Spring naar bijdragen

Zaklamp met groot vermogen


Kiddooz

Aanbevolen berichten

  • 4 months later...
ReizenReizen

Naast GeoCaching is heb ik nog een andere hobby, ik verzamel zaklampen, dus ik kan op dit onderwerp wel even "mijn licht laten schijnen" :thumbup:

 

Bij zaklampen komt veel meer kijken dan men in eerste instantie zou denken. Voornamelijk omdat men in verschillende situaties verschillende soorten verlichting nodig heeft. Een zaklamp die alles kan is op alle gebieden een compromis, vaak is het een compromis dat best volstaat, maar waarom zou je jezelf tekort doen??

 

Eerst dus maar eens kijken wat de eisen zijn voor een zaklamp die bij het geocachen gebruikt wordt.

 

Straalpatroon

Het mooiste zou natuurlijk zijn als je een zaklamp hebt die zowel breed als ver kan stralen, deze zijn er genoeg te koop, denk maar aan de maglite lampen. Echter Maglite en clonen daarvan leveren gewoonweg slechte prestaties. Naar mijn bescheiden mening zijn maglites vreselijk slechte lampen in een vreselijk goede behuizing. Omdat de prestaties van vrijwel alle zaklampen met een verstelbaar straalpatroon tegenvallen, en de verstelbaarheid vaak ook het formaat/gewicht van een zaklamp niet ten goede komt, is het naar mijn idee beter om 2 aparte lampjes te kopen, 1 voor breed, 1 voor ver.

 

Behuizing

Omdat de lamp(en) vooral wandelend meegenomen zullen worden is het belangrijk dat ze relatief licht en compact zijn. Waterdicht is ook een pre.

 

Batterijen

De stroomvoorziening is natuurlijk ook niet onbelangrijk. Veel van de betere zaklampen gebruiken CR123 lithiumcellen, deze kosten in nederland vaak zo'n 6 euro per stuk, dus 2 batterijtjes voor een zaklamp kost je alweer 12 euro, en daar schijn je dan een uurtje mee. Voor de meeste mensen is dat toch een beetje teveel van het goede, dus een zaklamp die op "normale" batterijen (eventueel oplaadbaar) werkt is aan te raden. LED lampen zijn meestal wat zuiniger met de batterijen, dus dat is ook wel aan te raden.

 

 

Voor het lopen in het donker is een breedstralende lamp aan te raden, een hoofdlamp is hiervoor erg praktisch. Het mooiste is het als de lamp verschillende lichtniveaus heeft, of een stand met rode verlichting. Je kan dan de lamp dimmen als je bijvoorbeeld een kaart of cachepagina wilt lezen zodat je jezelf niet verblind door de reflectie. De rood licht stand is erg handig omdat rood licht je eigen nachtzicht minder aantast. Petzl, Black Diamond, PrincetonTec en Silva hebben hele leuke hoofdlampen in hun collectie die het bekijken waard zijn.

 

Daarnaast is een handlamp die wat verder schijnt aan te raden. Hiervoor raad ik 1 zaklamp aan: de Streamlight Propolymer 4AA Luxeon. Een hele mond vol, maar ik zal even toelichten waarom ik dit model aanraad:

- Gereguleerde LED lamp op 4 stuks 2600mah oplaadbare AA batterijen geeft deze lamp ongeveer 6 uur lang licht zonder veel te dimmen. Zorg wel voor een extra setje batterijen, want als de batterijen leeg zijn, is het ook in 1 keer afgelopen met het licht.

- Kan tegen een stootje. Stevige kunstof behuizing, je moet echt je best doen om dit lampje kapot te krijgen, en de lamp heeft een zeer goede levenslange garantie.

- Betaalbaar. In nederland koop je deze lamp voor ongeveer 50 euro. Maar bestel je hem bij Fox International dan betaal je nog geen 35 euro inclusief de verzendkosten.

 

Ik hoop dat jullie wat aan mijn advies hebben, voor meer vragen over zaklampen kun je me een PM sturen :cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf heb ik goede ervaringen met de Tikka Xp van Petzl. Heb ook een myo Xp gehad (tergelijkertijd) maar die was snel ingeruild/ teruggebracht. Het verschil met de tikka xp was minimaal terwijl de tikka waterdicht is en een "stuk" lichter. Ook is de bevestiging eigenlijk beter. De myo is net te zwaar om alleen met de eenvoudige band te gebruiken. Je moet dan de extra band gebruiken die hem een stuk meer volume geeft.

 

Of een hoofdlamp overigens voldoende is voor de gewenste caches??? Voor mij in ieder geval the best of both world's...

 

Maglite's zijn goed, maar "niet meer van deze tijd" met een kilo teveel. Als snel zitten ze op een snel achteruitlopende lichtopbrengst ( < 2 uur). Daarna zijn Led lampen al superieuren dan het enige alternatief.

 

Misschien dat de Roode Lantaarn nog een alternatief heeft. Quickzand ziet hem OOK helemaal zitten!

bewerkt door koedeboe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Hhmm, zaklampen....Tja, wat voldoet en wat voldoet niet? Ik was eerst helemaal enthousiast van de Maglites en overwoog de aanschaf van een 3 of 4 D: blij dat ik het toch niet gedaan heb! Toch nog even op het Net gekeken en uiteindelijk bij het merk Surefire uitgekomen en de 6P gekocht. Wat een beest: ongeveer 12 centimeter lang en een doorsnede van 2,5 cm en hij schijnt een 4 D er gewoon uit :thumbup: ! Waterdicht; levenslange garantie. Al met al een kwaliteitsproduct. Is ook een kunststofvariant van: G2. Nadeel: duur (G2: 42 euri en de 6P: 65 euri) en lange levertijd (Amerikaanse leger gebruikt ze namelijk ook en ze hebben ze nodig om de Taliban te verblinden :yes: ). Ze hebben ook nog krachtiger lampen en ook led-lampen. Maar er absoluut geen spijt van, met name vanwege de lengte en zijn schijnend vermogen. Een firma in Apeldoorn verkoopt ze (even Googlen): prima service :thumbdown: !

bewerkt door team jemar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hhmm, zaklampen....Tja, wat voldoet en wat voldoet niet? Ik was eerst helemaal enthousiast van de Maglites en overwoog de aanschaf van een 3 of 4 D: blij dat ik het toch niet gedaan heb! Toch nog even op het Net gekeken en uiteindelijk bij het merk Surefire uitgekomen en de 6P gekocht. Wat een beest: ongeveer 12 centimeter lang en een doorsnede van 2,5 cm en hij schijnt een 4 D er gewoon uit :dribble: ! Waterdicht; levenslange garantie. Al met al een kwaliteitsproduct. Is ook een kunststofvariant van: G2. Nadeel: duur (G2: 42 euri en de 6P: 65 euri) en lange levertijd (Amerikaanse leger gebruikt ze namelijk ook en ze hebben ze nodig om de Taliban te verblinden :D ). Ze hebben ook nog krachtiger lampen en ook led-lampen. Maar er absoluut geen spijt van, met name vanwege de lengte en zijn schijnend vermogen. Een firma in Apeldoorn verkoopt ze (even Googlen): prima service :) !

Overigens ook een roodfilter bij aangeschaft: dat beïnvloedt je nachtzicht niet. Je lichtbundel wordt er wel dan door gereduceerd, maar als je wat meer wilt zien dan klap je de filter omhoog!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hhmm, zaklampen....Tja, wat voldoet en wat voldoet niet? Ik was eerst helemaal enthousiast van de Maglites en overwoog de aanschaf van een 3 of 4 D: blij dat ik het toch niet gedaan heb! Toch nog even op het Net gekeken en uiteindelijk bij het merk Surefire uitgekomen en de 6P gekocht. Wat een beest: ongeveer 12 centimeter lang en een doorsnede van 2,5 cm en hij schijnt een 4 D er gewoon uit :crybaby: ! Waterdicht; levenslange garantie. Al met al een kwaliteitsproduct. Is ook een kunststofvariant van: G2. Nadeel: duur (G2: 42 euri en de 6P: 65 euri) en lange levertijd (Amerikaanse leger gebruikt ze namelijk ook en ze hebben ze nodig om de Taliban te verblinden :lol: ). Ze hebben ook nog krachtiger lampen en ook led-lampen. Maar er absoluut geen spijt van, met name vanwege de lengte en zijn schijnend vermogen. Een firma in Apeldoorn verkoopt ze (even Googlen): prima service :( !

Overigens ook een roodfilter bij aangeschaft: dat beïnvloedt je nachtzicht niet. Je lichtbundel wordt er wel dan door gereduceerd, maar als je wat meer wilt zien dan klap je de filter omhoog!

meteen een6p besteld op 16 augustus. vandaag zat ie bij de post.

prachtig ding. lekker klein en veel licht.

ga ik nog veel plezier aan beleven.

bedankt voor de tip.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Intussen is er een upgradekit voor de maglite. Ik kan zo snel niet een link vinden naar maglite zelf, maar wel naar de scoutshop.

 

Persoonlijk vind ik het nog wel aan de prijs, met 32 euries voor een LEDje ;)

 

3613.-1.jpg

 

Ook hier op deze site nog gevonden. Prijs hetzelfde. 32, 33 en 34Euries voor resp de 2D, 3D en 4D.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Intussen is er een upgradekit voor de maglite. Ik kan zo snel niet een link vinden naar maglite zelf, maar wel naar de scoutshop.

 

Persoonlijk vind ik het nog wel aan de prijs, met 32 euries voor een LEDje :rolleyes:

 

3613.-1.jpg

 

Ik heb toevallig die "upgrade" afgelopen zaterdag gekocht. En ik moet zeggen het is een ECHTE upgrade. Tjemig wat komt daar een bundel licht vanaf. :rolleyes:

Zeker met het eerdere "magere" licht wat hij gaf is dit nu echt goed!!!

 

Het kost inderdaad wat, MAAR dan heb je ook wat!! ;)

Ik betaalde trouwens € 29,95 in de winkel: Amerikaanse Hal in Bunde!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een hele interessante site is deze. Alleen de shipping costs zijn volgens het bestelformulier maar liefst $ 22,50 voor een miezerig LEDje. Dus ik heb er een mail aan gewaagd met de vraag wat de werkelijke verzendkosten zijn voor bv de ombouwkit voor een MiniMaglite 2AA met een microstar 2. Zal natuurlijk ook wel uitkomen op een Hollandse prijs, maar wie weet ;) Overigens kosten daar de MiniMag's 10 dollar, is ook niet veel ten opzichte van hier.

 

Euh, nog ff verder gegoogled en meneer Conrad, ook niet de goedkoopste heeft een MAG-LED ombouwset voor €19,95 :rolleyes: . Zou dat dezelfde zijn als de duurdere variant zoals eerder vermeld? Alleen beschikbaar voor 3cd/4cd lampen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik naar de diverse reacties kijk, dan merk ik dat het zich wederom loont om prijzen te vergelijken tussen de diverse landen. Ik houd mijzelf daar actief mee bezig als ik iets wil aanschaffen en ik moet zeggen dat veel van wat ik op het Net koop uit het buitenland komt (Duitsland, Engeland en de VS), omdat het daar toch veel goedkoper is. Hou er echter bij de VS rekening mee dat er ook nog invoerrechten en inklaringskosten bijkomen, maar zelfs dan kan het soms nog uit... ;)

 

Dit is één van mijn Duitse favoriete sites: http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp

 

Zelf heb ik een Maglite 3D en daar ben ik zeer tevreden mee.

 

Voor de echte zaklamp fanaten, check dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1132121/

Of deze site: Surefire

 

Vooral deze afbeelding op die website is wel leuk:

flashpic_sfbrand.jpg

 

De afbeelding klopt. Ik heb het uitgeprobeerd.... :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Intussen is er een upgradekit voor de maglite. Ik kan zo snel niet een link vinden naar maglite zelf, maar wel naar de scoutshop.

 

Persoonlijk vind ik het nog wel aan de prijs, met 32 euries voor een LEDje :crybaby:

 

3613.-1.jpg

 

Ook hier op deze site nog gevonden. Prijs hetzelfde. 32, 33 en 34Euries voor resp de 2D, 3D en 4D.

 

1 ledje er in is leuk, maar er passen er nog meer in:

 

DSCN.JPG

 

kwam ik toevallig tegen tijdens wat rondsurfen :D

in deze verbouwde maglite zitten 6 3w luxeon ledjes, goed voor een totaal van 432 lumens :eek:

bewerkt door team simpson
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...