Spring naar bijdragen

aantal km voor caches


De broekies

Aanbevolen berichten

Het lastige is dat:

  • sommige caches niet een eenduidige afstand hebben (soms zijn er meerdere oplossingen mogelijk)
  • sommige cachers omlopen
  • een route afgelegd kan worden middels verschillende vervoermiddelen, waardoor er geen eenduidige afstand is
  • het niet altijd duidelijk is vanaf welk punt een afstand gemeten wordt

 

Ik geloof meer in het nadrukkelijker verzoeken aan de cache-maker om nuttige informatie (zoals afstand, maar ook andere eigenschappen) op te geven.

Ook voor oudere caches.

 

IS dat nu net niet wat de sport is, als je het allemaal al van te voren weet dan is er toch niets meer aan...... :) :)

 

Omlopen overkomt mij ook vaak maar ja dan moet ik maar beter opletten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Even een persoonlijke mening van mij, ik heb geen overleg met de overige team leden van gc.nl gehad.

De informatie die je graag wilt bijhouden is vanuit jouw persoonlijke standpunt goed te begrijpen. Jij hebt een bepaald belang bij deze informatie. Het is inderdaad wel goed om te weten hoe lang een bepaalde tocht is, maar je haalt ook een deel van de verrassing van de tocht weg door ergens de lengte te vermelden. Dat cache eigenaren dat nu niet goed bij houden en dat dat nooit gaat werken ben ik het niet mee eens. Er zijn meer dan genoeg multi's waar het wel bij staat. In de omschrijving of mbv een mooi icoontje met lengte binnen een bepaalde range. Niet lang geleden werden wij tijdens het cachen verrast doordat een cache al bij het tweede waypoint van de multi lag. Dat hadden we niet verwacht. Als de cache beduidend langer wordt dan staat het er wel vaak bij.

Ik zou voor mijn caches niet graag zien dat men de lengte ergens gaat vermelden. Bij een cache hebben we de lengte keurig in aangegeven(rond de 25 km) en zelfs het advies om de cache op de fiets of met de auto te doen er bij gezet. Voor een andere cache is het vermelden van de lengte een indirecte aanwijzing voor de lokatie van de cache. Je kunt gewoon een gok doen welke kant je op moet gaan en dat is niet de bedoeling van die cache geweest.

 

Nu weer terug naar de moderator stand: Je zegt dat je deze functionaliteit graag bij gc.nl ziet verschijnen en als het daar niet verschijnt dat je dan zelf wel iets ontwikkeld. Dat is volgens mij niet de manier om dit aan te pakken. Als je iets wilt verbeteren bij gc.nl kun je het beste contact met Remco(Hawkeyes) opnemen. Zoals je het nu brengt lijkt het wel chantage. Je zegt eigenlijk: Of jullie doen het of ik doe het zelf wel. Als je wilt dat de verschillende sites met elkaar gaan samenwerken dan moet je daar zelf mee beginnen en niet je wil op deze manier opleggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

IS dat nu net niet wat de sport is, als je het allemaal al van te voren weet dan is er toch niets meer aan......

 

Omlopen overkomt mij ook vaak maar ja dan moet ik maar beter opletten

Eerste gedeelte ben ik het deels mee eens. Ja, het is voor sommigen juist leuk en spannend om aan een multi te beginnen met onbekende afstand.

Maar er zijn ook vast cachers die bij de 10e km voelen dat ze tegen hun max zitten en besluiten terug te gaan omdat ze niet weten wat er nog komt.

 

Dan is het de keus aan de legger of hij de afstand plaatst op zijn pagina of aan de cacher (via mogelijk de aanvulling die hier besproken wordt) om de afstand te weten te komen.

Nogmaals, je moet niet de plaatser in het vaarwater gaan zitten. Zolang het voor hem geen probleem is, is de keuze om de afstand te bekijken aan de cacher zelf met deze nieuwe functie.

 

Nu weer terug naar de moderator stand: Je zegt dat je deze functionaliteit graag bij gc.nl ziet verschijnen en als het daar niet verschijnt dat je dan zelf wel iets ontwikkeld. Dat is volgens mij niet de manier om dit aan te pakken. Als je iets wilt verbeteren bij gc.nl kun je het beste contact met Remco(Hawkeyes) opnemen. Zoals je het nu brengt lijkt het wel chantage. Je zegt eigenlijk: Of jullie doen het of ik doe het zelf wel. Als je wilt dat de verschillende sites met elkaar gaan samenwerken dan moet je daar zelf mee beginnen en niet je wil op deze manier opleggen.

Dit is niet helemaal eerlijk. Zoals ik het bericht van de broekies lees, pleit hij juist voor samenwerking en wil juist alles hier op gc.nl. Maar hij vindt in het belang van de cachers in NL dat als de functie hier niet kan/mag/wil aangeboden worden hij dat zelf wil oppakken.

Ik zie het argument van chantage totaal niet :)

bewerkt door Lepman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een persoonlijke mening van mij, ik heb geen overleg met de overige team leden van gc.nl gehad.

De informatie die je graag wilt bijhouden is vanuit jouw persoonlijke standpunt goed te begrijpen. Jij hebt een bepaald belang bij deze informatie. Het is inderdaad wel goed om te weten hoe lang een bepaalde tocht is, maar je haalt ook een deel van de verrassing van de tocht weg door ergens de lengte te vermelden. Dat cache eigenaren dat nu niet goed bij houden en dat dat nooit gaat werken ben ik het niet mee eens. Er zijn meer dan genoeg multi's waar het wel bij staat. In de omschrijving of mbv een mooi icoontje met lengte binnen een bepaalde range. Niet lang geleden werden wij tijdens het cachen verrast doordat een cache al bij het tweede waypoint van de multi lag. Dat hadden we niet verwacht. Als de cache beduidend langer wordt dan staat het er wel vaak bij.

Ik zou voor mijn caches niet graag zien dat men de lengte ergens gaat vermelden. Bij een cache hebben we de lengte keurig in aangegeven(rond de 25 km) en zelfs het advies om de cache op de fiets of met de auto te doen er bij gezet. Voor een andere cache is het vermelden van de lengte een indirecte aanwijzing voor de lokatie van de cache. Je kunt gewoon een gok doen welke kant je op moet gaan en dat is niet de bedoeling van die cache geweest.

Ik denk wat jij hier zegt een mening is wat velen delen (wat ik zo lees).

Een aantal opmerkingen:

- verrassing weg?

Is dit niet aan de cacher? Als hij een verrassing wil, kijkt hij niet naar de afstand.

- werkt niet voor alle caches, je geeft teveel weg.

Prima, zou heel goed kunnen en dan is het inderdaad handig dat de maker dit kan blokkeren. Ik zie ook wel dat dit een negatieve optie is (ja tenzij je bezwaar aantekent). Ben ik normaal op tegen, maar hier niet.

- meer dan genoeg multi's waar het wel bij staat?

Dat valt dus vies tegen. Vooral als je het moet weten, merk je dat het bij het merendeel niet vermeld staat.

 

 

Nu weer terug naar de moderator stand: Je zegt dat je deze functionaliteit graag bij gc.nl ziet verschijnen en als het daar niet verschijnt dat je dan zelf wel iets ontwikkeld. Dat is volgens mij niet de manier om dit aan te pakken. Als je iets wilt verbeteren bij gc.nl kun je het beste contact met Remco(Hawkeyes) opnemen. Zoals je het nu brengt lijkt het wel chantage. Je zegt eigenlijk: Of jullie doen het of ik doe het zelf wel. Als je wilt dat de verschillende sites met elkaar gaan samenwerken dan moet je daar zelf mee beginnen en niet je wil op deze manier opleggen.

Mij gaat het erom om dat te geven wat de cacher wil.

Natuurlijk heb ik het liefst dat gc.nl dit doet om de aangegeven reden.

Maar chantage? Die snap ik niet. Als jullie hier niets in zien en het niet willen faciliteren, dan is het toch geen probleem? Daar lijden jullie toch geen schade aan? Wat houdt die chantage dan in?

Ik wil jullie helemaal niets opleggen. Buiten het feit dat ik jullie niets wil opleggen kan ik jullie niets opleggen. Sterker nog, ik geef zelfs een mogelijkheid om het te laten uitbesteden (liever niet, maar toch)

 

Ik probeer de cachers wat beter te 'servicen'. Waar is behoefte aan, wat kunnen wij doen voor de cachers gemeenschap etc. Er is zoveel mogelijk.

 

En met samenwerken bedoel ik op elkaars site aangegeven waar informatie te halen valt. En ja, daar ligt ook nog wat werk voor mij.

 

Nogmaals, jullie doen goed werk en daar wil ik niets aan afdoen. Ik probeer alleen weer wat 'swung' in het geheel te blazen.

bewerkt door De broekies
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En met samenwerken bedoel ik op elkaars site aangegeven waar informatie te halen valt. En ja, daar ligt ook nog wat werk voor mij.

 

Blijft mijn advies nog over om met Remco contact op te nemen. Overleggen met hem kan zeker geen kwaad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, voor mensen met kinderen, zoals wij, is de afstand welkome informatie. Dan weten we

- of de oudste het zelf kan lopen

- of dat we een extra buggy mee moeten nemen

- of dat we er helemaal niet aan moeten beginnen.

 

Maar als de cache-eigenaar vindt dat de afstand een verrassing moet blijven, dan vind ik dat dat gerespecteerd moet worden. Wij zoeken dan wel iets anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik combineer mijn wandelingen graag met Geocachen. Ik loop het liefst een afstand van ca. 25 of 30 km per dag. Er zijn niet veel (fiets)caches die aan die wens voldoen. Daarom combineer ik meestal 3 of 4 multi's die samen mijn gewenste afstand vormen. Het probleem is echter dat er soms geen afstand bij de cache vermeld staat. Het is heel eenvoudig om bij de "Properties" de lengte van de route aan te geven.

In het verleden is er door de reviewers inderdaad op gewezen, ook d.m.v. een berichtje aan cache-eigenaren. Helaas heeft dat niet veel geholpen. Om er nu een ingewikkeld of omslachtig systeem bij te maken zie ik niet zitten. Dan maar een mailtje aan de maker met het verzoek de km's door te geven en/of te publiceren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vraag me af of die "opt-out" optie zoals door Broekies beschreven wel eerlijk is. Je kunt toch niet van een cache-legger vragen dat hij allerlei sites afgaat om daar aan te geven dat hij niet wil dat er zaken gepubliceerd worden die hij liever niet gepubliceerd ziet.

 

Ik begrijp wel dat er cachers zijn die graag vooraf een idee van de lengte willen en volgens mij zijn daar ook voldoende mogelijkheden voor. De meeste caches (daarin verschil van mening met de Broekies) geven wel een indicatie van de lengte (al kun je er wellicht niet op selecteren). En als het er echt niet instaat kun je altijd een mailtje sturen.

 

Overigens vind ik de initatieven om tot nieuwe opties te komen door de Broekies prima :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf voeg ik vaak als ik een wat langere multi gelopen heb de totale lengte van auto tot auto toe. Ook zet ik er dan bij hoe lang ik over de cache gedaan heb. Ik vind dit nuttige informatie.

Cache vaak vanuit kantoor voor ik naar huis ga nog even. Het is dan wel handig om te weten hoe lang je ongeveer voor een cache moet uittrekken; wil natuurlijk wel op tijd voor het avondeten thuis zijn.

De cachelegger kan middels een icoontje aangeven dat de afstand 5-10 kilometer is, maar dan hebben we het nog over zeg maar minimaal 1 (5 kilometer) of minimaal 2 (10 kilometer) uur!

Wat mij betreft hoeft voor deze informatie echter geen aparte sites of pagina's op gc.nl gebouwd worden.

Vaak ik zo iets inderdaad wel uit de diverse logjes het halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(knip)

- bezoekers (mensen wie de cache gelopen hebben) en cache makers kunnen op de site aangeven hoe lang een cache is.

- cachers kunnen op de kaart zoeken naar caches van/tot/boven/tussen een bepaalde afstand

- cache makers kunnen evt een banner plaatsen wbt afstand

 

Hierdoor zijn we niet meer afhankelijk van gc.com en niet meer afhankelijk van de cache makers, maar kunnen we toch beschikken over de afstand van de cache.

 

(knip)

 

Het initiatief vind ik lovenswaardig: maar evenals een aantal voorgangers zie ik ook een aantal praktische problemen: sommige leggers kiezen (zoals gezegd) er voor om de afstand (om wat voor reden dan ook niet te vermelden). Nu laat je het de bezoekers van de cache de afstand aangeven, maar wat doe je dan als de legger het niet wil? Mijn inziens loop je hier tegen een probleem op: want je verwijderd de info weer op verzoek van de legger en vervolgens meldt een andere bezoeker (die dat natuurlijk niet weet) wederom de afstand. Blijf je dan niet bezig? Maar ja, anderzijds: om hoeveel caches zal het gaan?

 

Daarnaast zijn er natuurlijk de afstandsicoontjes op o.a. de site van GPS-gek: die kun je toch ook prima gebruiken? Maar ja: je kunt het (zoals eerder aangegeven) niet afdwingen. het blijft een keuze van de legger...

 

Nee, met 'de site' bedoel ik in eerste instantie gc.nl.

Maar indien er wel behoefte is en gc.nl dit niet kan/wil faciliteren dan heb ik er geen probleem mee om het zelf te doen. Maar ik zie het liefst dit toegevoegd worden aan gc.nl, want de user base hier is veel groter en bereik je een groter publiek waardoor het systeem beter werkt.

 

Ik heb het al eens eerder vermeld, maar mij gaat het erom dat mensen de informatie kunnen vinden. Het liefst onder 1 dak (gc.nl), maar indien bepaalde informatie niet aangeboden wordt, dan kan het ook ergens anders aangeboden worden. Het is dan wel belangrijk dat mensen weten welke informatie ze waar kunnen vinden. De sites moeten elkaar hierin helpen. We zijn er voor de cachers, om ze informatie te geven wat ze willen hebben en we zijn geen concurrenten, althans zo zie ik het niet.

 

Alles kan natuurlijk, maar waar stop je? Straks ook de caches die te doen zijn met een buggy of caches die te doen zijn met Lepman's Fennek? Dat men vervolgens als .nl het niet aanbiedt, dit zelf te doen: daar is men vrij in...Anderzijds: er eens naar te kijken kan ook geen kwaad, dus eh: het advies van BY Angels toch maar eens opvolgen?!

 

Overigens Broekies: we zoeken nog iemand voor het hele programmeergebeuren :) ! Misschien wat voor jou :) ?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alles kan natuurlijk, maar waar stop je? Straks ook de caches die te doen zijn met een buggy of caches die te doen zijn met Lepman's Fennek? Dat men vervolgens als .nl het niet aanbiedt, dit zelf te doen: daar is men vrij in...Anderzijds: er eens naar te kijken kan ook geen kwaad, dus eh: het advies van BY Angels toch maar eens opvolgen?!

Twee van de 5 teamleden weten het al, lijkt mij wel voldoende :oops:

 

Overigens Broekies: we zoeken nog iemand voor het hele programmeergebeuren :yes: ! Misschien wat voor jou :) ?!

PM is verstuurd.

Heb je de source al wel eens gedownload van de pocket generator (GCPQGen, wat ik geschreven heb). Heb je daar al eens naar gekeken? Wil je dan nog steeds dat ik ook maar iets doe op de gc.nl site? :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens Broekies: we zoeken nog iemand voor het hele programmeergebeuren :) ! Misschien wat voor jou :) ?!

 

Volgens mij komt dit in de nieuwsbrief te staan die we binnenkort gaan krijgen. Dan nog de vraag of 1 persoon dit op zich moet nemen. Beter meerdere personen die samen de site in de lucht houden.

 

We wachten rustig op de nieuwsbrief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarnaast zijn er natuurlijk de afstandsicoontjes op o.a. de site van GPS-gek: die kun je toch ook prima gebruiken? Maar ja: je kunt het (zoals eerder aangegeven) niet afdwingen. het blijft een keuze van de legger...

 

Zoals inmiddels wel duidelijk is heb ik weinig stokpaardjes maar dit is er één van :blush: Ik vind dat de mogelijkheid gemaakt moet worden dat je aan kan vinken of iets 0-1 km 1-3 km 3-6 km 6-10 km 10-15 km en meer is en dan mag van mij ook de optie 'geheim' erbij. Dan weet ik dat het "part of the puzzle" is en dan kan ik me erbij neerleggen. Zo "dwing" je iig dat de cache-legger er over nadenkt.

 

Ik zou zelfs al tevreden zijn als AFSTAND een puntje is bij de checklist voor het leggen van de cache zodat je een cachelegger er iig toe dwingt er over na te denken.

 

En de afstand moet dan natuurlijk van de aan te geven parkeerplaats of wp1 zonodig tot parkeerplaats (of weer wp1) zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...