Spring naar bijdragen

Moet Geocaching Gratis Blijven?


spoekie

Afremmen van groei aantal geocachers  

241 leden hebben gestemd

  1. 1. Moet geocaching gratis blijven?

    • Geocaching moet altijd gratis blijven
      202
    • Alle NL caches alleen voor premium members
      29
    • Alle NL caches alleen voor donateurs NL
      12
    • Andere manier van betaling
      3


Aanbevolen berichten

De vraag klinkt niet sympathiek, maar heeft de volgende achtergrond. Er is steeds meer aandacht in de media voor geocaching en er zijn tegenwoordig zo veel mensen met een of ander gps apparaat, dat de kans steeds groter wordt dat mensen met verkeerde bedoelingen ook caches gaan zoeken (niet aan de regels houden, buiten de paden lopen, rippen etc.). Dit leidt er toe dat beheerders geen toestemming meer geven, mooie caches verdwijnen etc., waardoor geocaching uiteindelijk aan z'n eigen succes ten onder gaat. :)

 

Met een kleine financiele drempel kun je het kaf van het koren scheiden. Ik denk dat een bedrag van 10 euro een stel pubers al kan weerhouden om op riptocht te gaan.

En wat mij betreft mag m'n hobby best wat geld kosten. Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Er bestaat al lang de mogelijkheid je caches alleen zichtbaar te laten zijn voor premium members.

Totnutoe maken maar heel weinig leggers van die mogelijkheid gebruik. Dus kennelijk is het probleem nog niet zo urgent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er bestaat al lang de mogelijkheid je caches alleen zichtbaar te laten zijn voor premium members.

Totnutoe maken maar heel weinig leggers van die mogelijkheid gebruik. Dus kennelijk is het probleem nog niet zo urgent.

Tsja, als dat probleem er komt worden de meeste caches gewoon PM Only. Dat weerhoudt die rippers wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn hobby kost al geld. Ik heb namelijk al heel wat caches gelegd. Gratis en voor niks. Flinke dozen/kisten van goede kwaliteit, met een stevig logboek erin en leuke goodies die ik ook nog af en toe aanvul.

Dat doe ik graag. Eén van de dingen die mij in cachen aanspreken is juist dat iedereen zomaar op zoek kan gaan. Wordt het bij GC een members-only gebeuren dan archiveer ik daar mijn caches subiet.

Wanneer cachen geld gaat kosten, ook al is het maar een symbolisch bedrag, krijg je er gratis en voor niks andere problemen bij. Denk aan legeskosten voor het plaatsen van een cache. Daar zit ik echt niet op te wachten!

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind persoonlijk het volgende: Ten eerste dat het opwerpen van een financiele drempel bepaalde mensen uitsluit die het niet verdienen om uitgesloten te worden. Verder vind ik de aanname dat veel "pubers" de boel verstieren, nogal bout en ook onjuist. Ik ken toevallig ook wat cachende pubers en in mijn omgeving hebben die soms zelf wat meer respect voor andermans inspanningen en de natuur dan veel volwassenen. Het is ongetwijfelt zo dat er ook wat jongeren zijn die caches roven en leeghalen, maar je moet de zaken niet omdraaien. Er zijn legio volwassenen en cachers die het minder nauw nemen met het moraal en andermans inspanningen om een mooie cache te maken en ik denk dat dit voor het overgrote deel volwassenen zijn en mensen waarvan je het niet verwacht.

 

Er is moeilijk wat te doen aan mensen die het voor anderen verstieren. Mensen van buitenaf bereik je hier niet. Medecachers wel.

Ik denk persoonlijk dat het erg belangrijk is om zelf het goede voorbeeld te geven over hoe het spel gespeeld moet worden. Met respect voor elkaar, de cache-eigenaar, de natuur en vooral het uitleggen van die zaken die verwacht worden en ook absoluut de dingen die "not done"zijn. Verder ook uitdragen wat het plezier is dat een ieder in de hobby heeft, zodat ook goed wordt begrepen hoe waardevol het geocachen voor mensen is.

 

 

 

Marit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als mensen (veel) geld over hebben voor een luxe telefoon of GPS-apparaat én per sé kwaad willen, dan zullen ze ook niet wakker liggen van een tientje 'entreegeld'.

 

Je houdt nou eenmaal mensen die het voor anderen willen verzieken, of dat nu wat geld kost of niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vraag klinkt niet sympathiek, maar heeft de volgende achtergrond. Er is steeds meer aandacht in de media voor geocaching en er zijn tegenwoordig zo veel mensen met een of ander gps apparaat, dat de kans steeds groter wordt dat mensen met verkeerde bedoelingen ook caches gaan zoeken (niet aan de regels houden, buiten de paden lopen, rippen etc.). Dit leidt er toe dat beheerders geen toestemming meer geven, mooie caches verdwijnen etc., waardoor geocaching uiteindelijk aan z'n eigen succes ten onder gaat. :lol1:

 

Met een kleine financiele drempel kun je het kaf van het koren scheiden. Ik denk dat een bedrag van 10 euro een stel pubers al kan weerhouden om op riptocht te gaan.

En wat mij betreft mag m'n hobby best wat geld kosten. Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

 

Dat van die ongeleide projectielen roep ik al lang, overigens. Dus ik begrijp dat je je af en toe wel eens zorgen maakt.

 

Verder begrijp ik niet waar je naartoe wilt met je verhaal.

- Bedoel je dat je lid wordt van een vereniging en dat alleen leden online kunnen ?

- Bedoel je toegang betalen voor het zoeken van een cache?

- Of bedoel je een soort prepaid geocachen ?

- Of ........ ?

Denk je dat €10 een drempel vormt?

 

Om te beginnen bestaan er geen geocacheverenigingen noch nationaal, noch internationaal. Dus lid worden kan niet en is ook niet - meer - te realiseren. En dan nog: is dat wenselijk, want aan verenigingen en lidmaatschappen zitten vele haken en ogen. Zeker wereldwijd.

 

En de rest van de punten: het is gewoon geen goed idee, niet haalbaar, niet controleerbaar, niet wenselijk en nog veel meer nieten.

- Als men ooit echt de zaak had willen beperken had dat al lang geleden moeten gebeuren en hadden de cachers niet zoveel in het rond moeten carambalen over de mooie hobby.

- Ze hadden niet iedereen die ze kennen moeten invoeren in de hobby en maar propageren , propageren etc.

- Ze hadden de publiciteit moeten schuwen.

- Ze hadden niet overal aan mee moeten werken.

- Etc. .

 

Oftewel:

ze hadden de hobby STIEKEM moeten houden !

 

Maar dat is allemaal voltooid verleden tijd :lol1: en we zullen moeten roeien met wat we hebben.

Neemt niet weg dat ik het nog een ongelooflijk leuk spel vind, zeker als je het brandhout gewoon langs de weg laat liggen.

Geopatra.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vraag klinkt niet sympathiek, maar heeft de volgende achtergrond. Er is steeds meer aandacht in de media voor geocaching en er zijn tegenwoordig zo veel mensen met een of ander gps apparaat, dat de kans steeds groter wordt dat mensen met verkeerde bedoelingen ook caches gaan zoeken (niet aan de regels houden, buiten de paden lopen, rippen etc.). Dit leidt er toe dat beheerders geen toestemming meer geven, mooie caches verdwijnen etc., waardoor geocaching uiteindelijk aan z'n eigen succes ten onder gaat. :lol1:

 

Met een kleine financiele drempel kun je het kaf van het koren scheiden. Ik denk dat een bedrag van 10 euro een stel pubers al kan weerhouden om op riptocht te gaan.

En wat mij betreft mag m'n hobby best wat geld kosten. Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

 

De aanschaf van een GPS ontvanger is toch ook al een drempel? Die is toch iets duurder als € 10,-.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen met verkeerde bedoelingen, ik denk dat als die bestaan, deze niet continue gaan cachen. Als ze zo'n hekel aan deze sport hebben, dan laten ze het op een rare manier zien. :lol1:

 

Hetzelfde als je zou zeggen, ik haat voetbal maar ik ga toch lekker voetballen LOL

 

 

Tuurlijk moet een cacher ff denken voordat hij ff door bijv. een bos gaat huppelen waar het niet is toegestaan. En dingen vernielen grrr.. Denk gewoon dat ze moeten nadenken en anders lekker gaan autorijden dan leren ze in ieder geval om op het pad te blijven. Kunnen ze als ze dat eenmaal geleerd hebben gaan geocachen. hehe

 

Moet gewoon gratis blijven, en meer bruikbare tips en info komen wat wel en niet is toegestaan. Handig dat er daar zo'n mooi forum voor is toch :lol1: kunnen we allemaal die newbies helpen. Want daar start het mee, geen juiste info dan wordt er maar raak gecached weten ze meer hoe het spelletje gespeeld wordt. Dan kan er nagedacht worden en kunnen ze zelf beslissen of ze willen beginnen aan de hobby of niet.

 

 

Neemt niet weg dat ik het nog een ongelooflijk leuk spel vind, zeker als je het brandhout gewoon langs de weg laat liggen.

 

:lol1: Niet alle brandhout is slecht, je hebt er bij die het uren volhouden. Andere zijn zo opgebrand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan niet anders dan gratis blijven. Want als je als deelnemer moet betalen om een cache te kunnen vinden, lijkt het me ook niet meer dan redelijk dat de cachemaker ook betaald krijgt! Ik leg een cache neer voor de lol van de zoeker. Groundspeak faciliteert alleen maar de software om het allemaal wat leuker en makkelijker te maken. En ze leven van de goodies, TB's en geocoins. Daarnaast kan je vrijwillig een bedrag overmaken waardoor je nog wat meer mogelijkheden krijgt met hun software.

Alleen een maker kan bepalen dat een cache members only wordt, maar daardoor verplicht hij/zij de zoeker te moeten betalen om de cache te kunnen vinden.

 

Mijn mening, laten we het gratis houden, WERELDWIJD! Mocht Groundspeak anders besluiten dan moeten ze erg goede reden aangeven waarom ik mijn caches beschikbaar stel om geld binnen te halen.

Vandalen houd je nu eenmaal overal, en volwassen met losgeslagen kinderen zijn vaak erger dan de eerder genoemde pubers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben van mening dat er kwaadwillenden zijn die traditionals rippen. :lol1: Het argument dat hiervoor een GPS noodzakelijk is gaat hier mijns inziens niet op omdat met Ozi of GE erg nauwkeurig te zien is waar de cache ligt (zeker als er ook nog spoilerfoto's of de site staan). :lol1:

Ik denk dat PM caches een deel van de oplossing kan zijn. Een ander groot deel is natuurlijk een cache goed verstoppen en dit door de vinders ook weer laten doen. Het zoeken naar een cache dient daarom zoveel mogelijk onopvallend te gebeuren waar je ook bevind, maar daar heb je als plaatser weinig invloed op.

 

Je kunt het ook als een uitdaging zien om de rippers een stap voor te blijven (of kijken wie de aanhouder is...)

 

Maar vooral! Blijf er plezier in houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon de caches zo lang maken dat de onverlaten waar het hier eigenlijk om gaat er geen zin meer in hebben.

Het is tegenwoordig al gauw zo,o!! ik wordt hier moe van... dus maar niet doen.

Met andere woorden lekkere lange wandel caches,zo dat die figuren het wel laten.

Dit zie ik als een mogelijke oplossing.

Zo scheidt je volgens mij ook de kaf van het koren.

Groet,

Derk :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...