Spring naar bijdragen

Teken !!!!!


Polmske

Aanbevolen berichten

  • 1 month later...
ReizenReizen

Gisteravond 2 leuke caches gelopen, Oosterzand en Het Binnenveld. Thuisgekomen uiteraard de standaard tekencontrole verricht. Zelf had ik er één, mijn vrouw twee. Vanmorgen nog een checkje gedaan, en wat denk je? Nog eens twee teken op mijn lijf. :huh:

Een dubbele check is dus niet overbodig. Blijkbaar zitten die rotbeest in je haar ofzo en kruipen 's nachts naar een plekje om zich vast te zuigen. Rotbeesten :thumbup: . Wees alert dus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit was ook al een draad hierover. Maar je kan er denk ik niet genoeg voor waarschuwen.

 

Voorkomen is beter dan genezen: petje op, broek in sokken, lange mouwen e.d. En wat ik achteraf doe is douchen en inspecteren. Voor een single stokstaartje is rug e.d. weliswaar lastig...

 

Kruimeldief vertelde nog een horrorverhaal over onderhuidse teken. Tsja, hoe vind je die dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kruimeldief vertelde nog een horrorverhaal over onderhuidse teken. Tsja, hoe vind je die dan?

 

Door te kijken ;) Onderhuids, te zien als een soort puistje, pukkeltje, mee-eter dat "er gisteren nog niet zat". Klein zwart bobbeltje. Als je het vel eraf krabt en je haalt het "puistje" eruit, doet het onder een loep, zie je een klein "spinnetje" dat nog lekker wriemelt met zijn pootjes.

Dat zijn nymphen, soort babyteekjes :thumbup: Maar in notime is het en volwassen rotkreng dat zich volzuigt en als het ding besmet is met lyme en ff lekker in je gaat braken, dan mag je weer naar de dokter en een shot antibiotica van 3 weken in een week er doorheen jassen.

Ik geloof dat mijn topdag er een dikke 50 van die krengen betrof. niet allemaal onderhuids natuurlijk.

En altijd als ik er onder zit, is het als ik van onder tot boven dichtgesloten ingepakt in de kleding zit. Dus.... goede kleding zegt ook niet alles.

Ze zitten ook niet in gras, of hoog gras, ze klimmen niet omhoog, maar laten zich vallen uit struiken en bomen. Ze zoeken gewoon een lekker warm plekje bij je en dat kan in de bilnaad zijn, nek, buik, knieholtes, enkels, lekker warm in je slip of in je sokken. Niet elke beet geeft een rode kring, bijna nooit zelfs en niet elke rode kring is lyme.

Je hoeft er ook niet voor naar een bos toe te gaan. Die ene boom of struik bij je in de tuin kan je al een teek opleveren. Ik heb een hond die niet verder meer dan 100 meter van huis komt en die zit er geregeld onder. Dan kun je die dikke volgezogen bruine bonen er weer uit gaan draaien.

Geen alcohol gebruiken om de teek te versuffen, daar moeten ze van kotsen en zoals gezegd, is het een met lyme besmette teek, en die gaat kotsen, dan loop je de kans op besmetting. Of je moet de teek doorgeslikt hebben, dan is alcohol beter te verdragen.

Er zijn van die leuke tekentangen. Ik kan er niet mee worden. Gewoon tussen twee nagels en een keer goed rukken. Zorg dat de "kop" niet achterblijft, die gaat weer een eigen leven leiden :blush:

 

En niet van dat benauwde. Het is maar een teek. Een netpython van 10 meter is een heel ander verhaal. Maar daar moet je weer voor op Borneo zijn. Of die kleine spinnetjes die gewoon in de stad voorkomen in Australië. Als je op een bankje gaat zitten, kan je wel eens heel ziek worden. Ik ken ze niet meer van naam, ze zijn nog geen centimeter groot, maar het aller giftigst. En nee, geen vogelspin. die vallen ook wel weer mee.

Ik zag van de week nog een Soekeloekie met een leuke rode kring op zijn scheenbeen.

Nee, het outdoorleven is geen pretje. Maar als je binnen blijft loop je de kans dat je met een regenbui je dak op je hersens krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jawel, ook ik had weer eens prijs deze week.

 

Had ik er al 2 van de benen afgehaald, vandaag eentje aan de voorkant van mijn schouder ontdekt.

 

Zo hoog heb ik er nog geen gehad. Inmiddels is dit ongeveer mijn 15e teek.

 

Ik ben er niet blij mee, maar ga de natuur ook niet uit de weg. Veel te mooi! ;)

 

Teek.jpg

bewerkt door Ringeling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ja hoor, ben je twee maanden oud, zit je veilig hoog en droog in een draagzak bij mama, dus geen gestruin door gras en struiken... ,kom je na de kindercache op het poffertjes event thuis met een teek op je bovenbeen!!!! :blush:

Ons arme rupsje heeft kennelijk dezelfde aantrekkingskracht op deze beestjes als haar mama :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kruimeldief vertelde nog een horrorverhaal over onderhuidse teken. Tsja, hoe vind je die dan?

 

Door te kijken ;) Onderhuids, te zien als een soort puistje, pukkeltje, mee-eter dat "er gisteren nog niet zat". Klein zwart bobbeltje. Als je het vel eraf krabt en je haalt het "puistje" eruit, doet het onder een loep, zie je een klein "spinnetje" dat nog lekker wriemelt met zijn pootjes.

Dat zijn nymphen, soort babyteekjes :) Maar in notime is het en volwassen rotkreng dat zich volzuigt en als het ding besmet is met lyme en ff lekker in je gaat braken, dan mag je weer naar de dokter en een shot antibiotica van 3 weken in een week er doorheen jassen.

 

 

Hou op schei uit! Heb nu eindelijk de hond eens ruim een week tekenvrij dankzij de bejubelde ampullen, lees ik zo'n horrorverslag :crybaby: Hond dolblij dat ze weer mee het bos in mag en ook thuis weer mag scharrelen in het hoge gras. Maar elk nadeel heb z'n voordeel : wederzijdse inspectie door de menselijke teamleden onder de douche is wel gezellig :P

 

Is er nog niets voor mensen tegen teken? Op de autan staat het wel dat het tegen teken is. Dus gebruken de slachtoffers dat nog niet of helpt het niet?

 

 

 

En ja hoor, ben je twee maanden oud, zit je veilig hoog en droog in een draagzak bij mama, dus geen gestruin door gras en struiken... ,kom je na de kindercache op het poffertjes event thuis met een teek op je bovenbeen!!!! ;)

Ons arme rupsje heeft kennelijk dezelfde aantrekkingskracht op deze beestjes als haar mama :cry:

 

Geef dan ook niet zoveel verkeerde dna door aan je rupsje ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar elk nadeel heb z'n voordeel : wederzijdse inspectie door de menselijke teamleden onder de douche is wel gezellig ;)

Dat kunnen we alleen maar bevestigen :cry:

 

Is er nog niets voor mensen tegen teken? Op de autan staat het wel dat het tegen teken is. Dus gebruken de slachtoffers dat nog niet of helpt het niet?

Door de mamavlinder is hier inmiddels al elk middel geprobeerd. Namelijk niet alleen teken maar ook rode bosmieren, dazen en horzels weten haar te vinden :crybaby: Geen enkel middel schijnt te helpen.

 

Geef dan ook niet zoveel verkeerde dna door aan je rupsje :P

Ik ben bang dat dat inderdaad niet helemaal goed gegaan is. Verkeerde bouwtekening?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het einge dat mij tot nu toe redeliijk goed heeft geholpen is de zwaarste versie van "Deet" van CarePlus. verkrijgbaar bij de drogist. Helpt mij ook goed tergen alle andere bijterige beestjes in het bos en aan het water. Tot nu toe nog geen teek gehad die mij als gastheer wilde hebben. Dit terwijl ik toch met korte broek en in een Tshirtje het bos in ga.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, vannochtend weer een aangetroffen die er gisteren echt niet zat. En eergisteren trouwens ook niet. Het irritante zuigertje zat nog niet eens kwart vol. Zal wel weer via de opgehangen jassen (de mijne heb ik net gewassen :wine: ) of in de auto op me geklommen zijn :blush: . Iedere dag, beste man, DEET MAN B) .

 

P.s. heeft er iemand een extra zwaar insecticide voor me voor in de auto ? Op deze wijze zijn ze zelfs een gevaar voor mijn collega's, moeder en de tankstationbediende.

 

Overigens begrijp ik wel heel goed hoe die krengen zich zo snel in Nederland konden uitbreiden :lol: .

 

Enne Kruimel: de laatste 3 zijn echt niet in mijn nek gesprongen vanaf een hoge boom, maar zie je via het hoge gras op je broek lopen. Niet hier een gevaar voor de volksgezondheid gaan zitten wezen he :dribble: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben geen teekoloog :blink: En uitzonderingen bevestigen altijd de regel.

 

Mijn relaas van een dag terug bevat ook een foutje. Echt hoog gras wel, en ja je kunt ze er op zien rondlopen. Ik weet niet meer hoe ik het gisteren heb bedoeld, maar zoals het er staat, klopt niet.

 

Een feit is dat de krengen alleen maar in bomen, struiken en echt hoog gras zitten. Een feit is ook dat ze zich laten vallen op hun prooi. Als er eens een toevallig de gelegeheid heeft om na een mislukte sprong toch de juiste prooi te weten te vinden zal het beestje zich dat waarschijnlijk niet laten ontnemen.

Dat je er een of meerdere op je hoofd hebt, wil niet zeggen dat ze ook werkelijk op je hoofd zijn gevallen. Ze zoeken een warm vochtig plekje om zich aan je tegoed te doen. Ze kunnen dus wel degelijk een paar dagen over je rondwandelen eer ze een lekker plekje hebben gevonden.

Dat het ding zich nog niet voor een kwart heeft volgezogen (hoe bepaal je dat?) zegt al vaak genoeg dat het meerdere dagen op je heeft rondgebracht. Het is niet zo dat het beestje al direct begint met snoepen. Hij kan zich daar best een paar dagen de tijd voor nemen.

Wat half vol of kwartvol is weet ik niet. Het gedeelte dat zich volzuigt is volgens mij net zo rekbaar totdat het ding van je afvalt of je het eruit plukt.

Die ik levend en onderhuids heb gehad, zaten er al een paar dagen en geen enkele was aan het zuigen geweest. Dat waren de beestjes van een milimeter tot een paar milimeter. Een volwassen teek is al en stukkie groter.Alhoewel ze niet snel een centimeter grrot worden, kunnen ze dat wel. Het spinnetje blijft in je zitten, zijn reservoir gaat buiten lichaam hangen. Daarom kun je ze ook beter eraf halen voordat ze aan het zuigen zijn. Dat reservoirtje breekt snel af en het beestje blijft gewoon weer doorgaan.

Die mij de lyme heeft bezorgd heb ik dus nooit gezien. Als de rode kring zichtbaar wordt, kan de beet/besmetting, wel al drie weken eerder zijn gebeurd. De rode ringen kunnen maanden blijven zitten.

ziekte van Lyme is een bacterie dat familie is van een bacterie dat ook syfilis en ziekte van Weil over kan dragen.

 

Teken gaan graag op plaatsen zitten waar de huid zacht, vochtig en warm is. Achter de oren in de haren, tussen huidplooien, tussen tenen en vingers, in de knieholte, onder de boorden van ondergoed of kousen, maar even zo goed ook op andere plaatsen.

 

In Nederland ben je het slechts uit als je de bossen en duingebieden, maar een struik of bosje in je tuin kan een tekenbeet opleveren. Een hoge haag als afscheiding van je tuin kan ook voldoende tekenbeten opleveren ;)

 

Teken kun je overal tegenkomen, maar berucht is de Flevopolder

De meest riskante gebieden in Nederland zijn de Flevopolder, het Gooi, de regio Arnhem-Apeldoorn, Zeeland en het noorden van Limburg. Als je dat zo bekijkt, dan zou je zeggen dat men onder de grote rivieren meer kans op een beet heeft.

Maar de 100den teken die aan of in mij hebben gezeten de afgelopen jaren komen van andere plaatsen omdat ik nu eenmaal niet zo vaak in genoemde streken ben :)

 

 

Teken_klein.jpg

 

 

larve, nimf, mannetje, vrouwtje, en geen enkele die wat heeft opgezogen ;)

 

 

DEET wil hepen te voorkomen, maar eenmaal besmet zul je het met antobiotica moeten doen.

 

 

Een warme douche of een warm bad wil ook wel eens helpen :). Niet tegen de besmetting natuurlijk, maar vele van die krengen laten dan al weer los.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Team_Maju

En bedankt Kruimel, je bent er in geslaagd mij jeuk over me hele lijf te geven en vannacht heb ik een nachtmerrie gehad over de teken zoals jij ze omschrijft.. zo zat een kennis van me onder de mee-eters, en dokter kijkt en zegt.. dat zijn teken... je hebt nog tot uur of 1 en dan is dat het einde.

 

Ik ga die gruwelverhalen van jou dan ook maar uit de weg vanaf nu ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...