Spring naar bijdragen

Zaklamp met groot vermogen


Kiddooz

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Iemand op 400 meter kan je lampje zien als je naar hem schijnt.

 

Ik dacht al dat dat de ware betekenis was :dribble:. Idd niet de sterkste lamp maar ach, als je naar de prijs/kwaliteit-verhouding kijkt is het best een aardige lamp. Ik kon er de fireneedles van de trollen-caches in Veendam wel mee zien. Heb de indruk dat het veel stroom vreet, oplaadbare batterijen zijn zeker nodig denk ik.

bewerkt door TuuronTour
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Per toeval dit forum tegengekomen op zoek naar een zaklampenforum in het Nederlands.

Zelf heb ik gegeocached, maar door gebrek aan tijd kom ik er niet meer aan toe. Wat me nog wel te gek lijkt is een nachtcache te doen.

 

Nu de discussie over zaklampen... Ik zag al een bedrijf uit Apeldoorn genoemd worden hier. Daar hebben ze inderdaad de mooiste en beste zaklampen. Surefire, Fenix, Wolfeyes en andere goede merken.

Maglite lijkt een beetje voorbij (behalve de Magcharger). Zwaar, groot, relatief weinig lichtopbrengst. Toch bestaat er nog een hele markt voor. Ten eerste zijn ze goedkoop (20 USD via de US), werken ze altijd (kan ik van mijn Surefire niet zeggen), ook al laat je ze jaren liggen. En je kan ze modificeren. "Tunen" hoorde ik iemand laatst zeggen. Dat kost wel wat, maar voor een zaklampenhobbyist is dat erg leuk om te doen. Voor wie het nog niet kent, kijk op dit forum (ook voor LED-lampen en nog veel meer):

 

http://www.candlepowerforums.com/vb/

 

 

iapyx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor echt goede spullen kan je hier kijken. http://fenix-store.com/fenixtable.html Bever heeft hier één model van in het assortiment, de Fenix L2D-CE. Eigenlijk is de keuze voor GPS mensen snel gemaakt: Wil je CR123, AAA of AA batterij? Ik denk AA want die gebruik je ook in je GPSr. Dan zijn de meeste modellen in een versie met 1 of 2 AA. Ik gebruik 2 AA omdat ik m'n zaklampje meestal gebruik als reservecontainer voor de GPS. Vroeger had ik z'n 2AA maglite maar die Fenix die ik nu heb geeft zelfs meer licht dan m'n 6D maglite. Door het enorme gewicht alleen nog handig bij zelfverdediging. Ik heb diverse LED lampjes gehad maar de Fenix is gewoon goed en betrouwbaar en met het geld dat ik heb uitgegeven aan troep had ik deze 2x kunnen kopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor echt goede spullen kan je hier kijken. http://fenix-store.com/fenixtable.html Bever heeft hier één model van in het assortiment, de Fenix L2D-CE. Eigenlijk is de keuze voor GPS mensen snel gemaakt: Wil je CR123, AAA of AA batterij? Ik denk AA want die gebruik je ook in je GPSr. Dan zijn de meeste modellen in een versie met 1 of 2 AA. Ik gebruik 2 AA omdat ik m'n zaklampje meestal gebruik als reservecontainer voor de GPS. Vroeger had ik z'n 2AA maglite maar die Fenix die ik nu heb geeft zelfs meer licht dan m'n 6D maglite. Door het enorme gewicht alleen nog handig bij zelfverdediging. Ik heb diverse LED lampjes gehad maar de Fenix is gewoon goed en betrouwbaar en met het geld dat ik heb uitgegeven aan troep had ik deze 2x kunnen kopen.

 

Zelf gebruik ik deze, ben er erg tevreden mee.

http://www.garritylites.com/page45.html

 

 

Remunj

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De gein is (met behoud van een uitzondering) dat juist bij nachtcachen zo weinig mogelijk licht gebruikt moet worden. Daar waar van teopassing: gericht op de grond (voor waar je je voeten neerzet), en vooral niet andermans gelaat zodat je een ander niet verblind. De enige uitzondering welke ik nu ken, is wanneer dwars over een geheel meer een reflector op verre afstand gesprokkelt dient te worden.

 

Het ons beschikbare natuurlijke licht is bijna altijd voldoende na een korte gewenning. Het tegenovergestelde: een sterke lamp verpest dat juist weer.

 

 

Mijn devies: petzl ledlampje om de hals, en niet op het voorhoofd, een iets sterker gericht lampje ter beschikking, maar alleen als dat echt nodig is.

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

 

Ik heb net een Fenix L2D met CREE Q5 led gekocht. Werkt op doodordinaire penlites (twee) en heeft 4 lichtsterkstes en nog wat knipper effecten. Het is net een staafje daglicht. Wat een licht, het is niet te geloven. Het lijkt op net zoveel licht als een 35 watt 12 volt spotje; het licht is spierwit. Koste wel een paar centen maar nu heb ik ook wat(t).

 

Omdat het een penlight is is de reflector ook klein en misschien niet zo mooi te bundelen als sommige lampen met een grote reflector. Hij blaast mijn wel goed focusseerbare minimaglite compleet weg.

 

Deze kan je wel altijd makkelijk meenemen. Het is net als met een camera; de beste is diegene die je bij je hebt.

 

Sigmasailor

bewerkt door Sigmasailor
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je er ook z'n diffuser bij gekocht? Verlicht de hele omgeving ipv alleen de spot. Wat vindt je van de bediening van de verschillende functie's? Draaien klikken etc.

Ik heb deze Fenix ook sinds een half jaartje. Ik sluit me aan bij de reactie van Sigmasailor. :rolleyes:

De bediening is goed. Wel ff wennen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je er ook z'n diffuser bij gekocht? Verlicht de hele omgeving ipv alleen de spot. Wat vindt je van de bediening van de verschillende functie's? Draaien klikken etc.

 

diff1.jpg

 

De bediening is heel even wennen maar daarna doodsimpel. De diffuser heb ik niet (werkt deze niet verblindend). Een bundel kan je mooi ergens op mikken en daar gaat het meestal om? Zelfs in de 'zachtste' stand is hij nog oogverblindend (hij zou het dan ruim twee dagen moeten volhouden, in de turbo stand is hij in goed twee uur leeg). Heeft iemand dat al gebrobeerd?

 

De CREE Q5 uitvoering (met 7090XR-E LED) schijnt net nieuw te zijn. Dit lampje bestaat in diverse uitvoeringen die erg op elkaar lijken. Dit kleine monster kan maar liefst 180 lumens produceren Er zijn wel sterkere lampen maar niet op twee doodsimpele penlites.

 

Sigmasailor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Per toeval dit forum tegengekomen op zoek naar een zaklampenforum in het Nederlands.

Zelf heb ik gegeocached, maar door gebrek aan tijd kom ik er niet meer aan toe. Wat me nog wel te gek lijkt is een nachtcache te doen.

 

Nu de discussie over zaklampen... Ik zag al een bedrijf uit Apeldoorn genoemd worden hier. Daar hebben ze inderdaad de mooiste en beste zaklampen. Surefire, Fenix, Wolfeyes en andere goede merken.

Maglite lijkt een beetje voorbij (behalve de Magcharger). Zwaar, groot, relatief weinig lichtopbrengst. Toch bestaat er nog een hele markt voor. Ten eerste zijn ze goedkoop (20 USD via de US), werken ze altijd (kan ik van mijn Surefire niet zeggen), ook al laat je ze jaren liggen. En je kan ze modificeren. "Tunen" hoorde ik iemand laatst zeggen. Dat kost wel wat, maar voor een zaklampenhobbyist is dat erg leuk om te doen. Voor wie het nog niet kent, kijk op dit forum (ook voor LED-lampen en nog veel meer):

 

http://www.candlepowerforums.com/vb/

 

 

iapyx

 

Maglites zijn inderdaad goed te modificeren, ik ben zelf in het bezit van deze:

 

t6lamp280.jpg

(niet zelf gedaan trouwens, gewoon kant-en-klaar gekocht)

Enorm fel, maar ik sluit me aan bij kiddooz, bij een nachtcache zal je deze lamp maar zo af en toe kunnen gebruiken, voor als je een reflector op grote afstand moet zien te vinden. nadeel is dat je daarna weer even niets ziet doordat je verblind bent.

 

Voor de rest van de tijd kan je beter een klein lampje gebruiken voor het lezen van de papieren enzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:lol1: Zijn julllie allemaal bang in het donker of zo?

Zo wordt een nachtcache weer een dagcache......

Kijk nog eens hier

't Is echt waar hoor! Ervaring met heel veel nachtcaches o.a. in Duitsland leert dat....

:yes::no:

 

Klopt zeker! Hele felle lampen kunnen zeker in je nadeel werken (ik heb er zelf twee: één met 60 lumen en één met 105 lumen) tijdens het nachtcachen, daarom gebruik ik ook heel vaak een roodfilter voor de lampen (wat je nachtzicht niet aantast) en voor het zoeken naar reflectoren gaat de filter er voor weg...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...