Spring naar bijdragen

Teken!


AardLoper

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

..., met uitzondering van Noordoost-Groningen, steeds meer teken voorkomen....

Misschien willen ze daar niet wonen?! :ph34r:

 

 

Misschien wel misschien niet.....alleen Twinnie is wel gegrepen door zo'n beest, na een bloedonderzoek kwam dat er dus uit :P

maar ik zou niet meer weten waar grote kans in Friesland natuurlijk. :blush:

 

 

Gr Twinlife :)

bewerkt door Twinlife
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat hierboven vermelde onderzoek in de USA New York trekt als conclusie:

"We conclude that interannual variation in entomological risk of exposure to Lyme disease is correlated positively with prior abundance of key hosts for the immature stages of the tick vector and with critical food resources for those hosts."

M.a.w. de kleine knagertjes zijn boosdoeners; niet de grotere beesten zoals herten en zwijnen.

Zie maar onderstaande grafiek:

10.1371_journal.pbio.0040145.g002-M.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is de laatste tijd stil hier op het forum over teken en Lyme ziekte.

Om iedereen maar weer eens wakker te schudden:

http://frontpage.fok.nl/nieuws/71509

Uit de mond van prof. Willem Takken ( Associate Professor Medical and Veterinary Entomology) kunnen wij vernemen

"Er zijn veel meer geïnfecteerde teken dan deskundigen tot nu toe hebben aangenomen. "

Deze professor is zo'n deskundige.

"Takken is samen met milieuanalist Arnold van Vliet van de Natuurkalender dit voorjaar gestart met een twee jaar durend, landelijk onderzoek naar het voorkomen van teken en tekenbeten."

Over dit onderzoek geheten 'Populatie verloop van steekmuggen en bloedzuigende teken in Nederland in relatie tot transmissie risico van malaria en de ziekte van Lyme' lees ik elders

"Het onderzoek richt zich op de geografische verspreiding van deze (= teken red.) organismen, hun populatieverloop in het seizoen en de besmettingsgraad met ziekteverwekkende pathogenen. "

Eindelijk gaat er serieus onderzoek plaats vinden in W-Europa naar het oplopen van deze nare ziekte.

Hulde aan alle veldwerkers en laten we hopen dat die geen Lyme ziekte oplopen.!

Een paar nuttige links gevonden:

een overzicht van alle gemelde tekenbeten in Nederland

Ontwikkeling van de ziekte van Lyme in Nederland

Waarnemingen doorgeven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat hierboven vermelde onderzoek in de USA New York trekt als conclusie:

"We conclude that interannual variation in entomological risk of exposure to Lyme disease is correlated positively with prior abundance of key hosts for the immature stages of the tick vector and with critical food resources for those hosts."

M.a.w. de kleine knagertjes zijn boosdoeners; niet de grotere beesten zoals herten en zwijnen.

Zie maar onderstaande grafiek:

10.1371_journal.pbio.0040145.g002-M.gif

 

Hallo Professor,

als linksboven in de hoek van de grafiek r in het kwadraat staat, betekent dat r 0.63 is.

Dat is een volgens mij een beetje aan de magere kant voor een goede (positieve) correlatie.

Hun conclusie dat er een positieve correlatie is, is op zich zelf juist. Maar m.i. met een r van 0.63 wel erg opportunistisch gesteld.

 

GeoTeeth :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In verhouding met de beroemde correlatie "Hoe meer brandweerlieden bij de brand hoe groter de schade" is de hierboven getoonde correlatie miniem. Er zitten veel punten in de linker onderhoek.

Er zijn veel andere effecten die een rol spelen. De dichtheidsschattingen van kleine insecten-beestjes op bodemniveau zijn altijd zeer grof en ook kleine knagers laten zich slecht schatten (tenzij ze zeer territoriaal zijn). Ook hebben we geen idee hoe grote dichtheden van het eindstadium van de teek (die grotere dieren bezuigt) invloed hebben op het aantal jongen. Predatoren van eieren van teken zijn mij onbekend.

Neem de vraag: vermindert een strenge winter het aantal teken in het voorjaar? (bevriezing, uitdroging)

Het kan zijn dat een warme vochtige winter meer slachtoffers maakt door schimmels.

 

De links van DanPan: leuk. De laatste link geeft zelfs de mogelijkheid van slachtofferaanmelding. :lol:

En als fervent Rijksdriehoeksmeting-fanaat: je kan de plek van het kwaad ook opgeven in RD-coördinaten. :yes:

Ik wist niet dat onderhand het fenologisch waarnemersnetwerk van Nederland al zover gevorderd was. Hulde!

Er is een grote (wiedes) correlatie tussen hoge dagtemperatuur en aantal tekenbeten.

Ik kan het niet nalaten om een heel informatieve link naar een plaatje te zetten:

Erythema-migrans_klein.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De links van DanPan: leuk. De laatste link geeft zelfs de mogelijkheid van slachtofferaanmelding. :lol:

Ik wist niet dat onderhand het fenologisch waarnemersnetwerk van Nederland al zover gevorderd was. Hulde!

Je vindt er ook meer info over pollentelling en de eikenprocessierups (na contact met de brandharen van deze rups kunnen klachten ontstaan zoals jeuk, huiduitslag, irritatie aan de ogen of aan de luchtwegen).
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erythema-migrans_klein.jpg

Geen wonder dat ik al twee LYME onder de leden heb gehad :angry: . Als je ziet hoe donker (>200 per 100.000) de gemeenten in Drenthe en met name Zuid en Midden Drenthe zijn.

Extra gevarentoeslag bij werken buiten :P of een extra ziektekosten toeslag :( kunnen hier weer uit voortvloeien.

Dan is de Tickbite-cache op de juiste plaats verstopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erythema-migrans_klein.jpg

Geen wonder dat ik al twee LYME onder de leden heb gehad :angry: . Als je ziet hoe donker (>200 per 100.000) de gemeenten in Drenthe en met name Zuid en Midden Drenthe zijn.

Extra gevarentoeslag bij werken buiten :P of een extra ziektekosten toeslag :( kunnen hier weer uit voortvloeien.

:P Ho, Ho, een beetje risico.... dan mag je ook in dat hele mooie gebied werken hoor ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Vandaag heerlijk wezen cachen, vlakbij Appelscha. Vanavond douche ik mijn zoontje van drie, zie ik ineens een teek zitten. Hallo, het is januari!!! Zijn die krengen nog niet dood :) ??! We zijn gewaarschuwd, ze zijn er nog, dus blijf controleren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

IIEEEK...wij wonen in een ZWART GAT!!!

 

 

Natuurlijk is het heel belangrijk om de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen. Lange mouwen enz. en natuurlijk de uitgebreide inspectie na terugkeer.

 

Maar zelfs al ben je gebeten door een geinfecteerde teek, als je deze tijdig en op de juiste manier verwijdert, is de kans op besmetting miniem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...