Spring naar bijdragen

Moet Geocaching Gratis Blijven?


spoekie

Afremmen van groei aantal geocachers  

241 leden hebben gestemd

  1. 1. Moet geocaching gratis blijven?

    • Geocaching moet altijd gratis blijven
      202
    • Alle NL caches alleen voor premium members
      29
    • Alle NL caches alleen voor donateurs NL
      12
    • Andere manier van betaling
      3


Aanbevolen berichten

Gewoon de caches zo lang maken dat de onverlaten waar het hier eigenlijk om gaat er geen zin meer in hebben.

Het is tegenwoordig al gauw zo,o!! ik wordt hier moe van... dus maar niet doen.

Met andere woorden lekkere lange wandel caches,zo dat die figuren het wel laten.

Dit zie ik als een mogelijke oplossing.

Zo scheidt je volgens mij ook de kaf van het koren.

Groet,

Derk :crybaby:

 

10 kilometers zijn waarschijnlijk inderdaad meer remmend voor onverlaten dan 10 euro. Voor twee setjes oplaadbare batterijen ben je dat ook al kwijt. Geloof niet dat een tientje extra het probleem op gaat lossen dus lekker gratis laten.

Onze ervaring is dat de inhoud van een cachebox bij een lange multi vaak veel beter op peil blijft dan bij die van een kort tripje. Het lijkt erop dat de 'rommelaars' die lange caches liever links laten liggen.

 

Groeten,

 

GG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Nog even iets over het geld en de media.

Acht jaar geleden zagen wij een stukje op tv over geocaching vanaf dat moment wilde wij al gaan cachen alleen de aanschaf van de gps was toen voor ons te duur. Tot wij van de zomer bij vrienden waren en hoorde dat de gps niet meer zo duur was.

Ik denk dat het dus niet aan de media ligt of aan wel of wel of geen lidmaatschap betalen maar de prijs van de gps ook een rol mee spelen. Plus als dweze site te duur wordt zal er wel een gratis schaduw site komen en willen we dat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:crybaby: Deze site te duur worden? Euh .NL is gewoon het forum. Op .COM liggen die caches, zou een beetje van de gekke zijn om hier (zoals in de pol beschreven staat), op .NL de nederlandse caches alleen beschikbaar te maken voor donateurs :blush:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Axel-F : Een ander groot deel is natuurlijk een cache goed verstoppen en dit door de vinders ook weer laten doen. Het zoeken naar een cache dient daarom zoveel mogelijk onopvallend te gebeuren waar je ook bevind, maar daar heb je als plaatser weinig invloed op.

 

 

Beste Axel, je hebt het nmm. nog niet helemaal begrepen! :crybaby:

- Goed verstoppen => meer en langer zoeken, prikken ed => meer opvallen => grotere ripkans.

- vinders goed laten terugplaatsen => een utopie. Daar ligt een deel van het probleem,zelf.

- zoeken dient onopvallend te gebeuren. dat kan alleen als de cache niet moeilijk, maar duidelijk is verborgen en als de vinders nu eens geen haast hebben. Je begrijpt wellicht dat ook daar nog wel wat problemen liggen.

- Tenslotte: als plaatser heb je daar heel, heel veel invloed op !

 

Groet,

 

Geopatra.

bewerkt door Geopatra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Axel-F : Een ander groot deel is natuurlijk een cache goed verstoppen en dit door de vinders ook weer laten doen. Het zoeken naar een cache dient daarom zoveel mogelijk onopvallend te gebeuren waar je ook bevind, maar daar heb je als plaatser weinig invloed op.

 

 

Beste Axel, je hebt het nmm. nog niet helemaal begrepen! :crybaby:

- Goed verstoppen => meer en langer zoeken, prikken ed => meer opvallen => grotere ripkans.

- vinders goed laten terugplaatsen => een utopie. Daar ligt een deel van het probleem,zelf.

- zoeken dient onopvallend te gebeuren. dat kan alleen als de cache niet moeilijk, maar duidelijk is verborgen en als de vinders nu eens geen haast hebben. Je begrijpt wellicht dat ook daar nog wel wat problemen liggen.

- Tenslotte: als plaatser heb je daar heel, heel veel invloed op !

 

Groet,

 

Geopatra.

Met stiekem doen heb ik wat problemen. Onopvallend doen, zodra je vreemd en afwijkend gedrag gaat vertonen val je op.

Laatst in hartje Londen gecached en als je daar stieken gaat doen is de kans groot dat de politie snel naast je staat.

af8856bc-5158-4045-96f7-deb15f5cba26.jpg

Deze cache is op een druk kruispunt. gewoon pakken en loggen. kruispunt komt nooit leeg en als je stiekem gaat doen dan trek je de aandacht en dag cache.

bewerkt door jolimama
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Axel-F : Een ander groot deel is natuurlijk een cache goed verstoppen en dit door de vinders ook weer laten doen. Het zoeken naar een cache dient daarom zoveel mogelijk onopvallend te gebeuren waar je ook bevind, maar daar heb je als plaatser weinig invloed op.

 

 

Beste Axel, je hebt het nmm. nog niet helemaal begrepen! :crybaby:

- Goed verstoppen => meer en langer zoeken, prikken ed => meer opvallen => grotere ripkans.

- vinders goed laten terugplaatsen => een utopie. Daar ligt een deel van het probleem,zelf.

- zoeken dient onopvallend te gebeuren. dat kan alleen als de cache niet moeilijk, maar duidelijk is verborgen en als de vinders nu eens geen haast hebben. Je begrijpt wellicht dat ook daar nog wel wat problemen liggen.

- Tenslotte: als plaatser heb je daar heel, heel veel invloed op !

 

Groet,

 

Geopatra.

Met stiekem doen heb ik wat problemen. Onopvallend doen, zodra je vreemd en afwijkend gedrag gaat vertonen val je op.

Laatst in hartje Londen gecached en als je daar stieken gaat doen is de kans groot dat de politie snel naast je staat.

 

Deze cache is op een druk kruispunt. gewoon pakken en loggen. kruispunt komt nooit leeg en als je stiekem gaat doen dan trek je de aandacht en dag cache.

 

Ik weet niet wat voor perceptie jij hebt van stiekem doen, maar vast niet dezelfde als ik.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon de caches zo lang maken dat de onverlaten waar het hier eigenlijk om gaat er geen zin meer in hebben.

Het is tegenwoordig al gauw zo,o!! ik wordt hier moe van... dus maar niet doen.

Met andere woorden lekkere lange wandel caches,zo dat die figuren het wel laten.

Dit zie ik als een mogelijke oplossing.

Zo scheidt je volgens mij ook de kaf van het koren.

Groet,

Derk :cool2:

 

10 kilometers zijn waarschijnlijk inderdaad meer remmend voor onverlaten dan 10 euro. Voor twee setjes oplaadbare batterijen ben je dat ook al kwijt. Geloof niet dat een tientje extra het probleem op gaat lossen dus lekker gratis laten.

Onze ervaring is dat de inhoud van een cachebox bij een lange multi vaak veel beter op peil blijft dan bij die van een kort tripje. Het lijkt erop dat de 'rommelaars' die lange caches liever links laten liggen.

 

 

 

Groeten,

 

GG

 

 

 

Misschien is dat inderdaad zo. Zal ook wel een beetje te maken hebben met de "haast" waar Geopatra het over heeft. Waarom kilometers lopen voor je puntjes als het sneller kan? Toch blijf ik het jammer vinden dat met bovenstaande oplossing een groep wordt uitgesloten en ook dat er nu wel heel erg van lijkt te worden uitgegaan, dat cachers die voor een korte afstand gaan geen van allen deugen. Ze worden betiteld met benamingen als: die figuren, kaf en rommelaars.

Ik ruim netjes op en verniel niet, probeer onopvallend te loggen en het gross van de caches die ik vind ligt er heel netjes bij.

Dus zo eenvoudig is het niet om een oplossing te bedenken. Kijk ook eens naar de andere zaken die hier worden aangedragen.

Lijken mij overigens allemaal zaken die bij het hoofdstuk juiste houding horen en daar kunnen we voorbeeld in zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat je dit iets te persoonlijk opvat. :crybaby: Gemakkelijke routes trekken nu eenmaal ook veel gemakzuchtige cachers aan. Dat wil niet zeggen dat je die zin ook om kunt draaien maar het is wel een reëel 'probleem'.

Ik denk dat de oplossing niet direct in de afstand ligt maar in het gemak van de cache. Ook korte multi's kunnen moeilijk en uitdagend zijn en ik denk dat die ook minder te lijden hebben van de gemakzuchtige rommelaar dan de de snelle traditionele oppikker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Betalen? Nee, daar sluit je mensen met minder geld mee uit, niet mensen met minder fatsoen.

 

Alleen maar lange multi's: Nee, daarmee sluit je mensen die niet zo ver kunnen lopen uit, niet mensen die niet weten hoe zich fatsoenlijk te gedragen.

 

Een Buddy? Ja, er wordt al regelmatig gevraagd op het forum of iemand samen wil cachen, maar er is volgens mij nog geen apart draadje voor Buddy's. Goed idee!

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Betalen voor een cache is zinloos, want de meeste rippers van de cache zijn mensen in de buurt (vooral hangjongeren e.d.) die de cache hebben gezien of daar iemand "verdacht" bezig hebben gezien, en daarna de cache vinden en plunderen. Dan mag je het spelletje zo duur maken als je wil, die vinden de cache toch wel. Want die hoeven er geen cent voor te betalen.

NIET DOEN DUS!

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo medecachers,

 

Cache zo onopvallend mogelijk maar geniet zoveel je kan van het cachen. Voor diegene in de wereld die denken dat alles te sturen is met geld komt bedrogen uit, zie maar hoe het nu in de (financiële)wereld gaat. :blush:

 

Helaas kun je niet iedereen opvoeden maar als we zelf ons uiterste best doen om het cachen en de caches in stand te houden hebben we al heel wat bereikt. :crybaby:

 

Ik wens één ieder veel cacheplezier.

 

Carpe diem!!!!!!!!!!

 

Groet

 

Pa van het Stokstaart-Team.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar wil je de "overlast" van het cachen beperken: Stel een limiet in van het maximaal per maand te loggen aantal caches voor een team. Bijvoorbeeld maximaal 20 logs per maand op de .COM site. Ik denk dat dan bepaalde caches meer gevonden gaan worden en andere aanzienlijk minder. Men zal vaker "een cache gaan doen" in plaats van "we gaan een regio leegruimen" :crybaby:

 

Dat vind ik een merkwaardige uitspraak: diegene die dus meer cached zou in jouw optiek ook vaker caches rippen? Zou het niet andersom zijn: mensen die eigenlijk niets met de hobby hebben zouden vaker caches rippen? Want als je er wel wat mee hebt, en dus meer cached, ben je ongetwijfeld vaker teleurgesteld als een cache er gewoon niet is, en zal je dus minder geneigd zijn ze te rippen...

 

En het wordt hier zo vaak gezegd: iedereen hier speelt het spelletje op zijn eigen manier. De jouwe is kennelijk van af en toe een lange wandelcache, en voor de rest niks. De mijne is lange fietstochten langs diverse traditionals. Ik heb er vrijdag nog 18 gevonden (en 75km gefietst), dus dan zou ik volgens jou in de rest van maart niet meer mogen cachen? Dat is lekker vriendelijk zeg...

 

Over het rippen is het misschien handig om niet alleen de cachers de schuld te geven. Laat de plaatsers ook maar eens nadenken over hun verstopplek.

 

Nou, dat is zeker waar. Dan eindig je weer eens in een druk winkelcentrum, en is de "hint": "goed oppassen dat je niet gezien wordt tijdens het pakken van de cache!". Ja, dat zou best kunnen als je WEET dat hij onder het randje gemagneet zit en met een simpele polsbeweging te grijpen is. Maar als je dat niet weet en dus moet zoeken, ja, dan kunnen inderdaad al die tientallen winkelende mensen je bezig zien ja.

 

 

Hans

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk niet dat je de problemen oplost door geld te vragen. Naar mijn idee worden de meeste caches geript omdat niet-cachers zien dat er wat te doen is op een cacheplaats.

 

En dat heeft twee oorzaken:

- ten eerste het feit dat sommige cachers zo op een cache afstappen, hem pakken en loggen, zonder om zich heen te kijken of ze gezien worden

- ten tweede omdat er cacheleggers zijn (en dat zijn er de laatste tijd steeds meer) die er totaal niet bij stil lijken te staan hoe de cache eruit ziet voor de buitenwereld. Kortom: ze leggen maar hier en daar wat neer en verplaatsen zich niet in de gevolgen. 'Is de cache zichtbaar?' 'Zijn er huizen/flats in de buurt die er pal op kijken?' 'Is het vlak bij een hangplek?' 'Is het vlakbij een school?' Er wordt gewoon maar een koker neergelegd in de trant van 'we hebben er weer een cache bij'. Dan moet je naar mijn mening ook niet piepen als hij geript wordt. Er zijn namelijk caches die midden in een drukke stad liggen die niet geript worden omdat voor een cacher het duidelijk is waar je moet zoeken. Als je op een zichtbare plek een cache op een lastige manier verstopt vraag je mijns inziens om moeilijkheden. Des te zichtbaarder de plek, des te makkelijker moet het kokertje te vinden zijn. Zoeken, en zeker lang zoeken, trekt onmiddelijk rippers aan. En terecht. Ik zou ook gaan kijken als ik van niks wist en steeds maar mensen zag zoeken op dezelfde plek. De mens is nou eenmaal een nieuwsgierig wezen.

 

Dus ja! wees onopvallend én leg met beleid je caches ergens neer. Dat is volgens mij de oplossing. Niet het vragen van geld aan mensen die cachen een goed hart toedragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik kan helemaal meevoelen hoe deze vraag tot stand is gekomen.

 

Je vindt het een hele mooie sport en dat wil je zo houden. Dat willen we allemaal denk ik.

Maar je moet het wel beschikbaar houden voor iedereen.

Wat mij wel verbaasd is de onzorgvuldigheid van andere cachers. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat bij de eindplek keihard "Ik heb hem" geroepen wordt en er dan ook direct op afgegaan wordt en dat allemaal zonder eerst om zich heen te kijken of er dreuzels in de buurt zijn. Ook door cachers die zelf caches gelegd hebben. Ook niet de moeite nemen om even 20 meter verderop te gaan loggen. Waarschijnlijk hebben die mensen een wat meer vergankelijkheidsbril op. Die krijg ik bij hen niet afgezet.

Alleen zouden we misschien wat minder actief reclame moeten maken. Dat heeft deze sport niet nodig. Tenminste als je het geocaching wilt zoals dat nu is. Anders verandert het. Net zoals er planten en dieren verdwijnen en er nieuwe soorten voor in de plaats komen verdwijnt dan een vorm van geocachen en komt er een andere vorm voor terug. Ook kan het zo zijn dat door veel negatieve reclame (bommeldingen) de sport op een gegeven moment verboden wordt. Dan moet je een andere sport gaan doen.

 

Dus het enige wat je kunt doen is zelf voorzichtig zijn.

 

Overigens hebben de telefoons straks standaard een gps ingebouwd dus heeft het inbouwen van een minimale drempel zeker wel zin om kortzinnige loltrappers tegen te houden. Hoe vaak kom je zelf niet tegen dat je iets probeert te downloaden (muziek emoticon ringtone)en dat je stopt op het moment dat je een carambalig bedrag van een euro moet betalen. Maar goed waar moet dat geld naar toe. Leges voor caches zou een idee kunnen zijn. maar beter nog is een gratis aanmelding met een (dubbele)cooling down periode van een uur. Dus mailtje wordt na een uur verstuurd en moet dan ook binnen een uur daarna bekrachtigd worden.

 

Aan de andere kant dit scheidt het kaf van het koren. Multi's, goed verstopte caches zullen minder last hiervan hebben.

 

Groetsels WBKWADRAAT

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben van mening dat er kwaadwillenden zijn die traditionals rippen. :crybaby: Het argument dat hiervoor een GPS noodzakelijk is gaat hier mijns inziens niet op omdat met Ozi of GE erg nauwkeurig te zien is waar de cache ligt (zeker als er ook nog spoilerfoto's of de site staan). :blush:

Ik denk dat PM caches een deel van de oplossing kan zijn. Een ander groot deel is natuurlijk een cache goed verstoppen en dit door de vinders ook weer laten doen. Het zoeken naar een cache dient daarom zoveel mogelijk onopvallend te gebeuren waar je ook bevind, maar daar heb je als plaatser weinig invloed op.

 

Je kunt het ook als een uitdaging zien om de rippers een stap voor te blijven (of kijken wie de aanhouder is...)

 

Maar vooral! Blijf er plezier in houden.

Ik wil hier op reageren, het is inderdaad jammer dat caches worden geript of verdwijnen door mensen die hier niet goed mee omgaan. En ik zou er wel wat voor willen betalen maar......... dan zou men ook een wat makkelijker systeem moeten verzinnen om te kunnen betalen. Niet iedereen heeft een credit card of een paypall abonnement. Beiden zie ik niet zo zitten. Zou het zelf prettiger vinden om het gewoon via een betaling van mijn bank zoals ik het nu met andere rekeningen doe te doen. Verder moeoten we er gewoon plezier in hebben en zelf onze verantwoordelijkheid ook nemen hierin om voorzichtig met de natuur om te gaan.

Ik wil graag PM member worden, maar dat lukt mij dus nu nog niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...