Spring naar bijdragen

Teken


Aanbevolen berichten

Maar wat zijn de meest voorkomende plaatsen dat je die krengen vind??? Op de bil heb ik gelezen, maar ik hoorde dat ze vaak in holtes kruipen (knieën, ellebogen, oksels). Welke plaatsen moet je het eerst controleren??? Ik wens jullie het allerbeste en hopelijk een verder teekvrije zomer.  brrr

 

Groeten Andemo

Normaal zoeken ze een warme plek op. Lekker aan je billen of zo. Ik heb ze allemaal, ook verleden jaar toen ik Lyme mocht krijgen, op plekken gehad van de navel tot en met de bovenbenen. De KralenFee moet weer eens afwijken en die had ze dus gewoon op of in de buik, en onderbenen.

 

Waar je moet zoeken? Echt overal. Gewoon je hele lichaam controleren voor de spiegel, of laten controleren als je een partner hebt. Kan er ook nog iets anders ontstaan :thumbdown:

 

Je moet ook niet direct bang zijn, maar mijn eerste verleden jaar was goed raak. Een mega rode ring net onder mijn linker bil en 3 volledige penicilinekuren van ruim drie weken in een week moeten slikken. Genezen ben ik, nu een jaar later nog niet. Ik blijf chronisch last hebben van verkouddheid en je kunt zelfs een soort gewrichtsreuma er aan overhouden en als ik het goed begrepen heb, ook ziektes als Chronische vermoeidheid enz.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
ReizenReizen

Nav. de berichten over teken en de ziekte van Lyme. In NL is de kans niet heel erg groot ziek te worden van een tekenbeet (teken bijten overigens niet, ze steken hun monddelen/snuit in je vel). Maar omdat er zo veel teken zijn en er zo veel mensen door de bossen struinen zien we ieder jaar toch wel een aantal mensen die besmet raken. De klassieke rode kring op je huid komt helaas bij lang niet alle besmette patiënten voor. Geen kring op je huid betekent niet dat er geen besmetting plaats heeft gevonden. Meldt je huisarts bij vage griepachtige klachten met gewrichtspijnen dat je veel in de natuur ronddoolt. Met een eenvoudig bloedonderzoek kan redelijk betrouwbaar vastgesteld worden of je besmet bent of niet. Bén je besmet :D dan krijg je 2 weken antibiotica te slikken en klaar is kees :lol1: .

 

Een teek is alleen betrouwbaar weg te halen met een tekenpincet. De metalen 'take-it-easy' werkt in de praktijk toch niet zo fijn. Beter gaat het met de 'Tickremover' van TRIX (een lusje) maar het gaat het beste met de 'TAKE-CARE', een plastik pincetje/grijpertje op allerlei plaatsen te koop. Ook de kleinste nymfen pak je zo weg. Doe daarna wel even wat alkohol 70% of jodium op het wondje! Het pukkeltje wegpeuteren, de teek ronddraaien, alkohol/sigaret er op is zeker niet handig. Het geeft de teek de kans in het wondje te kotsen, de bakteriën (Borrelia burghdorfi) zitten in het maagdarmkanaal van de teek.

Dus, zie je een teek, zsm. weghalen zonder te prutsen en even najoderen. Maak een aanteking in je agenda wanneer en waar de teek zat.

 

Als laatste een ongevraagd advies: Teken die in de Alpen voorkomen kunnen wel erg gevaarlijk zijn. Je kunt er een lelijke hersenontsteking van krijgen (Frühsommer encefalitis) :P De meeste Oostenrijkers en Zwitsers zijn er tegen gevaccineerd en vinden het maar belachelijk dat toeristen met blote benen door de bergweiden kuieren. Let dan dus erg goed op teken. Voorkómen is beter dan genezen en een gewaarschuwd geocacher telt voor drie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een teek is alleen betrouwbaar weg te halen met een tekenpincet. De metalen 'take-it-easy' werkt in de praktijk toch niet zo fijn. Beter gaat het met de 'Tickremover' van TRIX (een lusje) maar het gaat het beste met de 'TAKE-CARE', een plastik pincetje/grijpertje op allerlei plaatsen te koop. Ook de kleinste nymfen pak je zo weg.

 

Hier wilde ik toch even op reageren. Wij zijn inmiddels goed bekend met het verwijderen van teken, want in de zomer moeten wij ze wel elke maand een keer verwijderen. Ook wij hebben in het begin diverse teken pincetten uitgeprobeerd, maar geen van die dingen werkte echt lekker. De teken die we in Nederland hebben opgelopen waren altijd van de "kleine" soort en die is gewoonweg bijzonder moeilijk te pakken met zo'n "robuuste" plastic pincet. Het schijnt overigens wel de gevaarlijkste soort te zijn!

 

Wij hebben overigens een uitstekend alternatief gevonden dat perfekt werkt.

In een origineel zwitsers zakmes, met die welbekende rode kleur en dat witte kruis, zit vaak op de kopse kant een tandenstoker en een pincetje. Deze laatste is uitermate geschikt voor het verwijderen van die kleine teken. De grotere jongens moeten met een echte tekenpincet worden verwijderd.

 

Dit is wat ik bedoel:

 

 

Zakmes%20met%20pincet.jpg

 

Pincet%20met%20zakmes.jpg

 

Het werkt echt perfekt en is absoluut een aanrader.

Wij schatten er inmiddels zo'n 40 a 50 mee te hebben verwijderd, dus enige ervaring is aanwezig. Tot op heden slechts 1 zo'n grote jongen te pakken gehad en dat was in Oostenrijk.

 

Waar je moet zoeken? Echt overal. Gewoon je hele lichaam controleren voor de spiegel, of laten controleren

 

Ja, inderdaad dus overal. Liezen en navels zijn geliefde plekjes, maar vergeet zeker niet de nek en achter de oorschelpen te kijken, in de plooi met de hoofdhuid!!

bewerkt door Mumzle
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als laatste een ongevraagd advies: Teken die in de Alpen voorkomen kunnen wel erg gevaarlijk zijn. Je kunt er een lelijke hersenontsteking van krijgen (Frühsommer encefalitis) :eek: De meeste Oostenrijkers en Zwitsers zijn er tegen gevaccineerd en vinden het maar belachelijk dat toeristen met blote benen door de bergweiden kuieren.

Laatst op de radio vernomen dat vaccinatie ook in Nederland mogelijk is.

Wel moet je zeer ruim voor je op vakantie gaat je laten enten. Gesproken werd over een periode van een half jaar!

Vlak voor vertrek nog even en spuit halen was volgens de arts volslagen zinloos.

 

Nu blijven er bij mij nog twee vragen open staan.

 

1) Heeft deze vaccinatie ook zin m.b.t. de "Nederlandse" teken?

2) Waar kan je je laten vaccineren? GGD?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens info van de GGD zelf GGD gezondheidsinformatie is inenten niet mogelijk. Ook op de site van Ned Vereniging van Lymepatienten wordt nergens gesproken over preventief inenten.

:no:

Op de site van de Stichting Samenwerkende Artsen- en Adviesorganisaties in de Gezondheidszorg (SAAG) wordt wel een vaccin genoemd dat op dit moment in Nederland zou zijn toegelaten, maar het volledige inentingsprogramma zou een jaar (..) beslaan. Lijkt dus ook al niks..

Blijft dat we m.i. gewoon dat we oplettende moeten blijven op teken en ons verder ook niet al te druk moeten maken. Hoe meer je er namelijk over leest hoe banger je wordt.

Er is een gezegde: No risk, no fun..

Achter de geraniums is een heel veilig alternatief maar kijk dan uit als jongens aan het voetballen zijn in de straat. Een bal door de ruit kan ernstige schade toebrengen aan de gezondheid als men achter de geraniums heeft plaats genomen. :eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blijft dat we m.i. gewoon dat we oplettende moeten blijven op teken en ons verder ook niet al te druk moeten maken.

Doet me denken aan een familielid van me die stopte met roken toen de dokter zei dat het te laat was. Hij heeft daarna nog een keer weer gerookt. :eek:

 

GRTZ

 

Kruimeldief :no:

 

Die nog steeds een jaar na dato de gevolgen van Lyme ondervind en niet bang maar wel voorzichtig is.

 

 

lyme.jpg

 

lyme.jpg

 

spock_4.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Nog weer even terugkomend op het verwijderen van een teek. Welk soort pincetje je gebruikt is niet zo belangrijk, als je de teek maar niet plat of doormidden knijpt. Dan blijft een restje achter hetgeen zeker zal gaan zweren. :dribble: Het voordeel van de door mij aangeraden pincet is dat de knijpkracht 'automatisch' geregeld is, dwz. hij is sterk genoeg om de teek beet te pakken maar zal de teek niet vernielen. Het is niet mogelijk te veel kracht te zetten. En, ja hij kan echt de kleinste (zgn. nymfen) teken gemakkelijk pakken. Vanwege de aard van mijn werk al vele verwijderd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Pfff, het is weer eens zover:

 

Tiergartencache gedaan in Duitsland. Het resultaat:

 

24 teken: 2 Grootte (6mm), 9 Middelmaatjes (4mm) en 13 van die kleintjes die lekker overal

in kruipen (2mm).

 

Wanneer is die ellende afgelopen, we hebben al nachtvorst gehad (behoorlijk zelfs hier in de

Achterhoek) en toch zitten ze er nog. En veel!

 

Ik doe in Rheinland-Westfalen voorlopig geen wald-caches meer :thumbup:

 

Daarnaast zien al die cacheplaatsen eruit of er een kudde wilde zwijnen tijdens een mortier-

aanval er hebben zitten wroeten :) . En dit in behoorlijk kwetsbare natuurgebieden.

 

Bytheway

 

Edit: Ik had de logs moeten lezen (doe ik normaal niet uit angst voor "spoilers") de laastse log (29 september) melde inderdaad dat het gebiedt bezaait was met teken............. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjee BTW, dat is niet mis. Heb je de laatste kolonie volledig opgeslokt of zo? Ze behoren eigenlijk tussen oktober en maart niet echt voor te komen. maar ja, je weet niet wat voor explosie van dat shit is geweest deze zomer. We hebben al nachtvorst gehad, maar schijnbaar niet genoeg voor wat die krengen betreft.

Alleen daarom hoop ik maar op een strenge winter. Dan gat eindelijk eens genoeg ongedierte op natuurlijke wijze dood en hebben we het volgend jaar weer normaal.

Het was dit jaar ook te gek met die dikke vette steekmuggen. Ik ben tijdens die hitte periode soms volledig lekgestoken door die krengen en heb er nu nog een soor van littekens van. Of is het nu lidteken? Nuh, das geloof ik weer een ander ding.

De laatste teek die ik had was begin oktober. Zat er weer een in mijn bil weg te kruipen. Schijnt een goed plek te zijn omdat het niet de eerste keer is daar.

De hond is wel een goed peiling. Daar haal ik nog een paar keer per week een volgezogen kreng van af. Dus... ze zijn er nog steeds.

 

Suc6

 

GRTZ

 

Kruimelteek ;)Wie heeft het melken van koeien bedacht? En wat dacht hij dat hij aan het doen was toen hij er mee begon?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Behalve ikzelf worden de leden van team Elsinga ook behoorlijk geplaagd... Esther had er laatst en handvol en ook Femke en Sander krijgen ze regelmatig. Ikzelf dus eigenlijk nooit... Esther roept dat dat komt omdat ik altijd voorop loop. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij weten die krengen precies wie ze moeten hebben.

Tot nu toe slechts 1 maal een mini teek gevonden, die mocht eigenlijk nog geen naam hebben. Verder nooit, zowel bij Ruud niet als bij mij. Trouwens de hond ook pas 1 maal, en die is al 13. Zou dat aan zijn kleur liggen (zwart) :)

 

Groetjes en op naar een tekenvrije winter,

Marja ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij weten die krengen precies wie ze moeten hebben. 

Tot nu toe slechts 1 maal een mini teek gevonden, die mocht eigenlijk nog geen naam hebben. Verder nooit, zowel bij Ruud niet als bij mij. Trouwens de hond ook pas 1 maal, en die is al 13. Zou dat aan zijn kleur liggen (zwart)  :)

 

Groetjes en op naar een tekenvrije winter,

Marja  ;)

Zou dat niet kunnen liggen aan de plaats waar je woont? ik kan me voorstellen dat iemand uit het noorden of het oosten van het land meer last heeft van deze diertjes dan iemand uit het westen van het land.

Het bos buiten de randstad is natuurlijk zuiverder en schoner dan in de randstad.

 

Ret

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
Wat is dit nou, hoe kan dat nou, vanavond 6 teken uit boris geplukt.

Jeetje, dat is inderdaad wel heel erg vroeg! :thumbup: Maar ja, we hebben ook nauwelijks winter gehad.

 

Ik heb trouwens zelf de laatste paar maanden gelukkig geen last gehad. :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...