Spring naar bijdragen

Moet Geocaching Gratis Blijven?

spoekie

Afremmen van groei aantal geocachers  

241 leden hebben gestemd

1. 1. Moet geocaching gratis blijven?

• Geocaching moet altijd gratis blijven
      202
    • Alle NL caches alleen voor premium members
      29
    • Alle NL caches alleen voor donateurs NL
      12
    • Andere manier van betaling
      3

Aanbevolen berichten

Het kan niet anders dan gratis blijven. Want als je als deelnemer moet betalen om een cache te kunnen vinden, lijkt het me ook niet meer dan redelijk dat de cachemaker ook betaald krijgt! Ik leg een cache neer voor de lol van de zoeker. Groundspeak faciliteert alleen maar de software om het allemaal wat leuker en makkelijker te maken. En ze leven van de goodies, TB's en geocoins. Daarnaast kan je vrijwillig een bedrag overmaken waardoor je nog wat meer mogelijkheden krijgt met hun software.

Alleen een maker kan bepalen dat een cache members only wordt, maar daardoor verplicht hij/zij de zoeker te moeten betalen om de cache te kunnen vinden.

Mijn mening, laten we het gratis houden, WERELDWIJD! Mocht Groundspeak anders besluiten dan moeten ze erg goede reden aangeven waarom ik mijn caches beschikbaar stel om geld binnen te halen.

Vandalen houd je nu eenmaal overal, en volwassen met losgeslagen kinderen zijn vaak erger dan de eerder genoemde pubers.

Helemaal mee eens! :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

ik kan mij de vraag van de topicstarter voorstellen, maar ik wil niet pleiten voor een financiële prikkel om 'het kaf van het koren' te scheiden. Sowieso als men dat zou willen dan moet men niet bij .nl zijn maar bij .com. Zij beheren de boel.

Ik denk dat wij slachtoffer worden van ons eigen succes (het cachen dan wel te verstaan): het aantal deelnemers aan de hobby neemt toe en dit met alle gevolgen van dien. Vraag schept aanbod, maar ook andersom: aanbod schept vraag. Persoonlijk denk ik dat het beter is om een discussie te houden hoe wij het niveau van de gemiddelde cache kunnen 'opkrikken' (de kwaliteit) ipv van een financiële drempel op te werpen. Maar ook de kwaliteitsdiscussie is een lastige, want uiteindelijk bepaalt .com wat er gepubliseerd wordt en wat niet. Ja, de reviewers kunnen hier een rol in spellen, waar zolang .com de regels aangeeft waar een cache moet voldeon blijft het een lastige...Daarnaast ik ken ook verhalen van cachers waarvan de cache omwille van kwaliteit niet zijn gepubliseerd door de Nederlandse reviewers, die naar .com zijn gestapt die het vervolgens wel deed onder het mom van: 'de cache voldoet aan de regels...'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar wil je de "overlast" van het cachen beperken: Stel een limiet in van het maximaal per maand te loggen aantal caches voor een team. Bijvoorbeeld maximaal 20 logs per maand op de .COM site. Ik denk dat dan bepaalde caches meer gevonden gaan worden en andere aanzienlijk minder. Men zal vaker "een cache gaan doen" in plaats van "we gaan een regio leegruimen" :blush:

Dat vind ik een merkwaardige uitspraak: diegene die dus meer cached zou in jouw optiek ook vaker caches rippen? Zou het niet andersom zijn: mensen die eigenlijk niets met de hobby hebben zouden vaker caches rippen? Want als je er wel wat mee hebt, en dus meer cached, ben je ongetwijfeld vaker teleurgesteld als een cache er gewoon niet is, en zal je dus minder geneigd zijn ze te rippen...

Dat beweer ik niet. Ik wil aangeven dat de kans dat een cache geripped wordt groter is naarmate er vaker mensen langskomen. Als er een keer per week iemand langskomt valt het niet zo op. Als er een paar keer per dag iemand langs komt en daar ronddreuzelt denk ik dat de omgeving wat gauwer denkt: He? is daar iets? en dat daardoor deze caches vaker geripped worden.

Ik heb trouwens aangegeven dat het aantal cachers helemaal niet "massaler" wordt, en je dus eigenlijk niks hoeft te doen. Maar als mensen creatieve ideeen willen hebben doe ik ook graag een duit in het zakje. Had je de smiley gemist? Ik vindt het trouwens wel grappig dat iedereen in de stress schiet als je een beperking voorsteld. Waar waren jullie toen de virtuals en locationless werden verboden ?? :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat het betalen niet het probleem oplost.

Want meestal zijn het mensen die niks met de hobby te maken hebben die de caches rippen.

Die hebben inderdaad mensen zien zoeken op de plek en zijn daar ook gaan kijken.

Of bij toeval de cache gevonden.

Betalen is ook onpraktisch voor toeristen, want die kunnen dan nooit een cache hier zoeken. En als alle landen het gaan doen kan je ook niet meer cachen op vakantie.

Ik denk dat het toch meer een kwestie is van niet teveel opvallen, ergens anders loggen en kijken waar je een cache verstopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vraag is: willen we graag dat geocaching een massale hobby wordt? Ik vind zelf het huidige aantal genoeg en van mij hoeft deze hobby niet verder gepromoot te worden.

Ik ben er dus voorstander van om de verdere groei af te remmen. Ik zie wel dat de meeste mensen geld vragen geen goed idee vinden, maar hebben ze zelf een ander voorstel om de groei af te remmen?

Wat een onzin. Groei afremmen en het een elitaire hobby maken zou alleen kunnen als je er inderdaad geld voor vraagt. Dat raakt mensen het meeste. Maar dat lijkt me absoluut niet de bedoeling. Je krijgt dan enkel, zoals eerder genoemd, de afsplitsing van enkele voor mij obscure caching sites.

Volgens mij gaat het niet om de hoeveelheid mensen die onze hobby uitvoeren, maar m.n. de manier waarop. Ik dat geval moet ik de stelling van Geopatra onderschrijven (jawel!) dat je het stiekum moet blijven doen. Mijn (en wellicht ook die van Geopatra) nuance daarbij is dat dit niet het aantal beoefenaars betreft, maar hoe je ermee omgaat. Ook wij zijn allemaal eens als eerste begonnen met het zoeken van een cache. Ik ben ook absoluut niet van plan om geocaching onder intimi uit te dragen, maar ik probeer ze daarbij wel aan te geven een keer met ons mee te gaan om te laten zien hoe het ongeveer zou moeten. Meestal kiezen we daarvoor een korte multi omdat je dan tevens de gelegenheid hebt om wat meer uit te leggen over de hobby tussen de verschillende waypoints.

Geld vragen? Helemaal niet. Ik vind de huidige opzet met premium member en de extra's prima. Dat je daarvoor moet betalen vind ik prima. Wel denk ik eraan om een aantal van mijn nieuwe caches alleen voor premium members open te stellen. Eens kijken hoe dat werkt. Er zijn er nu nl wel heel errug weinig in Nederland. Het aantal bezoeken zal dan wel afnemen, maar ik ben benieuwd.

Fire5

bewerkt door Fire5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

betalen voor cachen... ja en nee.

Tuurlijk, 10 euro per jaar om op geocache.com een cache kunnen uitzoeken is voor de meeste mensen betaalbaar, nog geen euro per maand.

En daarmee voorkom je dat etters die toevallig gps op hun telefoon hebben of de tomtom van hun vader hebben geript op strooptocht gaan.

Maar je werpt er meteen een drempel mee op.

Ik was al bekend met cachen, maar omdat er 2 vrouwen zeurden om een wandeling ter plekke een cache gezocht en software op de telefoon geknald: resultaat is dat we het nu super leuk vinden.

Als ik tussendoor nog even snel een account had moeten aanmaken en geld moeten doneren was het niet gelukt denk ik.

Want niet alleen voor etters ligt de drempel dan hoger, ook voor nieuwkomers.

Wel denk ik dat de traditionele caches steeds vaker doelwit zullen worden, en dat multi-caches door de puzzeltocht wat veiliger liggen.

Je moet meer moeite doen om er te komen, persoonlijk vind ik dat leuker, en die moeite doen om te etteren is het vaak niet waard.

(Misschien beginnen ze wel met de insteek te rippen, maar komen ze er op de route achter dat het eigenlijk heel leuk is :thumbup: )

De vraag die ik hier al voorbij zag komen "wat moet er met dat geld gebeuren" is simpel te beantwoorden: snellere/meer servers voor geocaching.com, want die zijn soms toch een potje traag...

Want ook die hebben flink te leiden onder de populariteit van geocaching :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als er net zo stiekum gedaan zou worden met geocachen als mensen doen over dingen die verboden zijn :ph34r: en mensen er net zo weinig over praten als over hun salaris B) , dan zou geocachen nooit zo snel zo gegroeid zijn?

Dus eigenlijk is de oplossing:

Geocaching zou verboden moeten worden!!!!!!! :lol1:

Of tijd voor een nieuwe club binnen het geocachen: SCC (Society of Secret Cachers) :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zullen toch eens van dat onzalige idee af moeten dat enkel met geld deze wereld te redden is. Inmiddels weten we wel beter, dacht ik zo. Leve de 'crisis' (in dit opzicht dan)! B)

Het leuke van geocachen is dat het niets kost, vinden wij. Nou ja, je gps dan. Maar over wandelschoenen zeuren we toch ook niet...

Laat het maar lekker zo blijven. Het is een illusie dat alle ongein tot het verleden gaat behoren door er geld in te pompen. Wel zullen de problemen verlegd worden. Trouwens, wat krijgen we dan weer...?

Maar over rips en dat soort ongein gesproken. Volledig te voorkomen is dit niet. Maar ik meen dat als de legger kritisch over zijn route en cacheplaats nadenkt dat we al een stukje op weg zijn. Mocht de loper zich vervolgens op discrete wijze gedragen dan zou de cirkel maar zo rond kunnen zijn.

Laten we er in ieder geval met z'n allen ons best voor blijven doen. Maar wel gratis! :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als er net zo stiekum gedaan zou worden met geocachen als mensen doen over dingen die verboden zijn :ph34r: en mensen er net zo weinig over praten als over hun salaris :D , dan zou geocachen nooit zo snel zo gegroeid zijn?

Dus eigenlijk is de oplossing:

Geocaching zou verboden moeten worden!!!!!!! :lol1:

Of tijd voor een nieuwe club binnen het geocachen: SCC (Society of Secret Cachers) :doctor:

Blijkbaar wat ruis op de lijn tussen zender en ontvanger. Met 'stiekum' bedoel ik dat je niet de hobby moet beoefenen door bijvoorbeeld bij een vondst alle mensen in een straal van 400 meter erop te wijzen dat jij als cacher een cache gevonden hebt. Verder "spread the news"!

Fire5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat alsjeblieft geocaching gratis blijven.

Misschien dat een heleboel welwillende cachers met zeer goede bedoelingen ook afgeschrikt worden door een contributie of iets dergelijks. En dat lijkt mij niet de bedoeling.

En wie zegt dat mensen die wel de contributie betalen hun normen en waarden op een goed peil hebben.

Helaas zullen er altijd mensen zijn die de evt regels aan hun laars lappen. Daar helpt geen lieve duit tegen, ben ik bang.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 3 weeks later...

Wat denk je wat.

Had samen met mijn vrouw een cache uitgezocht, met een leuke wandeling.

bij het vermoede eindpunt aangekomen zien we een aantal mensen iets zoeken. Is geen probleem, mar wij waren niet de enigen die daar liepen. Van het loggen niets gemerkt. Toen wij "aan de beurt" waren en de merktekens zagen hadden we de cache ook zo gevonden.

Echter deze merktekens zijn onzichtbaar voor de gewone wandelaar (sorry) maar voor kinderen? Wat mijn kleinkinderen tijdens een wandeling zien kan ik alleen maar van dromen.

Tja, als de begeleiders dan nergens op letten of opmerken, kan een "rip" zo gebeurt zijn. Eerlijk gezegd kijk maar eens wat er dagelijks in een supermarkt gebeurt. De vergelijking is misschien niet helemaal eerlijk maar toch....

Een van de redenen dat extra geld niets oplost in deze.

Ook de zogenaamde "goede" cachers die op dit forum hun commentaar geven geven mij vaak te denken. Reden waarom ik wel geïnteresseerd ben en blijf maar verder geen actie onderneem als ik een cache gevonden heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een van de redenen dat extra geld niets oplost in deze.

Bedoel je dat kinderen de aanwijzingen toch wel zien?

Ook de zogenaamde "goede" cachers die op dit forum hun commentaar geven geven mij vaak te denken. Reden waarom ik wel geïnteresseerd ben en blijf maar verder geen actie onderneem als ik een cache gevonden heb.

Dit snap ik niet, wellicht kun je hier wat helderheid geven:

* "goede" cachers die commentaar geven? Refereer je aan de eerder genoemde aanwijzigen of bedoel je iets anders?

* wel geïnteresseerd, maar geen actie ondernemen? Bedoelt je dat je niet logt oid?

Fire5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kijk, das de reden dat ik tegenwoordig niet meer dolenthousiast tegen iedereen vertel wat geocaching inhoudt, maar mijn verhaal beperk tot mensen waarvan ik denk dat ze het spel serieus mee kunnen spelen...

Daarbij geef ik dan meteen de boodschap mee, dat het leuker is als het 'stiekem' blijft en dus niet jan en alleman weet wat het inhoudt.

verder vergelijk ik het wel eens met mtb-en. Paar jaar geleden was het een hype, nu blijven alleen de echte cracks over..

Oftewel:

ze hadden de hobby STIEKEM moeten houden !

Maar dat is allemaal voltooid verleden tijd :sweatdrop: en we zullen moeten roeien met wat we hebben.

Neemt niet weg dat ik het nog een ongelooflijk leuk spel vind, zeker als je het brandhout gewoon langs de weg laat liggen.

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom via betaling het kaf van het koren scheiden??

Onzer inziens werkt dat niet want zowel tussen de rijken als de armen zitten mensen die niet deugen.

Beter opletten als je gaat loggen is ons idee.

Gisteren lieten we Habitat boven de Waal #2 liggen omdat het er gruwelijk druk was, die doen we een andere keer wel.

Vorig jaar werd een cache van ons geript en uitgestrooid door het bos, waarom??

Omdat er een cacher was die graag een puntje wou scoren terwijl er andere kinderen op een steenworp afstand aan het spelen waren.

Hij/zij wou schijnbaar per se loggen en nam de goed verstopte cache onder meerdere toeziende ogen uit zijn bekisting. Op een vraag van de kinderen werd er duidelijk alles uitgelegd, tegelijk gelogd en alles weer verstopt. Een ander team zag alles gebeuren. Toen we later door derden werden gehint dat onze cache weg was zijn we poolshoogte gaan nemen en hebben alles (gelukkig) verspreid terug gevonden. Op onze vraag in een logje werd het hele verhaal aan ons verteld.

Laat dat ene puntje aub liggen en ga na een half uurtje even terug!!!

Dus: GRATIS laten en gewoon loggen zonder op te vallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...