Spring naar bijdragen

aantal km voor caches


De broekies

Aanbevolen berichten

Oplossingen voor B:

 

1. Je neemt de gok en ziet wel hoe lang de afstand is

2. Je mailt de cachelegger of je de afstand mag weten (geeft hij die niet is dat ZIJN beslissing, ZIJN cache)

3. Je maakt een handige pagina met zoveel mogelijk caches en afstanden waarbij het risico aanwezig is dat de cachelegger daar tegen is of dat je toch onbedoeld een spoiler plaatst

 

Volgens mij is optie 2 nog niet ter sprake gebracht en is die in veel gevallen een oplossing waarbij alle partijen happy zijn.

 

Jawel hoor, al op pagina 1, postje #14!

En dat werkt perfect, zeker als je slecht ter been bent. Ik krijg vaak tips extra, die de tocht voor mij makkelijker en leuker maken.

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

*Ik kan het toch weer eens niet laten om even te reageren.*

 

Ik ga niet herhalen wat ik in mijn vorige post(s) heb gemeld hierover, dus alleen even het volgende:

Waarom is hier zo veel verzet tegen? Vraag het mij af, omdat het in andere vormen ook al gebeurt nl via bookmarks. (zie deze van Xaa en zo zijn er nog vele anderen)

 

Ik heb niemand horen klagen over deze bookmark listings. Sterker nog, het centreren op een plek van deze bookmark listings werd op prijs gesteld.

Dus als ik bookmark listings aanmaak met afstanden erbij is het wel goed, maar op een andere manier beschikbaar stel niet?

 

Hallo Broekies.

Volgens mij heb je iets essentieels niet gezien.

 

Ik (en enkele anderen) heb enige posts terug opgemerkt/gevraagd of het niet verstandiger is om bij in ieder geval mysteries geen afstandinfo te vermelden. Bij vrijwel geen enkele mysterie doet de cache-eigenaar dat en veelal is dat omdat men een puzzelcache maakt waarvan men graag wil dat de zoeker de puzzel oplost zoals de maker hem bedoelt.

Als hij/zij als legger een alternatieve manier leuker zou vinden zou men er nl net zo goed een traditional van kunnen maken of de oplosmethode alvast verklappen, of weet ik wat voor omweg verzinnen.

 

Het is de keuze van de cache-legger om info wel of niet te vermelden.

 

Wat iemand die data op zijn site verzamelt doet, zoals jij in dit geval met bv bookmarklists, daar hebben waarschijnlijk vrij weinig mensen iets op tegen. Je verzamelt reeds bekende info en bundelt die ter publicatie op voor iedereen een makkelijk toegankelijke plek.

Weinig mis mee, vaak lovenswaardig en super handig.

 

Waar cacheleggers over het algemeen bij mysteries (en ik kan me bij sommige multi's daar ook wat bij voostellen) bezwaar tegen hebben is dat er door hem/haarzelf bewust niet verstrekte info plots geïnventariseerd of zelfs gegenereerd wordt en ergens gepubliceerd wordt.

Ik doel hierbij op info die door de cachelegger bewust niet gepubliceerd wordt.

 

Zoals door velen (en mezelf ook) al opgemerkt: wie werkelijk wil weten of hij een bepaalde cache wegens afstandsredenen or whatever kan doen, heeft daarvoor meerdere mogelijkheden (o.a. eigenaar maielen) ter beschikking.

 

Er is nog niet zo lang geleden een ander draadje geweest op dit forum over "respect".

 

Welnu, zonder je voor het hoofd te willen slaan, maar op het moment dat jij terwijl je merkt dat er verzet (met argumentatie) tegen is, toch meer info wil gaan publiceren dan een cache-eigenaar kwijt wil, vind ik dat je onvoldoende respect toont voor de mening en/of wens van de cachelegger.

 

Lijst maken waarop cache-eigenaar zelf kan bepalen of hij zijn info daarin wil aanvullen: geen probleem.

Lijst waarop iemand anders dan de cache-eigenaar bepaalt of informatie die niet van de kant van de cache-eigenaar afkomt en wel over zijn cache-info gaat is in mijn ogen not-done en stelt het belang van een bepaalde groep cachers boven het respect voor de wens van de cache-eigenaar.

 

Let wel: diezelfde cache-eigenaar maakt het mogelijk dat een ander zijn cache kan doen !!!

 

Ik kan me voorstellen (en ik neem aan dat je zulk soort gevallen ook wel eens ter ore zijn gekomen) dat een cachelegger zijn cache archiveert omdat derden meer info over de cache op het net publiceren dan henzelf lief is.

Spoilerfoto's, oplosingen van puzzels, ja in sommige knullige gevallen zelfs al eens eindcoords openlijk beschikbaar op een privésite gezien.

 

En dat alles onder het motto vrijheid blijheid, we hebben recht om te weten hoe lang een cachewandeling is?

Het spijt me, maar waar de een zijn vrijheid ergens wil uitbreiden, is het heel prettig als je er rekening mee houdt dat je die van een ander wel eens in zou kunnen perken.

 

Greetz, Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bloodwoosj Geplaatst Vandaag, 19:32

En dat alles onder het motto vrijheid blijheid, we hebben recht om te weten hoe lang een cachewandeling is?

Het spijt me, maar waar de een zijn vrijheid ergens wil uitbreiden, is het heel prettig als je er rekening mee houdt dat je die van een ander wel eens in zou kunnen perken.

 

En daar sluit ik mij bij aan. Alleen de maker van een cache bepaald wat hij/zij wil laten zien aan de eventuele schatzoekers.

Onder het motto van dan kijk je toch niet.....dat klopt ook! Er zijn diverse sites met spoilerfoto's en die bekijk ik ook niet.

Maar het gaat erom dat dat ongevraagd gebeurd en daar heb ik moeite mee. Je maakt een cache niet voor de kat zijn viool.

En dat de route van PN ruim 48 km lang is zal je mij ook niet horen zeggen :thumbup:

Ach, wat zeur ik toch weer....ga toch cachen :rolleyes:

katviool3.jpg

bewerkt door Team Professor X
Link naar opmerking
Deel via andere websites

in sommige knullige gevallen zelfs al eens eindcoords openlijk beschikbaar op een privésite gezien.

 

Het kan nog knulliger hoor. Het komt voor dat newbies de cache-coordinaten als "additional waypoint" bij hun log hebben gezet, wrs in de veronderstelling dat het een controle is of ze er echt zijn geweest. En dat wordt niet altijd opgemerkt door de eigenaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou het erg fijn vinden als ik van te voren weet hoe ver ik moet lopen. Ik kan jammer genoeg niet lang en ver lopen, de ene dag beter dan de andere dag.

 

Nu mail ik van te voren vaak even naar een cachelegger om te horen hoeveel kilometer zijn cache is en of dat over zandpaden gaat of over voetpaden. Niet altijd krijg ik een antwoord en dan moet ik de cache toch laten gaan.

Wij cachen het meest als we met de camper weggaan en op de laptop heb ik in GSAK alle caches staan. Wij weten vaak van te voren niet waar we heen gaan en daarom is even mailen naar de cachelegger een probleem.

 

Ik zou het dan erg makkelijk vinden als er in de cache omschrijving zelf staat waar ik rekening mee moet houden. Is het een wandeltocht van meer dan 5 km dan moet ik die overslaan. Maar is die cache met de fiets te doen, dan kan die wel 10 km of iets meer zijn.

 

Dus wat mij betreft heel graag nog meer duidelijkheid!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1: Een mail sturen naar de legger is omslachtig en vaak moet je langer wachten dan je denkt.

Dat is inderdaad erg vervelend, misschien kun je 'SPOED' bij je email vermelden. Of je doet een andere cache (er liggen er vast meer in de omgeving) totdat je antwoord hebt van de legger. Als hij besluit je de afstand niet te geven (nogmaals: ZIJN beslissing) moet je zoiezo een andere cache doen.

 

2: Met lede ogen aanzien dat je cache wordt ontmanteld; je legt hem toch neer met de bedoeling dat andere hem gaan zoeken?

Dat is meestal wel de bedoeling ja. Maar met ontmantelen bedoel ik dat er zaken bekend worden (vermeld worden) en de legger dat niet waardeert. Bijvoorbeeld spoilerfoto's, coordinaten van multi's en mysterie's of misschien wel, ja komt ie dan: AFSTANDEN. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dit de toekomst van geocaching? Dat elke cache tot op de meter voorgekauwd wordt? Graag wil ik dit voorstel naar de prullenbak doorverwijzen.

Ik als cache owner bepaal zelf wel wat ik wel en niet publiceer over mijn cache! Als je vindt dat ik niet genoeg over de cache laat weten dan doe je die cache toch lekker niet?

 

Q

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dit de toekomst van geocaching? Dat elke cache tot op de meter voorgekauwd wordt? Graag wil ik dit voorstel naar de prullenbak doorverwijzen.

Ik als cache owner bepaal zelf wel wat ik wel en niet publiceer over mijn cache! Als je vindt dat ik niet genoeg over de cache laat weten dan doe je die cache toch lekker niet?

 

Q

Hmmm quaerens.geocacher

 

van site

...ovincie zijn gerangschikt. Per provincie staan de caches geordend naar lengte, van de kortste tocht bovenaan de lijst naar de langste tocht o...

:rolleyes: je was mij al voor. Jij bent de innovator van geocaching! Ga zo door!

 

Dit is niet voorkauwen of heb ik iets gemist?

bewerkt door De broekies
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Broekies: Denk je echt dat elke cache owner jouw website weet te vinden? Ik denk het van niet. Je kan dan wel leuk een optie inbouwen om aan te geven dat de cache owner geen afstand wil laten weten, maar dan moet die cache owner dus wel eerst jouw website weten te vinden! En ik denk dus niet dat elke cache owner dat kan. Dit impliceert dat je dingen over caches gaat publiceren echter de rug van de cache owner om. Dit lijkt me heel erg ondankbaar.

 

Het is heel leuk dat je sites op probeert te bouwen voor de cache community, maar je moet dit idee niet proberen door te drukken als er zoveel weerstand is en omdat je geen werkende oplossingen geeft voor de problemen die dit idee met zich meebrengt.

 

Q

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:rolleyes: je was mij al voor. Jij bent de innovator van geocaching! Ga zo door!

 

Dit is niet voorkauwen of heb ik iets gemist?

 

Als je het verschil niet ziet tussen de lijst van Quarens en datgene waar jij mee bezig bent: JA. dan heb je iets gemist

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dit de toekomst van geocaching? Dat elke cache tot op de meter voorgekauwd wordt? Graag wil ik dit voorstel naar de prullenbak doorverwijzen.

Ik als cache owner bepaal zelf wel wat ik wel en niet publiceer over mijn cache! Als je vindt dat ik niet genoeg over de cache laat weten dan doe je die cache toch lekker niet?

 

Q

Hmmm quaerens.geocacher

 

van site

...ovincie zijn gerangschikt. Per provincie staan de caches geordend naar lengte, van de kortste tocht bovenaan de lijst naar de langste tocht o...

:rolleyes: je was mij al voor. Jij bent de innovator van geocaching! Ga zo door!

 

Dit is niet voorkauwen of heb ik iets gemist?

Heb je die website wel goed bekeken? De afstanden heb ik van de cache pagina's afgeplukt! Ik verklap niks meer dan de cache owners!

Eerst lezen alsjeblieft de volgende keer!

 

Q

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is dit de toekomst van geocaching? Dat elke cache tot op de meter voorgekauwd wordt? Graag wil ik dit voorstel naar de prullenbak doorverwijzen.

Ik als cache owner bepaal zelf wel wat ik wel en niet publiceer over mijn cache! Als je vindt dat ik niet genoeg over de cache laat weten dan doe je die cache toch lekker niet?

 

Q

Hmmm quaerens.geocacher

 

van site

...ovincie zijn gerangschikt. Per provincie staan de caches geordend naar lengte, van de kortste tocht bovenaan de lijst naar de langste tocht o...

:rolleyes: je was mij al voor. Jij bent de innovator van geocaching! Ga zo door!

 

Dit is niet voorkauwen of heb ik iets gemist?

 

Waarom reageer je hier wel binnen enkele minuten op en niet op een bijdrage van bv Bloodwoosj?

 

Edit: link toegevoegd

bewerkt door Mar+Mar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1: Een mail sturen naar de legger is omslachtig en vaak moet je langer wachten dan je denkt.

 

2: Met lede ogen aanzien dat je cache wordt ontmanteld; je legt hem toch neer met de bedoeling dat andere hem gaan zoeken?

1) Omslachtig, maar werkt wel (behalve als de cache-owner niet reageerd). En toont in ieder geval respect aan de cache-owner, daar heeft Bloodwoosj een goed punt.

Dit werkt ook voor iemand die slecht ter been is, al is het direct kunnen zien van de afstand makkelijker voor hen. Maar is dat dan een reden om tegen de wil van de cache-owner dat weg te geven?

 

2) Ja, je legt hem daarvoor neer. Maar volgens mij legt een cache-owner niet een ingewikkelde puzzel neer, zodat ie - zonder de puzzel op te lossen - gelogd kan worden. Daar maken de mensen die een probleem met de afstand-administratie hebben zich nu juist zorgen om als ik het goed gelezen heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2) Ja, je legt hem daarvoor neer. Maar volgens mij legt een cache-owner niet een ingewikkelde puzzel neer, zodat ie - zonder de puzzel op te lossen - gelogd kan worden. Daar maken de mensen die een probleem met de afstand-administratie hebben zich nu juist zorgen om als ik het goed gelezen heb.

 

Niet alleen dat, maar als de afstand bekend is, kan je achterhalen wat bepaalde delen van de te berekenen coordinaat worden en daarmee heb je vervolgens de sleutel tot de hele puzzel. Voor puzzels geld trouwens altijd dat de gepubliceerde coordinaat maximaal 2km van de eindlokatie mag liggen. Nou, dan is dat probleem bij deze ook de wereld uit en weet iedereen wat-ie kan verwachten.

 

Al met al onzinnig idee. Beperk je tot het samenvatten van de informatie die de cachelegger geeft. En voor mensen met kinderen of een beperking zou ik zeggen; contact de cachelegger of de team die recentelijk de cache hebben gedaan.

 

Voor je het weet gaan de Broekies een nieuw project opstarten; het verzamelen van oplossingen voor rekenpuzzels voor mensen die rekenkundige handicap hebben. En dan zeggen "je hoeft er niet in te kijken als je niet wilt"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...