Spring naar bijdragen

Teken!


AardLoper

Aanbevolen berichten

Teken niet draaiend uit je lichaam trekken. En de kleine teken zijn nog geen volwassen teken maar zogenaamde nymphen. Jonkies die al schade kunnen aanbrengen. Zo klein dat je met een vergrootglas moet kijken of ze wel leven. Maar ze leven wel degelijk als je ze een paar dagen later nog onder je vel vandaan haalt.

 

Ze groeien dus niet van het eten dat ze van je krijgen maar van het volwassener worden. Dan heb ik het over de teek zelf natuurlijk en niet de overheerlijke zak met bloed die ze van je aftappen. De teek is dat kleine spinnetje dat op zijn kop in je lichaam is gekropen. Ze kunnen zo groot zijn als een mee-eter :)

 

Heb er in topdagen meerdere tientallen uit mijn lichaam moet verwijderen. Dus niet de lading die nog geen plekkie had gevonden en nog al wandelend over mijn lichaam bezig was een lekker warm plekje te zoeken.

 

En.... je krijgt niet altijd de bekende grote rode cirkel als een teek je besmet heeft. Menigeen is besmet en heeft nooit iets gemerkt van een tekenbeet of een rare cirkel op wat voor plek dan ook. Bloedonderzoek kan bepalen of je besmet bent met lyme. En dan wordt het zaak om een flinke dosis antibiotica er doorheen te jassen. Blijf dan wel i/d buurt van een toilet. Mijn laatste dosis was een dosis van 3 weken die ik een week moest consumeren.

 

Lyme is niet alleen een boswerkerziekte maar ook een geocacherziekte :) Of komt het omdat McDonalds de geocacherestaurateur van Nederland is? Oja, de teek kun je ook gewoon oplopen in je eigen tuin bij je eigen hegje of iets hoger gras. Bossen mijden om zo de teek te mijden heeft dus geen enkele zin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
ReizenReizen

Afgelopen zondag hebben wij AVRO Lancaster gelopen en we hadden erg veel last van teken.

Vanmorgen ontdekte ik een tekenkring bij mijn zoontje op de arm, het rare is hier was de teek al weg met de controle, wel hebben we er in het bos een op deze plek van zijn arm weg geblazen.

Hij heeft nu een antibiotica kuur en verder ga ik uitzoeken wat te doen.

Ik start dit onderwerp omdat ik iedereen toch graag nog heel erg wil waarschuwen voor teken.

En al zijn ze binnen 24 uur weg blijf controleren!!

Wij hadden de teken ook binnen 24 uur verwijderd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja, teken moet je snel verwijderen, maar bij kinderen zijn ze veel sneller door de huid heen dan bij volwassenen.

dus moet je toch, ook al zijn ze verwijderd, het nog even in de gaten houden of er een 'kring' om de beetplek ontstaat.

 

vorig jaar is onze hond, die natuurlijk heel vaak teken heeft (ondanks diverse middeltjes!) ook besmet geraakt en heeft ook een antibioticacuur gehad. raar he!

 

Maar als je snel na de ontdekking van een kring begint met een kuur, is het volgens mij allemaal in orde

 

succes!

 

gr,

 

spekky mom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en verder ga ik uitzoeken wat te doen.

Dat is toch niet zo moeilijk. Naar de dokter ermee, die weet er wel raad mee.

Ik ben ook naar de dokter geweest, maar mijn eigen arts was er niet en deze was niet zo spraakzaam.

En als je ook nog een keer bedenkt dat zijn armpje bij de apotheek (hadden ze wel eerst netjes gevraagd) als voorbeeld werd gebruikt om een besmete teken beet te leren kennen. Tja dan wil je toch als moeder wel even door zoeken om zeker te weten dat je kind er niets aan over houdt.

Het ziet er goed uit, we zijn er vlot bij maar ik wil wel weten of zijn bloed nog onderzocht moet worden enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je ff zoekt vind je een ander (lang, lang) draadje over teken, waarin letterlijk alles staat wat je (wel en vooral niet) wilt weten over deze lieve diertjes en hun eetgewoonten..... :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en verder ga ik uitzoeken wat te doen.

Dat is toch niet zo moeilijk. Naar de dokter ermee, die weet er wel raad mee.

Ik ben ook naar de dokter geweest, maar mijn eigen arts was er niet en deze was niet zo spraakzaam.

En als je ook nog een keer bedenkt dat zijn armpje bij de apotheek (hadden ze wel eerst netjes gevraagd) als voorbeeld werd gebruikt om een besmete teken beet te leren kennen. Tja dan wil je toch als moeder wel even door zoeken om zeker te weten dat je kind er niets aan over houdt.

Het ziet er goed uit, we zijn er vlot bij maar ik wil wel weten of zijn bloed nog onderzocht moet worden enz.

 

Normaal gesproken moet je de teek zelf verwijderen.

Een arts zal dit normaal alleen bij problemen doen.

Dit heb je enige weken geleden nog op TV kunnen zien.

 

Ik heb er vorig jaar een keer met een bevriende arts over gesproken en die adviseerde om de teek zo snel mogelijk,

op de goede manier te verwijderen zodat het kopje niet achter blijft, en de plek daarna zeker 6 weken in de gaten te houden.

Het risico van de ziekte van Lyme is zeker aanwezig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je ff zoekt vind je een ander (lang, lang) draadje over teken, waarin letterlijk alles staat wat je (wel en vooral niet) wilt weten over deze lieve diertjes en hun eetgewoonten..... :thumbup:

 

Hier zijn ze:

 

Klik,

klik en klik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was van plan een cache te gaan plaatsen in een bos bij ons in de buurt. Prachtig bos en er ligt nog niets. Ik hoorde helaas vorige week van een kennis dat ze onder de teken zat na een wandeling daar. Nu was ik gisteren bij de dierenzaak en daar stond een mw. bij de kassa die had echt een gruwelverhaal had over die beestjes. Ik vroeg waar ze was geweest en laat dat nou hetzelfde bos zijn. Ik durf daar nu geen cache te plaatsen :thumbup:

(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was van plan een cache te gaan plaatsen in een bos bij ons in de buurt. Prachtig bos en er ligt nog niets. Ik hoorde helaas vorige week van een kennis dat ze onder de teken zat na een wandeling daar. Nu was ik gisteren bij de dierenzaak en daar stond een mw. bij de kassa die had echt een gruwelverhaal had over die beestjes. Ik vroeg waar ze was geweest en laat dat nou hetzelfde bos zijn. Ik durf daar nu geen cache te plaatsen :thumbup:

(

Ik ben ook even bang om het bos in te gaan en eerdaags heeft mijn zoontje in het zelfde bos zijn schoolreisje. Ja laat ik hem dan wel of niet gaan.

Aan de andere kant ik woon in een bosrijkgebied en veel groen in de wijk dan zou ik binnen moeten blijven.

Dus ga gewoon het bos in, plaats die cache maar geef er een teken waarschuwing bij.

En controleer elkaar goed ook op het hoofd tussen het haar en achter de oren en in de liezen denk niet ik had een langebroek aan want dat maakt niet uit.

En doe de kleren in de was want straks zit er nog een teek in en krijg je alsnog last.

En helaas na al deze maatregelen kan het nog mis gaan maar hoe groot is die kans hoeveel mensen gaan het bos in en hebben geen enkele teek en dan hoevaak is een teek besmet.

Mijn man heeft een lijst met klachten uitgedraaid en morgen als mijn eigen arts er weer is ga ik er achteraan dat de kuur aangepast wordt ik heb nu voor twee weken maar dat is te kort het moet 6 weken maximaal zijn. (heeft mijn man ook ontdekt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was van plan een cache te gaan plaatsen in een bos bij ons in de buurt. Prachtig bos en er ligt nog niets. Ik hoorde helaas vorige week van een kennis dat ze onder de teken zat na een wandeling daar. Nu was ik gisteren bij de dierenzaak en daar stond een mw. bij de kassa die had echt een gruwelverhaal had over die beestjes. Ik vroeg waar ze was geweest en laat dat nou hetzelfde bos zijn. Ik durf daar nu geen cache te plaatsen :thumbup:

(

Op zich kun je het risico op teken beperken door alleen (brede) paden te laten bewandelen, dan heb je niet zo snel last.

 

Bij het plaatsen van een cache in een bos met verhoogd risico op teken is het wel zaak om het attribuut "teken" te gebruiken en wellicht is het dan raadzaam om in de omschrijving nog een extra waarschuwing te plaatsen.

 

Ik vind het zelf niet zo'n probleem om in een teken-rijk bos te wandelen, ik heb dit jaar al meerdere teken te pakken gehad (of zij mij eigenlijk). Na een boswandeling een goede controle doen op stipjes op je lijf en dan pluk je ze er gauw genoeg weer af (of met een beetje pech "uit")

 

Het schijnt wel dat er teken werende middelen zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Antimuggen spul met DEET werkt altijd wel goed, ook tegen tegen.

 

Ik heb er inmiddels ook al tientallen gehad

Scoutingkamp = Tekenbeet, dat hou je daar bijna niet meer tegen.

Idd zsm verwijderen, cirkeltje met markerstift (niet uitwasbaar) erom heen zodat je later nog weet waar je gebeten bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...