Spring naar bijdragen

Caches in Nederland


Xaa

Aanbevolen berichten

Volgens mij dwaalt de discussie nogal af, en ik heb nog iets te zeggen over de bijdragen van de starter!

 

Maar eerst, Twin Peaks: hoezo is geocaching bedoeld voor iederéén? Ook anno 2007 zijn er in Nederland genoeg mensen die geen gps (of internet-abonnement) kunnen betalen. Daarnaast zijn er mensen die zo slecht zien dat ze geen cachebeschrijving kunnen lezen of een doosje kunnen zoeken; mensen met epilepsie die geen auto mogen rijden en daarom een beperkte actieradius hebben. Het zijn zomaar wat voorbeelden die me in de gauwigheid te binnen schieten.

 

I stand corrected. Je hebt helemaal gelijk, maar mijn bedoeling komt dus blijkbaar niet over omdat ik het wellicht niet helemaal juist geformuleerd heb.

 

Met "iedereen" bedoel ik dus eigenlijk "iedere geocacher" (ik ging ervan uit dat het alleen over geocachers ging en dat alleen geocachers dit lezen)

 

En zo kom ik op de opmerking van Xaa: wat denken we van de balans tussen de verschillende cachesoorten in Nederland? Als ik zijn verdere bijdragen goed begrijp, gaat het hem daarbij vooral om wat wij daar als geocache-gemeenschap van vinden enz. enz.

 

enz. enz. Nou, voor degenen die tot nu toe mijn verhaal gelezen hebben (bedankt!): hier volgt het slot.

Ik denk dat het goed is om als geocaching-gemeenschap na te denken over het imago van onze hobby.

Als we het ‘oude’ imago van cachen willen houden, is het m.i. slim om aandacht te besteden aan de balans tussen de verschillende soorten caches. Het aanbod kan van invloed zijn op de nieuwelingen die je aantrekt, op de nieuwe caches die geplaatst worden en op het verkrijgen van toestemming van derden voor het plaatsen van caches.

Hoe verander je eventueel het aanbod? Ja zeg, ik heb al zo’n lang stuk geschreven, als ik daarover hier nog begin krijg ik vast een foutmelding van het forum ...

 

Groetjes, Fangorn.

 

Goed verhaal Fangorn.

 

Maar wat ik mis (en Xaa waarschijnlijk ook) is je mening

Je observaties vind ik prima en je suggesties ook, maar wat vind je zelf dat er zou moeten gebeuren?

Daar ben ik best benieuwd naar en daar is het Xaa volgens mij ook om te doen

 

Pas als de organisatie op een rijtje krijgt wat we vinden en/of willen kunnen ze er wellicht iets mee.

 

Overigens ben ik ook heel benieuwd naar je antwoord op de laatste vraag die je stelt.

(en dat mag best een lang antwoord zijn, ik lees het wel ;) )

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

En nou zit ik al de hele tijd te twijfelen om er iets bij te zetten over versnippering, en andere cacheorganisaties e.d., maar goed, laat ik dat maar even achterwege laten tot ik het op de juiste wijze weet te formuleren die niet door deze of gene als aanval of commentaar op whatever organisatie gezien wordt :-)

 

Doe maar niet, ik vind de verschillende opvattingen over de hobby binnen de "eigen organisatie" al verwarrend genoeg. ;)

 

Overigens had ik even het idee (maar dat blijkt inderdaad nergens uit jouw tekst) dat je als teammember in het team wellicht de discussie over de uitkomsten van dit topic had willen aanzwengelen.

 

Of dat nu wel of niet zo is maakt me eigenlijk niet uit. Het blijft een heel interessante topic die ik met zeer veel belangstelling volg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Twin Peaks: mijn eigen mening wat betreft de balans staat al op pagina 1 van deze discussie. Xaa en ik komen uit dezelfde cacheregio. Hij weet vast met welke cache-activiteiten ik me hier zoal bezighoud ... en mijn mening over cachen heeft daar direct mee te maken.

 

Hoe je het cache-aanbod kunt sturen? Op voorhand kan ik wel allerlei maatregelen bedenken. Ze hebben gemeenschappelijk dat er een verplichtend kantje aan zit, dat alleen al is waarschijnlijk genoeg om een deel van de cachers op hun achterste benen te laten staan. Daarnaast zullen mensen zich persoonlijk aangesproken voelen over hún cache(s). Waarom hierover beginnen? Het levert veel negatiefs op en dat terwijl het Xaa alleen te doen was om de discussie aan te zwengelen (toch, Xaa?).

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien moeten we gewoon accepteren dat er verschillende geocachers bestaan:

- cachers die van lange multi's houden

- cachers die van korte mul'ti's houden

- cachers die vooral van de natuur willen genieten

- cachers die vooral veel punten willen scoren

- cachers die van mysteries houden

- cachers die vooral veel op goud, zilver of op brons jagen

- cachers die van micro's houden

- cachers die regulars houden

- cachers die met mooi weer willen cachen

- cachers die het liefst door de blubber lopen

- cachers die van alles wat hierboven staat houden

- enz, enz, enz

 

Met ander woorden, kies uit wat je leuk vindt. Hou jeniet van micro's, laat ze liggen. Hou je niet van lange multi's, loop ze niet. Gelukkig is er voor elk wat wils...

bewerkt door malyenki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is met geocachen net als met muziek. De een zegt rap is bagger, jazz is goed. De volgende zegt jazz is gejengel, klassiek is echte muziek. En ga zo maar door. Een eindeloze discussie. Gelukkig zijn we behept met een vrije wil. Je pikt er gewoon uit wat je leuk vindt. OK, een nieuwe geocacher kan na het vinden van het zoveelste filmrolletje onder een graspolletje achter een paaltje teleurgesteld zijn. Dat moet ie dan maar zien als vingeroefeningen in het bedienen van zijn gpsr. Hij/zij kan ook eens wat andere typen caches gaan uitproberen.

 

Voor mij:

* Multi's door mooie natuur (bos, polder, duinen) , of op een leuke manier door een stadscentrum.

* Traditionals, daar moet ik het gevoel bij krijgen: Leuk dat ze me dit plekje hebben laten zien. Er is vaak wel uit de logs te achterhalen of het de moeite waard is.

 

Neemt niet weg dat een ander vreselijk veel lol kan beleven aan het plannen van een route om zoveel mogelijk oppikkers te scoren. Is gewoon een andere muziekstijl, niet een waar ik van hou, maar wel een met bestaansrecht.

 

En laten we aub niet de ontwikkelingen sturen. Hou het bij de allernoodzakelijkste regels om het geocachen acceptabel te houden voor overheid en terreinbeheerders. Verder moet ieder zijn voorkeur en fantasie kunnen uitleven. Vooral die vrijheid resulteert in verassende (positieve en negatieve) verschijningsvormen van het GC fenomeen.

 

That's my two cents.

bewerkt door Wamoje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Twin Peaks: mijn eigen mening wat betreft de balans staat al op pagina 1 van deze discussie.

Groetjes, Fangorn.

 

Ik bedoel het niet als verwijt hoor Fangorn, want je observaties zijn heel goed, dat gaf ik al aan.

Juist dat maakte me zo nieuwsgierig naar jouw mening.

 

Ik heb heel de discussie nauwlettend gevolgd, en dus ook al jouw reacties gelezen.

Xaa kent wellicht jouw mening al, maar ik heb hem niet kunnen vinden en zeker niet op pagina 1.

 

Ik zie daar wel de vertwijfelde vraag, waarom je er nou niet vrolijk van wordt en juist naar dat "waarom" ben ik zo benieuwd.

 

Die vraag wordt vervolgens nergens beantwoord, ook niet in je latere postings. ;)

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, een nieuwe geocacher kan na het vinden van het zoveelste filmrolletje onder een graspolletje achter een paaltje teleurgesteld zijn.

 

Kwam deze opmerking in een eerdere posting ook al tegen. Persoonlijk (mijn mening dus) vind ik dit een van de zwakkere argumenten.

 

Ook die nieuwe geocacher kan met weinig moeite achterhalen welke caches naar zijn idee wel en niet de moeite waard zijn. Kwestie van "goed inlezen"

Begin bij de eerste logs en work your way up.

 

Kun je natuurlijk nog steeds teleurgesteld worden, maar de kans daarop wordt al kleiner.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie daar wel de vertwijfelde vraag, waarom je er nou niet vrolijk van wordt en juist naar dat waarom ben ik zo benieuwd.

 

O jee, nu gaan de remmen los. Een parallel met Jehova's Getuigen (waar we overigens niet bij horen) is niet vreemd ...

 

Bijna vier jaar geleden begonnen we met cachen. Prachtige tochten gelopen, natuurgebieden in onze eigen buurt ontdekt waar we nog nooit eerder geweest waren. Koren op de molen van een stel natuurliefhebbers.

Pas een tijdje later ontdekten we de ranglijsten. Hoewel we zelden een dagje microjacht hebben ingelast, was er wel steeds de drang om één, liefst twee dagen in het weekend te gaan cachen. Korte multi's waren favoriet. Bij elkaar een aardig aantal kilometers lopen, en toch een mooie dagscore. De traditionals en puzzels in de buurt probeerden we meteen mee te pikken. Schoonvegen zogezegd.

De FTF ranking deed zijn intrede op geocaching.nl en tot onze verbazing stonden we zonder het te weten al in de top 10! In het weekend (en soms door de week) in het donker uit bed om bij het ochtendgloren bij de start van een nieuwe cacheroute te kunnen staan.

We naderden de 1000. Toch wel een mijlpaal, misschien niet bij Xaa maar wel bij ons. Dus even doorwerken!

En daarna ... kijk je terug op een tot dan toe 'schitterend' verlopen geocachingcarrière en zingt in gedachten mee met Doe Maar: "Is dit alles ...?" ;)

 

Nee hoor, het is niet alles. Je moet het alleen in het juiste perspectief bekijken. Waaraan beleefden we in 2003 zoveel plezier? Aan het wandelen door mooie natuurgebieden. Zijn we nog natuurliefhebbers? Zeker wel. Wat moet je dus doen? Juist ja, wandelcaches kiezen door mooie natuurgebieden. Liefst lange wandelingen waarmee je een dag zoet kunt zijn. En dat doen we sinds ruim een half jaar. We staan nog steeds vroeg op, maar dat is omdat de natuur 's morgens zo heerlijk stil en fris is. We genieten als vanouds, nog meer soms. Het aantal cachefoto's is sindsdien exponentieel gestegen. Het aantal logs (niet exponentieel) gedaald. Alleen ... we hebben drie jaar lang een flink deel van de cachetijd besteed aan caches die achteraf niet onze grootste favoriet zijn. :angry:

 

Want ik merk nu steeds duidelijker: cachen is ideaal in combinatie met genieten van de natuur. Dat wil zeggen: wandelcaches zijn ideaal. Wat beleef je als je achter de computer een puzzelcache oplost? Wat is de toegevoegde natuurwaarde bij een traditional micro die achter een hectometerpaaltje ligt? Het is zo zonde, er kan zoveel meer. En daarom word ík niet vrolijk van de trend die Xaa heeft laten zien.

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Want ik merk nu steeds duidelijker: cachen is ideaal in combinatie met genieten van de natuur. Dat wil zeggen: wandelcaches zijn ideaal. Wat beleef je als je achter de computer een puzzelcache oplost? Wat is de toegevoegde natuurwaarde bij een traditional micro die achter een hectometerpaaltje ligt? Het is zo zonde, er kan zoveel meer. En daarom word ík niet vrolijk van de trend die Xaa heeft laten zien.

 

Groetjes, Fangorn.

 

Precies er kan zo veel meer! Zoveel mensen zoveel wensen! Traditionele caches horen daar ook bij!

 

Wat ik beleef als ik achter de pc een puzzel oplos? Veel voorpret!!! ;) Zie nu buiten, het is bagger weer. Niets leuker dan alvast een geo puzzeltje op te lossen. Je lekker in te lezen, printjes uit te draaien, uit te zoeken waar de auto het beste geparkeerd kan worden. Kijken wat er nog meer voor leuks in de omgeving ligt. Daar beleef ik vooraf al veel plezier mee. Van het weekend heb ik me kostelijk vermaakt met "De Kruispeiling" de puzzels vooraf, dan gaan checken of je goed zit. Daarna het "Ruigenplaatbos" gaan lopen. Een mooie combi dacht ik zo.

 

Ik ben nog maar net begonnen met geocachen, en wellicht denk ik er over 3 jaar ook wel heel anders over, maar is het niet erg leuk dat er zo veel verschillende varianten zijn? Ik kijk helemaal niet naar lijsten, ik kijk naar wat ik leuk vind. Traditinele caches zijn ook mijn voorkeur niet, ik laat ze dan ook gewoon voor wat ze zijn. Maar ik ga zeker niet roepen dat daar in het algemeen niets aan is. Er zijn genoeg mensen die dat wel leuk vinden. Dus voor hen is het maar goed dat die er zijn. :angry: En dat er zoveel traditionele caches ontstaan, zal vast in relatie staan met het feit dat die vaak bezocht worden.

 

Zelf hou ik van puzzelen, buiten tijdens de tocht in de natuur, maar ook zeker thuis als voorpret! Ieder wat wils...

 

Sunnydyke...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O jee, nu gaan de remmen los. Een parallel met Jehova's Getuigen (waar we overigens niet bij horen) is niet vreemd ... enz.enz.enz

 

enz.enz...

Want ik merk nu steeds duidelijker: cachen is ideaal in combinatie met genieten van de natuur. Dat wil zeggen: wandelcaches zijn ideaal. Wat beleef je als je achter de computer een puzzelcache oplost? Wat is de toegevoegde natuurwaarde bij een traditional micro die achter een hectometerpaaltje ligt? Het is zo zonde, er kan zoveel meer. En daarom word ík niet vrolijk van de trend die Xaa heeft laten zien.

 

Groetjes, Fangorn.

 

Bedankt voor je uitleg Fangorn. Een heel duidelijk verhaal.

Ik zie ook veel paralellen, maar niet zozeer met Jehova's Getuigen, maar ergens in de verte met ons eigen verhaal.

 

Wij kochten destijds de GPS voor onze wandelingen , trektochten en fiets- en kanotochten.

Daardoor kwamen wij in aanraking met Geocaching.

 

Hebben wel direct alle vormen van het cachen uitgeprobeerd en alles door elkaar gedaan. In het begin behoorlijk fanatiek met redelijk wat traditionals ertussen maar geregeld ook mooie wandelingen en een aantal puzzels. We vonden eigenlijk alle vormen van cachen wel leuk.

Series micro's, puntjes achternagejaagd, het FTF klassement bestormd, afijn, ik vertel niemand iets nieuws.

 

Maar toch, als je de moeite neemt onze logs na te lezen, kun je daaruit redelijk lezen van welke caches we het meest hebben genoten.

 

Ook wij hebben vorig jaar (na de vakantie) de dingen eens op een rijtje gezet. Ook wij hadden zoiets van"is dit het nu, en ja ook wij vinden dat dit het nog steeds is.

 

Toch doen wij het momenteel ook veel rustiger aan. Dat heeft onder meer met werk en studie te maken, maar toch... als we straks weer meer tijd hebben slaan wij ook niet meer als een idioot aan het cachen.

We zullen nog steeds wel alle soorten caches doen als het zo uitkomt.

Ik zal heus nog wel eens voor een FTF in de auto springen, maar gewoon voor de fun of it en dan moet hij ook niet te ver weg zijn (doe ik nu nog wel eens)

Maar op die mooie zondag met het hele gezin, gaan we toch voor de wandeling. (met misschien een extra "puntje" onderweg.)

Dus een zekere mate van "inkeer" heeft ook bij ons toegeslagen.

 

Toch blijf ik bij mijn mening dat ik de in de grafieken zichtbare ontwikkeling niet echt onrustbarend vind.

Ik wordt er vooralsnog niet minder vrolijk van.

Cachen wordt inderdaad bereikbaarder voor een breder publiek. Het zijn niet meer alleen "outdoor-people" die een GPS hebben/kopen. En daarmee is inderdaad een verschuiving in gang gezet naar caches van het, oke, noem het maar 'gemakzuchtigere type', maar ook meer "urban" caches en puzzels.

Maar zoals ik al zei: het aanbod is ook veel groter, dus er is keus in overvloed voor zowel de "oude garde" als de "nieuwe lichting" en alles daartussenin (waar ik warschijnlijk bij hoor)

 

Of die "massaliteit" relatieverstorend kan werken op natuurbeheerders en andere "toestemmingverlendende instanties"?

Ik weet het niet. Het is volgens mij nog steeds "de cacher van het natuurminnende soort" die die de mooie multi's in natuurgebieden legt en eenzelfde soort cacher die die multi's loopt en logt. (met misschien een enkele "jager" ertussen die het puntje op de kaart kwijt moet)

 

We horen op ditzelfde forum cacheleggers klagen dat hun mooie multi's veel minder worden gelogd dan die "easy picks", dus dat met hordes geocachers "overlopen" van onze natuurgebieden zal waarschijnlijk ook wel meevallen.

 

Ik vind dit overigens ook een vreemd signaal. Cachers die zich afvragen of ze nog wel de moeite moeten doen om een mooie multi weg te leggen, als een traditional in de buurt toch veel vaker gelogd wordt.

Zo'n mooie multi leg je weg voor een bepaald publiek en die komen er heus wel op af.

Als die traditional (of oppikker of hoe je het noemen wilt) er niet zou liggen werd die multi heus niet veel vaker gelogd. Daar is hedentendage (in verhouding) nou eenmaal een "smaller" publiek voor.

In totaal (aantallen logs), worden mooie multi's echt niet mnder gelogd dan, zeg 5 jaar geleden.

Ik durf zelfs te beweren dat ze vaker worden gelogd. (tja oke, die traditionals worden inderdaad nog vaker gelogd, so what?)

 

Zo, ik heb me wel weer even genoeg zitten bezinnen!

 

Later wellicht meer (vast wel ;) )

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En nou zit ik al de hele tijd te twijfelen om er iets bij te zetten over versnippering, en andere cacheorganisaties e.d., maar goed, laat ik dat maar even achterwege laten tot ik het op de juiste wijze weet te formuleren die niet door deze of gene als aanval of commentaar op whatever organisatie gezien wordt :-)

 

Nou, Xaa, heb je al bedacht hoe je het gaat formuleren? Hiermee kan de discussie pas echt een interessante kant op gaan - als we het tenminste tot inhoudelijke argumenten kunnen beperken. En als e.e.a. natuurlijk niet stuit op het formele argument van de moderators, dat over concurrenten / spinoff / andersdenkenden niet gepraat mag worden.

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En op de derde plaats is er natuurlijk altijd het gevaar dat er een keer aparte clubs ontstaan die zich totaal nergens iets van aantrekken en structureel het voor anderen gaan verzieken. Ik denk dat je nu al het gevaar loopt dat alles over een kam geschoren wordt, waarbij 'de grootste' overal op aangekeken wordt, maar gelukkig lijkt het merendeel nu nog in meer of mindere mate verantwoord bezig te zijn.

 

Dat gebeurt volgens mij al.

Ooit werd ik tijdens het zoeken naar een cache in de late uurtjes (ergens in de buurt van Ede) aangesproken door de politie.

 

Ik hoefde niet eens zoveel uit te leggen, want ze kenden het fenomeen geocachen.

Ze haalden namelijk nog wel eens cachers uit het bos aan de andere kant van de weg.

Dat was een "verboden" bos. (defensiegebied)

 

Ik maakte nog een grapje over een bepaald merk GPS omdat dat stuk bos wel erg uit de richting lag. (400 meter ofzo) maar hij wist met zekerheid te melden dat daar dus echt een cache lag.

 

Op mijn GPS liet ik zien dat dat onmogelijk een cache van "onze club" kon zijn (al onze caches uit dat gebied stonden er toen in)

 

Dat moet dus haast wel een cache van een "alternatieve club" zijn geweest.

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap (voor een deel) de doelstellingen wel van 'alternatieve' organisaties, maar op de eerste plaats is het verschil dat ik het jammer vind dat je dan een versnippering krijgt, waar je bij wijze van spreke eerst moet gaan zoeken wat 'de lokale cacheafsplitsing' is als je ergens heen gaat, dan nog eens moet gaan kijken wat hun doelstellingen zijn (om maar eens wat te noemen: in Duitsland vraag ik me regelmatig af bij caches "is dit nou de bedoeling", in Nederland vertrouw ik veel meer op het feit dat caches voorzien zijn van toestemming, en dan nog blijkt dat ik behoor tot een minderheid die omkeert als ik vlak bij de cache verbodsbordjes, prikkeldraad e.d. tegenkom). Op de tweede plaats denk ik dat je meer bereikt door die goede caches, waar de alternativo's op bogen, juist niet apart te zetten, maar door te proberen het probleem, als dat bestaat, van binnen aan te pakken. En op de derde plaats is er natuurlijk altijd het gevaar dat er een keer aparte clubs ontstaan die zich totaal nergens iets van aantrekken en structureel het voor anderen gaan verzieken. Ik denk dat je nu al het gevaar loopt dat alles over een kam geschoren wordt, waarbij 'de grootste' overal op aangekeken wordt, maar gelukkig lijkt het merendeel nu nog in meer of mindere mate verantwoord bezig te zijn.

 

Ja, bedankt Xaa!

 

Versnippering is altijd lastig voor de 'klant'.

Ik haal bijvoorbeeld altijd het vlees bij AH, terwijl ik weet dat de Keurslager in het dorp veel betere kwaliteit levert. Gewoon gemakzucht. In één keer alle boodschappen binnen! Ik zou wel willen dat de Keurslager ook biefstukken aan AH leverde maar helaas: die man vindt dat zijn waren beter tot hun recht komen in zijn eigen winkel, waar ze niet hoeven te concurreren met Tivall. Trek maar parallellen met cachesoorten en cache-organisaties als je wilt.

Maar als je het over Duitsland hebt: daar bestaan stipjeskaarten waaraan meerdere organisaties bijdragen. Dat heb ik nooit zo gek gevonden. Tenminste, als het gaat om alternativo's die verantwoord bezig zijn. Daarin geef ik je helemaal gelijk. Want als er met een cache iets mis is, is voor een beheerder 'een cache een cache' en kijkt men automatisch naar het grote geocaching.com/nl.

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...