Spring naar bijdragen

Teken


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Gedverderie :dribble:  :yes:

 

Wat is dit nou, hoe kan dat nou, vanavond 6 teken uit boris geplukt. De k***e beestjes horen er nu toch nog niet te zijn. Ik hoop niet dat dit een voorteken is wat ons deze zomer staat te wachten.

Ja, lekker is dat huh? Ons derde teamlid. Sjeddoo, had gisteren ook weer zijn eerste teek te pakken. Gewoon opgelopen vlakbij huis tijdens het uitlaten.

Dat is dus lekker vroeg. De reden zal waarschijnlijk zijn dat we geen winter hebben gehad. Je kan er gif op innemen dat als de winter uitblijft, we komende zomer weer een teken-, muggen- en ander ongedierteplagen zullen krijgen.

Een goedige stevige winter is namelijke een redelijke natuurlijke vijand van dit soort insecten.

We zullen onze lol wel weer opkunnen.

 

Ik vermoed dat komende zomer een tekensetje wel eens de goodiehit van 2004 zou kunnen worden.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :thumbup:die zich afvraagt of een tekensetje ook in een tekendoos past.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb altijd begrepen dat niet de koude de grote vijand is, maar juist het vocht. Bij een erg vochtige winter schijnt het ongedierte te gaan schimmelen, en daar kunnen ze niet tegen. Maar ik ben geen bioloog.

Ik ben ook geen bioloog ;)

 

Ik heb altijd begrepen dat het doodvriezen van al dat ongedierte tijdens het winter de oorzaak is van een redelijke insectenzomer erna ....

 

Maa goed wat geeft het. We schijnen er nu al weer mee te zitten.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :unsure: One can resist the invasion of an army, but one cannot resist an invasion of ideas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb altijd begrepen dat een lange strenge winter het beste is VOOR de insekten. Ze gaan dan diep in winterslaap (net als ik) en als ze wakker worden, is het lente met volop voedsel. Ze verliezen weinig energie op deze manier. :lol:

 

Maar nu een zachte winter. Dan worden ze voortdurend wakker uit hun winterslaap (net als ik) en barsten van de honger. Maar voedsel ho maar. Dus leggen er heel wat het loodje. Als de lente komt is het insektenvolkje dus na een zachte winter flink gedecimeerd (ik niet). :unsure:

 

Zo dacht ik dus dat het zat. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het WWW en nagezocht en een paar boeken maar er is niet echt een verklaring voor waarom dat ze er nu al zijn .

Het enige wat ik vond is dit.

 

 

De activiteit van teken hangt samen met het klimaat. Het voorjaar en de herfst zijn bekende risicoperiodes voor het oplopen van besmettingen met teken. Teken (vnl. de "zachte") zijn in stedelijke gebieden ook gedurende de winter actief omdat onze huisdieren in een verwarmde omgeving verblijven

 

Jullie kunnen het hele verhaal hier lezen.

 

 

gr twinlife (die nu de kriebbels al heeft)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

In het nieuws:

 

 

Dierenartsen in de omgeving van Den Haag waarschuwen hondenbezitters dat in de regio een gevaarlijke teek voorkomt.

Zes honden zijn ziek geworden door een bloedparasiet, een is er doodgegaan. De dierenartsen ontraden het wandelen in bossen en parken met de hond.

,,Deze teek, de dermacentor, kwam nauwelijks in Nederland voor, alleen in zuidelijke landen'', aldus John Frencken, secretaris van de Kring Dierenartsen Den Haag en Omgeving. ,,Ik heb geen alarmerende berichten uit andere delen van Nederland gehoord. In Den Haag en omgeving voelen ze zich kennelijk thuis.''

De symptomen van een acute besmetting zijn lusteloosheid, gebrek aan eetlust, hoge koorts, versnelde ademhaling en rode urine. Frencken raadt hondenbezitters aan een antitekenband aan te schaffen of de hond na het wandelen te controleren op teken. Volgens Frencken is bij verwijdering (door de teek één richting uit te draaien, niet trekken) binnen 24 uur de kans op besmetting met de bloedparasiet gering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En de volgende vraag is natuurlijk: Hoe gevaarlijk is deze soort voor de mens?

 

Volgens dit artikeltje lijken bij deze soort vooral honden gevaar te lopen. Die schijnen overigens weer minder last te hebben van "onze" teek die de ziekte van Lyme kan overbrengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Samojedenclub meldt:

 

Als de hond de teek zelf ontdekt, bijt hij hem er meestal af, wat resulteert in een kaal plekje met een ontstoken wond. Als U de teek ontdekt, kunt U hem het beste verwijderen door met een natgemaakte wijsvinger draaiende bewegingen over de maag van de teek te maken, één voor één worden de pootjes dan uit de huid van de hond gewrikt tot de teek afvalt. Afgezien van een kleine irritatie laat dat verder geen sporen na. De teek verdoven is onzin, en hem er met een draaiende beweging uitschroeven garandeert een aantal afgebroken tekenpootjes in een flink ontstoken wond.

Ik lees bij deze site:

(...) Vector-gebonden ziekten (dit zijn ziekten die door een vector/drager (mug, teek etc) worden overgedragen op de mens). Klimaatomstandigheden beïnvloeden het gedrag van de vector en de voortplanting van de ziekte-verwekkende micro-organismen in de vector. Voorbeelden van vectorgebonden ziekten- die door klimaatverandering beïnvloed kunnen worden- zijn malaria, dengue en Ziekte van Lyme.

Als bosbouwer van opleiding heb ik het idee dat ik in de loop der jaren meer teken zie terwijl ik, naar verhouding, niet vaker buiten kom. Hebben meer mensen dat beeld ?

Zo ja; Zou het kunnen zijn dat de ruimere blootstelling aan de teek een effect is van klimaatsverandering :blush: ?

 

Voorkoming is beter dan... ik zelf ben extra alert als ik een berkenbos met grassen tegen kom maar weiger iets chemisch te gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als bosbouwer van opleiding heb ik het idee dat ik in de loop der jaren meer teken zie terwijl ik, naar verhouding,  niet vaker buiten kom. Hebben meer mensen dat beeld ?

Zo ja; Zou het kunnen zijn dat de ruimere blootstelling aan de teek een effect is van klimaatsverandering  :blush: ?

Als je de statistieken op deze Belgische site bekijkt, krijg je inderdaad de indruk dat er van een behoorlijk explosieve stijging sprake is.

 

Het zou mij niet verbazen dat dit met het warmere weer van de laatste jaren te maken zou hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...