Spring naar bijdragen

Teken!


AardLoper

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

  • 3 weeks later...

Inmiddels al een paar dagen aan de antibiotica, nadat zich een kring gevormd heeft...

De teek veroorzaakte zelfs een blauwe plek :beerchug: Dit was trouwens een teek die binnen 24 uur ontdekt en verwijderd is geweest...

 

Maar ja, positief zien:

 

828792609_d08c5c4f0c.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, ik had er gister ook al twee opgelopen. Wel controle 's avonds, maar ik kan in mijn eentje ook niet overal kijken *gaat op zoek naar spiegels nu* Zojuist wel verwijderd, maar ga wel wat voorzichtiger te werk en proberen wat meer luchtdicht aan te kleden denk ik. Dan maar zweten in de zomerzon!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Ja hoor, vrijdagavond weer een teek ontdekt. Ik kon het zelf niet zien en had altijd mijn vraagtekens bij de pincet teken verwijdertangen. Vanwege het gevaar om met de tang de teek samen te drukken, ik had daar geen moeite mee, maar mijn vriendin vond de tang maar niets.

Tijdje geleden een tekenlepel gekocht via teekweg.nl

Deze kon mijn vriendin voor het eerst gebruiken. Zeer goed bevallen!!

Een aanrader.

Dank je wel voor de aanrader. Ik heb er meteen een paar besteld (ook voor familiecachers). Ik had vorige week ook een teek weg moeten halen op een plek waar ik zelf net bij kon komen. Deze lepel maakt het een stuk makkelijker zo te zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zag dat de Action (deze week) een 'eerste hulp' doosje heeft.

Met daarin een teken pen (tangetje) en vacuum pompje voor wespen steken en zo.

Voor nog geen 2 Euri !

 

(Nee ik werk niet bij de Action of zo hoor, maar voor die prijs.... )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat pakketje van de Action ken ik. Helaas. De vacuümzuiger werkt redelijk goed, maar de tekentang niet. Deze blijkt van plastic te zijn en de veer niet sterk genoeg om een teek te verwijderen. Sterker nog, wanneer je miniem kracht uitoefent op de tang glijdt deze over de teek en knijpt hem leeg! Compleet tegenovergesteld is aan het doel.

 

Sindsdien ben ik op aanraden van mijn dierenarts, GeoHond heeft (ook) geregeld last van teken, overgestapt op een ouderwetse pincet met hele scherpe punt. Deze komt goed tussen de teek en de huid (parallel aan de huid houdend) en je kunt zelf de ‘kracht’ die je op de teek los laat doseren. GeoHond en ik bevalt deze methode erg goed, veel beter dan die van een plastic tekentang…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik de Trix Tekenlasso (link) en die bevalt mij eerlijk gezegd erg goed. Je pakt er de teek goed mee bij z'n kop en kunt hem er dan netjes uithalen. Zelfs hele kleintjes pakt ie goed! Totaal geen last van per ongeluk leegknijpen van de teek of het per ongeluk beschadigen van de teek. Zit zelfs nog een buisje bij waarmee je de teek op kunt sturen naar een lab om hem op lyme te laten testen, maar dat heb ik nooit gedaan. Ik gebruik nu dat buisje om alle teken die ik bij m'n hond weggehaald heb in te bewaren :lol1: Heb de tekenlasso gekocht toen ik een heel kleine teek op m'n arm had. Blijkbaar was dat nodig om mij er toe aan te zetten om zoiets te kopen. Wel suf, maar vooruit dan maar.

 

Overigens lees ik nog steeds erg vaak dat het hebben of niet hebben van een kring rond de beet de graadmeter zou zijn voor het al dan niet hebben van een besmetting. Maar laat dat je niet bedriegen: slechts ongeveer de helft van de mensen die besmet is geraakt krijgt die kring! Kring = besmetting. Geen kring != geen besmetting (!= betekent is niet gelijk aan, net als !< niet kleiner dan en !> niet groter dan betekent. Ik zal het wel vaker gebruiken waarschijnlijk) (zie ook hier en hier)

Om het te illustreren: m'n vader zat sinds eind vorig jaar ziek thuis en de arts meende dat hij een burn-out had, terwijl mijn vader dacht aan de ziekte van lyme. Uiteindelijk heeft de arts hem toch aan de antibiotica gezet. M'n vader is er toch van opgeknapt! Als het een burn-out geweest was, dan zou hij nu echt niet zo fit en opgewekt en ontspannen zijn als dat hij nu is. Daar heb je toch echt een stuk meer tijd voor nodig. Maar ja, volgens het laboratorium waren de waarden in z'n bloed niet overtuigend (wat meestal betekent dat je ergens tussen zeker weten niet en zeker weten wel zit...). Wij zijn in ieder geval blij dat de antibiotica zo goed aangeslagen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...en mijn kleinste dochtertje had een maand of wat geleden een heel klein teekje in haar nek.

terwijl ze niet eens in het bos was geweest! de laatste keer in het bos was 2 maanden daarvoor

 

Teken komen ook voor in stadstuinen. Zie o.a. artikel in de Volkskrant

???? Mijn naam staat bij een quote die helemaal niet van mij is???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In 2 jaar tijd vond ik, of liever gezegd mijn vrouw, de tweede teek sinds twee jaar in mijn knieholte.

Gisteren dagje Borger en omgeving gedaan.

Weliswaar twee meer dan geen, maar toch netjes in die twee jaar dat ik cache.

Ook bij deze, erg kleine, teek bleek de tekenlepel een prima instrument om teken te verwijderen mits op de juiste manier gebruikt.

 

Controle daarintegen, blijft echter altijd noodzakelijk na het cachen.

Uiteraard ook de nodige maatregelen treffen zoals het gebruik van deet en natuurlijk niet in korte broek en T-shirt gaan cachen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...