Spring naar bijdragen

aantal km voor caches


De broekies

Aanbevolen berichten

Er is vaak gemeld dat er behoefte is aan wat meer informatie over een cache.

De meest gevraagde informatie is toch wel de totale afstand in km voor een cache.

 

Nu hebben we geen invloed op gc.com en niet op de cache makers, maar we kunnen natuurlijk wel zelf iets maken.

Wat denken jullie over het volgende:

- bezoekers (mensen wie de cache gelopen hebben) en cache makers kunnen op de site aangeven hoe lang een cache is.

- cachers kunnen op de kaart zoeken naar caches van/tot/boven/tussen een bepaalde afstand

- cache makers kunnen evt een banner plaatsen wbt afstand

 

Hierdoor zijn we niet meer afhankelijk van gc.com en niet meer afhankelijk van de cache makers, maar kunnen we toch beschikken over de afstand van de cache.

 

Is evt uit te breiden met andere attributen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Klinkt erg handig.

Alleen wel voorzichtig zijn om niet info te vermelden die de legger onbekend wil laten.

Daar bedoel ik mee dat er soms een reden is (ivm de multi/mystery) dat er zaken onvermeld blijven.

 

Maar afgezien daarvan denk ik dat het een prima aanvulling is :wine:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je dat wil (kunnen zal je het zeker wel :wine: ) moet je dat doen,

Maar het zal werk worden van enkele hunters, want ik zie het nog niet gebeuren dat de “gemiddelde” geocacher al die extra werk op zich hals haalt, een beetje log schrijven is al soms te veel.

En voor mijn zelf, Ik hoef het niet te weten, ik lees wel de logjes van mijn voorgangers, en heb zo wel een aardig idee hoe de cache in elkaar steekt.

Ik zou dus daar ook niet aan meewerken, maar laat dat vooral geen belemmering zijn voor te doen wat jij leuk vind.

 

 

Barny b50c08bc-e26d-4d78-99d2-acb52f6a2315.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cachemakers kunnen al op de cachepagina aangeven hoe lang hun cache is.

Het probleem is nu juist dat dit heel weinig gebeurt. Je kunt de cachemakers niet dwingen om aan te geven hoe lang een cache is.

 

Wat bedoel je met "de site" ?? De cachepagina, of jouw eigen site?

Dus niet de cachepagina, want dan ben je weer afhankelijk van de cachemakers. Hoewel, de cachemaker natuurlijk altijd zelf kan melden op zijn cachepagina hoelang zijn cache is.

 

Nee, met 'de site' bedoel ik in eerste instantie gc.nl.

Maar indien er wel behoefte is en gc.nl dit niet kan/wil faciliteren dan heb ik er geen probleem mee om het zelf te doen. Maar ik zie het liefst dit toegevoegd worden aan gc.nl, want de user base hier is veel groter en bereik je een groter publiek waardoor het systeem beter werkt.

 

Ik heb het al eens eerder vermeld, maar mij gaat het erom dat mensen de informatie kunnen vinden. Het liefst onder 1 dak (gc.nl), maar indien bepaalde informatie niet aangeboden wordt, dan kan het ook ergens anders aangeboden worden. Het is dan wel belangrijk dat mensen weten welke informatie ze waar kunnen vinden. De sites moeten elkaar hierin helpen. We zijn er voor de cachers, om ze informatie te geven wat ze willen hebben en we zijn geen concurrenten, althans zo zie ik het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sowieso heel goed idee! :wine: Ik zie ook liefst bij iedere cache duidelijk de afstand vermeld.

 

Misschien kan het op de checklist, voor het leggen van een cache, erbij gezet worden.

 

Als dit niet als een moeten erop mag, dan kan het er misschien als een aanbeveling op komen te staan onder het kopje extra. Met een linkje naar een pagina (die ik niet kan vinden) waar die verschillende afbeeldingen voor de afstanden staan.

 

En ik heb het dan over die zwarte icoontjes met voetstapjes en de afstand erin!

 

groetjes GeoVlinder

bewerkt door GeoVlinder
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soweiso heelg oed idee! :wine: Ik zie ook liefst bij iedere cache duidelijk de afstad vermeld.

 

Misschien kan het op de checklist, voor het leggen van een cache, erbij gezet worden.

 

Als dit niet als een moeten erop mag, dan kan het er misschien als een aanbeveling op komen te staan onder het kopje extra. Met een linkje naar een pagina (die ik niet kan vinden) waar die verschillende afbeeldingen voor de afstanden staan.

 

En ik heb het dan over die zwarte icoontjes met voetstapjes en de afstand erin!

 

groetjes GeoVlinder

Dan laat je het over aan de cachemakers. Blijkt niet te werken.

Overigens wat doe je dan met de bestaande caches?

 

Het kan juist de kracht zijn dat iedereen attributen (in dit geval afstand) kan toekennen aan een cache. De kracht van de massa zeg maar. Natuurlijk zal niet iedereen dit gaan doen, maar het hoeft ook maar een klein (fanatiek) groepje te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ikzelf zet het altijd in de tekst en dan wel zdd. de genoemde afstand de "uit en thuis"-afstand is. Nooit afstand tot de cache.

 

Maar ik weet van mijzelf dat ik aanvankelijk nooit lengtes wilde plaatsen,. omdat ik die lengte als een essentieel onderdeel van het avontuur dat geocachen is cq. kan zijn beschouwde.

Dat ik er nu anders over denk betekent niet dat er geen cacheeigenaren zijn die er wel zo over denken !

 

Ik ben van mening dat je de wens van de cacheeigenaar dient te respecteren :wine: en het derhalve niet kunt maken om lengtes van die routes zonder toestemming op een site - van wie dan ook - te publiceren. :lol1:

Cachers die benauwd zijn een dergelijk avontuur aan te gaan hebben tegenwoordig keuze zat om dan een andere route uit te kiezen, waarvan de lengte wel bekend is.

 

Ik denk overigens dat je sowieso niet moet proberen om multies effe tussendoor te willen doen, daar moet je tijd voor nemen. :blush:

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ikzelf zet het altijd in de tekst en dan wel zdd. de genoemde afstand de "uit en thuis"-afstand is. Nooit afstand tot de cache.

 

Maar ik weet van mijzelf dat ik aanvankelijk nooit lengtes wilde plaatsen,. omdat ik die lengte als een essentieel onderdeel van het avontuur dat geocachen is cq. kan zijn beschouwde.

Dat ik er nu anders over denk betekent niet dat er geen cacheeigenaren zijn die er wel zo over denken !

 

Ik ben van mening dat je de wens van de cacheeigenaar dient te respecteren :wine: en het derhalve niet kunt maken om lengtes van die routes zonder toestemming op een site - van wie dan ook - te publiceren. :lol1:

Cachers die benauwd zijn een dergelijk avontuur aan te gaan hebben tegenwoordig keuze zat om dan een andere route uit te kiezen, waarvan de lengte wel bekend is.

 

Ik denk overigens dat je sowieso niet moet proberen om multies effe tussendoor te willen doen, daar moet je tijd voor nemen. :blush:

 

Geopatra.

In de logs staat soms ook de totale afstand.

Maar ik begrijp jouw punt. Ik zit er dan ook over te denken om 1 ding toe te voegen en dat is dat de cacheeigenaar het kan blokkeren (of niet zichtbaar maken)

 

Voor mij is het belang van de cacher groter dan dat van de maker. Ik heb zelf ook caches uitgezet, maar het is toch echt bedoeld voor de cache zoeker. Maar zoals ik al zei, de cache eigenaar kan aangeven dat de afstand niet getoond mag worden.

 

Hoeveel mensen zijn er wel niet die niet meer dan x km kunnen lopen. Staat er in een multi geen afstand, dan doe je die cache niet, omdat je gewoonweg niet weet of je hem af kunt maken.

Wij (De broekies) zijn hier ook een voorbeeld van. Mijn vriendin heeft een probleem met haar voet waardoor ze domweg niet meer dan ongeveer 6km kan lopen anders vergaat ze van de pijn. Geloof me, als we geen idee hebben hoeveel km de cache is doen we hem gewoon niet (of ik ga alleen). Volgens mij zijn er velen zo en heeft het niets te maken met 'even een multi ertussen door doen'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook wij willen graag weten hoe lang een cache is.

Voor mij is ong 12km echt genoeg.

Maar er zijn natuurlijk meer factoren, veel heuvels, zandpaadjes, enz.

Eigenlijk zijn we wel tevreden zoals het nu gaat.

Als ik echt in de problemen kom, is het meestal me eigen schuld!

Geen geduld, niet goed gelezen, enz.

 

Groetjes van Appie uit Delft. [van team AppieEnJoke]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De cachemaker kan dat al enige tijd (enkele jaren) opgeven op de gc.nl site. Vervolgens kun je met 'mijn kaart' (http://www.geocaching.nl/maps/DefineIUserMap.php) daar een selectie op maken.

 

De cachemaker moet daarvoor op http://www.geocaching.nl/diy/CacheProperties.php 'even' de eigenschappen van de cache invullen. Vroeger werd daar expliciet op gewezen door de reviewer, maar ik heb het idee dat dat tegenwoordig niet meer het geval is en dus zullen we dat zelf moeten doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De cachemaker kan dat al enige tijd (enkele jaren) opgeven op de gc.nl site. Vervolgens kun je met 'mijn kaart' (http://www.geocaching.nl/maps/DefineIUserMap.php) daar een selectie op maken.

 

De cachemaker moet daarvoor op http://www.geocaching.nl/diy/CacheProperties.php 'even' de eigenschappen van de cache invullen. Vroeger werd daar expliciet op gewezen door de reviewer, maar ik heb het idee dat dat tegenwoordig niet meer het geval is en dus zullen we dat zelf moeten doen.

Nogmaals, het afhankelijk zijn van de cachemakers werkt domweg niet.

 

Mijn voorstel is dan ook dat iedereen dit kan invullen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cachemakers kunnen al op de cachepagina aangeven hoe lang hun cache is.

Het probleem is nu juist dat dit heel weinig gebeurt. Je kunt de cachemakers niet dwingen om aan te geven hoe lang een cache is.

 

Wat bedoel je met "de site" ?? De cachepagina, of jouw eigen site?

Dus niet de cachepagina, want dan ben je weer afhankelijk van de cachemakers. Hoewel, de cachemaker natuurlijk altijd zelf kan melden op zijn cachepagina hoelang zijn cache is.

 

Nee, met 'de site' bedoel ik in eerste instantie gc.nl.

Maar indien er wel behoefte is en gc.nl dit niet kan/wil faciliteren dan heb ik er geen probleem mee om het zelf te doen. Maar ik zie het liefst dit toegevoegd worden aan gc.nl, want de user base hier is veel groter en bereik je een groter publiek waardoor het systeem beter werkt.

 

Ik heb het al eens eerder vermeld, maar mij gaat het erom dat mensen de informatie kunnen vinden. Het liefst onder 1 dak (gc.nl), maar indien bepaalde informatie niet aangeboden wordt, dan kan het ook ergens anders aangeboden worden. Het is dan wel belangrijk dat mensen weten welke informatie ze waar kunnen vinden. De sites moeten elkaar hierin helpen. We zijn er voor de cachers, om ze informatie te geven wat ze willen hebben en we zijn geen concurrenten, althans zo zie ik het niet.

 

 

Goed plan maar we moeten er wel voor waken dat we niet proberen een gc.com te gaan bouwen. De caches staan op gc.com niet op gc.nl. Zoals lepman al schreef niet iedereen wil de afstand onthullen vanwege wat voor reden dan ook. Ik zit er niet op te wachten dat mijn cache informatie op een site buiten gc.com staat of wordt bijgehouden ook al is het met de beste wil van de wereld :wine:

 

De site van de Broekies is mooi werk maar het gevaar begint te ontstaan dat we dingen gaan zien die geen functionaliteit zijn van gc.nl noch geboden willen en gaan worden. GC.nl is de toegangspoort voor de Nederlandse cachers maar dan ook niet meer dan dat :lol1: Mijn stel regel is dat als de caches doen aan de gc.com guidelines en als zodanig worden goedgekeurd door de reviewers hier in Nederland, ik dan voldoe aan alle eisen voor publicatie en activering van de cache.

 

oja, ik gebruik de site van de broekies voor de PQ's , wat heel mooi en handig is :blush: waarvoor overigens veel dank en hulde voor het programmeer werk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoeveel mensen zijn er wel niet die niet meer dan x km kunnen lopen. Staat er in een multi geen afstand, dan doe je die cache niet, omdat je gewoonweg niet weet of je hem af kunt maken.

Wij (De broekies) zijn hier ook een voorbeeld van. Mijn vriendin heeft een probleem met haar voet waardoor ze domweg niet meer dan ongeveer 6km kan lopen anders vergaat ze van de pijn. Geloof me, als we geen idee hebben hoeveel km de cache is doen we hem gewoon niet (of ik ga alleen). Volgens mij zijn er velen zo en heeft het niets te maken met 'even een multi ertussen door doen'.

 

Ik ben ook 1 van degenen met een beperking, maar ik stuur gewoon een berichtje naar de eigenaar om te vragen hoe ver het is.

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lastige is dat:

  • sommige caches niet een eenduidige afstand hebben (soms zijn er meerdere oplossingen mogelijk)
  • sommige cachers omlopen
  • een route afgelegd kan worden middels verschillende vervoermiddelen, waardoor er geen eenduidige afstand is
  • het niet altijd duidelijk is vanaf welk punt een afstand gemeten wordt

 

Ik geloof meer in het nadrukkelijker verzoeken aan de cache-maker om nuttige informatie (zoals afstand, maar ook andere eigenschappen) op te geven.

Ook voor oudere caches.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...