Spring naar bijdragen

Moet Geocaching Gratis Blijven?


spoekie

Afremmen van groei aantal geocachers  

241 leden hebben gestemd

  1. 1. Moet geocaching gratis blijven?

    • Geocaching moet altijd gratis blijven
      202
    • Alle NL caches alleen voor premium members
      29
    • Alle NL caches alleen voor donateurs NL
      12
    • Andere manier van betaling
      3


Aanbevolen berichten

De vraag is: willen we graag dat geocaching een massale hobby wordt? Ik vind zelf het huidige aantal genoeg en van mij hoeft deze hobby niet verder gepromoot te worden.

Ik ben er dus voorstander van om de verdere groei af te remmen. Ik zie wel dat de meeste mensen geld vragen geen goed idee vinden, maar hebben ze zelf een ander voorstel om de groei af te remmen?

En wie bepaalt of er genoeg zijn? Stel dat men dat had gezegd op 1 september 2005, dan had jij ook niet aan deze hobby gedaan. Waarom mensen beletten om lekker buiten bezig te zijn? Als jij vindt dat er teveel geocachers zijn, kan je zelf ook stoppen. Of zou dit een goed voorstel zijn, iedere cacher die er meer dan 3 jaar overdoet om 174 caches te doen, mag niet meer meedoen met deze hobby? :blush::crybaby:

 

Net als met vele andere hobbies, er komen erbij en er vallen er af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

De vraag is: willen we graag dat geocaching een massale hobby wordt? Ik vind zelf het huidige aantal genoeg en van mij hoeft deze hobby niet verder gepromoot te worden.

Ik ben er dus voorstander van om de verdere groei af te remmen. Ik zie wel dat de meeste mensen geld vragen geen goed idee vinden, maar hebben ze zelf een ander voorstel om de groei af te remmen?

 

Hier ben ik niet zo'n voorstander van. Niet extra promoten vind ik nog wel een optie, maar bewust de groei afremmen vind ik niet OK. Wie moet er nu voor anderen bepalen of ze wel of niet mogen gaan geocachen? Wanneer er "te veel" mensen zouden gaan cachen, wordt het voor een deel vanzelf niet meer leuk. Bovendien is er altijd wel een wisseling. Het idee dat als iemand iets een probleem vind er dan maar weer een regeltje voor verzonnen moet worden is naar mijn idee al zo achterhaald. Kijk eens naar de natuur en haar natuurlijke processen. Die zijn overigens ook niet altijd even vriendelijk. Dus wat je ook kiest, er zal altijd een situatie ontstaan die voor een deel minder, of zelf niet leuk is.

Dus als je het te druk vind worden is er mee stoppen ook een optie! :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk moeten er wel nieuwelingen bij kunnen! Graag zelfs. Als een groep geen vers bloed krijgt, blijft-ie stil staan en stilstand is achteruitgang.

 

Iets anders is het imago van geocaching. Toen ik begon (ja, ik ben een oldie hoor) werd nog uitgedragen dat het vooral ging om het ontdekken van mooie plekken in de natuur. Dat is het geocachen van tegenwoordig al lang niet meer, het is nu 'een gezellige activiteit voor de hele familie'. Dan moet je het niet vreemd vinden dat mensen het zo opvatten. "We kunnen met het kinderfeestje een middagje gaan bowlen, maar zie je dit? Geocaching! Kon dat niet met jouw nieuwe mobieltje?"

 

Spoekie, ik weet niet wat voor jou de precieze aanleiding is geweest om deze discussie te starten. Eigen cache geript? De laatste tijd veel onverzorgde caches gevonden? Je ziet problemen die zeker reëel zijn en probeert die toe te schrijven aan de 'impulscachers'. Of het daaraan ligt, dat zou ik niet durven zeggen. Als je het impulscachen wilt tegengaan kan ik me voorstellen dat het kan helpen als iemand die zich aanmeldt pas na een 'afkoelingsperiode' cachebeschrijvingen kan opvragen.

 

Maar beter nog zou zijn om eens kritisch naar ons cachelandschap te kijken. Wij gesettlede cachers dragen als groep immers ook uit dat het bij geocaching slechts draait om een spelletje. En dan bedoel ik dat min of meer in de kleinerende zin. Als wij het met z'n allen prima vinden dat er legio caches zijn die uitdragen dat het plaatsen vooral weinig tijd en nog minder moeite mocht kosten, en zulke caches in stand houden door ze te gaan zoeken en ze te loggen, mogen we niet met een beschuldigend vingertje wijzen naar 'de impulscachers die het verzieken'.

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk moeten er wel nieuwelingen bij kunnen! Graag zelfs. Als een groep geen vers bloed krijgt, blijft-ie stil staan en stilstand is achteruitgang.

 

Iets anders is het imago van geocaching. Toen ik begon (ja, ik ben een oldie hoor) werd nog uitgedragen dat het vooral ging om het ontdekken van mooie plekken in de natuur. Dat is het geocachen van tegenwoordig al lang niet meer, het is nu 'een gezellige activiteit voor de hele familie'. Dan moet je het niet vreemd vinden dat mensen het zo opvatten. "We kunnen met het kinderfeestje een middagje gaan bowlen, maar zie je dit? Geocaching! Kon dat niet met jouw nieuwe mobieltje?"

 

Spoekie, ik weet niet wat voor jou de precieze aanleiding is geweest om deze discussie te starten. Eigen cache geript? De laatste tijd veel onverzorgde caches gevonden? Je ziet problemen die zeker reëel zijn en probeert die toe te schrijven aan de 'impulscachers'. Of het daaraan ligt, dat zou ik niet durven zeggen. Als je het impulscachen wilt tegengaan kan ik me voorstellen dat het kan helpen als iemand die zich aanmeldt pas na een 'afkoelingsperiode' cachebeschrijvingen kan opvragen.

 

Maar beter nog zou zijn om eens kritisch naar ons cachelandschap te kijken. Wij gesettlede cachers dragen als groep immers ook uit dat het bij geocaching slechts draait om een spelletje. En dan bedoel ik dat min of meer in de kleinerende zin. Als wij het met z'n allen prima vinden dat er legio caches zijn die uitdragen dat het plaatsen vooral weinig tijd en nog minder moeite mocht kosten, en zulke caches in stand houden door ze te gaan zoeken en ze te loggen, mogen we niet met een beschuldigend vingertje wijzen naar 'de impulscachers die het verzieken'.

 

Groetjes, Fangorn.

 

De aanleiding is de media aandacht die besteed wordt aan geocaching en de groei van het aantal geocachers. Een toekomstig doemscenario zou kunnen zijn dat geocaching te massaal wordt en in de toekomst niet meer mogelijk is. En dit zou ik erg jammer vinden want ik vind het een erg leuke hobby!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vraag is: willen we graag dat geocaching een massale hobby wordt? Ik vind zelf het huidige aantal genoeg en van mij hoeft deze hobby niet verder gepromoot te worden.

Ik ben er dus voorstander van om de verdere groei af te remmen. Ik zie wel dat de meeste mensen geld vragen geen goed idee vinden, maar hebben ze zelf een ander voorstel om de groei af te remmen?

 

Ik ben erg voorstander van nieuwe aanwas. Mijn voorstel: mensen die langer dan drie jaar geoachen of mensen die meer dan 500 caches hebben gevonden moeten hun cachevergunning inleveren zodat nieuwe cachers deze vergunning kunnen gebruiken. vervolgens kunnen de oudgediende cachers zich na een verplichte rustperiode van drie jaar weer op de wachtlijst zetten.

 

Wat een gel\/l om de hobby geocaching lekker elitair te houden slechts voor een klein cluppie, wie bepaald dan dat jij wel recht hebt om te cachen? De groei remmen? puh wat een onzin... lekker interessant doen met een hobby die exclusief is , een hobby die helemaal niemand anders doet. Ik zou zeggen ga lekker polo te paard spelen, er zijn niet zo veel mensen die dat doen. heb je ok geen last van ordinaire' gewone' mensen die ook perse jouw hobby willen bedrijven.

 

Het probleem van ' geripte cachs lijkt mij vooral een gevolg van cachers die niet discreet genoegen loggen of caches die op niet strategische punten liggen.

 

Maar misschien kunnen de mensen die zich geroepen voelen een exclusieve cacheclub oprichten, een club met eigen database en eigen caches helemaal exlcusief voor leden die exclusief member van de exclusieve club zijn en exclusief toegang hebben tot een exclusieve website met exclusieve database vol met exclusieve caches vor exclusieve mensen.

 

Cacheclub Exclusief ook wel bekend onder de naam CCE... www.cce.nl www.cce.com etc etc..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog nooit -of anders heeeeeel zelden- hard bewijs gezien wie er verantwoordelijk is of was voor een rip. Veronderstellingen komen daarentegen volop langs....

Ja, laten we Geocaching gaan reguleren. Met vergunningen, lidmaatschappen, pasjes, statuten, vergaderingen, boekhoudingen, kascontroles, subcommissies en wat er verder allemaal automatisch komt kijken bij een constructie waarbij je leden hebt die betalen. Niet dus!

Ik snap de redenatie wel, maar ik zou niet weten hoe een contributie van welke hoogte dan ook daar een einde aan maakt. Geocaching is een spelletje voor iedereen, door iedereen. De charme en de aantrekkingskracht is nu juist het vrije. Maar het is tegelijkertijd de kracht èn de zwakte van het Geocachen. Goede ideeën leven lang en overleven de gebruikelijke bedreigingen. Voorlopig vind ik die bedreigingen vrij triviaal -en ook bij mij is wel eens een cache geript. Zonde en verwerpelijk. Maar er blijft zoveel over -gratis. Ik kan er zo uitstekend mee leven!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het systeem van Premium member eigenlijk wel goed. Je moet gratis kunnen cachen maar als je wat betaald, wordt er wat meer software toegankelijk waardoor je de hobby intensiever kunt beleven.

Het is de keus aan de cachelegger of hij/zij de cache alleen aan premium members aanbiedt of niet. Daarmee wordt de kans van "ongewenst bezoek" misschien minder.

Ervoor betalen? Ik heb er geen moeite mee maar of het iets oplost?

 

Ik denk dat voornamelijk de traditionals een gevaar lopen. De multi's zijn wat minder ripgevoelig. Dat kan natuurlijk ook met de locatie te maken hebben. Multicaches liggen meestal niet zo maar voor het oprapen omdat je er eerst een tocht en dus wat moeite voor moet doen om er te geraken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij vinden dat alle caches voor iedereen beschikbaar moeten zijn, wij zijn wel Premium meber.

Het blijft toch zo dat caches geplunderd of weg gehaald worden, vandaag 2 van onze vier caches met problemen.

Van GROENENDAAL (GCQKK6) was het plaatje met daarop het eind coord verdwenen.(compleet met schroefjes)

Waardoor we hem weer moesten veranderen, voor de vierde keer.

Iets te drinken (GCP3EK) lag weer niet waar hij moest liggen, dus moesten we zelf weer gaan zoeken.

Maar dat is weer opgelost.

 

Een probleem is dat veel mensen gaan cachen en er niets van snappen, schrijven wel in het logboek, maar loggen niet op .com,

Bij onze Groenendaal is dat ongeveer 30%!! deze ligt voor onze deur dus we zien het en maken een praatje, meestal is de GPS geleend of zo.

 

Verleden week kwamen we in Almere bij Meer zien van Almere Buitenkans 300 meter van de vindplek af kinderen tegen met de logrol.

Gevonden met een GPS, via de site van Garmin.

Zij waren met een verjaardags party bezig, en hadden er al paar gedaan maar verder niets gevonden,

maar wisten ook niet wat ze zochten en er verder mee moesten.

Wij hebben het uitgelegd, maar het logje op .com nog niet gezien.

 

Maar we vinden het nog steeds leuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

De vraag is: willen we graag dat geocaching een massale hobby wordt? Ik vind zelf het huidige aantal genoeg en van mij hoeft deze hobby niet verder gepromoot te worden.

Ik ben er dus voorstander van om de verdere groei af te remmen. Ik zie wel dat de meeste mensen geld vragen geen goed idee vinden, maar hebben ze zelf een ander voorstel om de groei af te remmen?

Dan heb ik slecht en goed nieuws voor je:

 

Het slechte nieuws: Geocaching is al een massale hobby met 5000+ aktieve teams in Nederland.

 

Het goede nieuws: Je hoeft niet bang te zijn dat dat heel snel verdubbeld. Ik heb even gekeken hoe snel de hoeveelheid aktieve cachers verdubbelde: In juli 2001 waren er 50 teams aktief, dat aantal was verdubbeld na 6 maanden in februari 2002. Als ik de tijd tussen de verdubbelingen (200-400-800 etc..) opnoem (in maanden): 6mnd - 6mnd - 6 mnd - 13mnd, 16mnd, 17mnd en de volgende verdubbeling (6000 aktieve teams) is na 20 maanden nog niet gehaald. Dus voor 10.000 teams hoef je volgens mij niet bang te zijn. Het aantal neemt nog wel toe, maar in verhouding steeds minder snel en op een gegeven moment zal een maximum bereikt zijn.

 

Maar wil je de "overlast" van het cachen beperken: Stel een limiet in van het maximaal per maand te loggen aantal caches voor een team. Bijvoorbeeld maximaal 20 logs per maand op de .COM site. Ik denk dat dan bepaalde caches meer gevonden gaan worden en andere aanzienlijk minder. Men zal vaker "een cache gaan doen" in plaats van "we gaan een regio leegruimen" :crybaby:

 

Over het rippen is het misschien handig om niet alleen de cachers de schuld te geven. Laat de plaatsers ook maar eens nadenken over hun verstopplek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar wil je de "overlast" van het cachen beperken: Stel een limiet in van het maximaal per maand te loggen aantal caches voor een team. Bijvoorbeeld maximaal 20 logs per maand op de .COM site. Ik denk dat dan bepaalde caches meer gevonden gaan worden en andere aanzienlijk minder. Men zal vaker "een cache gaan doen" in plaats van "we gaan een regio leegruimen" :crybaby:

 

Over het rippen is het misschien handig om niet alleen de cachers de schuld te geven. Laat de plaatsers ook maar eens nadenken over hun verstopplek.

 

 

Afgezien van het gegeven dat ik zelf moeite heb met dat soort beperkingen is dat iets wat wij niet kunnen bepalen en ik denk dat .com er niets in zal zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(niet aan de regels houden, buiten de paden lopen, rippen etc.).

 

Dit wordt ook gedaan door premium members met 500+ finds (GCW7Q4 het archief in), heeft dus niks met geld te maken maar met fatsoen.

Het gedrag van cachers (ervaren of niet, goedwillig of niet, betalend of niet) is even divers als persoonlijkheden.

Een tientje zal daar niks aan veranderen volgens ons.

bewerkt door Orange Lion
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgezien van het gegeven dat ik zelf moeite heb met dat soort beperkingen is dat iets wat wij niet kunnen bepalen en ik denk dat .com er niets in zal zien.
Dat heb ik zelf ook nooit een seconde gedacht. Tenzij bijvoorbeeld een overheid maatregelen treft die het geocaching heel erg beperken (en het omzet kost) zullen ze nooit zo'n aktie ondernemen. De enige caches die ik heb zien verdwijnen zijn de virtuals en locationless caches. Maar ja, die kosten geld (serverruimte/traffic) en leveren niks op. Terwijl je bij de andere caches stikkers, boekjes en tracking codes (tb/coins) kunt verkopen. Groundspeak is gewoon een bedrijf. Niet een organisatie met een ideele doelstelling. bewerkt door jowi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij vinden dat alle caches voor iedereen beschikbaar moeten zijn, wij zijn wel Premium meber.

Het blijft toch zo dat caches geplunderd of weg gehaald worden, vandaag 2 van onze vier caches met problemen.

Van GROENENDAAL (GCQKK6) was het plaatje met daarop het eind coord verdwenen.(compleet met schroefjes)

Waardoor we hem weer moesten veranderen, voor de vierde keer.

Iets te drinken (GCP3EK) lag weer niet waar hij moest liggen, dus moesten we zelf weer gaan zoeken.

Maar dat is weer opgelost.

 

Een probleem is dat veel mensen gaan cachen en er niets van snappen, schrijven wel in het logboek, maar loggen niet op .com,

Bij onze Groenendaal is dat ongeveer 30%!! deze ligt voor onze deur dus we zien het en maken een praatje, meestal is de GPS geleend of zo.

 

Verleden week kwamen we in Almere bij Meer zien van Almere Buitenkans 300 meter van de vindplek af kinderen tegen met de logrol.

Gevonden met een GPS, via de site van Garmin.

Zij waren met een verjaardags party bezig, en hadden er al paar gedaan maar verder niets gevonden,

maar wisten ook niet wat ze zochten en er verder mee moesten.

Wij hebben het uitgelegd, maar het logje op .com nog niet gezien.

 

Maar we vinden het nog steeds leuk.

 

Misschien nieuwelingen opleiden. Ik cache nu 5 maanden dus ben ook nog een nieuweling en snap nog veel niet. Zo werkt mijn etrex-h nog steeds niet aan mijn computer. Op de website staat zoveel dat ik vaak door de bomen het bos niet meer zie. Het zou fijn zijn als je een buddy kon krijgen die je om raad kan vragen.

 

Toch erger ik mij ook aan andere cachers die niet loggen op .com Laatst ook al ergens voorgesteld om als mensen niet loggen na een bepaalde tijd hun lidmaatschap op te zeggen en ze opnieuw zich aan te laten melden. Zelf ben ik nog gratis lid, voor mij is dit nu nog voldoende. Ik wil eerst een jaar cachen en dan lid worden.

 

Voor een verjaardags partijtje zou ik geen bestaande cache nemen maar er zelf een maken. Maak een leuke multi met een passend thema. Misschien is het leuk als we verjaardags multi's maken en deze delen. Alleen de coördinaten moeten we dan zelf aanpassen. Ik heb vele ideeën maar nog niet uitgevoerd.

Wanneer we deze ergens op de site plaatsen kunnen we voorkomen dat de caches door partijtjes geript worden en voor de kinderen hoeft het niet minder spannend te zijn.

 

Wat ik in de toekomst ook wil maken is caches voor gezinnen die naar b.v. een speeltuin gaan. Ik woon in Harderwijk en er is veel leuks te doen voor kinderen dat niet veel geld kost. Mensen die hier op vakantie zijn weten dat niet altijd. Mijn idee is dan dat je een cache loopt met je kinderen en het eindpunt is dan een leuk uitje voor de kinderen dat max. 5 euro pp is. Zo is wat je gaat doen voor de kinderen ook nog een extra verrassing.

Ik denk met meer leden er ook meer variatie komt in de caches en dat een cache die we niet leuk vinden niet bepaald slecht hoeft te zijn. Al zou er wel een max. per vierkante km kunnen komen. Soms vind ik caches op plekken die ik totaal niet mooi vind en de cache is fantasieloos al lees ik dan wel dat andere er zeer enthousiast over waren.

Wat ik zeggen wil is gebruik je fantasie en maak de sport niet te elitair, de hype gaat ook weer over.

Een jaar geleden maakte iedereen sudoku’s en nu ook niet meer. Laten we ons niet druk maken om het aantal cachers maar om de kwaliteit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Groundspeak is gewoon een bedrijf. Niet een organisatie met een ideele doelstelling.

 

Dat klopt helemaal en o.a. de reden dat .nl de handel wat schuwt. Het geocachen zelf moet voorop staan.

Maar goed; Voorstellen tot beperkingen die door GC. com worden gecontrolleerd/ beheerd kunnen dus in het zoeken naar een oplossing van het onderwerp in dit topic geen optie zijn.

Dat kan gewoon niet worden georganiseerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vraag klinkt niet sympathiek,

( Nee inderdaad) maar heeft de volgende achtergrond. Er is steeds meer aandacht in de media voor geocaching en er zijn tegenwoordig zo veel mensen met een of ander gps apparaat, dat de kans steeds groter wordt dat mensen met verkeerde bedoelingen ook caches gaan zoeken (niet aan de regels houden, buiten de paden lopen, rippen etc.). (Mensen die de regels aan hun laars lappen heb je overal)

Dit leidt er toe dat beheerders geen toestemming meer geven, mooie caches verdwijnen etc., waardoor geocaching uiteindelijk aan z'n eigen succes ten onder gaat. :crybaby:

 

Met een kleine financiele drempel kun je het kaf van het koren scheiden. Ik denk dat een bedrag van 10 euro een stel pubers al kan weerhouden om op riptocht te gaan.

( Men koopt voor ik weet niet hoeveel één of ander gps apparaat dus is 10 euro pindakaas)

En wat mij betreft mag m'n hobby best wat geld kosten. Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

( Inderdaad mag een hobby geld kosten) Deze hobby kost genoeg))

 

Ik vind dus niet dat er betaald moet worden voor deze hobby, want ik sloop geen cache

dat doen toch die andere :blush:

Als ik te hard rij vraag ik toch ook niet of je mee wil delen in de kosten

Jaahaaa ik voel hem al aan komen als ik de lotto win, dan krijg je ook niets.

 

Groetjes Keske27

bewerkt door keske27
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...