Spring naar bijdragen

Geocoins en Travelbugs; Hoe te handelen?


Spok en Okki

Aanbevolen berichten

En nu jij ze dus in handen hebt (netjes dat je de eigenaar even mailde) is hij no way te vinden voor anderen, right?

 

En dat grabben is dus eigenlijk dat persoon A hem wel heeft verplaatst, maar de boekhouding nog niet heeft gedaan... En als persoon B hem dus in no time erna pakt is dus gewoon niet leuk. Want je kunt zien dat iemand anders ermee bezig is als ik je goed begrijp. Dus dat je ook geen lol hebt erin als persoon A.

 

Wanneer moet persoon B hem dan retrieven van persoon A?

Ze zijn te vinden voor anderen als ik ze:

- Meeneem naar een event

- Mensen mij thuis komen bezoeken.

 

Retrieven van personen kan (volgens mij) niet.

 

Grabben is de (in sommige gevallen) asociale manier om de TB door te moven naar de cacher.

Natuurlijk zijn er gevallen dat cacher A geen thuis geeft en/of de boekhouding te lang op zich laat wachten. (bvb. op vakantie waar in sommige gevallen geen WiFi is)

Dan is grabben de beste/enige optie.

 

Mocht je in zo'n situatie terecht komen, mail "cacher A" dan eerst even met de vraag wat hij/zij met de TB/coin heeft gedaan.

bewerkt door Flaker91
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Kort gezegd: iemand neemt een TB uit cache A en legt hem in cache B. Dan ben jij of net na diegene bij cache B en vindt jij de TB die er nu in zit, of de persoon die neemt niet de moeite om te loggen dat hij hem uit A en in B gelegd heeft.

 

En wat ik laatst zelf had: Een TB uit een cache meegenomen. Gelogd en vervolgens heeft iemand hem van mij (overgenomen) omdat de TB naar Finland wou en deze persoon erheen ging twee dagen later. Was dit nu retrieven of grabben?

bewerkt door jeroen78
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor, de functie grabben en discoveren hadden nooit ingevoerd moeten worden. Of in ieder geval instelbaar door de trackable eigenaar.

Probeer maar eens een trackable los te laten waarbij je zegt: NO DISCOVERIES en dan logjes deleten van wie dat wel doet......................OORLOG :box:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee hoor, de functie grabben en discoveren hadden nooit ingevoerd moeten worden. Of in ieder geval instelbaar door de trackable eigenaar.

Probeer maar eens een trackable los te laten waarbij je zegt: NO DISCOVERIES en dan logjes deleten van wie dat wel doet......................OORLOG :box:

 

Daar ben ik het mee oneens.

 

Visit:

De visit option vind ik fijn voor de zogenaamde "trackers" die vele cachers bij zich hebben. Ik ook. De rugzakken, auto's en noem maar op. Die kun je op deze manier mooi koppelen aan de caches die je bezocht hebt. Daar is naar mijn mening de visit optie voor bedoeld. En daarom hoeft ie van mij niet weg.

>Helaas wordt het nou misbruikt door cachers die de trackable thuis op de tafel hebben liggen en vervolgens een trailtje micro's afgaan. Wat boeit het mij nou welke caches een bepaalde geocacher doet, met, of zonder, mijn trackable. Daar was die visit-optie nooit voor bedoeld. Ik verwijder elke "took it to" log elke trackables die ik heb. Die logjes vervuilen de reis die mijn trackable heeft gemaakt.

 

Grab:

De grab-option vind ik ook een goed idee dat die er is. Zeer prettig als een trackable ergens "vast zit". Ik heb de grab-mogelijkheid ook een aantal keren gebruikt omdat je er anders niet uitkomt. Een soort laatste redmiddel.

>Helaas wordt het misbruikt door cachers die niet kunnen wachten tot de voorganger van een cache een logje bij de cache geschreven heeft. Dan heb je een trackable ergens gedropt en wil je een logje gaan schrijven en zie je, dezelfde avond al, dat die gegrabbed is. Totaal onnodig en daar is die optie nooit voor bedoeld.

 

Discovered:

De discovered-optie vind ik ook een goed idee dat die er is. Leuk om een logje te schrijven als je een cache-team hebt ontmoet en hun trackable (die tracker eerder genoemd) en iets leuks te vertellen. Of in het geval dat je een trackable niet meeneemt (wat een absolute uitzondering zou moeten zijn) toch nog iets wil zeggen dat de trackable in goede staat is.

>Helaas wordt de discovered optie misbruikt door cachers die denken dat een trackable hetzelfde is als een geocache. Gelogd is gelogd. Cachers die hun naam op elk ding schrijven wat je kunt loggen. Zo was die discovered optie nooit bedoeld. Zo'n "gezien" logje. Pffft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik jammer vind is dat er geen mogelijkheid is om een TB vanuit handen van een ander team te retrieven. Ik wil met een collega nog wel eens TB's uitwisselen om ze niet te lang te laten liggen. Dan moet je wel grabben, uiteraard met een mailtje met uitleg naar de eigenaar. Iemand een idee hoe dit anders netjes op te lossen zonder al die poespas en oneigenlijk gebruik van de grab-functie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De visit option vind ik fijn voor de zogenaamde "trackers" die vele cachers bij zich hebben. Ik ook. De rugzakken, auto's en noem maar op. Die kun je op deze manier mooi koppelen aan de caches die je bezocht hebt. Daar is naar mijn mening de visit optie voor bedoeld. En daarom hoeft ie van mij niet weg.

>Helaas wordt het nou misbruikt door cachers die de trackable thuis op de tafel hebben liggen en vervolgens een trailtje micro's afgaan. Wat boeit het mij nou welke caches een bepaalde geocacher doet, met, of zonder, mijn trackable. Daar was die visit-optie nooit voor bedoeld. Ik verwijder elke "took it to" log elke trackables die ik heb. Die logjes vervuilen de reis die mijn trackable heeft gemaakt.

 

Als ik de visit optie gebruik heb ik de coin/TB wel degelijk bij me en ik maak dan ook een foto van iets moois bij de cachelocatie of onderweg. Dat is, denk ik, toch wel leuk als de cache te klein is, of niet op een veilige plaats ligt. Ik drop ce coin/TB dan in een volgende cache.

Vind het ook niet erg wanneer anderen dat met mijin trackabels doen.

bewerkt door regenboog2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik jammer vind is dat er geen mogelijkheid is om een TB vanuit handen van een ander team te retrieven. Ik wil met een collega nog wel eens TB's uitwisselen om ze niet te lang te laten liggen. Dan moet je wel grabben, uiteraard met een mailtje met uitleg naar de eigenaar. Iemand een idee hoe dit anders netjes op te lossen zonder al die poespas en oneigenlijk gebruik van de grab-functie?

Drop de coin in een cache in de buurt (virtueel) en retrieve hem dan. Lijkt me de meest handige manier.

Zo doe ik dat tenminste regelmatig. Ik neem dan wel een cache van waar ik de CO van ben. Om "spam" mailtjes te voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wat ik laatst zelf had: Een TB uit een cache meegenomen. Gelogd en vervolgens heeft iemand hem van mij (overgenomen) omdat de TB naar Finland wou en deze persoon erheen ging twee dagen later. Was dit nu retrieven of grabben?

Dat is toch raar... ok, leuke gedachte om hem mee te nemen omdat je er toch heen gaat, maar eigenlijk had hij er geen recht op aangezien hij de TB niet eens in handen had, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Ik ben een totale beginner bij het geocachen, maar erg enthousiast! Nu heb ik een ongelooflijke beginnersvraag:
Ik heb een TB aangeschaft en deze tijdens het cachen geruild met een coin. Ik vind het jammer om de coin zomaar ergens achter te laten en wil hem graag ruilen tegen een ander trackable item. Is dit ook de bedoeling? Of laat je de ene keer een TB of coin achter en pak je er een andere keer weer één uit een cache?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.....Ik vind het jammer om de coin zomaar ergens achter te laten en wil hem graag ruilen tegen een ander trackable item. Is dit ook de bedoeling? Of laat je de ene keer een TB of coin achter en pak je er een andere keer weer één uit een cache?

 

Het is de bedoeling dat Coins ( = 'trackables' = coins/Tb's/... ) van cache, naar cache gaan. Je vindt in cache1 een coin en die drop je in je volgende cache.

 

Je zou een coin kunnen vasthouden, totdat je deze zou kunnen ruilen, maar de regel is, dat je een coin z.s.m. weer dropt.

 

Een coin heb je alleen 'ter leen', deze is én blijft eigendom van de oorspronkelijke 'verstuurder', dus kan je er geen eigen regels op toe passen.

 

Een uitzondering zou kunnen zijn ( = dus de coin niet droppen ), dat je de cache/omgeving niet vertrouwd en verwacht dat cache geript zou kunnen worden.

 

Als je even verder zoekt op dit forum, dan kan je genoeg 'draadjes' vinden die exact uitleggen wat/waar/hoe/...

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

TBs en coins MOGEN een op een geruild worden, maar dat hoeft niet.

 

Let wel, TBs en coins zijn van iemand anders en in tegenstelling tot goodies, blijven deze van de originele eigenaar. De eigenaar van deze trackables zal ze graag zien reizen, die zal het dus niet erg waarderen als jij erg lang met zijn trackable rond loopt te zeulen tot je een cache tegenkomt waar je hem kunt ruilen.

 

Daarnaast geldt ook voor trackables, dat je ze uit een cache mag halen zonder er iets voor terug te stoppen, zelfs al vermeld de cache owner anders op de cache pagina!

bewerkt door Knight of Ni
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...