Spring naar bijdragen

Caches in Nederland


Xaa

Aanbevolen berichten

Xaa, als alles goed is komen er 10 makkelijke mysteries aan

Ik ben benieuwd of je ze zal loggen en of je na een fijn stuk fietsen en cachen langs het Eindhovens Kanaal nog steeds liever had gezien dat de caches er niet waren geweest omdat er toch wel erg veel caches zijn in Nederland....

 

Op de eerste plaats ken ik dat kanaal al, en heb ik daar al eens van laarbeek naar Eindhoven 'gefietst' met een lekke voorband (1km fietsen, voorband oppompen, 1km fietsen, etc). Op de 2e plaats zou ik zeggen: waarom 10 mysteries, nergens voor nodig. Op de 3e plaats zou ik zeggen: op zich is er op die plaats weinig ruimte om er erg veel multi van te maken, behalve dan 'stuk heen fietsen, stuk terugfietsen', wat daar overigens geen straf is.

 

Maar eeh, waarom zou ik dat niet vinden? Omdat ze zo dichtbij liggen en ik dan makkelijk kan scoren? Komt vanzelf wel een keertje, en loggen zal ik ze vast wel, tenzij ze weer weg zijn voor ik er aan toe kom.

 

Mijn stelling ging ook niet over afzonderlijke caches. A time and a place for everything. Ik maak me meer zorgen over de balans. Om een voorbeeld te noemen. Ik heb gekeken met GSAK en mapsource in een stuk gebied nabij mijn huis (nou ja, een stuk gebied dat dichtbij is volgens mijn Nearest lijst dan). Gebied van ach... 20 bij 20km. Niet zo heel groot dus. Daar heb ik alle nieuwe caches van de afgelopen 6 maanden gepakt.

Dat waren 5 multi's en 39 caches van het soort traditional / mystery. Ook daar valt natuurlijk wel wat op aan te merken (zo uit mijn hoofd zaten er een aantal eindpunten van (traditional) series bij, een (klein) aantal van de mysteries is geen opraper maar het begin van een wandeling), maar goed... ik vind die verhouding 'jammer'. Net als jij (maar wellicht om andere redenen) kijk ik naar een kaart, zie een stapel blauwe puntjes, en bedenk dat ik maar wat anders ga doen dan cachen die dag. (nou ja, ok, dat laatste zal geen gelijkenis zijn :) )

 

En ik heb net ook al gehoord van mijn reisleidster dat de plannen voor morgen bestaan uit vroeg opstaan (brr), en dan onderweg wat nieuwe blauwe stipjes weg te werken voor we beginnen aan het echte werk. Moet ook gebeuren, ik probeer mijn geografische kennis uit te breiden dus dan moeten die stipjes van de kaart, anders kan i kniet lezen wat er staat :no:

 

Nou, dat is wel een duidelijk verhaal.

Er bestaat dus een meningsverschil, en erger nog (vanuit bepaald oogpunt), 1 1/2 jaar geleden was ik het met jou eens geweest. Maar ik heb mijn ei gelegd qua multi's, en het wordt toch echt lastiger om daar nog een goed gebied voor te vinden waar het ook nog eens mag.

Dat sluit niet uit dat er tussen nu en een jaar nog wel een multi bij komt of misschien wel 2, maar geloof het of niet, het gebied waarin ik woon kan in mijn bescheiden mening nog best wel wat korte caches gebruiken, en er komen het laatste halfjaar of langer wel erg weinig caches online. Het meeste "blauw" wat er lag is in de loop van mijn cachetijd (al dan niet terecht) verdwenen. Waardoor ik nu links en rechts het commentaar krijg dat ze "hier" niet gaan cachen omdat er alleen lange wandelingen liggen. :(

Nu luister ik nog wel eens naar andere mensen, en ik ben ook ontvankelijker geworden voor dit idee omdat bij mijzelf het "scoorduiveltje" is opgestaan, zodat ik meer op zoek ga naar korte caches en daar ook meer begrip voor kan opbrengen. Mits ze ofwel op een mooie locatie liggen, ofwel je buiten de cache locatie een landschap laten zien dat de moeite waard is om doorheen te reizen (op welke manier dan ook).

En ik heb het uitgewerkt in de vorm van 10 relatief eenvoudige mysteries aan beide kanten van het kanaal (nu ze aan de noordkant ook een fietspad aanleggen).

Commentaar dat er "teveel" caches bijkomen doet mij erg weinig, zolang de enige mailtjes die ik op de notify binnen krijg gaan over caches op meer dan 20 km afstand, en meestal 30+, op een enkele uitzondering na.

Maar het ergste moet nog komen. :lol1:

Want het zal niet bij deze mysteries blijven. Elke keer dat ik op de fiets of met de auto op weg ben blijf ik tientallen plekken vinden waar best wel een cache zou mogen liggen, en het zou wel eens kunnen dat een aantal van deze plekken ook echt een cache zal krijgen. Dat worden dan traditionals, in de meeste gevallen met de auto bereikbaar. :o

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ach nog even Xaa, en dan ben je voorbij de duizend. Daarna voelden we ons niet meer 'verplicht' om alle blauwe en gele stipjes weg te werken. Het is een verademing, dus: zet 'm op, nog effetjes!

 

Groetjes, Fangorn

 

Daarvoor hoef je niet voorbij de 1000 te zijn hoor :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had zelf eigenlijk ook wel graag een paar nieuwe multi's gezien in de buurt van andere plaatsers, maar die komen dus niet. Wat dat betreft moet ik Xaa en de anderen gelijk geven, het aantal nieuwe multi's in "dit deel van het land" is wel erg laag.

Het is ook niet zo dat ik alleen nog maar achter de snelle caches aan ga, vaak genoeg is het een mix van snel en langzaam en ik doe regelmatig genoeg een wandelmulti. En nog voor de lol ook!

Het is wel erg dat ik mij hier sta te verantwoorden voor mijn geocachegedrag, dat ik hier tussen de regels door bijna op het matje word geroepen door enkele medecachers, maar daar begint het op het forum wel naar uit te lopen. En dat vind ik erger dan het wel of niet online komen van een X aantal multi's, traditionals en mysteries.

Als iemand zonodig 22 traditionals wil leggen (die ik zo net online heb zien komen ergens bij Hoogeveen) dan moet 'ie dat zelf toch weten, zonder dat er massaal geklaag losbarst daarover?

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mwah, ik roep niemand ter verantwoording hoor. Ieder cachet op zijn/haar eigen manier. En die van ons is in de loop van de tijd nogal veranderd, en daarin zijn we niet de enigen als ik dit topic doorlees.

 

Mijn cachedag is tegenwoordig goed geweest als ik 's avonds pijn in mijn benen heb van het lopen en kan nagenieten van de natuurfoto's die ik die dag heb gemaakt. Met dank aan alle leggers van de mooie caches die we tot nu toe gelopen en gelogd hebben!

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op het bovenstaande* heb ik eigenlijk helemaal niet zoveel aan te merken. We zijn het blijkbaar niet eens, en gaan dat denk ik ook niet worden.

Ik wil maar een ding rechtzetten, en daar ben je wat mij betreft wat gemakkelijk overheen gegaan.

 

De balans tussen lang en kort is nu juist zoek in (mijn gedeelte van) ZO Brabant, opvallend genoeg door het vrijwel ontbreken van korte caches (< 2 km).

De rest van Nederland, waar de oppikkers en dergelijke als paddenstoelen uit de grond schieten, heeft daar niks mee te maken.

Dus als ik meer korte caches zou gaan neerleggen (dat is dus niet eens zeker) dan ben ik eigenlijk lokaal de balans aan het herstellen, ook al ben ik de balans over heel Nederland gezien verder aan het scheeftrekken.

 

Gelukkig hoef ik mij daar niet druk over te maken en kan ik neerleggen wat ik wil. Bij het krijgen van flutlogjes heb ik mij al neergelegd. Dat heb ik nog liever dan geen enkel logje op een van mijn caches zoals afgelopen (lang) weekend.

 

* inmiddels zijn er 2 berichten tussen gekomen

 

En over dat al dan niet aangesproken worden... blijkbaar heb ik weer eens spoken gezien.

Maar je kunt niet kritiek leveren op het plaatsen van korte caches en dan verwachten dat een bepaalde plaatser van korte caches zich niet voelt aangesproken. Daar ben je toch op tegen? Dus ben je ook tegen mijn actie. Dus zal ik daar verdedigend op reageren, of mij er niets van aantrekken en gewoon dit draadje dichtklikken. En ik heb het eerste gedaan. Flink overtrokken, maar toch.

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgende aflevering in de ZO-Brabantse geocaching discussie ...

 

Ik was er altijd van uit gegaan dat ieder voornamelijk neerlegt wat hij/zij zelf zou willen vinden.

Dan is zo'n grafiekje van Xaa best zorgelijk. Blijkbaar willen veel mensen vooral micro's vinden, in de vorm van traditional of mystery caches ...

 

Of zie ik dat toch verkeerd?

 

Groetjes, Fangorn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas kan ik mij alleen maar bij Xaa aansluiten (voor wat betreft zijn reden om het draadje te starten). En ja, ook ik maak mij schuldig aan het "leeghouden" van mijn leefomgeving voor wat betreft de stipjes. Maar feit is wel dat de "oogst" steeds minder interresant wordt. We zijn blij als we een afspraak of doel in den lande hebben, zodat we een leuke multi kunnen uitzoeken. Tevens twijfel ik al twee jaar over het al dan niet leggen van een cache. Ik heb wel wat ideetjes en lokaties op het oog, maar ben bang "weer zo'n cache" neer te leggen. Ik wil best, maar het moet m.i. wel iets toevoegen, en dat wordt steeds lastiger.

Overigens vrees ik dat je 1023 binair nooit decimaal zal halen, al ziet het er inderdaad stoer uit :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Feit is, geocaching wordt groter en groter. En net als bij groeiende bedrijven en instellingen kan dat leiden tot problemen , irritaties en wrijvingen. "Vroeger, toen we kleiner waren, was het leuker, beter, ons kent ons". Dit verandert en nu bij het groter worden komen de meningsverschillen sneller bovendrijven. Hopelijk gaat dit niet een negatieve kant op. De basis blijft. Caches zoeken en vinden, is en blijft leuk. Het wordt alleen anders. Die veranderingen hou je toch niet tegen. Flexibel blijven is mijn advies. Ook al is dit voor je eigen gevoel niet altijd even leuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Back to basic.... waarom hebben mensen hier ooit een gps gekocht ? Alleen voor het geocachen ? Wij niet iig, deze is ooit aangeschaft om te kunnen lopen zonder te verdwalen. Om dwars door de rimboe te lopen en na vele uren toch nog eenvoudig de snelste weg terug te kunnen vinden naar de auto/tent of whatever. Geocachen bleek voor ons destijds een leuke manier om je bestaande wandelnetwerk uit te breiden en nieuwe interessante gebieden te zien die je eigenlijk niet kende. Het punten scoren heeft ons eigenlijk nooit gegrepen, nog ff en we worden donateur op gpstracks.nl :). Dit resumerende vraag ik me af of er hier mensen zijn die hun 1e gps speciaa hebben aangeschaft voor het geocachen ???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit resumerende vraag ik me af of er hier mensen zijn die hun 1e gps speciaa hebben aangeschaft voor het geocachen ???
Ja, wij. Eind december vorig jaar, nadat we tijdens een uitstapje met het werk een soortement van multi door de stad hebben gelopen (met aan het eind warme chocolademelk in een kroeg in plaats van een kistje...).

 

Ik moet zeggen dat wij vooral op de multi's uit gaan, maar als we onderweg een opgeloste mysterie of traditional tegen komen, we die zeker niet uit de weg gaan! Het duurt dus ook altijd een hele tijd voordat we een micro-serie helemaal gedaan hebben...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...