Spring naar bijdragen

(G)Een Nieuw Leven Voor De Geo D'or


Vlindertje

Herintroductie Geo d'Or  

72 leden hebben gestemd

  1. 1. Moet de Geo d'Or worden opgepoetst?

    • Leuk !
      15
    • Laat maar ...
      57


Aanbevolen berichten

Een simpele enquête om te peilen of er nog belangstelling bestaat voor de Geo d'Or. Deze kan eenvoudig in ere worden hersteld, maar het is de vraag of dat zinvol is. Er zijn tegenwoordig immers zo veel en ook meer verfijnde waarderingssystemen. Van mij hoeft het dan ook niet per se. Zelf heb ik nooit een Geo d'Or uitgedeeld, maar velen dragen het systeem na jaren nog steeds een warm hart toe en het kan betrekkelijk eenvoudig worden gerevitaliseerd.

 

Meeste stemmen gelden, maar bieden nog geen garantie. Technisch gezien zijn er weliswaar geen problemen, maar als de oorspronkelijke programmeurs en/of SGN bezwaar maken begin ik er niet aan. Eerst maar eens peilen en dan de politiek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Door de invoering van de favo door geocaching.com zullen veel cachers dit systeem blijven gebruiken en niet meer terugkeren naar de Geo d'Or, Alhoewel ik persoonlijk een Geo d'Or meer waarde toedicht dan de favo kun je bepaalde zaken gewoon niet meer terugdraaien. Daarvoor is de favo nu te algemeen ingevoerd. Afgezien daarvan vind ik, dat de Geo d'Or een waarderingssysteem is, dat bij Geocaching.nl hoort. OK, men doet er om wat voor redenen dan ook niets meer mee, dat weet ik natuurlijk, maar om het nu opnieuw bij Metacaching in te voeren? Het zal voor mij geen reden zijn, om die site te bezoeken om iemand een Geo d'Or te gaan geven. Ik bezoek Geocaching.com en ik vind het leuk om af en toe wat te ouwenelen op Geocaching.nl en dat is het wel. Ik heb dus als eerste gestemd en het is duidelijk..... Laat maar.... Maar ik vind het wel goed van je om onze mening via een poll te toetsen en als blijkt dat een meerderheid van de geocaching.nl bezoekers het wél waardeert, dan moet je het gewoon doen als jij er de tijd en energie in wilt steken. Duidelijk, denk ik???

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je doet een poll, maar wil je de oude Geo d'Or volledig terughalen of wil je jouw interpretatie ervan? Want zo kan ik geen antwoord geven op de poll.

geocaching.nl implementatie: elke found log op geocaching.com telt en voor elke 20 found logs kun je 1 Geo d'Or uitreiken. (in feite hetzelfde als de Favorit, maar dan op elke 10 found logs 1 favorite)

Wat wordt jouw implementatie? Hetzelfde? Of gelden alleen founds op caches met regular of large container?

Kortom, ik zou eerst graag willen weten wat de bedoeling is.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De verschillen tussen het geod'or en favorites is marginaal. Als je de geod'or lijst op deze site vergelijkt met de favoritelijst dan zie je veel overeenkomsten. Wat verschilt is dat op de favoritelijst meer traditionals staan en dat er nu meer bonuscaches van powertrails tussen staan. Maar in de kern voldoen ze allebei aan de doelstelling: cachers wijzen op caches die de moeite meer dan waard zijn om te bezoeken. En allebei hebben ze het nadeel dat de beleving van de gemiddelde cacher af kan wijken van je persoonlijke voorkeur en dat een bezoek aan een cache met veel favorites of geod'ors toch op een teleurstelling kan uitlopen. Ik vind het daarom absoluut niet nodig dat de geod'or terug komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga ervan uit dat als de Geo d'Or in ere wordt hersteld, hij weer werkt zoals de maker het oorspronkelijk heeft bedoeld.

En ik hoor Vlinder niet zeggen dat hij het bij MetaCaching wil onderbrengen.

 

Wel zit er een gat in de tijd, dus ik hoop dat ik alsnog met terugwerkende kracht enkele Geo d'Ors kan uitdelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In een ander draadje was ik al tot deze conclusie gekomen:

De favo is dus geen geschikt instrument voor de cacher om zijn waardering voor de co te laten blijken. Om de eenvoudige reden dat daarvoor een veel beter instrument is: een mooie log. Van een favo gaat ook de verkeerde prikkel uit. Als ik een cache bedenk die zoveel mogelijk favo's moet genereren dan krijg ik een totaal andere cache dan als ik een cache bedenk die mooie logs genereert. Kitsch en goedkoop scoren liggen hierbij op de loer. Door het feit dat de favo nu voor twee zaken door elkaar gebruikt wordt (waardering uitspreken voor de co en andere cachers de weg wijzen), is het in feite een kreupel en contraproductief instrument geworden.

 

Aangezien de Geo d'Or op hetzelfde principe gebaseerd is heeft dat dezelfde nadelen.

De meer verfijnde waarderingsystemen waar je over spreekt hebben wel mijn onverdeelde interesse.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is er een serieus antwoord gevraagd van de forumgebruikers en heb je de illusie dat als het antwoord op de Geo D'Or "ja ik wil" is dat het op deze site gerealiseerd wordt?

 

In dat laatste geval een korte samenvatting van 7 jaar stilstand op deze site (maar ik denk dat ik je niks nieuws vertel):

Het door meerdere mensen gedane voorstel (zo'n twee a drie jaar geleden gedaan) was het niet functionerende Geo-D'Or knopje op deze site weg te halen, net als de statistiekenknop en nog wat niet functionerende zaken.
Gewoon weghalen, meer niet.

Niks nieuws maken, niks bedenken, geen overleg voor nodig.

Gewoon deleten.

Het is niet gelukt in al die tijd.
Wel zie ik al zeven jaar telkens opnieuw de opmerking voorbij komen dat er aan de vernieuwde site gewerkt wordt, er zich een aantal nieuwe vrijwilligers gemeld hebben, dat er soms wel eens een nieuwe vrijwilliger of mod naar voren treedt en dat de een na de ander na korte of nog kortere tijd het veld weer ruimt.

 

 

Als dat niet het geval is, snap ik het opzetten van een poll om iets her in te voeren waarvan je zelf zegt (ik citeer): "Van mij hoeft het dan ook niet per se" al helemaal niet.

 

Ooit was ik donateur hier.
Omdat om in TS-termen te blijven, ik het principe van deze site een warm hart toedroeg.
Het helpen van mensen, bijeen zamelen van info en het zelf geholpen kunnen worden via het forum draag ik nog steeds een warm hart toe.
En ik zal ook nog wel blijven deelnemen aan discussies en vragen waarvan ik denk dat het nut heeft.

Het geloof dat er met de uitkomst van deze poll iets gedaan wordt ben ik echter voor de volle 100% kwijt.
Waarmee ik (hoop ik) geheel impliciet tevens een antwoord heb gegeven op de gestelde vraag, zonder de poll in te vullen.

Greetz, Bloodwoosj.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor het ontwikkelen van de Favorites bij Groundspeak heeft de Geo d'Or, als idee en in uitvoering, tot voorbeeld gediend.

Het is dus niet zo'n wonder dat ze op elkaar lijken.

Allebei zijn ze bedoeld om een pluim uit te delen aan de eigenaar van de cache, een schouderklopje, niet meer en niet minder.

Ieder systeem van waardering is subjectief en aan alle systemen worden andere betekenissen of bedoelingen gekoppeld (waaronder dus scoren met het meeste, hoogste etc.).

Er werd indertijd ook "gebedeld" om Geo d'Ors. Laat de Geo d'Or nu maar voor wat die eens was, wat mij betreft.

 

Ik vind caches die hoog gewaardeerd worden vaak, in het veld, helemaal niet zo geweldig en omgekeerd verbaas ik mij wel eens dat een, voor mij prachtige, cache nogal ondergewaardeerd lijkt.

Verzin wat je wilt aan waarderingssystemen en keurmerken, maar van mij hoeft er niets bij en ik vind het allemaal aardig afleiden van wat ik denk dat iedereen zou moeten doen, zeker geocachers:

"Vaar op eigen kompas en niet met alle winden mee"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb net laat maar gestemd. Hoewel het een goed idee was, is het nu wereldwijd ingevoerd door geocaching.com onder de naam Favorieten. Op twee van dit soort systemen zit ik echt niet te wachten.

 

De meer verfijnde waarderingsystemen waar je over spreekt hebben wel mijn onverdeelde interesse.

Een ander waarderingssysteem is GCVote. Hiermee kan je caches een aantal sterren geven. Werkt alleen als een script onder Greasemonkey en daar moet je Firefox of Chrome voor gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

....er nog belangstelling bestaat voor de Geo d'Or....

Laat maar: een prima idee destijds, maar door stilstand achterhaalt en voorbij gestreefd.

 

Ik wil gewoon lekker wandelen en niet tijden achter een Pc om op allerlei sites de 'beste' cache te zoeken of met allerlei tools mijn wandeling te plannen. K.I.S.S.

 

Als ik over een paar maanden, mijn keuze makkelijker op een andere site kan halen, dan doe ik dát toch. Voorlopige eerst zien, dan.......

bewerkt door Linkalovers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op zich een nobel doel om de Geo d'Or nieuw leven in te blazen, maar dit is een maat voor niets wegens:

  1. de onomkeerbare inburgering van de favorieten. Door de traditionele slechte uitwerking en gebrek aan eenduidige regels is dit vatbaar voor misbruik en moet het aantal favorieten met de nodige korrels zout genomen worden.
  2. de kwaliteit van de caches is er niet op vooruit gegaan. Ikzelf heb mijn criteria voor het toekennen van favorieten daardoor moeten bijstellen omdat anders mijn teller nooit daalt.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...