Spring naar bijdragen

Caches in Nederland


Xaa

Aanbevolen berichten

Je kunt toch ook een bookmark aanmaken, zodat juw aanbeveling op de desbetreffende cachepagina verschijnt?
Je kan zelfs bookmarks lists aanmaken van caches die je rommel vindt, een afkeuring dus die ook op de cache pagina verschijnt. :thumbup:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Gast Team_Maju

Ik geloof ook niet dat je in de groep "scoorders" valt meneer Haak als je een multi combineert met een paar opgeloste puzzels of "oprapers" in de omgeving.

 

Scoorders, let wel, dit is mijn idee erover, zijn de cachers die steeds weer blij in de auto springen om maar zoveel mogelijk caches op 1 dag te scoren.. en dan zijn getallen van 30 caches of meer per dag geen uitzondering. Oeps.. tijd geleden ook zo'n dag gehad.. auto in.. auto uit, loggen, auto in, volgende...30 caches waarvan 1 niet gevonden.. ieks... ik ben een scoorder.... want ik heb er ook aan meegedaan.. erger nog.. ik vond het nog een keileuke dag ook nog!

 

Het is en blijft nu eenmaal mogelijk om zowel multies en traditionals aan te bieden als cache. En ik blijf bij mijn standpunt dat er niets mis is met traditionals. En ik begin in deze topic toch steeds meer te proeven dat van bepaalde mensen de traditionals opgeruimd mogen worden.

 

Dit zou idd allemaal te voorkomen zijn als er een bepaalde kwaliteitscheck zou zijn.. een paar vragen die je moet aanvinken naar waarheid als je een traditional, of zelfs sommige multies aanbiedt ter review.

Bv de vraag: Is op deze plek iets bijzonders/moois/cultureels/historisch te zien of tewel, draagt die cache, of het nu traditional of multie iets bij aan het geocachen.. als je die vraag al met nee moet beantwoorden, dan hoef je hem eigenlijk ook niet te leggen toch?

Als dat gebeurd krijg je nog steeds meer traditionals dan multies, maar dan voorkom je dat je ergens op een smerige parkeerplaats tussen de hondenpoep naar een kokertje aan het graaien bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zag Ruud4d zojuist overigens zeggen de scoorders praten hier niet mee. Ik ben wel benieuwd naar de definitie van scoorders

Mijn idee van "scoorders" is dat dat cachers zijn bij wie het om de aantallen te doen is. Dus heel veel tradi's en mistery's en weinig multi's. Mensen die voor 40 (of meer) caches op een dag gaan. Die bovenaan willen komen in de maand rankings. Ik maak zelf ook gebruik van jouw manier: een of meer multi's uitzoeken en op weg en in de buurt de andere caches meepikken.

 

Oei, wij doen niet aan het uitdelen van Geo d'Ors.

Op de eerste plaats omdat we er zovéél mogen uitdelen, en het moeilijk is om die eerlijk te verdelen. Ook aan het begin van onze geocachingcarrière hebben we veel tochten gelopen die de moeite waard zijn, maar dat is toch allemaal een beetje weggezakt. Gevonden caches uit die tijd worden dus significant ondergewaardeerd.

Je kunt toch ook een bookmark aanmaken, zodat juw aanbeveling op de desbetreffende cachepagina verschijnt?

Dat is helaas voorbehouden aan members.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben soms een puntjesscoorder. Zo hou er van om soms een hele dag in de auto te zitten en van zonsopkomst tot zonsondergang zoveel mogelijk eenvoudige caches achterelkaar te vinden. Ik ga dan bewust naar een bepaalde streek met een hoog blauw/geel gehalte en heb dan driedubbel plezier. Voorpret bij het samenstellen van de route, plezier tijdens het daadwerkelijke rijden en de napret bij het loggen. Na zo’n autodag ben ik hardstikke moe, is de auto zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant smerig, en ben ik bovenal heel voldaan over mijn prestatie.

 

Het is hier niet de plek om iets te vragen aan .com maar misschien is het een idee om naast de al bestaande catagorieen(traditional, multi, puzzel etc) er nog een klasse toe te voegen; de tourcaches. Dit zouden dan caches zijn die zich laten inpassen in een dagtocht. Ik denk dan voornamelijk aan de op dit forum negatief genoemde “oprapers”

 

Er kleven veel haken en ogen aan dit idee, maar het idee van een meer gedifferentieerd puntenlijstje is denk ik wel aardig.

 

60d710a8-6d9c-461a-bd24-24ff7452c03c.jpg

 

Zilvervloot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou de evolutie van een cachepopulatie binnen een land volgens een standaardmodel verlopen?

 

Fase 1: Weinig caches, veel hiervan multi’s in natuurgebieden. Er zijn weinig maar zeer actieve cachers. Ieder kent na een tijdje ieder. Het gebruik van een GPSr is een rariteit, een technische gadget. Geodreuzels moeten zoveel mogelijk onwetend worden gehouden. Een nieuwe cacher komt er alleen via het contact met een bestaande cacher en heeft zo een voorbeeld die de heersende etiquette verduidelijkt.

 

Fase 2: Door toenemende bekendheid neemt het aantal cachers toe. Er ontstaat een tweede generatie cachers die zijn begonnen zonder hulp van een mentor, en die hun informatie van diverse sites haalt. De dan nog weinig aanwezige caches worden door deze velen gevonden en zijn doordat ze snel tot de algemene kennis behoren het onderwerp op bijeenkomsten. Deze tweede generatie cachers plaatsen nu ook zelf caches. De eerste aanvaringen met natuurorganisaties vinden plaats en met deze organisaties worden werkafspraken gemaakt. De eerste generatie cachers heeft inmiddels een respectabel aantal founds op hun naam staan,

 

Fase 3; Geocaching wordt steeds bekender. Onder andere door de media groeit de groep nieuwe cachers explosief. Er komen ook gelegenheidscachers en gelegenheidsleggers. Deze nieuwe caches zijn voornamelijk traditionals, in een stedelijke omgeving. Dit deels doordat de ruimte in natuurgebieden schaars is geworden, deels doordat natuurgebieden “op slot” zitten, deels doordat de ervaring ontbreekt. Er ontstaan puntjesdagen, sessies waarin zo veel mogelijk caches achterelkaar worden gevonden. Men ziet niet meer de noodzaak tot stiekem cachen.

 

Fase 4a: Onder iedere tegel en onder iedere brug is een cache, GPSr apparatuur is zo normaal als een mobieltje en een cache is zo oninteressant geworden dat niemand er nog belangstelling voor heeft. Zelfs puntjesscoorders worden al moedeloos bij de gedachte om die grote zee aan punten te moeten loggen. Geocaching wordt uiteindelijk niet meer gedaan want niemand vind het nog interessant.

Fase 4b: Door een kwaliteitstoetsingssysteem wordt niet meer zomaar iedere cache toegelaten. Zo zijn er criteria voor het aantal founds dat een cacher moet hebben voordat hij/zij een cache mag plaatsen. Daarnaast wordt een cache wordt alleen maar toegelaten als het bestaande aanbod erdoor wordt verbeterd. Hiervoor zijn er commissies. Bestaande caches die een bepaalde periode niet meer worden gevonden, worden automatisch gearchiveerd, tenzij de cache tot de beschermde cacheliteratuur hoort.

Een neveneffect is dat er een toeloop bij andere geocache-sites ontstaat.

Fase 4c: Er zijn meerdere manieren waarop cachers baseren welke caches men wil doen. Ondanks het overweldigende aanbod weet men snel wat men wil gaan vinden. Er is een jaarlijkse verkiezing van de mooiste debutant, er is een evergreenlist en op diverse evenementen deelt men persoonlijke favorieten lijstjes met elkaar. En er zullen caches ontstaan die uit toeristisch oogpunt door een overheid zijn geplaatst, de advertenties hiervoor worden in tijdschriften zoals het gerenommeerde “Spoiler” geplaatst. Maar ook in andere geocache tijdschriften staan natuurlijk columns van vooraanstaande gewaardeerde cachers.

 

Doe mij maar fase 4c. Hoewel ik daar een beetje te ver ben doorgegaan met fantaseren.

 

Zilvervloot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is hier niet de plek om iets te vragen aan .com maar misschien is het een idee om naast de al bestaande catagorieen(traditional, multi, puzzel etc) er nog een klasse toe te voegen; de tourcaches.

 

Voor Tuur is iedere cache een Tour Cache :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onder andere door de media groeit de groep nieuwe cachers explosief.

 

Dit weiger ik overigens nog steeds te geloven.

 

Als ik om me heen bij oude en nieuwe cachers informeer, is er niet een aan het Geocachen geraakt via de media.

 

(tenzij je internet als media beschouwd, maar ik mag aannemen dat we hier radio, tv en pers bedoelen)

 

ben ik eigenlijk ook best benieuwd naar: hoeveel cachers zijn er door media aandacht aan het geocachen geraakt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch indrukwekkend hoor al die grafieken. Als ik de grafieken op .nl weer eens bekijk zie ik dat april 2006 toch wel een bijzondere maand is geweest en dan niet alleen wat het weer betreft.

 

Meer dan 30.000 founds in één maand.

 

En zo'n 3200 actieve cachers die maand.

 

Indrukwekkend! :beerchug:

 

Heb zelf ook weer een nieuwe cache in de maak. Ik durf wel te stellen dat het een kwaliteitscache gaat worden.

Deze cache gaat er zelfs komen, mede op verzoek van de gemeente Tilburg. In een landschapspark. Waar? Nog even wachten.... Ben nog met de toestemming bezig.

bewerkt door Ringeling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ben ik eigenlijk ook best benieuwd naar: hoeveel cachers zijn er door media aandacht aan het geocachen geraakt?

Uhh, voordat je daar een poll over start. Die vraag en poll hebben we al gehad. Ik ben nu even te lui om te zoeken dus dat laat ik aan jou over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onder andere door de media groeit de groep nieuwe cachers explosief.

 

Dit weiger ik overigens nog steeds te geloven.

 

Als ik om me heen bij oude en nieuwe cachers informeer, is er niet een aan het Geocachen geraakt via de media.

 

 

 

 

Sterker nog: Als ik zeg dat ik aan Geocaching doe krijg ik doorgaans een blik als van een koe die gras hoort praten. Er zijn nog steeds maar weinig mensen bekend met dit "Fenomeen". Ondanks "alle" mediaaandacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onder andere door de media groeit de groep nieuwe cachers explosief.

 

Dit weiger ik overigens nog steeds te geloven.

 

Als ik om me heen bij oude en nieuwe cachers informeer, is er niet een aan het Geocachen geraakt via de media.

 

 

 

 

Sterker nog: Als ik zeg dat ik aan Geocaching doe krijg ik doorgaans een blik als van een koe die gras hoort praten. Er zijn nog steeds maar weinig mensen bekend met dit "Fenomeen". Ondanks "alle" mediaaandacht.

 

 

Laat dat zo nog maar even blijven, ik heb geen behoefte om in een wachtrij bij een cache ste gaan staan. :beerchug:

 

Remunj

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onder andere door de media groeit de groep nieuwe cachers explosief.

 

Dit weiger ik overigens nog steeds te geloven.

 

Als ik om me heen bij oude en nieuwe cachers informeer, is er niet een aan het Geocachen geraakt via de media.

 

 

 

 

Sterker nog: Als ik zeg dat ik aan Geocaching doe krijg ik doorgaans een blik als van een koe die gras hoort praten. Er zijn nog steeds maar weinig mensen bekend met dit "Fenomeen". Ondanks "alle" mediaaandacht.

Toen ik laatst vertelde over geocaching kreeg ik de opmerking:"Is dat een echte hobby dan?"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...