Spring naar bijdragen

Voortuin Caches Zouden Verboden Moeten Worden


Nijen

Voortuin Caches (Poll)  

284 leden hebben gestemd

  1. 1. Voortuin Caches (Poll)

    • Ze moeten verboden worden!
      58
    • Gewoon blijven, ik heb er geen problemen mee.
      142
    • Ik twijfel in sommige gevallen.
      28
    • Geen mening.
      4
    • Ze mogen blijven MITS er aan bepaalde regels worden voldaan.
      52


Aanbevolen berichten

Laten we maar meteen het hele cachen opheffen

Want iedereen ergert zich wel aan 1 bepaald soort

De 1 haat CarpoolCaches, De ander voortuincaches, de volgende weer wandelingen v meer dan 2 km, en andere weer aan stadsmulties

Gewoon lekker opheffen alles kunnen we onz ook niet meer ergeren eraan, maja dan verzinnen we wel weer iets nieuws

Bv dat de buurman elke woensdag de auto wast en de andere buurman op vrijdag, zo blijven we ons lekker ergeren aan alles

Laat ieder1 toch in zijn waarde en laat ieder1 lekker zelf bepalen wat die wil lopen en welke caches die wil doen,....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Als je zo na een paar dagen het draadje nog eens doorleest kun je er wel veel uithalen.

Er zijn veel mensen die wel genieten van voortuin caches, helemaal goed en niets mis mee!

 

Er zijn cachers die voortuin caches gebrek aan creativiteit etc vinden. Tja dat kan maar kom je ook bij vele andere cache vormen tegen dus dat kan geen bezwaar op zich zijn tegen de voortuin caches lijkt mij.

 

Er zijn een aantal punten die er uitspringen bij de weerstand tegen voortuin caches:

- er zijn cachers die zich niet prettig voelen bij het rondneuzen in (andermans)tuin, helemaal als niet duidelijk is in welke tuin ze moeten zijn, of het voor hen in ieder geval niet duidelijk is.

- er zijn cachers die om welke reden dan ook graag zouden willen weten of het een voortuin cache betreft zodat zij bewust een keus kunnen maken om wel of niet te lopen.

- er zijn cachers die het niet prettig vinden om als "attractie" te dienen voor de cachelegger en de buren of de kids van de cachelegger, zeker niet als ze dat dus niet van te voren weten.

 

Laat dus lekker de voortuin caches bestaan, ze vallen toch binnen de regels van geocaching.com? Wel zou het dus een positief punt zijn als de leggers duidelijk kenbaar maken op de cache pagina dat het om een voortuin cache gaat, en op de locatie zelf duidelijk aangeven in welke tuin men moet zijn dmv een gc sticker oid. Dit voorkomt dat iemand die problemen heeft met bovengenoemde punten ongewild wordt geconfronteerd met de voortuin cache.

 

Dit voorkomt een hoop ergernissen, zowel voor de legger als de loper. Hierdoor blijft het leuk en kan ieder zijn/haar ding doen en worden de caches alleen nog maar gelopen door mensen die de voortuin cache kunnen waarderen.

 

Iedereen veel cache plezier toegewenst! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ook zo iemand die een hekel heeft aan dit type cache. Terecht of onterecht, altijd bekruipt me het idee dat ik weer te maken heb met iemand die te lui is om toestemming te regelen voor een fatsoenlijke plek of om even op de fiets te stappen voor onderhoud.

Maar dat even buiten beschouwing gelaten (er zijn blijkbaar genoeg mensen die geen probleem hebben met het wroeten in privé-grond, waar het wel degelijk soms op neerkomt), maar wat ik vervelend vind, is dat er steeds meer caches zijn, waarbij je het niet van tevoren weet DAT het een voortuincache is.

 

Of je er nu voor of tegen bent, de bezwaren van de voortuincache zijn duidelijk en logisch en dan kun je op z'n minst even melden DAT het weer zo ver is dat je met een opgelaten gevoel gaat zoeken. Dan kun je er tenminste voor kiezen zo'n cache links te laten liggen.

 

Ik stond ooit in een voortuin te zoeken en het hele huis was potdicht. Ik kon dus rustig zoeken, dacht ik. Daar kwam de vader van de cache-eigenaar aan, die zich niet al te vriendelijk afvroeg wat ik in de voortuin van zijn zoon te zoeken had tijdens zijn vakantie. Pa komt de post en de planten doen, weet niks van de cache en belt zowat de politie omdat ik daar sta.

bewerkt door Buurman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Och, als de voortuincaches goed te vinden zijn is het toch prima.

 

Een voortuincache kan zelfs wel een reden zijn om midden op de dag te doen. Sommigen bieden je dan koffie (of iets anders) aan,

een babbeltje en de mogelijkheid om van een toilet gebruik te maken. Misschien zelfs wel een warme keuken om even je boterhammetje op te eten zodat je daarna weer een halve dag verder kan. Niks mis mee toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik echt niet begrijp is dat teammembers van geocaching.nl meewerken aan deze poll en een mening geven dat loodrecht tegenover de guidelines staat van hun zogenaamde zusterorganisatie geocaching.com. Dat doet me denken aan "Met zulke vrienden ben je geen vijand nodig"

 

Vervelend is de suggestie dat iemand met een voortuincache waarschijnlijk te laks is om ergens anders een cache te plaatsen. Waarom niet wat positiever en denken dat het misschien iemand is die slecht ter been is en daarom ivm snelle onderhoud een cache in de voortuin plaatst?

 

Even een vraag. Stel dat iedereen hier op het forum een stem uitbrengt en dat de uitslag is dat de voortuincache moet verdwijnen. En dan? Wat gebeurt er met de uitslag?

 

Stel dat de 13000 forumleden allemaal stemmen en voor 90% kiezen dat de voortuincaches per direct moeten verdwijnen, verdwijnen ze dan ook? Als dit namelijk niet zo is, kan iemand me dan het nut uitleggen van deze poll? Of is het weer een van de manieren om gal te spugen over een cachevorm waar men weer eens niet van houdt?

 

Heeft men iets aan de poll of is het gewoon weer niets anders dan bladvulling?

 

 

Tja, dat is altijd maar de vraag bij dit soort discussies en polls. Toen de eerste discussie over de voortuincaches, vorige week, startte werden er binnen 24 uur vier topics over dit onderwerp gestart.

De Roode Lantaarn begon, als reactie een poll tegen dit soort polls (die overigens door de moderators voor het zoveelste draadje van hetzelfde werd aangezien). Iedereen begon in de diverse draadjes te reageren. Dat er geen verband tussen de draadjes was, bleek niet storend. Gewoon ergens maar wat posten. Daarnaast wel boze PB's achter de schermen, naar de modjes, van gebruikers die vonden dat de opmerking van de ander....... etc.

 

Het is helaas nogal eens hetzelfde met deze topics.

De discussie leidt tot geen enkele conclusie waar wat mee kan of zal worden gedaan. Dat komt simpelweg omdat je er bij dit soort discussies en de manier waarop ze gevoerd worden (poll of niet) er nooit uitkomt.

Behalve de starter van het eerste topic over de voortuincaches vorige week, verzamelen de discussie-starters ook zelden de conclusies in hun draadjes.

Ondanks de serieuze antwoorden hier, denk ik dan ook dat deze topics, voor de meesten, een heel ander doel dienen; Stoom afbazen.

Ik schreef daar hier ook wat over.

 

Betekent dat dan dat het niet meer zou mogen of dat niemand meer iets mag aanzwengelen, zijn hart luchten of zijn mening mag geven?

Ga gerust je gang.

Ik denk alleen niet dat je moet verwachten dat het iets oplevert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Behalve de starter van het eerste topic over de voortuincaches vorige week, verzamelen de discussie-starters ook zelden de conclusies in hun draadjes.

 

Ik denk dat Cerrunos in deze post al wel een hele mooie conclusie omschreven heeft...

 

 

 

Jazeker, echter volgens mij is hij niet de starter van dit topic. Zoals gezegd, er zijn zeker mensen die hier serieus reageren. Ik had het eigenlijk een beetje over de eigen verantwoordelijkheid van topicstarters van dit soort topics hier. Het begeleiden van je eigen discussie of poll, zorgen dat je niet tegelijk het derde of vierde draadje met hetzelfde onderwerp opent of anders zo'n observatie misschien even (hardop) melden. Conclusies trekken, voortgaan met nieuwe vragen etc.

 

Dat is een van de redenen waarom ik denk dat dit topic gewoon om een andere reden is neergezet.

Overigens is dat in deze poll makkelijk terug te vinden. Nijen omschrijft dat in bericht #10.

Wel eerlijk, vind ik. Is het iemand opgevallen in de hitte van vier topics over voortuincaches?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...doe ieder je eigen ding en vind je iets niet leuk doe het dan niet en loop daar niet over te z****n.....

 

Ik denk dat ik maar eens een draadje ga starten waarin ik ieders mening vraag over of het niet mogelijk zou kunnen zijn dat de opmerking dat

 

"iedereen moet doen waar ie zin in heeft en dat als een bepaalde cache je niet aanstaat dat je die dan maar niet moet doen en dat je vooral niet meer moet z****n"

 

verboden kan worden.

bewerkt door Sivota
taalgebruik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wou dat we eens ophielden anderen te vertellen hoe het allemaal zou moeten, doe je eigen ding.

Van puntjes jagen, statistieken bijhouden, puzzelen tot het lopen van mooie lange multi's toe.

Geniet van wat je doet.

....

 

Helemaal mee eens, ik heb zelf ook een tuincache ( http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...2f-b79177060bc2 ) met alleen maar lovende logs.

Eerst doen en dan pas je mening geven (in de log) of je doet ze niet.....

moet je helemaal zelf weten maar ga anderen niet lastig vallen met hoe zij hun hobby moeten beoefenen

of zelfs proberen te laten verbieden want dan kan je het hele cache-gebeuren wel opheffen

omdat er altijd wel iemand is te vinden die ergens op tegen is.

 

mvg MariSun

bewerkt door MariSun
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de goede orde:

Het was niet mijn idee om over dit onderwerp nog 3 draadjes te starten. Ik begrijp dat het samenvoegen van polls lastig is en dat het daarom wellicht niet gebeurt, maar ik had het ook liever bij 1 draadje gehouden. Ik wilde al eigenlijk niet meer reageren, maar men heeft het over de topic starter, dus hoppa dan nog een keer.

 

Ik denk dat er wel degelijk enkele conclusies te trekken zijn na al dit heen en weer geroep: Laat de voortuincache zich als zodanig manifesteren (zowel in de beschrijving als ter plekke)!! En geef als het mogelijk is aan WAAROM de cache in de voortuin ligt:

- toestemming was onmogelijk,

- onderhoud is zeer intensief,

- actieradius van 15 meter vanwege lichamelijk ongemak,

- te dure cachebehuizing om zomaar in het veld te plaatsen,

- grap om cachers vanachter de gordijnen te bespieden,

- mogelijkheid om de kinderen te vermaken die het leuk vinden om cachers aan het schrikken te maken,

- etc.

 

1. Dan kan iedereen van te voren bedenken of hij de cache wel of niet gaat doen.

2. Dan hoef je niet bang te zijn dat je in de tuin van de buurman gaat graven.

3. Dan weet je waar je aan toe bent.

 

Verbieden kan niet, maar verduidelijken wel.

bewerkt door De Wijngemachtigde
Link naar opmerking
Deel via andere websites

...doe ieder je eigen ding en vind je iets niet leuk doe het dan niet en loop daar niet over te zeiken.....

 

Ik denk dat ik maar eens een draadje ga starten waarin ik ieders mening vraag over of het niet mogelijk zou kunnen zijn dat de opmerking dat

 

"iedereen moet doen waar ie zin in heeft en dat als een bepaalde cache je niet aanstaat dat je die dan maar niet moet doen en dat je vooral niet meer moet z****n"

 

verboden kan worden.

 

 

 

Dan krijg je vrijwel dezelfde antwoorden die hier al staan.

Dus, ook zo'n discussie waar niets uitkomt en men stoom af kan blazen.

Ga vooral je gang, er zullen er ongetwijfeld veel reageren.

 

 

Echter, beste mensen, er komen echt veel bezwaren rond het taalgebruik bij ons binnen.

Daarom is het laatste woord van bovenstaande stelling ook nu weer bewerkt.

En nogmaals het verzoek om daar op te letten.

 

Bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Och, als de voortuincaches goed te vinden zijn is het toch prima.

 

Een voortuincache kan zelfs wel een reden zijn om midden op de dag te doen. Sommigen bieden je dan koffie (of iets anders) aan,

een babbeltje en de mogelijkheid om van een toilet gebruik te maken. Misschien zelfs wel een warme keuken om even je boterhammetje op te eten zodat je daarna weer een halve dag verder kan. Niks mis mee toch?

 

Goed te vinden of niet, ik vind dat niet prima.

Ik sta over het algemeen niet graag in andermans tuin te wroeten en zeker niet als er ook nog buren of eigenaren over mijn schouder mee staan te kijken (positieve uitzonderingen daargelaten).

Ik stel het dan ook zeer op prijs als ik vooraf de keuze krijg om zo'n cache over te slaan.

 

Zo is er bv. het type multi voor een multi.

Mensen die graag traditionals doen en een hekel hebben aan multis kunnen op grond daarvan die multi overslaan.

Het argument dat hij toch makkelijk te vinden is doet dan ook niet terzake.

 

O ja, ik ga thuis naar het toilet ;-)

 

Greetz Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de goede orde:

Het was niet mijn idee om over dit onderwerp nog 3 draadjes te starten. Ik begrijp dat het samenvoegen van polls lastig is en dat het daarom wellicht niet gebeurt, maar ik had het ook liever bij 1 draadje gehouden. Ik wilde al eigenlijk niet meer reageren, maar men heeft het over de topic starter, dus hoppa dan nog een keer.

 

Ik denk dat er wel degelijk enkele conclusies te trekken zijn na al dit heen en weer geroep: Laat de voortuincache zich als zodanig manifesteren (zowel in de beschrijving als ter plekke)!! En geef als het mogelijk is aan WAAROM de cache in de voortuin ligt:

- toestemming was onmogelijk,

- onderhoud is zeer intensief,

- actieradius van 15 meter vanwege lichamelijk ongemak,

- te dure cachebehuizing om zomaar in het veld te plaatsen,

- grap om cachers vanachter de gordijnen te bespieden,

- mogelijkheid om de kinderen te vermaken die het leuk vinden om cachers aan het schrikken te maken,

- etc.

 

1. Dan kan iedereen van te voren bedenken of hij de cache wel of niet gaat doen.

2. Dan hoef je niet bang te zijn dat je in de tuin van de buurman gaat graven.

3. Dan weet je waar je aan toe bent.

 

Verbieden kan niet, maar verduidelijken wel.

 

 

Voel je vooral niet verantwoordelijk.

Jij hebt jouw topic, het eerste, uitstekend begeleid.

Dank voor ook deze conclusies weer.

 

:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een vraag. Stel dat iedereen hier op het forum een stem uitbrengt en dat de uitslag is dat de voortuincache moet verdwijnen. En dan? Wat gebeurt er met de uitslag?

 

Stel dat de 13000 forumleden allemaal stemmen en voor 90% kiezen dat de voortuincaches per direct moeten verdwijnen, verdwijnen ze dan ook? Als dit namelijk niet zo is, kan iemand me dan het nut uitleggen van deze poll? Of is het weer een van de manieren om gal te spugen over een cachevorm waar men weer eens niet van houdt?

 

Heeft men iets aan de poll of is het gewoon weer niets anders dan bladvulling?

Stel dat inderdaad een dusdanig overweldigend aantal mensen tegen de voortuincache stemt... Dan wordt het tijd om eens met .com om tafel te gaan zitten om de guidelines hierop aan te passen. Vooralsnog heeft een meerderheid er geen problemen mee.

 

Het forum blijft natuurlijk wel een manier om over dit soort dingen te discussieren. Tenzij je een andere manier weet.

Hoeveel cachers zijn er in Nederland? Volgens mij veel meer dan de 13000 geregistreerde mensen op dit forum. Je kan dus nooit de meerderheid halen hier van geocachend Nederland en waarom dat wel een conclusie trekken uit een poll op dit forum? Nee, dan ben je echt verkeerd bezig. Tevens heb je in nederland niet alleen te maken met de nederlandse geocachers, maar ook met de bezoekers uit andere landen.

 

Ik vind dat je nooit naar .com kan gaan om de guidelines aan te passen op basis van een poll gehouden op dit forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...