Spring naar bijdragen

Kwaliteit in Geocaching-land


Team jemar

Aanbevolen berichten

Eerlijk gezegd heb ik nog niet dit hele topic doorgelezen, maar toch even mijn mening:

Stel je kan elke cache in één van de volgende twee categorieën:

1) Snelle cache op minder interresante locatie.

2) Mooie multi door prachtig natuurgebied.

Ok, 't is kort door de bocht, maar stel dat elke cache in één van deze twee categorieën past.

Volgens mij is de frustatie dat er in verhouding veel te veel caches in categorie 1 passen.

Graag verwijs ik door naar de Fever serie die rond het omslaan van de verhouding tussen categorie 1 & 2 uit de lucht (grond) is gehaald.

 

Q ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

1) Snelle cache op minder interresante locatie.

2) Mooie multi door prachtig natuurgebied.

 

Ja, redelijk kort door de bocht. Echter wellicht dat het zelfs nog klopt als je er een 3de en 4de onderscheid bijmaakt.

 

Het is natuurlijk wel zo dat niemand je tegenhoud om die cache NIET te zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kortom: het idee van techneticum om het Geod'or-systeem te verbeteren verdient alle ondersteuning die het kan krijgen, zodat je makkelijker kan zien welke andere caches ook voor jou kwaliteits-caches kunnen zijn. ;)

 

Dergelijke systemen worden ook gehanteerd als je iets via het internet koopt.

 

IK ben er nog nooit ingestonken.

Ik bepaal het zelf wel.

 

Geopatra.

Natuurlijk mag je het zelf bepalen. Maar ga eens na. Vereer amazon.com met een bezoekje en zoek naar je favoriete album. Kijk eens naar de suggesties en bepaal of je die muziek ook leuk vindt. In mijn geval zitten ze altijd akelig dichtbij mijn smaak en mijn muzieksmaak is nu niet echt regulier. Lijkt me dus een perfecte toevoeging van het hele geo d'or gebeuren.

 

Q ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondanks dat ik niet echt erover wil discudingesen wil ik toch nog een derde stelling hier in de groep gooien. Die luidt:

 

3. Door de enorme hoeveelheid caches zal uiteindelijk het spelletje tenonder gaan. Vooral leuk in het verlengde van de kwaliteitsdiscussie. Wees eerlijk wat is er leuk aan als ik straks op elke hoek van de straat een cache kan vinden.

 

Groeten Haak.

Dat jij die stelling plaatst; kan ik er dan vanuit gaan dat je het eens bent met die stelling?

Zo ja, dan leg jij geen cache meer? ;)

 

Overigens hadden we dit in Canterbury (UK) en vonden we dit heel leuk. Was een goede manier om de stad te verkennen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1) Snelle cache op minder interresante locatie.

2) Mooie multi door prachtig natuurgebied.

 

Ja, redelijk kort door de bocht. Echter wellicht dat het zelfs nog klopt als je er een 3de en 4de onderscheid bijmaakt.

Bedankt voor de nuancering. ;)

Het is natuurlijk wel zo dat niemand je tegenhoud om die cache NIET te zoeken.

En hier komt weer een gezegde boven drijven over bomen, bossen en zien of zo.

bewerkt door Quaerens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn mening; Ga gewoon lekker je spel spelen. Als die puntjes op de kaart je irriteren, dan log je dus ook de flutcaches. Ik ignore gewoon de caches die mij niet interesseren, al liggen ze nog zo dichtbij in de buurt. En ja, als ik er over heen wandel, dan pak ik ze toch wel mee. Waarom? Het is een geocache, en ik een geocacher. Dus een cache die mij niet al te veel moeite kost, die op een route ligt die ik heb uitgestippeld om een mooie multi te doen, die pak ik gewoon mee.

Ranking interesseert mij niets. Net zoals velen heb ik zelfs mijn hele handtekening verwijderd omdat dit er niets toe doet.

Via mijn profiel kan je zo zien waar mijn website geparkeerd is als je meer wil weten over mijn cacheprestaties.

 

In plaats van een hele zondag het forum te lezen, ga ik zondag weer lekker cachen! En zeker ook een mooie multi doen. Misschien ook wel een van de "buren" om nog eens tegen een heilig huisje aan te schoppen. Zolang er voor mij een leuke vrijetijdsbesteding aan te beleven valt, vindt ik een hoop leuk.

Waar ik absoluut geen zin meer in heb, zijn irritante mysteries. Ook al liggen ze naast mijn huis, als ik de puzzel niet leuk is, of veel te lastig, laat ik deze cache gewoon links liggen.

 

Verder vindt ik dat iedere moderator / teammember goed zijn werk doet, dit forum ziet er goed uit t.o.v. vele andere fora.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is Xaa al aan het programmeren?
Er is een begin: Vergelijkbare Cachers

 

Kortom: het idee van techneticum om het Geod'or-systeem te verbeteren verdient alle ondersteuning die het kan krijgen, zodat je makkelijker kan zien welke andere caches ook voor jou kwaliteits-caches kunnen zijn. ;)

Dergelijke systemen worden ook gehanteerd als je iets via het internet koopt.

 

IK ben er nog nooit ingestonken.

Ik bepaal het zelf wel.

Maar aangezien bijna alle webwinkels het tegenwoordig hebben, zal het wel werken. Als ik als voorbeeld bij bol.com kijk bij een boek wat ik recent besteld heb, staan in het lijstje ook allemaal boeken die ik niet ga kopen, maar dat komt door het feit dat ik ze al heb. Blijkbaar werkt het toch redelijk.

 

En vergeet niet, het is een suggestie, geen verplichting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik werk in de horeca als ik een nieuw gerecht bedenk word dit eerst diverse malen proef gemaakt en met z'n allen zorgvuldig door geproefd tot dat het volgens ons allen perfect is.

Zo doe ik dat ook tegenwoordig met mijn nieuwe traditionals en multi's eerst kies ik een gebied,ga er diverse keren met de hond wandelen en vraag me dan af is dit gebied een cache waardig,laat ik een bijzonder plekje zien en is het mogelijk op een orginele manier een(liefst regular)cache te verstoppen.Pas dan ga ik ideeen uitwerken en daadwerkelijk aan de gang met een nieuwe cache. ;)

 

 

greetz yurrie-currie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben, met 154 founds op de teller, nog maar één of twee keer ergens bij een cache gestaan waarvan we dachten 'wat heeft dít nou voor zin?' Verder hebben de caches voor ons altijds iets leuks/moois/verrassends gebracht. Het brengt ons heel vaak op plekken waar we anders nooit gekomen zouden zijn en we hebben de meest prachtige multi's gelopen die je je maar wensen kunt. En ja, dan valt de inhoud of het onderhoud van een box wel eens wat tegen, nou dat zij dan zo. Voor ons is het vinden van de cache niet helemaal bijzaak maar toch ook zeker niet de hoofdzaak. De tocht erheen is voor ons minstens zo belangrijk. Als de route dus mooi is of de omgeving van een traditional prachtig, dan zijn wij blij. En dat zijn we gelukkig heel erg vaak. En als ik zie wat er online komt zitten daar beslist weer juweeltjes tussen. Er zijn dus nog steeds heel veel cachers die veel moeite doen mooie caches te bouwen en die moeten we dus toejuichen. Hier op het forum en in de logs.

 

We proberen wel altijd de caches op een soort van criteria uit te zoeken (en dat mislukte dus twee keer tot nu toe), dus we lezen de cachepagina, lezen de logs en beslissen dan of we wel of niet gaan. Ieder speelt het spel op zijn manier en dit is onze manier. Flutcaches bestaan in mijn ogen wel maar mogen wat mij betreft rustig liggen waar ze liggen. Mij liggen ze niet in de weg.

 

Verder vind ik de toon in dit draadje erg prettig. Het kan dus wel. Wow. Daar had ik toch, al meelezend, sterk mijn twijfels over de laatste tijd... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarnaast "mag" je maar op een bepaalde afstand van je thuiscoordinaten een cache leggen dus als Zoetermeerse cacher een kist op de Veluwe leggen is er niet bij.

Misschien offtopic, maar waar kan ik dat terug vinden? Afhankelijk van de afstand zou dit in houden dat ik (woonachtig in midden NL) geen cache in het grensgebied Nijmegen/Duitsland kan leggen, waar ik overigens met grote regelmaat kom.

 

Van de caches die wij hebben gevonden, was het meerendeel de moeite waard gelukkig, ik kan niet oordelen over alle caches in Nederland.

Er zijn er inderdaad een paar bij waarvan ik denk, waarom ligt hier een cache?

Hier kan ik helemaal in komen. Ook ik vraag me wel eens af waarom er op die plek een cache ligt maar vooral hoe men toch aan de toestemming is gekomen.

 

Ik vind het leukste als een cache een historie, cultuur of natuurwaarde heeft. Of als een cache qua technieken zo goed is, dat het niet uitmaakt waar die ligt.

Ook hier ben ik de laatste tijd wel voor te porren, dat zijn dan vaak toch wel caches met een voor mij een "goh dat wist ik niet" en "wat leuk om te weten" gehalte

 

En voortuincaches? Ik ben daardoor op plekken in wijken gekomen waar ik anders nooit gekomen zou zijn...

Mee eens, je komt inderdaad wel op plekken in een woonwijk waar je anders niet zou komen. Maar dat heb ik überhaupt wel met cachen, want wat is onder andere de reden dat ik naar buiten ga, beweeg en steeds meer ga vinden dat Nederland een geweldig stuk natuur heeft waar we echt zuinig op moeten zijn.

Het is toch een mooie bijkomstigheid dat je op plekken komt waar je anders nooit zou komen?? (zie ook mijn opmerking verderop)

Smaken verschillen wat betreft voortuincaches. Ik doe ze wel (er zitten echt wel interessante bij met een goede/leuke/interessante achtergrond), maar voel ik me toch wel bekeken

 

Wat ik wel jammer vind, en die discussie is misschien al eens eerder gevoerd, is dat de virtuals niet meer mogen.

Heel saai, maar ook hier ben ik het mee eens. Waarom hebben ze dit ooit besloten??

Ik weet wel interessante plekken met historie, leuke feiten etc etc, die ripgevoelig zijn en waar het waarschijnlijk erg lastig zal worden om toestemming te krijgen voor een fysieke cache.

 

In Frankrijk loop je voor een traditional (in ieder geval een apar jaar geleden) meer dan voor menige multi in Nederland. Nu kun je die landen natuurljk niet echt vergelijken voor wat betreft natuur, maar toch.

Wat Frankrijk betreft: dat is nog steeds zo hoor! Nu liggen er ook niet al teveel Multi's om de bergen, maar het lopen naar een traditional duurt daar inderdaad bijna net zo lang als een flinke multi in NL

 

Ik ben van mening dat je voor een traditional naar een plek gelokt moet worden waar je anders waarschijnlijk nooit naar toe zou zijn gegaan. En soms valt dat tegen en soms valt dat heel erg mee. De verrassing is net dat je dat vooraf niet altijd goed kunt inschatten.

Dat is toch de leuke bijkomstigheid in deze hobby? (Het is niet alleen bij traditionals, maar ook bij multi's.) Het verrassingselement en komen op plekken waar je anders nooit zou komen. Dat is 1 van de dingen die me juist zo bevalt aan geocachen!

 

Wij hebben met de motor al heel wat mooie routes gemaakt door middel van traditionals. Eerst een gebied uitzoeken en dan kijken of er traditionals redelijk langs de weg liggen en die met elkaar verbinden met een route. Op deze manier krijg je een heel leuk rondje.

Tadah! Heb je toch nog een soort multi. Zo doe ik het de laatste tijd ook. Heb ik geen zin in het lopen van een multi dan maar een route uitstippelen die bestaat uit een reeks traditionals waar ik dan toch een poosje zoet mee ben (te fiets of als ik een luie bui heb met de auto).

 

(..)

Trouwens, wellicht komt er binnenkort een einde aan het traditionele oppik-fotorolletje nu er zoveel digitale camera's zijn!

Die geheugenkaartjes zitten in nog veel kleinere doosjes, krijg je een soort mini micro ;)

volgens mij een beetje offtopic.... Maar dat kunnen we zeker geen nano noemen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien offtopic, maar waar kan ik dat terug vinden? Afhankelijk van de afstand zou dit in houden dat ik (woonachtig in midden NL) geen cache in het grensgebied Nijmegen/Duitsland kan leggen, waar ik overigens met grote regelmaat kom.
Dat kan wel. Je moet alleen even bij Kruimel aangeven (in bijvoorbeeld een reviewersnote) dat je daar regelmatig komt.

 

Die regel is er om te voorkomen dat men caches neer gaat leggen die men niet kan onderhouden.

 

Als jij regelmatig in die buurt bent hoeft dat dus geen probleem te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is een begin: Vergelijkbare Cachers

 

Geweldig! Dat ziet er voor mij direct al goed uit: de top-5 cachers in die lijst zijn voor mij mensen die qua smaak goed overeen lijken te komen. Tenminste - volgens mij houden Dutch Safari, 4puppies, puffin-team en Willxlii allemaal van mooie multi's. Benieuwd wat de volgende stap (suggestielijst van caches) gaat brengen.

 

Als ik als voorbeeld bij bol.com kijk bij een boek wat ik recent besteld heb, staan in het lijstje ook allemaal boeken die ik niet ga kopen, maar dat komt door het feit dat ik ze al heb.

 

Het leuke is: omdat we ook bijhouden welke caches je al gedaan hebt, komt bovenstaand probleem in dit systeem niet voor.

Dat lukt bol.com niet, omdat ze niet in je boekenkast kunnen kijken :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf zit ik in een scootmobiel en vaak moet ik dan traditionals doen gewoonweg omdat vele multi's voor mij niet of heel slecht toegankelijk zijn. Dus persoonlijk ben ik blij met ook met de zgn. flut traditionals. Bij veel multi's die ik graag zou willen doen lees ik dat ze niet slechts of deels niet toegankelijk zijn voor een rolstoel. De ervaring leert dat dit in veel gevallen ook daadwerkelijk zo is. Mijn scootmobiel ram ik gauw door vele paadjes heen maar helaas moet ik toch vaak opgeven. Dan blijken dus voor mij de snelle oppikkers toch beter toegankelijk en heb je dus weer dat voor iedereen zijn smaak of mogelijkheden er caches zijn. Zelf woon ik in Den Haag en ben al menig duinpaadje overgecrossed maar ook daar liggen hele mooie multi's die voor mij niet te doen zijn. En elke keer halverwege een multi te moeten stoppen en dan met een onafgemaakte rit thuis te komen ;) Nee, dat is ook niet leuk! Dus een leuk rondje van traditionals uitzoeken en dan racen maar en geloof me als je daar de "mooie" dan weer van uitzoekt kom je echt op hele verrassende plekjes, Het is een kwestie van plannen, bekijken wat je zelf leuk mooi lief aardig goed toegankelijk is en zo creeer je weer een mooie multi.

Vaak door in een omgeving de traditionals te doen kom ik erachter dat sommige gebieden juist wel toegankelijk zijn en dan weet ik dat ik daar in de toekomst dus een multi kan doen met mijn scootmobieltje. :yes: Conclusie: Wat voor de één een "flut" traditional" is kan dus voor mij juist een hele goede zijn omdat ik zo kan zien waar ik wel een multi kan doen of helaas niet! Op het FPE heb ik met een geweldig team kennisgemaakt en ook daar waren helaas multi's die voor mijn scootje niet toegankelijk waren. Ze hebben mij verteld dat er ook veel traditionals waren die ik wel kon doen! Zo heb ik ook dus een hele leuke "leerzame" dag daar meegemaakt. Hulde voor al hun hulp! De mooie multi's kan je meestal in alle rust doen maar de voortuincaches vereist vaak wel een beetje techniek, zoeken naar oplossingen en vooral geduld omdat je toch in een drukkere omgeving bezig bent en niet wilt opvallen. Gelukkig denkt men toch dat je "gek" omdat je in een scootmobiel zit dus gedraag ik me soms ook daar naar :crybaby: Deze groep mensen valt niet op als ze langere tijd stil staan. Er worden geen vragen gesteld in de trant van: wat bent u hier aan het doen? Ikke.. uh iets met een puzzeltocht van ons clubbie. Dan denken ze weer: op daar heb je weer zo'n gek en hopla alle baan om in alle rust te loggen. En geloof me... ook hieraan kan je soms veel LOL beleven. Iedereen cached op zijn manier, iedereen cached naar en met zijn mogelijkheden. Geniet van wat je nog wel kan en vergeet wat je niet (meer) kan.

Happy caching allemaal!

bewerkt door Matrjoschka
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...