Spring naar bijdragen

Teken!


AardLoper

Aanbevolen berichten

knip

 

Ok, volledig mee eens.

Dat bleek me echter niet uit je eerdere post, vandaar mijn reactie.

 

Bottomline is denk ik dat je alert moet zijn. En inderdaad niet in paniek moet raken als je een keer door een teek wordt gebeten. Dat beestje gewoon zsm met goed gereedschap zeg maar verwijderen. Verreweg de meeste mensen worden niet ziek na een beet.

 

Ik hoor echter nog steeds af en toe mensen vertellen: "O gewoon even een sigaret ertegen". Niet hier, maar op nou ja, feestjes en partijen en zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Sorry voor de onduidelijkheid in eerdere post dan.

 

Is er al eens een poll geweest hierover, zoiets als:

 

Ooit gebeten door een teek?

 

nee

ja 1-10x

ja 10-20x

ja 20-40x

ja meer dan 40x

 

De ziekte van lyme gekregen?

 

ja

nee

 

groetjes GeoVlinder

bewerkt door GeoVlinder
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry voor de onduidelijkheid in eerdere post dan.

 

Is er al eens een poll geweest hierover, zoiets als:

 

Ooit gebeten door een teek?

 

nee

ja 1-10x

ja 10-20x

ja 20-40x

ja meer dan 40x

 

De ziekte van lyme gekregen?

 

ja

nee

 

groetjes GeoVlinder

Dit alles in een jaar?

Ik ben dit jaar (2009) al 32 keer gebeten door een teek!!!.

En ja... ook ik heb de ziekte van lyme gekregen in 2005

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(...)

Zodra je een kring ziet, meteen naar de dokter en zelfs doktoren zullen uit voorzorg antibiotica voorschrijven.

(...)

 

Klopt, ik heb mijn huisarts niet eens gezien. Meteen op basis van de melding 'tekenbeet' kreeg ik antibiotica.

Normaal wacht ik ook wel een paar dagen of er een kring komt, maar met de aanstaande vakantie naar Canada wil ik geen risico nemen... gewoon bij voorzorg maar aan de antibiotica.

 

Nu mag ik (liefst) niet in de zon, enig idee of dat nog geldt als de antibioticakuur is afgelopen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is er niet gewoon onduidelijkheid over wat een kring is?

 

Als je gebeten bent door een teek kan de huid op de beet zelf reageren, dan ontstaat er een rode plek. Deze verdwijnt na een paar dagen. Kan overigens (uit eigen ervaring) flink jeuken... Deze plek betekent niet dat je Lyme hebt.

teek.jpg

 

 

De kring waarover men spreekt als je de ziekte van Lyme opgelopen hebt ziet er anders uit. Dan heb je een rode kring met daarbinnen een witte kring, de vlek vormt dus echt een ring. In dat geval heb je zeker Lyme.

kring1.jpg

 

Maar nogmaals, het uitblijven van zo'n ring is geen garantie dat je geen Lyme hebt... Bij twijfel altijd huisarts waarschuwen...

Een overzichtje van klachten die Lyme gerelateerd zijn, is te vinden op lymenet.

 

Overigens, als je bloed doneert, willen ze ook graag weten of je door een teek (of meer teken) gebeten bent.

 

 

 

 

Bah, van de week zelf ook weer 3 van die krengen verwijderd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net even dat stukje van Klokhuis bekeken! Leuk filmpje idd!

 

Daarnaast overigens sinds gisteren voor onze hond een tekenband gehaald.

(Heet iets van Scallibor ofzo).

Ben benieuwd of het effect gaat hebben.

 

Vanavond weer lekker op pad met zijn 3tjes! :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens, als je bloed doneert, willen ze ook graag weten of je door een teek (of meer teken) gebeten bent.

 

Vlak voor de vakantie heb ik nog bloed gegeven, maar op de ellenlange vragenlijst die je altijd in moet vullen ben ik de vraag of ik door een teek gebeten ben niet tegengekomen. Ze hebben mij er ook nog nooit naar gevraagd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie dit artikel in de Volkskrant

 

Dus: Altijd lange broek aan als ik de natuur in ga. Lange mouwen doe ik dan weer niet. Maar wel onderweg al inspectie en grondiger bij thuiskomst.

 

Allemaal natuur....

 

voordat je in de auto stapt wel effe de broekpijpen afrollen en uitkloppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens, als je bloed doneert, willen ze ook graag weten of je door een teek (of meer teken) gebeten bent.

 

Vlak voor de vakantie heb ik nog bloed gegeven, maar op de ellenlange vragenlijst die je altijd in moet vullen ben ik de vraag of ik door een teek gebeten ben niet tegengekomen. Ze hebben mij er ook nog nooit naar gevraagd.

Vreemd. Ik ben al een jaar of wat plasma-donor, maar ik mag tot enkele weken na een tekenbeet geen bloed geven. Eerst moet duidelijk zijn dat ik niet besmet ben geraakt.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze zomer veel meer teken gevangen! Check Link

 

Als er nou veel cachers zich aanmelden als waarnemer, dan hebben ze een nog beter beeld van het aantal teken dat momenteel zich her en der tegoed doet aan mensenbloed...

 

Ik heb me inmiddels aangemeld en de eerste tekenmelding al gedaan, wie volgt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit maakt het Dagblad van het Noorden ervan. Het begin lijkt op hetzelfde artikel:

 

voeg een paneel toe

 

* Noorden >

* Drenthe

* Groningen

* Stad

 

Explosieve stijging aantal teken in Drenthe

 

* DVHN | Gepubliceerd op 02 augustus 2009, 15:01

 

gieten/wageningen -

 

In Nederland worden deze zomer veel meer teken gevangen dan in de jaren 2007 en 2008. Dat geldt zeker voor Drenthe. Gieten is een van de vanglocaties. Het aantal gevangen teken is daar bijna twee keer zo hoog als in voorgaande jaren.

 

Het zijn cijfers die de Wageningen Universiteit vandaag heeft gepubliceerd. Op twaalf vangplekken werden in de maanden mei, juni en juli ruim 5800 teken gevangen. In 2007 en 2008 waren dat er 3250 in dezelfde periode. Op sommige plaatsen in Nederland verdubbelde het aantal, waaronder Gieten. Overigens liep op Schiermonnikoog het aantal teken juist flink terug.

 

Drenthe behoort altijd al tot de provincie waar de teken floreren. Begrijpelijk want het beestje, dat via de Borrelia-bacterie de ziekte van Lyme kan overdragen, gedijt vooral in bosrijke streken.

 

Een aanzienlijke groei van de tekenpopulatie, maar het aantal geregistreerde tekenbeten ligt niet hoger dan vorig jaar. In de jaren 2006 en 2007 lag het 30 tot 40 procent hoger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...