Spring naar bijdragen

Teken


Aanbevolen berichten

gr2

 

hoe oud is dit bericht  :blush:

 

groeten Rob

Dit bericht staat vandaag (8 april) in de krant.

Overigens was het afgelopen januari voor het eerst in de historie dat we onze hond 's winters moesten ontdoen van teken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als bosbouwer van opleiding heb ik het idee dat ik in de loop der jaren meer teken zie terwijl ik, naar verhouding,  niet vaker buiten kom. Hebben meer mensen dat beeld ?

Zo ja; Zou het kunnen zijn dat de ruimere blootstelling aan de teek een effect is van klimaatsverandering  :ph34r: ?

Niet alleen veel meer teken, maar het lijkt er ook op dat ze veel eerder te voorschijn komen. De eerste teken die over mijn hond kropen was ergens in februari.

Ik heb al 27 jaar honden maar heb nog noit zo vroeg teken gesignaleerd.

En nog maals, dat veel meer is ook echt veel meer. Ik heb er zelf nog nooit zoveel gezien als verleden jaar, terwijl die lymebeet die ik gehad heb een jaar daarvoor was. Verleden haar hebben de KralenFee en ik voor het eerst last gehad van al die nymfen. Dus teken in babyformaat. Ik heb ze werkelijk over het seizoen heen uit bijna alle ledematen van mezelf gepeuterd. Het griezelige was dat ze onderhuids zaten en nadat ze eruit gepeuterd zijn nog gewoon lekker levend kronkelen.

 

Trouwens, je hoeft natuurlijk niet specifiek in bossen rond te dolen om last van teken te krijgen. Ze kunnen al gewoon in een normale heg zitten dat sommige mensen gebruiken als tuinafscheiding.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :ph34r: Als liefde blind is, waarom zie ik m'n vrouw dan nog?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik krijg me daar toch ineens overal jeuk. Heel raar :ph34r:

Hehehehe, lekker is dat huh?

 

Ik zie dat ik schreef: Nymfen, teken in babyformaat. Ik bedoel natuurlijk Nymfen, teken in tekenbabyformaat....

Anders zijn ze zo groot huh ;)

 

GRTZ

 

Kruimeldief :ph34r:"De Schans wordt op een paar meter na 4 kilometer lang, wanneer? Een paar dagen nog

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moet zeggen dat ik steeds meer de kriebels krijg wannneer ik steeds meer informatie over die teken krijg en hier de verhalen lees. Tot voor kort maakten wij ons hier helemaal niet druk om, maar nu zijn wij er ook op gaan letten en zitten we elkaar te vlooien na een dag cachen. Eergisteren hebben wij dan ook een tekenpincet aangeschaft, bij de drogist. We hebben hem vandaag voor het eerst gebruikt, voor onze kat :( Die is niet mee wezen cachen maar had er wel 1. Helemaal volgezogen. Na deze met de tekenpincet te hebben weggehaald, bleek dat er op die volwassen teek ook een kleintje zat. 2 in 1 dus. Deze tekenpincet houden we maar voor de katten en dinsdag halen we een nieuwe voor ons.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zaterdag 10 April stond dit in De Gelderlander:

 

BEMMEL - Hondenbezitters dienen extra alert te zijn op een tot nu toe nauwelijks in Nederland voorkomende teek. In Bemmel zijn inmiddels twee honden als gevolg van de door de teek overgebrachte bloedziekte Babesia canis gestorven. In Den Haag gaat het om één hond.

Ik begin al meer te zweten... :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

BEMMEL - Hondenbezitters dienen extra alert te zijn op een tot nu toe nauwelijks in Nederland voorkomende teek. In Bemmel zijn inmiddels twee honden als gevolg van de door de teek overgebrachte bloedziekte Babesia canis gestorven. In Den Haag gaat het om één hond.

Ik begin al meer te zweten... ;)

Hoezo? Jij bent toch geen hond? ;)

Die honden moeten er maar eens van gaan zweten.

Van die Lyme-teken hebben zij zo goed als geen last en DAAR moeten wij van zweten :D

 

GRTZ

 

Kruimeldief :(Wie aan de weg timmert heeft veel spijkers nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Nog weer even een waarschuwing voor teken.

 

Zo ongeveer een maand geleden zag ik een vreemde rode vlek op mijn voet. Na een paar dagen werd de vlek roder en er omheen werd de huid ook roder. Ongeveer 2 weken nadat ik het voor het eerst gezien had, toch maar even langs de huisarts. Ze dacht aan een soort eczeem, maar een tekenbeet zou ook kunnen (ik gaf aan dat we vaak in het bos lopen). Dus een verwijsbrief om bloed te laten prikken in het ziekenhuis. Vandaag, twee weken later, eindelijk de uitslag: positief voor Borrelia burgdorferi! Nu dus twee weken aan de antibiotica (doxycycline).

 

Even voor de duidelijkheid! Ik heb dus nooit een teek gezien! Dus wees gewaarschuwd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gecondoleerd, en vooral veel beterschap. Mij hebben zo nog nooit gebeten, maar bij vrienden heb ik vreselijke ontstekingen gezien omdat ze teken met mesjes telijf zijn gegaan. Overigens goed te behandelen, maar niet leuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

... (ik gaf aan dat we vaak in het bos lopen)

Nooit verkeerd om dat te vertellen! Zeker als je wat moeilijker te verklaren klachten hebt.

 

Beterschap ! :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even voor de duidelijkheid! Ik heb dus nooit een teek gezien! Dus wees gewaarschuwd!

Dat is de pest ook met die dingen. Als je ze wel gezien had dan was de oorzaak vanaf het begin al bekend. Alhoewel aan de voet een rare plek is voor een teek om zich te gaan nestelen.

De meeste Teken worden niet gezien. Mijn eerste zat aan mijn billen, deze heb ik ook nooit gezien. Wel de de rode cirkel, geheel blauw van binnen met een doorsnede van 20 cm.

Veel teken die zich in je vastbijten zijn nog een nympfe en maar een paar milimeter groot.

Verleden jaar bijvoorbeeld had ik ineens een paar kleine mee-eters in mijn buik. Een klein pukkeltje en van binnen een donker stipje.

Ik pulkte ze eruit en ik zag dat het friemelde. Bleken het dus nog levende tekennympfen te zijn :crybaby:

Of zoals een paar weken terug onder de douche. Je kent dat wel, blote reet, jeuk aan de billen, ff lekker scratchen en.... een pukkeltje aan de kont en... een levende teek.

Gewoon weer ff afwachten. Als het een vlek wordt dan zal ik ook wel weer aan de laxerende antibiotica moeten :thumbdown:

Het is oervervelend en de eerste keer met die gekke vlek en de spookverhalen er omheen was ik best wel ff benauwd. Als het niet onderkend wordt kun je er behoorlijk ziek van worden en blijven.

Maar een driedubbele antibioticakuur schijnt genoeg te zijn als medicijn.

 

Maar, nog ff een waarschuwing erbij, je HOEFT niet specifiek in een bos te zijn geweest om zo'n kreng te krijgen. Het kan ook gewoon in je eigen tuin tijdens het knippen van de heg of ergens door wat hoger gras te lopen stampen.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :thumbup: Nothing in life is to be feared, it is only to be understood.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...