Spring naar bijdragen

Teken


Aanbevolen berichten

Door het warme weer is er een explosie aan bosteken in de Flevolandse bossen. Normaal is de gevaarlijke teek pas hartje zomer actief. Staatsbosbeheer raadt bezoekers aan na een boswandeling zijn of haar lichaam goed te controleren of het beestje, dat de gevreesde ziekte van Lyme kan veroorzaken, zich op de huid heeft genesteld. Ook kan de teek in het haar zitten.

 

 

Bron: Omroep Flevoland/Staatsbosbeheer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het is overal al weer druk met die rotinsekten. Zondag omgeving Apeldoorn gecacht en we hebben er toen 10tallen van de hond afgezocht. Gisteren in Drenthe (hoombees) gecacht en idem dito. Je blijft aan het "vlooien" op de hond om al die teken eraf te halen. Natuurlijk hebben we onszelf ook onderzocht maar hebben op onszelf niets kunnen vinden. Dat zegt ook niets wat ik ben de grote rode circel verleden jaar aan mijn linkerbil en de gevolgen ook nog niet vergeten.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, het is goed prijs. We deden verleden week de flaporen route, als we stil stonden kon je ze zo op onze hond zien springen. Waarom zijn die beesten op de wereld gezet :rolleyes: ? Afijn, heb nu de wat duurdere teek it easy pincet gekocht en die werkt ideaal. Achter de kop van het beestje zetten en dan gewoon draaaien tot de ellendeling loslaat. Zorg dat je hem bij je hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Wij hebben ons vandaag door teken laten wegjagen bij de 1st Confluence Cache Nordrhein-Westfalen.

Tijdens het zoeken naar de cache zag ik er al twee over mijn been lopen. Na wat verder gekeken te hebben had Marjolein er ook al één en zat er bij mij ook één op mijn shirt.

 

Nee, dat vonden we geen succes. We hebben wel op het confluencepunt gestaan maar de cache verder maar achterwege gelaten. Komen in de winter wel weer terug........... zijn er tenminste geen teken.

 

Toch, al met al, voor ons een leuke tocht met de fiets. 60Km in iets meer dan 2 uur :huh: in een mooie omgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Controleer je maar goed. Die krengen zitten overal. Verleden week in de buurt van Almelo gecached. Resultaat; KralenFee 3 teken en Kruimeldief 2 teken. En nee, ze liepen niet over ons, ze zaten al IN ons :huh:

 

Een teek kent in zijn leven 4 fases. Om iedere fase door te komen heeft het bloed nodig. Of van een dier, of van een mens.

 

De teken die wij al in ons hadden waren teken in de eerste fase, dus zeg maar babies.

Die kun je echt niet met een tekentang uit je halen. Ik lees zojuist hier dat een duurdere pincet is aangeschaft en die achter de kop plaatsen en dan de teek eruit draaien. Dit gaat dan over volwassen teken. Die kleine die ons genaaid hebben, zijn in zijn geheel maar een paar milimeter groot en onder een vergrootglas pas te zien dat het om een teek gaat.

 

Ze zijn echt miniscuul. Hoe wij ze uit ons krijgen? Gewoon het pukkeltje open krabben en het ding eruit peuteren. Deze pukkeltjes waren zo klein dat ze als een sproet of een groot uitgevallen mee-eter eruit zagen.

 

Geinig is dat de ene, die al een dag als een puistje al onderhuids zat, na eruit gepeuterd te zijn, gewoon doorleefde en zijn pieterpeuterige pootjes lekker liet spartelen.

 

Gisteren Vechtdal 3 gedaan, resultaat: cache gevonden en 's nachts een klein pukkeltje aan de billen ontdekt, een klein puistje. Open gepeuterd en ja hoor weer een teek. Weer zo eentje van een paar milimeter.

 

Het maakt ook helemaal niet uit hoe je gekleed gaat. Het spul laat zich vallen en omdat ze maar een paar milimeter groot zijn, kruipen ze gewoon via de hals daar naar toe waar ze willen zijn en dat is op de warme plekjes. Ik heb bijvoorbeeld altijd een lange broek aan met hoge schoenen. Zo'n outdoorbroek, afgesloten aan de schoenen en ivm buikje en koppelriem kunnen ze naar ik dacht ook echt niet via de bovenkant erin.

 

Dus zoek niet altijd naar de grotere teken. Kijk ook naar pukkeltjes en puistjes. er kan wel eens een klein levend en friemelend schepseltje in zitten dat je behoorlijk ziek kan maken.

Ook van deze kleine, baby-teken is het bekend dat ongeveer 13 procent besmet is met de ziekte van Lyme.

En... helaas voor de ex lymers, eenmaal een lyme opgelopen en eventueel genezen, wil niet zeggen dat je imuum bent geworden. Je doet gewoon weer mee in de race om flink ziek te woden als je er niet op tijd bij bent. Dan wil ik het al helemaal niet hebben over chronisch ziek worden.....

 

GRTZ en Teek voorzichtig

 

Kruimeldief, inmiddels deskundige uit ervaring, ook met Lyme :thumbdown:

 

Voor je het weet, loop je met een teek in je reet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook Esther, Femke en Sander van Team Elsinga zijn al ten prooi gevallen aan die kleine teekjes. Alle keren binnen een dag gevonden, dus dan schijnt de kans op besmetting nihil te zijn. Toch de data en plekken even genoteerd...

 

Rotdingen, dat zijn het! :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Robert:

 

Let maar goed op die rotdingen, vooral bij je kinderen. Zij zijn er nog gevoeliger voor en meestal dragen ze korte broeken enz.

 

Het gekke is dat bij thuiskomst er langzamerhand een vreemd ritueel gaat ontstaan. Je gaat elkaar vlooien. Vroeger gingen we eerst de foto's bekijken, uitzoeken om te loggen en daarna werd er gelogd. Nu gaan we eerst vlooien en loggen kan ook wel een a twee dagen later :thumbup: Niet dat het vlooien zo lang duurt hoor....

Na oktober zijn we weer een paar maanden van dat spul af. Volgend voorjaar zijn ze er weer.

 

Trouwens, we gaan binnenkort een van je caches nog een keer loggen. Je weet dan wel bij welke cache en wat ook al weer de voorwaarde was. :thumbdown:

We hebben er eentje gevonden in de Vechtdal 3 cache.

 

GRTZ

 

Kruimeldief, host voor parasieten. :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast cache dummies

Al die waarschuwingen over teken. Je denkt, dat overkomt mij niet want vroeger als kind speelde ik toch ook vaak in de bossen en ik had nergens last vast. Hoe het kan weet ik niet maar vroeger is blijbaar niet vandaag. Bij bijna iedere cache is het de laatste tijd raak maar dit weekend bij Zeist slaat alles. Jettie een stuk of 6 en ik op zijn minst 12. De meesten van die hele kleine miniscule beestjes. De helft ontdekten we pas een dag later. Ze zitten ook overal, of het nu wel of niet bedekt was. Ik zit dan ook onder de pukkels, net muggebulten en ze jeuken ook nog.

Maar hopen dat we niet ziek worden want daar zitten we niet op te wachten. :huh:

Cache Dummies

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij was het laatst ook raak. 13 juni, Breack, het 2e ei van pino. Een teek heb ik nooit gezien maar na twee weken wel die grote (maat LP) ring in m'n lies. Mega lyme dus. Het was volgens de huisarts zo'n mooi voorbeeld van Lyme dat hij al z'n collega's en de assistentes er bij ging halen om te kijken. Zo klassiek hadden ze het nog nooit gezien! Inmiddels zijn de pillen pas een week op en ben ik er nog beroerd van.

 

Er bestaat trouwens wel iets dat preventief werkt tegen Lyme: kokosolie. In kokosolie zit Laurinezuur en dat is iets waar een Lyme bacterie absoluut niet tegen kan. Dat laurine zuur wordt voledig opgenomen in het lichaam en als je nu zorgt dat je dat spul regelmatig eet en er dus voldoende van in je lichaam hebt schijn je redelijk immuun te zijn voor Lyme.

Dit alles is nog redelijk experimenteel en er is nog weinig onderzoek naar gedaan maar tot nog toe zijn de resultaten erg hoopgevend.

Kokosolie is erg moeilijk te vinden in nl maar een goede reformzaak of biologische winkel zou het moeten hebben. Gewoon ipv boter op de boterham of om de aardappeltjes in te bakken, en het is nog lekker ook, en Mega gezond!

Wie gaat het experiment aan?

Wellicht ook iets voor de boswachters onder ons (Marijke?) Heet Lyme niet ook wel 'de boswachters ziekte'?

 

Jaap.

 

PS:

Oops ik zie nu dat ik vergeten ben Braeck te loggen. Gauw even goed maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lekker zijn jullie, de kriebels lopen over mijn rug. Afgelopen weekend in de buurt van Ede geweest, ja, Boris zit onder, maar ik loop nu mezelf als een bezetene op pukkels te controleren. Ben blij dat ik geen 17 meer ben.

Maar wat zijn de meest voorkomende plaatsen dat je die krengen vind??? Op de bil heb ik gelezen, maar ik hoorde dat ze vaak in holtes kruipen (knieën, ellebogen, oksels). Welke plaatsen moet je het eerst controleren??? Ik wens jullie het allerbeste en hopelijk een verder teekvrije zomer. brrr

 

Groeten Andemo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteravond had ik in verband met mijn Deelen-cache even contact met de SBB-opzichter van dat gebied.

 

Het gesprek kwam ook even op de teken die je ook in de Deelen aantreft. Hij kende als natuurbeheerder natuurlijk de gevaren van tekenbeten, en ik vroeg hem of hij wel eens Deet gebruikt.

Hij vertelde me dat hij dat niet gebruikt, omdat hij niet erg gecharmeerd is van het gebruik van dat soort chemische produkten.

Wat hij vooral doet is regelmatig zijn lichaam controleren. Hij vond trouwens ook dat je het probleem niet al te groot moet maken. De kans op besmetting is toch nog steeds klein en mocht je besmet raken: de ziekte van Lyme is een goed te behandelen ziekte. Het belangrijkste volgens hem is dat je je bewust moet blijven van de mogelijke problemen die een beet kán opleveren en dat je vooral ook niet moet aarzelen om naar de dokter te gaan op het moment dat je merkt dat je iets onder de leden hebt, waarvoor je geen logische verklaring kunt vinden. Vergeet dan ook vooral niet de arts erop te wijzen dat je regelmatig in de natuur verkeert, en e.e.a. dus met een tekenbeet verband zou kunnen hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...