Spring naar bijdragen

Vinden jullie ook dat de kwaliteit van geocaches achteruit gaat?


Twentse Mug

Aanbevolen berichten

Alles is relatief. Door de jaren heen word je meer ervaren en kieskeuriger.

Toen ik 10 jaar geleden voor het eerst een geocache liep, jawel een multi, door een bos waar ik al jaren kwam voor "gewoon wandelen", gaf dat een extra dimensie en belevenis.
Door de variatie aan types, terreingesteldheid, cachegrootte, etc heb ik geleerd om te variëren en diverse doelen stellen. Soms 1 mooie multi op 1 dag, de andere keer vooral fietsen langs een trail, besloten door een drankje bij een leuke gelegenheid of in combinatie met een museumbezoek. De ene keer is het super, een andere keer kan het tegenvallen door matig onderhoud, slecht uitgemeten waypoints of niet gevonden caches. Puzzelen vind ik leuk voor in de winter of avond, maar de plekjes vallen regelmatig tegen.

Een eerste maal ... blijft meestal beter hangen dan de tigste wegwerpkoker. Toch word ik nog altijd verblijd door de onbekende mooie plekjes van deze wereld waar het geocachen mij brengt. Zo tripte afgelopen week opeens een hermelijn met een prooi 10m voor mijn fiets dwars het dijkje over in Zeeuws-Vlaanderen - waar ik de mooiste vestingstadjes van Nederland ben tegengekomen (al was vorig jaar Bourtange ook bijzonder).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

21 uur geleden zei regenboog2:

Zouden de ‘echte’ geocachers overblijven dan? :)

 

Die "echte geocachers" zijn dat de premium cachers ?

Er komen steeds meer premium geocaches, dat betekend dan ook dat ze minder bezocht worden. Nog even en dan moet je premium zijn anders houdt het geocachen op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat de kwaliteit/uitvoering van geplaatste caches vooral afhangt van hoe men in het spelletje staat en hoeveel ervaring men er mee heeft.

Zo zal iemand die net start vooral gedreven zijn door nieuwsgierigheid en geboeid zijn door de gedachte dat hij of zij met de gps/smartphone een voorwerp kan vinden dat door iemand anders is verstopt. Kortom, die is vooral geboeid geraakt door het fenomeen geocachen. Het vinden van de eerste paar caches leidt dan vervolgens tot de gedachte dat ze ook zelf iets zouden kunnen verstoppen dat dan weer door anderen gezocht kan worden, en dat ook dat heel leuk kan zijn. De manier waarop doet er dan nog niet zo toe.

Later, als men wat meer ervaring heeft, dan ontdekt men dat er allerlei verschillende soorten caches zijn, en dat men die op allerlei verschillende manieren kan verstoppen, op allerlei verschillende plekken. En dan hangt het vooral af van de persoonlijke voorkeur en al aanwezige hobby's af hoe men verder gaat. Gaat het vooral om het spelletje, dan zal de plek of de uitvoering van de cache niet zoveel uitmaken.
Maar is de cacher bv. sowieso al een liefhebber van natuurwandelingen of -fietstochten, dan zal hij/zij de voorkeur geven aan caches waar de beide hobby's gecombineerd kunnen worden. Of als een cacher graag knutselt, dan zal hij/zij misschien van de cache of de cachebehuizing iets bijzonders maken. En zo combineren de puzzelaars op hun eigen manier ook weer hun hobby met het geocachen.

En zo krijg je dus ontstaan er dus verschillende soorten caches, waarbij de éne cacher de voorkeur geeft aan de ene soort en de andere voor een andere. Niks mis mee, lijkt me.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beetje vage vraag over de kwaliteit van de caches van tegenwoordig. Ten opzichte van wanneer?
Ik zeef op dit moment uit: micro’s, trails, voortuin- carpool-, klim-, waad- en hengelcaches. Ik vermoed dat ik dan zo’n 30% van de caches over hou.

Daarbij valt mij op:
Dat een mooie of bijzondere tocht of locatie steeds minder belangrijk wordt.
Dat veel small caches toch micro’s blijken (en dan heb ik het niet over de ombouw van de behuizing, maar over potjes)
Dat er behoorlijk wat micro’s in bos en veld worden verstopt, waar je met gemak iets groters kwijt kan.
Dat er steeds meer wordt uitgegaan van zoeken en niet van vinden (waarbij er wel degelijk meer schade ontstaat aan de omgeving)
Dat er geen of geen goed gebruik wordt gemaakt van de hint.
Dat de informatie op de pagina vaak niet klopt (Een bepaald D/T grid is bijvoorbeeld belangrijker dan of het juist is). Als gehandicapte geocacher heb ik hier veel last van.
Dat er geen waterdichte containers worden gebruikt en te grote logrollen/boekjes (=minder onderhoud) met alle gevolgen van dien.
Dat het onderhoud regelmatig belabberd is en dat er daarover ook steeds minder op de pagina’s wordt gecommuniceerd.

Zijn er ook meer mooie caches? Jazeker, het aantal bijzonder mooie behuizingen en vernuftig te openen caches is ook gegroeid ten opzichte van “the old days”. 
Daarentegen vind ik het jammer dat er minder caches bij komen met z.g. navigatie technieken. Dat lijkt echt een gepasseerd hoofdstuk bij geocaching.

Ik vind het zelf wel steeds moeilijker worden om het kaf van het koren te scheiden, laat staan om een korenbloem te vinden…

 

bewerkt door Sivota
  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Sivota:

Daarentegen vind ik het jammer dat er minder caches bij komen met z.g. navigatie technieken. Dat lijkt echt een gepasseerd hoofdstuk bij geocaching.

Daar heb ik al een aantal maal geprobeerd om daar verandering in te brengen (gecombineerd met een lange, mooie wandeling en een interessantere eindcache). Veel volk komt daar niet op af wegens de eerder aangehaalde redenen. Ik klaag echter niet omdat degene die komen echt geïnteresseerd zijn en waarderen het feit dat er veel tijd, geld en moeite in gestoken is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat versta je onder kwaliteit?
-  Is dat de grote van de box? Moet dit minimaal een ammobox zijn?
- Of is het, het type cache, dat de kwaliteit bepaald.?
- Of is het de locatie waar de cache ligt?
- Of moet het een logboek zijn i.p.v. een rolletje?
- of mogen het alleen fysieke waypoints zijn?
- Of moet het minimaal/maximaal een aantal sterren hebben?
- ....

Ik denk iedereen dat de lijst nog wel langer kan maken.

Waarschijnlijk zijn veel 'waarden' van kwaliteit voor iedereen hetzelfde, maar omdat we allemaal een andere 'smaak' hebben en/of het spelletje anders spelen, hebben deze waarden voor iedereen een ander 'gewicht'.

Mijn Ignore bak is ondertussen rijkelijk gevuld met o.a. :  voortuin-, carpool-, klim-, waad-, binnen de bebouwde kom-, 'onoplosbare' mystery's en 'belachelijke' challenges en bijna alle 4+ caches in mijn omgeving. Soms gaan hele series ongezien ( en zonder pardon ), zo de Ignore bak in.
Zo probeer ik, de voor ons interresante caches, in beeld te houden en te scheiden van het kaf.

Vond ik 'vroeger' vooral multi's belangrijk ( we lieten zelfs de tradi's erlangs liggen ), zo zijn tegenwoordig ook de (fiets-) trails interessant. Dit ook, omdat er steeds minder ( niet gevonden ) interessante caches in de omgeving overblijven en om nu 45+ min. te gaan rijden voor een wandeling.........

Vond ik vroeger alleen de 'kwaliteit' van de cache bepalend, tegenwoordig zie ik dat iets anders. Natuurlijk gebruik ik m'n filter, maar als ik aan de einde van de dag met plezier terugkijk en lekker buiten ben geweest, dan vind ik het goed. En als daar nu een nat logboekje of een petling tussen zat, so what !
 

bewerkt door Linkalovers
  • Leuk 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het huidige probleem met "kwaliteit" is dat beginners starten met simpele caches (is ook logisch) maar dat dit over het algemeen microdingen zijn die op de vreemdste plekken liggen en het liefst verschillende kokers tijdens een wandeling op een rijtje. Dit is in mijn ogen de verkeerde kennismaking van het cachen. De oudere cachers hier zullen het zich nog wel herinneren dat de eerste gevonden cache meestal een cache met wat meer formaat was.

Het hoeft echt geen ammobox te zijn hoor, een fatsoenlijk plastic bak(je) voldoet natuurlijk ook.

Heb recentelijk nog een paar caches bezocht die door een gerenommeerd cacher waren geplaatst en weer online zijn gezet (nee niet bij GC). Voor mij zijn dit de voorbeeld caches. Een paar kilometer wandelen en een plastic bakje of ammobox vinden. Simpel, geen gedoe en genieten van het cachen zoals het ooit bedoeld was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik zo'n paradox vind is dat er zoveel caches gelegd wordt die een CO zelf niet zou doen. Kijk je naar het profiel zie je dat elke geocacher meer traditionals doet dan puzzels, oftewel de puzzelcaches overslaat bij een dagje geocachen. Maar waarom dan toch zoveel puzzelcaches leggen als CO die je dus zelf niet zou doen? Treiteren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

48 minuten geleden zei Twentse Mug:

.....Maar waarom dan toch zoveel puzzelcaches leggen als CO die je dus zelf niet zou doen? Treiteren?

Als ik direct ( zonder na te denken ) reageer, dan zeg ik JA.

Maar waarschijnlijk is dat ingegeven door mijn aversie tegen moeilijke puzzels buiten kantoortijden. Soms ben ik de hele werkdag bezig met het oplossen van problemen en ben dus echt uitgepuzzeld als het in m'n vrije tijd betreft.

Maar ik ga echt niet 'rommelen' in andermans profielen, om te achterhalen welke caches ze wel en niet doen en welke caches ze dan zelf eventueel leggen.

Misschien zijn puzzelcaches wel gewoon hip, maar vooral makkelijk te maken ?

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt van die sites waar nagenoeg alle pusseltjes verraden worden. Dan zijn pusselcaches gemaakt tot tradies.

Meestal onder het mom dat men 24 uur per dag buiten is, altijd mooi weer is en daardoor geen tijd hebben om pussels op te lossen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om heeeeel eerlijk te zijn, ik doe liever tradi's dan multi's met van die moeilijke rekensommen. Ik heb altijd weer dat gevoel alsof ik ik getest word op mijn wiskunde. Dat is natuurlijk ook wel zo, maar ik wil dat gevoel niet hebben. Multi's met mooie makkelijke doorlopende puzzels zijn geen probleem maar als het vragen zijn met zo van "probeer hier maar eens uit te komen' en dan moet het ook nog snikheet zijn, dan heb ik het niet meer. Voortuincaches durf ik gewoon niet. Dus voor mij zijn de tradi's favoriet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...