Terwijl hij bergschoenen en sokken aan had.

Mijn laatste teek heb ik opgelopen terwijl ik bergschoenen aanhad en de lange broek in mijn sokken had gestopt. Toch wist het kreng tot aan mijn knie te komen en daar een verse ader te vinden om zich te goed te doen. Zoet bloed schijnen we te hebben (weer volgens diezelfde plaatselijk arts). Of dat nu iets te betekenen heeft? Terwijl ik toch geregeld knoflook tot me neem. :blink: Of was dat tegen de vampieren :D

 

Nou dat wilde ik dan even kwijt over de lieveheersbeestjes van de geocachers. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is natuurlijk goed om bij het cachen in de natuur altijd goed schoeisel, een lange broek en bovenkleiding met lange mouwen te dragen en het liefs een pet of iets op je hoofd.

Maar ook dat geeft nog geen afdoende bescherming.

De teek van mijn zoon zat op zijn voet in de buurt van zijn tenen. Terwijl hij bergschoenen en sokken aan had.

Mijn laatste teek heb ik opgelopen terwijl ik bergschoenen aanhad en de lange broek in mijn sokken had gestopt. Toch wist het kreng tot aan mijn knie te komen en daar een verse ader te vinden om zich te goed te doen. Zoet bloed schijnen we te hebben (weer volgens diezelfde plaatselijk arts). Of dat nu iets te betekenen heeft? Terwijl ik toch geregeld knoflook tot me neem.  :D  Of was dat tegen de vampieren  :thumbup:

 

Nou dat wilde ik dan even kwijt over de lieveheersbeestjes van de geocachers.  :blink:

Tikje tegenstrijdig nietwaar?

 

al die moeite om te voorkomen dat een teek je te grazen neemt en dan helpt het niet.

Dan maar wat minder voorzorgsmaatregelen en achteraf goed opletten. Desnoods een AB-kuurtje. Maar zo te lezen is de kans dat je Lyme oploopt erg klein.

 

Trek maar liever een warme jas aan voor je de siera nevada intrekt, is veel gevaarlijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tikje tegenstrijdig nietwaar?

 

al die moeite om te voorkomen dat een teek je te grazen neemt en dan helpt het niet.

Dan maar wat minder voorzorgsmaatregelen en achteraf goed opletten. Desnoods een AB-kuurtje. Maar zo te lezen is de kans dat je Lyme oploopt erg klein.

 

Trek maar liever een warme jas aan voor je de siera nevada intrekt, is veel gevaarlijker.

Misschien wel tegenstrijdig! Je probeert in ieder geval er alles aan te doen om die krengen buiten je lijf te houden. En als dan blijkt dat ze je toch te grazen nemen is dat misschien een tikje tegenstrijdig.

 

Maar ja had je het niet gedaan dan zat je er misschien wel onder. En dan heb je pas pret! :thumbup:

 

Goed nakijken blijft een must!

En teveel AB-kuurtjes is natuurlijk ook niet goed!

 

In mijn situatie is de kans op Lyme misschien klein, maar je moet er altijd rekening mee houden dat er één tussen kan zitten die het wel overdraagt.

 

Dus voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nadat ikzelf vorig voorjaar de eerste duidelijke rode kring heb opgelopen na een tekenbeet a.g.v. besmetting door Lyme :thumbup: ; hebben wij een tekenpen (een waar je NIET mee kunt schrijven) aangeschaft. Kost haast niets en weegt nog minder; werkt perfect :D . Ook beter dan klooien met alcohol en een pincet die de teek alleen maar leegknijpt en vaak afbreekt. Het is zaak om zo snel mogelijk de teek goed te verwijderen, dan is de kans op besmetting klein.

Oja, de eerste verschijnselen zijn goed te bestrijden met docycycline die verkrijgbaar is via de huisarts.

Afgelopen week zijn we in de Ardennen op cache-offensief geweest; helaas ook weer twee members gebeten door een teek. Dus ook hier zijt ge gewaarschuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...hebben wij een tekenpen (een waar je NIET mee kunt schrijven) aangeschaft. Kost haast niets en weegt nog minder; werkt perfect  :thumbup: . Ook beter dan klooien met alcohol en een pincet die de teek alleen maar leegknijpt en vaak afbreekt. ...

:blink: Pas op. met teken mag je NOOIT klooien met alcohol of iets anders zie ook de site van de stichting saag tenzij je het risico op de ziekte van lyme echt wilt laten toenemen. In het buitenland (europa) kan dit nog gevaarlijker zijn. Teken kunnen ook andere ziektes zoals teken-encefalites (FSME). Kijk maar eens op deze site. Daar wordt je ook niet vrolijk van.

 

Dus gebruik echt een teken pincet. Die kost bijna niets en kan een hoop ellende besparen en dan nog... kan het fout gaan. Dus opschrijven waar en wanneer je een teek hebt verwijderd en deze plek goed in de gaten houden.

 

Ik heb zelf ondanks alle voorzorgen twee jaar geleden het eerste stadium van Lyme gehad. En ondanks dat ik snel een docycycline kuur heb gehad heeft het toch een paar maanden geduurd voordat ik er echt vanaf was... :D

 

De moraal! Goed opletten, teken op de juiste manier verwijderen en op tijd naar de dokter als je het niet vertrouwd. En dan is het nog steeds veiliger als de weg op gaan... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo mensen,

 

In Duitsland is NU AL!!! een teken alarm van kracht voor heel Duitsland!!! terwijl vorig jaar het pas voor half duitsland inging in juni. eea gevolg van de warme zomer/winter. Ook hier in nederland komen ze alweer :( veel voor.

 

Een handig hulpmiddeltje om ze te verwijderen is een tekenpincet. Deze zijn bij apotheek en drogist :D te verkrijgen (a 4.50) en bij dierenspeciaalzaken ;) (voor 1-2 europadollars)

 

U zijde gewaarschuwd!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...