Spring naar bijdragen

Geoleaks Ervaringen / Mystery's


Barry

Aanbevolen berichten

#Team Aragorn.... De man, die jij beschrijft was dus niet voor zijn mede-cachers bezig, maar louter en alleen voor zichzelf. Dat heeft dus helemaal niets met geocaching van doen. Daarop zeggen wij dan weer...Zo'n cache doen? Je zegt het zelf zo mooi.... "Dachtutnie"! Zo'n cache is zelfs Geoleaks niet waard.... :-) :-)

 

Voor de rest zijn we met enige regelmaat jaloers op jouw woonomgeving waar het zo gemakkelijk is om jouw cachevoorkeuren te kunnen uitvoeren! Heerlijk! Geniet er van!!!

 

TT, dan heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt. De Engelse Taart was bedoeld om cachers en cacheleggers een spiegel voor te houden: het is helemaal niet moeilijk om iets onoplosbaars te verzinnen, daarvoor hoef je niet hoogbegaafd te zijn ... maar daarmee heb je nog geen leuke puzzelcache! Ik vond die insteek wel aardig. Niet dat deze les in cachersland iets heeft opgeleverd ...

 

Ja, de Kempen en omgeving zijn geweldig om in te cachen. De laatste tijd ben ik er helaas veel te weinig aan toe gekomen. Dat houdt gelukkig in dat er op fietsafstand nog een aantal heel leuke routes liggen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

.....Maar ik loop nu tegen een praktisch probleem aan. De meeste caches in mijn buurt heb ik nu wel gedaan. En ik vind het nu te ver rijden voor een leuke cache. Niet alleen financieel, maar ook omdat ik met het milieu begaan ben. Vele tientallen mysteries liggen hier nog wel in de buurt.....

Ook wij hebben dit 'probleem', ook ik vindt het onnodig om tig kilometer te rijden voor enkele 'bakjes' op on interesante plekken, laat staan voor een petling. Een oplossing is om meerdere multi's bij elkaar te zoeken en zodoende een hele dag ( i.p.v. een paar uur ) te wandelen. Je moet hiervoor echter wel de tijd hebben.

 

Geoleaks is voor mij echt geen oplossing! Wie bedondert wie nu eigenlijk!

 

Wanneer je caches op de ignore lijst plaatst, zie je ze dan ook niet meer in een pocket query wanneer je een gebied selecteert wat een deel van je ignore list overlapt? En werkt GSAK feilloos met de ignore list samen?

Je hebt een optie in de PQ ( "That (And): Are not on my ignore list" ), die je aan kunt zetten. Hierdoor worden alle caches in de Ignore-list uit de PQ gefilterd.

 

Gsak heeft een eigen Ignore-list, per database ( = DB ), die voorkomt dat een cache geïmporteerd wordt. Als de cache al in de DB staat, dan blijft 'ie er natuurlijk staan.

Als je een cache uit Gsak verwijderd, heb je de optie "Also stop future imports.... ". Als je die aanklikt en de cache verwijderd, wordt de cache geplaatst in de ignore-list. Deze kan je beheren via "Database" en "Maintain Ignore list". Let echter op, dat je die optie ook weer uitzet na het verwijderen, want het beheren/verwijderen van caches uit deGsak Ignore-list, is niet echt 'handig' ( waarom maken ze daar niet een 'normale' DB van? )

Om de ignore-list ( voor die database ) snel te vullen kan je, de huidige caches van de DB move'n ( "Database" en "Move/Copy ..." ) naar een tijdelijke DB, daarna een PQ van je GC-Ignore-list importeren ( in de zojuist leeg gemaakte DB ) en dan alle caches weer verwijderen met optie "Also stop...." en daarna weer de originele caches ( uit de tijdelijke DB ) terug te move'n.

 

Ps. als je een Gsak DB al gevuld hebt, kan je volstaan met een PQ "Paced during" en "The last month" om de DB up-to-date te houden ( en daarna natuurlijk een refresh in Gsak ).

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

#team aragorn... Geniet er van! Het is je van harte gegund. Wij gaan dadelijk even op de fiets naar Dordt voor een cache. Dat betekent inderdaad ( zie bericht van de kikkertjes) een trilkont gedurende 14 dagen vanwege de kinderkopjes in die overigens mooie stad, maar ach... Alles heeft zijn charme..... ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien een beetje saai, maar ook ik kom nooit op een site als Geoleaks. Dat heeft overigens niets te maken met het feit of ik het wel of niet eens ben met deze site maar meer met het feit dat als je als een van de eerste een cache aandoet er natuurlijk überhaupt nog geen oplossing op staat. Bovendien denk ik dat je gewoonweg een beetje 'lui' wordt wanneer je op deze manier een puzzel oplost en dus ook niet een zeker puzzeltalent ontwikkelt. Nou ben ik het niet geheel eens met de stelling dat een heleboel puzzels niet met logica zijn op te lossen.

 

Het is te makkelijk gezegd dat wanneer iemand die zichzelf een bepaald intelligentieniveau toedicht en een puzzel niet kan oplossen dat dat te wijten valt aan de CO. Voor een groot deel is het ook ervaring met het oplossen van puzzels en doorzettingsvermogen die bepaalt of je wel of niet tot een oplossing komt. In mijn beginjaren had ik al moeite met een 2.5 sterrenpuzzel en tegenwoordig blijken 5 sterrenpuzzels vaak niet eens zo moeilijk.

Daartoe heb ik natuurlijk over de jaren wel heel wat 'tooltjes' en veelbezochte websites in de favorietenlijst staan. Nou is mij vroeger trouwens verteld dat ook op Geoleaks niet kant en klare coördinaten gegeven worden of is dat tegenwoordig anders?

 

Wat mij wel intrigeert is het feit dat velen blijkbaar de bezoekers van dit soort sites verwijten maken en zelfs als valsspelers betiteld terwijl als je het op de kepen beschouwd deze bezoekers ook gewoon gebruik maken van de tools die internet biedt om tot een antwoord te komen.

Ook ik kan echt niet uit mijn blote hoofd alles oplossen en moet vaak googlen naar antwoorden. Ook ik ga echt niet 2 uur achter de zoveelste 16x16 sudoku zitten om hem handmatig op te lossen, maar maak gebruik van een tool die internet mij biedt. Gelukkig raak ik totaal niet gefrustreerd als ik een puzzel niet kan oplossen.

Dan laat ik hem gewoon schieten. Bovendien heb ik totaal geen last van vraagtekentjes op een kaart dus aan ignoren doe ik ook niet. Met 1 bevriend team puzzel ik wel geregeld samen en daar heb ik dan wel weer plezier in.

Brouwertjes, puzzelen vind ik zelf hartstikke leuk, zeker cijfermatig. Ben ook gek op multi's met heel veel cijfers en rekenwerk. Echter, de ego-puzzels, waarbij je het aantal rode ballen op de foto moet delen door de stapeltelling van de kleur achtergrond, maal het aantal founds wat de legger had op 24 februari 2012 gaat mij echt te ver. Dat heeft niets met puzzelen te maken en dat kun je jezelf ook niet aanleren. Ik vind het tijdverspilling en dat gun ik de legger zeker niet. Ik denk serieus dat sommige leggers wel degelijk op die aandacht kicken.

 

Gewoon puzzelen daar kun je je inderdaad in bekwamen, door veel een puzzel op te lossen. Sudoku's zijn nou net de puzzels die ik wel graag oplos. Zo mag ik graag een beetje rekenen en nog een (hopelijk) leuke cachelokatie aantreffen! Voor mij twee vliegen in een klap.

 

En wat is valsspelen? Welke behoefte heeft een geocacher? Ik ga liever de natuur in dan dat ik achter de pc zit, dat doe ik al vaak genoeg verplicht. En aangezien ik in de buurt de meeste leuke caches wel gedaan heb, is het voor mij nu een goede optie om wellicht Geoleaker te worden. Dan kan ik de ego-puzzels die er hier nog zat liggen, transformeren in wat traditionals.

Wanneer je caches op de ignore lijst plaatst, zie je ze dan ook niet meer in een pocket query wanneer je een gebied selecteert wat een deel van je ignore list overlapt? En werkt GSAK feilloos met de ignore list samen?

Je hebt een optie in de PQ ( "That (And): Are not on my ignore list" ), die je aan kunt zetten. Hierdoor worden alle caches in de Ignore-list uit de PQ gefilterd.

 

Gsak heeft een eigen Ignore-list, per database ( = DB ), die voorkomt dat een cache geïmporteerd wordt. Als de cache al in de DB staat, dan blijft 'ie er natuurlijk staan.

Als je een cache uit Gsak verwijderd, heb je de optie "Also stop future imports.... ". Als je die aanklikt en de cache verwijderd, wordt de cache geplaatst in de ignore-list. Deze kan je beheren via "Database" en "Maintain Ignore list". Let echter op, dat je die optie ook weer uitzet na het verwijderen, want het beheren/verwijderen van caches uit deGsak Ignore-list, is niet echt 'handig' ( waarom maken ze daar niet een 'normale' DB van? )

Om de ignore-list ( voor die database ) snel te vullen kan je, de huidige caches van de DB move'n ( "Database" en "Move/Copy ..." ) naar een tijdelijke DB, daarna een PQ van je GC-Ignore-list importeren ( in de zojuist leeg gemaakte DB ) en dan alle caches weer verwijderen met optie "Also stop...." en daarna weer de originele caches ( uit de tijdelijke DB ) terug te move'n.

 

Ps. als je een Gsak DB al gevuld hebt, kan je volstaan met een PQ "Paced during" en "The last month" om de DB up-to-date te houden ( en daarna natuurlijk een refresh in Gsak ).

 

Dank voor de uitleg over de PQ en GSAK import, Linkalovers. Echter, is het niet mogelijk om de totale ignore list te importeren in GSAK zodat hij hier rekening mee houdt in de eigen database?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wat is valsspelen? Welke behoefte heeft een geocacher? Ik ga liever de natuur in dan dat ik achter de pc zit, dat doe ik al vaak genoeg verplicht. En aangezien ik in de buurt de meeste leuke caches wel gedaan heb, is het voor mij nu een goede optie om wellicht Geoleaker te worden. Dan kan ik de ego-puzzels die er hier nog zat liggen, transformeren in wat traditionals.

 

 

Dus je vind feitelijk wel dat je het recht hebt om een cache te "verkrachten" ? Stomme CO's ook altijd...... En dan ga je deze cache zeker ook gewoon loggen ?

Persoonlijk zou ik mij de ballen uit de broek schamen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

En wat is valsspelen? Welke behoefte heeft een geocacher? Ik ga liever de natuur in dan dat ik achter de pc zit, dat doe ik al vaak genoeg verplicht. En aangezien ik in de buurt de meeste leuke caches wel gedaan heb, is het voor mij nu een goede optie om wellicht Geoleaker te worden. Dan kan ik de ego-puzzels die er hier nog zat liggen, transformeren in wat traditionals.

 

 

Dus je vind feitelijk wel dat je het recht hebt om een cache te "verkrachten" ? Stomme CO's ook altijd...... En dan ga je deze cache zeker ook gewoon loggen ?

Persoonlijk zou ik mij de ballen uit de broek schamen....

 

De verkrachting van de cache is mijns inziens al gebeurd, dus wat dat betreft heb ik er geen moeite mee. En me schamen omdat ik een coordinaat bezoek zonder het puzzeltje op te lossen? Nee sorry, ik heb grotere problemen in mijn leven. En het lijkt me heerlijk om te loggen met... uiteindelijk met een tooltje opgelost. Bedankt voor de cache, groeten de heer Leaks.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

TT, dan heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt. De Engelse Taart was bedoeld om cachers en cacheleggers een spiegel voor te houden: het is helemaal niet moeilijk om iets onoplosbaars te verzinnen, daarvoor hoef je niet hoogbegaafd te zijn ... maar daarmee heb je nog geen leuke puzzelcache! Ik vond die insteek wel aardig. Niet dat deze les in cachersland iets heeft opgeleverd ...

 

 

En de eindlocatie was zeker de moeite waard. En het betreffende gebied was ook met een mooie multi te bezoeken. En een aantal personen heeft het op eigen houtje opgelost, waarvoor hulde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

En wat is valsspelen? Welke behoefte heeft een geocacher? Ik ga liever de natuur in dan dat ik achter de pc zit, dat doe ik al vaak genoeg verplicht. En aangezien ik in de buurt de meeste leuke caches wel gedaan heb, is het voor mij nu een goede optie om wellicht Geoleaker te worden. Dan kan ik de ego-puzzels die er hier nog zat liggen, transformeren in wat traditionals.

 

Dus je vind feitelijk wel dat je het recht hebt om een cache te "verkrachten" ? Stomme CO's ook altijd...... En dan ga je deze cache zeker ook gewoon loggen ?

Persoonlijk zou ik mij de ballen uit de broek schamen....

De verkrachting van de cache is mijns inziens al gebeurd, dus wat dat betreft heb ik er geen moeite mee. En me schamen omdat ik een coordinaat bezoek zonder het puzzeltje op te lossen? Nee sorry, ik heb grotere problemen in mijn leven. En het lijkt me heerlijk om te loggen met... uiteindelijk met een tooltje opgelost. Bedankt voor de cache, groeten de heer Leaks.

Haha, ik zou zeggen veel succes. Betwijfel of je het meent. Volgens mij heb je gewoon een diepe wrok tegen mysterie's. Deel je je logjes even met ons?

 

Wie houdt wie voor de gek?

bewerkt door Scoloo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

TT, dan heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt. De Engelse Taart was bedoeld om cachers en cacheleggers een spiegel voor te houden: het is helemaal niet moeilijk om iets onoplosbaars te verzinnen, daarvoor hoef je niet hoogbegaafd te zijn ... maar daarmee heb je nog geen leuke puzzelcache! Ik vond die insteek wel aardig. Niet dat deze les in cachersland iets heeft opgeleverd ...

 

 

En de eindlocatie was zeker de moeite waard. En het betreffende gebied was ook met een mooie multi te bezoeken. En een aantal personen heeft het op eigen houtje opgelost, waarvoor hulde.

 

 

Hey Xaa, alive & kickin'! Ik hoop dat mijn geheugen nog is wat het ooit geweest is en dat ik de Engelse Taart goed omschreven heb ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En het lijkt me heerlijk om te loggen met... uiteindelijk met een tooltje opgelost. Bedankt voor de cache, groeten de heer Leaks.

 

 

Wedden dat je dat niet doet ? Want je weet donders goed dat je fout zit, en je bent maar al te bang dat je logje, en dus je found, door de CO gewist gaan worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

En het lijkt me heerlijk om te loggen met... uiteindelijk met een tooltje opgelost. Bedankt voor de cache, groeten de heer Leaks.

 

Wedden dat je dat niet doet ? Want je weet donders goed dat je fout zit, en je bent maar al te bang dat je logje, en dus je found, door de CO gewist gaan worden.

Mag een cache eigenaar tegenwoordig een log wissen als hij het niet eens is met de manier hoe je aan het coördinaat komt?

 

Leuke discussie trouwens, het blijft nog best netjes :-) In het begin ben ik tijdens de zoektocht naar manieren om mysteries op te lossen ook de minder politiek correcte website's, Twitter accounts, GSAK databases, excel lijsten en dergelijke tegen gekomen. Op de paar events waar ik geweest ben zag ik de coordinaten driftig uitgewisseld worden. Toen begreep ik ook al die vage logjes die je vaak bij mysteries tegen komt, logjes waarin geen woord over de puzzel vuil wordt gemaakt waar ik avonden aan besteed had. "Deze lag al een heeeele tijd op de plank" dat soort geneuzel. Dat was ook het moment dat ik de interesse in mysteries heel snel zag verdwijnen bij mezelf. Als we een weekendje weg gaan dan check ik even de kaart of er toevallig in de omgeving een vraagteken staat met veel favo's. Die staan er vaak wel, als bonus van een of andere trail... De meeste puzzelcaches die hier in de omgeving uitkomen zijn ook niet de moeite waard voor mij.

 

Ik wil hiermee niet oordelen over anderen. Van mij mogen puzzelaars lekker puzzelen en coordinaten-sprokkelaars lekker sprokkelen. Barry, als jij lid wil worden van GeoLeaks, dan zal dat vast geen kabinetscrisis veroorzaken, daar hebben ze jou helemaal niet voor nodig. Ik zeg, doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Team Tammo.... Vooropgesteld, Ik ben het helemaal met je eens, dat je er beter aan doet niet onnodig te provoceren (waarom zou je) en gewoon een leuk logje gaat schrijven, waaruit blijkt dat zelfs tijdens het loggen het zweet nog op je voorhoofd staat.... maar leg mij eens even uit waarom een cachelegger zo'n found van Barry zou kunnen schrappen terwijl de volgende cacher logt met een op een event verkregen coördinaat, waarbij hij schrijft: "Ik snapte er geen zak van maar tijdens het drinken van een glaasje melk op event "de hunkerende meute" is het mij ineens allemaal volkomen duidelijk geworden....." of "na raadpleging van site "de laatste kans", verscheen er een duif op mijn scherm met een takje in de bek, waarop de coördinaten konden worden gevonden".... Ik zou daar als cache-eigenaar niet zo spastisch over doen, maar de humor achter het verhaal hevig hebben kunnen waarderen. En eerlijk gezegd denk ik dat Barry het ook zo bedoeld heeft!

 

Neem geocaching niet al te ernstig. Geniet van wat het te bieden heeft maar vergeet niet af en toe je schouders flink op en neer te trekken. Dat komt ten goede aan de gemoedsrust.

 

Ik heb het zelf ook meegemaakt.... Ik had een cache in een nabij gelegen bosje hier in de waard. Een mystery. "De kleuren van de Alblasserwaard". Alleen die titel was al humor, want we kennen slechts één kleur in de Alblasserwaard zij het in diverse variëteiten.... nl.... groen! Niet heel erg moeilijk maar af en toe kreeg ik toch nog wel een vraag om een hint. Ik had daarvoor een standaard antwoord, dat concreet tot de oplossing leidde, want ik ben van huis uit minder moeilijk dan het hier misschien lijkt..... Een aantal weken later trof ik mijn eigen tekst letterlijk op Geoleaks aan... Ik kon wel ongeveer herleiden, wie dat gedaan had.... Daarna werd er met een hogere frequentie gelogd, dus er wordt behoorlijk gebruik van gemaakt. Had ik al die logjes moeten verwijderen op basis van een vermoeden? Dat gaat toch niet? Er hadden ook nog mensen tussen kunnen zitten, die de puzzel wél zelf hadden opgelost... En zaten die mensen nu werkelijk fout? Wat is fout binnen geocaching? Of ze de oplossing nou bij mij hebben verkregen of bij Geoleaks? Zoals ook Brouwertjes al zei... In veel gevallen heb je toch de hulp van derden nodig om een puzzel op te lossen, ook als die derden uit internetpagina's of sites bestaan. Ik heb vervolgens de cache omgetoverd van mystery naar traditional, waarna de bezoekfrequentie ineens met een factor drie steeg en ik er meer plezier van had dan voorheen. Uiteindelijk kwam er een bulldozer langs om een bruggetje te vervangen en was er helemaal geen cache meer.... Het leven gaat zoals het gaat....

 

Ik hoop voor Barry, dat hij nog vele mooie mysteryrondjes binnen zijn woonomgeving kan maken, maar natuurlijk gaat hij wel proberen om de meeste puzzels zélf op te lossen. Toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wedden dat je dat niet doet ? Want je weet donders goed dat je fout zit, en je bent maar al te bang dat je logje, en dus je found, door de CO gewist gaan worden.

Een nogal krasse uitspraak. Waarom zou je niet melden hoe je aan de coördinaten komt? Zie mijn logje hier

De loglengte verraadt hoeveel avontuur ik heb beleefd door mijn handelwijze, dus het is niet voor regelmatige herhaling vatbaar. Maar het gevoel fout te zitten heb ik niet zien langskomen (heb ik sowieso niet zo vaak last van).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...