Spring naar bijdragen

Geoleaks Ervaringen / Mystery's


Barry

Aanbevolen berichten

Zoals de meeste mensen begrijp ik dikwijls in het begin geen snars van de mysteries die voorgeschoteld worden. :frusty:

 

Maar op de donkere winteravonden is het een aardige bezigheid om toch met deze hobby bezig te zijn waarbij ik gelukkig nog verschillende ander bezigheden als actieve vrije tijdsvulling heb.

 

Na het zelf proberen enige logica in het geheel te zien vraag ik de legger om me de goede richting van denken maar ook vraag ik recente loggers dit zelfde.

 

de combinatie van gegevens geeft dikwijls iets waar je mee verder kan. Lukt het niet is het jammer en gaat op de lijst niet op te lossen.

 

Het lid worden van geoleaks is in mijn ogen niets anders dan het verkrijgen van de informatie wat ook op de bovenstaande manier gebeurd alleen tegen betaling.

 

Maar wat is het verschil of je de coördinaten of hulp krijgt van een cache vriend of van een lijstje op een event of wat voor manier ook ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

En dus de cache negeren, Diederikus. De puzzel kan irritant zijn, waarom dan toch dat puntje willen scoren? Omdat ieder puntje meetelt.

Je heksenjacht op puntjesjagers bezorgt je kokervisie en een punthoofd. Zowel TT, Barry als ik geven een andere reden aan om een irritante puzzel toch te willen loggen.

Dat is op het moment dat er een bepaalde reisafstand afgelegd moet worden naar een acceptable cache.

We verschillen onderling in de mate waarin we van puzzels houden, in de afstand die we willen rijden en in wat we een acceptabele cache vinden. Maar het principe is hetzelfde. En dat heeft niets met puntjes te maken.

 

Zolang er nog voldoende acceptabele caches in de buurt zijn dan volg ik braaf je advies: negeren, die irritante puzzel. Maar zodra ik uit de acceptabele caches loop, dan ga ik toch eens kijken of ik niet creatief kan omgaan met alternatieven. Dat is waar het hier over gaat.

 

In feite is het gewoon een kwestie van marktwerking. Als een puzzel niet leuk genoeg is dan gaan mensen kortere wegen zoeken. Dan kun je je als legger wel in je wiek geschoten voelen, maar als het mij zou overkomen als legger dan zou ik mij de oren van het hoofd schamen. Een puzzel moet zijn oplossing verdienen. Net zoals een waypoint in het bos zijn bezoek moet verdienen. En dat is precies de reden waarom ik geen puzzelcaches maak. Want ik kan geen puzzels bedenken die ik zelf leuk zou vinden om op te lossen.

bewerkt door Diederikus
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

...Maar zodra ik uit de acceptabele caches loop, dan ga ik toch eens kijken of ik niet creatief kan omgaan met alternatieven. Dat is waar het hier over gaat....

 

Dus omdat jij de vijver van "acceptabele" caches al hebt leeggevist, vind je het wel oké om dan op wat minder fraaie manieren toch aan je cache honger te kunnen voldoen ?

Klinkt mij als rupsje-nooit-genoeg.....

Ik denk dat als ik alle leuke caches in mijn omgeving gedaan zou hebben, ik gewoon zou wachten op de volgende leuke die online zou komen.

Maar blijkbaar is de verslaving zo groot, dat er wel gecached moet worden door sommige....

 

 

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Diederikus..... Je kon het niet beter verwoorden... Na 61 berichtjes vraagt Team Tammo zich af waarom mensen onder bepaalde omstandigheden toch een mystery willen loggen. Me dunkt, dat er in die voorgaande 60 berichten meer dan voldoende redenen op tafel kwamen, waaronder inderdaad het gebrek aan andere caches binnen een acceptabele reisafstand. En aangezien wij graag naar buiten gaan waarbij het fijn is om een doel te hebben komen de mystery caches uiteindelijk in beeld. En dan huldig ik het principe van Diederikus.... " Enige creativiteit kan dan soms handig zijn...." En op welke manier die creativiteit tot de fiets- of wandeltocht naar de "getroffen" cache tot uiting komt, maakt ons niet zo veel uit. Het gros van de puzzels kunnen we zelf wel oplossen, maar zodra wij merken dat de tijd die nodig is om een puzzel op te lossen niet meer in verhouding staat tot de tijd / het plezier om de cache te bezoeken dan gaan we links en rechts wat vragen stellen... Dan komt het meestal wel goed en zo niet, dan gaat ie in de database " absurditeiten" ..... :-) Of die vragen nu aan bekenden, cache-eigenaren of puzzelaars binnen geoleaks worden gericht....? Who cares...de manier van verkrijging van de route die naar het plekje leidt waar de mystery zich schuilhoudt mag van mij door iedereen zelf worden ingevuld. Als een puzzelmaker in de gaten krijgt dat hij veel logjes krijgt waarin niet of nauwelijks over zijn puzzel gesproken wordt dan wordt het de hoogste tijd om je als mysteryplaatser eens achter de oren te krabben en aan je zelf de vraag te stellen, of je de juiste formule wel hebt gevonden.... Genoeg gezegd over dit onderwerp... De zon breekt door... We gaan een puzzeltje bezoeken..... Ehhhhhh... Zélf opgelost deze keer.... :-) :-)

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus omdat jij de vijver van "acceptabele" caches al hebt leeggevist, vind je het wel oké om dan op wat minder fraaie manieren toch aan je cache honger te kunnen voldoen ?

Klinkt mij als rupsje-nooit-genoeg.....

Ik denk dat als ik alle leuke caches in mijn omgeving gedaan zou hebben, ik gewoon zou wachten op de volgende leuke die online zou komen.

Maar blijkbaar is de verslaving zo groot, dat er wel gecached moet worden door sommige....

Klopt helemaal. Inmiddels heb ik 211 caches gevonden en daarmee begint de bodem van mijn vijver al aardig in zicht te komen. Het afgelopen jaar zijn er 7 caches online gekomen in mijn vijver die naar mijn smaak de moeite waard zijn. Mijn cachehonger is zo groot dat ik vaker dan één keer per twee maanden een cache wil vinden. Het is een echte verslaving. En verslaafden kennen, zoals je weet, weinig scrupules om aan hun dope te komen.

 

Zoals gezegd: We verschillen onderling in de mate waarin we van puzzels houden, in de afstand die we willen rijden en in wat we een acceptabele cache vinden. Maar het principe is hetzelfde. En dat heeft niets met puntjes te maken.

 

Nu je me hebt ontmaskerd als cacheverslaafde heb ik toch een tegenvraag. Marktwerking kent twee kanten. Jouw visie op de kant van de consument laat niets aan onduidelijkheid te verklaren over. Maar wat vind je van het tweede deel van mijn betoog waarin ik de producent van caches aanspoor om wat meer rekening te houden met de wensen van de bezoeker?

 

En meer in het algemeen een vraag aan de mysterieleggers hier, vinden jullie het erg leuk je eigen soort puzzels op te lossen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede vragen allemaal maar inmiddels zijn wij - zogenaamde creatieve puzzelaars - al benoemd tot verkrachters, notoire valsspelers, puntjesjagers en nu ook... verslaafden..... Bovendien moeten we oppassen, dat onze ballen niet spontaan de broek verlaten, omdat we ons ook nog eens hevig moeten schamen.

 

Ik vind het wel genoeg zo. De stellingen zijn met deze terminologie wel voldoende onderbouwd....ik begrijp wat men er van vindt. Ik ga eerst eens naar de Meent om wat steviger ondergoed te kopen.... Ik wil ze immers nog wel een paar jaartjes binnenboord houden.... :-)

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mmm, misschien is het voor sommige deelnemers aan dit draadje toch de moeite waard om nog wat verder in de toekomst te kijken. Sommige dingen zijn nu eenmaal eindig. Er zullen niet meer boeken van Agatha Christie komen, niet meer films van Hitchcock.

Stel, na de interessante multi's en tradi's zijn de mystery's in je directe omgeving op. Ook dat moment gaat natuurlijk een keertje komen. Wat dan, o wat dan? Alvast geraniums kweken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"...Maar wat vind je van het tweede deel van mijn betoog waarin ik de producent van caches aanspoor om wat meer rekening te houden met de wensen van de bezoeker?
En meer in het algemeen een vraag aan de mysterieleggers hier, vinden jullie het erg leuk je eigen soort puzzels op te lossen?"

 

Nadat dit topic inmiddels zes pagina's lang is gevuld met argumenten en/of excuses waarom men puzzels met verkregen coördinaten mag loggen, wordt dan nu de bal bij de mysteryplaatsers zelf gelegd.
Neem mij niet kwalijk, maar dat vind ik toch wel al te raar.
Zou je denken dat men een puzzelcache maakt wanneer men dat niet leuk vindt?

Moet de puzzelcachemaker rekening houden met de wensen van de cacher in de buurt die het niet op kan lossen?

 

Voor alle duidelijkheid, het maakt mij geen bal uit hoe je aan de coördinaten komt om een cache te loggen, zowel voor puzzelcaches als voor multies.

(want ja, Reintjes multi cache het Hoogtepunt is ook zo moeilijk, kan dat niet wat eenvoudiger ( ?) vraagt men mij wel eens)

 

Echter:
Iedereen kan weten dat het acceptabel is om nu en dan een coördinaatje van een medecacher te krijgen.
Iedereen kan weten dat het acceptabel is om samen te puzzelen en hints te vragen en te verkrijgen van de cache eigenaar of van een andere cacher.
Iedereen kan ook weten dat het NIET in de geest van het spel is om databases aan te leggen met coördinaten en om die met iedereen te delen.
Iedereen kan ook weten dat cache eigenaren van mysteries (en multi caches) het vaak niet erg waarderen dat er gelogd wordt met verkregen coördinaten.

 

De oplossing bij moeilijke mysteries ligt niet bij de cache eigenaar die de cache dan maar aan moet passen aan de wensen van de cacher die klaagt.
Het is ook niet de "schuld" van de cache eigenaar dat er, om wat voor reden dan ook, "handel" in verkregen coördinaten ontstaat.

 

Zoals ik al schreef, het is mij een biet hoe je de coördinaten van een cache verkrijgt, maar ga nu niet de zaken omdraaien en het "probleem" of het "etische vraagstuk" bij de cache plaatser leggen.

Je komt niet uit de puzzel of je hebt er geen zin in/vindt het niet leuk en dus log je niet of met verkregen coördinaten (of de cache eigenaar het nu leuk vindt of niet).
Dat is het gewoon, niet meer en niet minder en ook niet anders...

bewerkt door Sivota
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mmm, misschien is het voor sommige deelnemers aan dit draadje toch de moeite waard om nog wat verder in de toekomst te kijken. Sommige dingen zijn nu eenmaal eindig. Er zullen niet meer boeken van Agatha Christie komen, niet meer films van Hitchcock.

Stel, na de interessante multi's en tradi's zijn de mystery's in je directe omgeving op. Ook dat moment gaat natuurlijk een keertje komen. Wat dan, o wat dan? Alvast geraniums kweken?

Dan blijft er maar één ding over.... Verhuizen naar de Kempen.... :-). :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Sivota

 

Leuk jij ook hier ?

 

Aanstaand weekend staat er bij ons een weekendje Apeldoorn op de planning.

 

Zaterdag gaan we samenwerken, veel lachen (tenminste dat is de bedoeling) en een hapje eten. We hebben zin in dat weekend. Toppie :)

 

Zondag hebben we een modderpoelen serie op het oog. Zou die serie iets voor ons kunnen zijn? De maximale route die wij kunnen lopen is ongeveer 5km...

 

Alvast bedankt voor het mee denken :heart:

bewerkt door de kikkers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

Echter:

Iedereen kan weten dat het acceptabel is om nu en dan een coördinaatje van een medecacher te krijgen.

Iedereen kan weten dat het acceptabel is om samen te puzzelen en hints te vragen en te verkrijgen van de cache eigenaar of van een andere cacher.

Dat blijkt niet uit de reacties van de tegenstanders van "creatieve mysteryoplossers". Er ís nog een enkeling, die geen flauw idee heeft!.... :-) Je zult dus nog even door moeten gaan met je zeer gewaardeerde zendelingenwerk! :-) :-) :-). Voor de rest ben je ervaringsdeskundige en ga je ook vaak op stap met een rugzak vol degelijk ondergoed in geval Barny's testikels een loopje met hem nemen... Toch? Voor merk en kwaliteit gelieve je contact op te nemen met mijn ega.... :-) Ik wil geen miskoop in die rugzak van ons! Ik eis zekerheid omtrent het behoud van die van mij! :-)

 

Sivota, ik vermaak me kostelijk met dit draadje en dat is waar het in dit forum om gaat. Ik vind het jammer, dat jij je ergert. Dat is het hele verhaal niet waard. Niemand zal hier ooit zijn of haar gelijk halen en dat is toch ook niet de bedoeling. Toch realiseer ik mij, dat dit niet helemaal waar is... Om met Gary Lineker te spreken. "Dit draadje heeft 187 bijdragen en aan het eind daarvan heeft Sivota altijd gelijk...." En dat is een eervolle vermelding! Dit als verdraaiing van de kreet waarbij hij er ooit op wees, dat een voetbalwedstrijd 2 x drie kwartier duurt en dat de Duitsers aan het eind daarvan altijd gewonnen hebben.... Weliswaar besef ik, dat ik sowieso ook altijd gelijk heb, maar ik kan er ook mee leven af en toe een ander de eer te gunnen..... :-) We moeten de humor er wel van blijven inzien en dan kan enige chargering van het probleem op zijn plaats zijn ook al kan niet iedereen dat waarderen of begrijpt men het niet, zoals ik puzzels niet begrijp. Ik ben ook niet van plan om het verder uit te gaan leggen!

 

En natuurlijk heb je verder volkomen gelijk. Geen mens, die daar argumenten tegenover kan plaatsen.... Zelfs ik niet! Ik geef me graag gewonnen! :-) :-)

 

De verstandigsten onder ons zijn zij, die nooit op dit forum komen en gewoon doen wat ze doen! Dat zijn de "winnaars" van deze discussie, zo je daarvan kan spreken....

 

Er is wel één hééééllll klein dingetje dat mij dwars zit, ook al zal hij dit zélf wel gaan verdedigen als hij het nodig vindt.... Het recht van Diederikus om een vraag te stellen richting puzzelleggers is mijns inziens net zo groot als het recht van de puzzelleggers om een vraag te stellen aan Diederikus. Dat uitgerekend jij dat raar vindt, vind ík dan weer een beetje raar..... We zitten tenslotte op een discussieplatform.

 

Niet boos worden op TT.... We hebben al problemen genoeg en dit forum is soms een heerlijke uitlaatklep! En zeker dit onderwerp!!! Tjonge, er staan wel érg veel smileys in dit verhaal....

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar wat vind je van het tweede deel van mijn betoog waarin ik de producent van caches aanspoor om wat meer rekening te houden met de wensen van de bezoeker?

 

Wat mij verbaasd is dat er wel heel snel gezegd wordt dat mystery caches een soort van treiter caches zijn, of vreemde gedachtenkronkels die toch niet te doorgronden zijn, en dat deze caches het dus over zichzelf afroepen om dan maar "illegaal" gevonden te mogen worden. Persoonlijk denk ik dat ELKE CO een cache probeert te maken waarvan hij/zij denkt dat er iemand geïnteresseerd in is, geen enkele CO zal de intentie hebben om een cacher maar even lekker dwars te zitten, dit is puur je eigen beleving.

En waarom zou er geen plaats zijn voor mystery's die je niet leuk vind, of niet op kunt lossen ? Een ander vind het wel leuk om deze mystery's te doen.

Wat betreft het aansporen van de producent van caches om rekening te houden met de wensen, daar ben ik het best wel mee eens, maar dan wel op een opbouwende manier en niet door het "afstraffen" van zijn cache.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt niets te eisen lijkt ons TT. Dit is Geocaching.nl

 

Sivota:

Dit gaat waarschijnlijk een geruststelling voor Ma Tabak worden :chef:

 

Kikker heeft geen enkele boodschap aan 50 tinten grijs en de dames Kikker dragen gewoon een eenvoudig Scoutingkleurtje. Oerdegelijk, maar de PABO of een andere dure lingerie winkel zal weinig tot niets aan ons verdienen...

 

Kom...we gaan de aanbiedingen van Zeeman en de Wibra maar eens bekijken. Zouden ze ook zeer handige lampjes verkopen?

 

Sivota? Doe je mee? Of shop je toch liever bij de PABO...???

 

:tooth:

bewerkt door de kikkers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi draadje!

Ik heb niets met puzzels.

En al helemaal niet als de verhouding puzzel en veldwerk scheef is; veel puzzel en weinig veldbeleving.

Maar als ergens achter een puzzel een juweeltje ligt of een Slapende Schoonheid, is er altijd wel iemand die zich door de puzzel geworsteld heeft en de startcoords wil delen.

Ik cache zo weinig (maar wel zoveel mogelijk juweeltjes) dat Geoleaks niet lonend is.

Helaas heb ik zelf ook twee mysteries; niet vanwege het puzzelen, maar de een omdat er een chirp in zit en bij de ander moet je vooraf afspraken maken met andere teams ergens in NL.

Eigenlijk vind ik dat hele puzzelen niets te maken hebben met geocaching (veldpuzzels natuurlijk wel), maar het lijkt wel mode om een idiote puzzel te bedenken.

Mijn wens; cache-eigenaren; stop minstens zo veel energie in het zoeken van een mooie route, het maken van fraaie waypoints en eindpunt als je stopt in het bedenken en maken van een puzzel.

Antarctica

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...