Spring naar bijdragen

Kwaliteit in Geocaching-land


Team jemar

Aanbevolen berichten

Hoera. Wij volgen dit met liefde doorregen tamme draadje al een tijdje maar zagen eigenlijk niets wat al niet talloze malen in diverse bewoordingen is geuit. Wij staan dan ook volledig achter het idee om bepaalde criteria te gaan hanteren. Zelfs als dit zou betekenen dat er bepaalde (2) caches van ons zouden moeten worden gearchiveerd omdat ze niet voldoen...

 

Als criteria... of gaan we nu te vlug... zou bijvoorbeeld ook een minimum aantal founds kunnen gaan gelden?? Al zijn het er voor ons part maar 20??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

(...)

Als criteria... of gaan we nu te vlug... zou bijvoorbeeld ook een minimum aantal founds kunnen gaan gelden?? Al zijn het er voor ons part maar 20??

 

Bedoel je het aantal founds van de cache of het aantal founds van de cacher?

(ik neem aan dat laatste, maar ik las het in eerste instantie wel verkeerd :rolleyes: )

 

En moeten die aantal founds ook minimaal 3 'kwaliteits-caches' bevatten o.i.d.?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelfs als dit zou betekenen dat er bepaalde (2) caches van ons zouden moeten worden gearchiveerd omdat ze niet voldoen...

Dat vind ik dus onzinnig. In dat geval zou de Nederlandse geocaching gemeenschap de regels van gc.com flink moeten gaan opschudden. Dat zie ik niet zitten. Je blijft een ' markt' houden voor caches die niet iedereen leuk vind of inderdaad op een carpoolplaats liggen. En waarschijnlijk worden die ook nog vaak gevonden. Ik heb nu ' geven en nemen' een paar keer gelezen, maar daar geloof ik hier niet in. Het 'poldermodel' noemen ze dat ook wel. :rolleyes: De kwaliteit moet omhoog, dus betekent het dan dat de die caches komen te verdwijnen?

 

Fire5

Zo en nu eens lekker vroeg naar bed.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelfs als dit zou betekenen dat er bepaalde (2) caches van ons zouden moeten worden gearchiveerd omdat ze niet voldoen...

Dat vind ik dus onzinnig. In dat geval zou de Nederlandse geocaching gemeenschap de regels van gc.com flink moeten gaan opschudden. Dat zie ik niet zitten. Je blijft een ' markt' houden voor caches die niet iedereen leuk vind of inderdaad op een carpoolplaats liggen. En waarschijnlijk worden die ook nog vaak gevonden. Ik heb nu ' geven en nemen' een paar keer gelezen, maar daar geloof ik hier niet in. Het 'poldermodel' noemen ze dat ook wel. :rolleyes: De kwaliteit moet omhoog, dus betekent het dan dat de die caches komen te verdwijnen?

 

Fire5

Zo en nu eens lekker vroeg naar bed.....

Helemaal met Fire5 eens. Een onzinnig idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het archiveren is natuurlijk maar onzin alles zal toch grandfathered worden... het ging eigenlijk om het 2e deel, een minimum aantal founds alvorens een cache te plaatsen. Misschien is 50 wel een beter getal in het huidige GC landschap... :rolleyes:

Dat is geen slecht idee en vrij makkelijk te realiseren lijkt mij.

Maar dan alleen voor nieuw te leggen caches neem ik aan.

 

Hoewel, telt een rondje (welke stad dan ook) ook? Of moet je minimaal 50 van hetzelfde soort gedaan hebben als wat je legt?

Want als ik een multi wil maken en heb alleen 50 tradi's in een rondje stad gedaan, helpt het ook niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm wij willen geen criteria stellen en juichen alleen maar het stellen van criteria toe, maar bijvoorbeeld 60% tradi, 35%multi en 5% rest vrij in te vullen oid?

 

*edit* mits dit leid tot een kwaliteitsverbetering natuurlijk...

bewerkt door TeamTobi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het archiveren is natuurlijk maar onzin alles zal toch grandfathered worden... het ging eigenlijk om het 2e deel, een minimum aantal founds alvorens een cache te plaatsen. Misschien is 50 wel een beter getal in het huidige GC landschap... :rolleyes:

 

Ben bang dat Geopatra dan toch de komende tijd onder de naam geopatra zal moeten gaan cachen........ :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een mimaal aantal founds voor een nieuwe cachelegger ben ik het zeker eens dan krijgen we niet meer van deze caches zoals hieronder staat.

(Deze cache is overigens al geargiveerd)Want hieruit blijkt dat enige cache ervaring een hoop ellende had bespaart.

 

http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...e0-f4e44b845338

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het archiveren is natuurlijk maar onzin alles zal toch grandfathered worden... het ging eigenlijk om het 2e deel, een minimum aantal founds alvorens een cache te plaatsen. Misschien is 50 wel een beter getal in het huidige GC landschap... :rolleyes:

Dat is geen slecht idee en vrij makkelijk te realiseren lijkt mij.

Maar dan alleen voor nieuw te leggen caches neem ik aan.

 

Hoewel, telt een rondje (welke stad dan ook) ook? Of moet je minimaal 50 van hetzelfde soort gedaan hebben als wat je legt?

Want als ik een multi wil maken en heb alleen 50 tradi's in een rondje stad gedaan, helpt het ook niet.

 

Allemaal leuke ideeen maar hier gaat de kwaliteit niet vanzelfsprekend van omhoog :blush:

 

Ook wel eens nagedacht over het feit dat de regels die wij bedenken meoten worden geaccepteerde door gc.com? Stel je vooor dat er een niet nederlandse reviewer Nederlandse caches reveiwed (vanwege wat voor een situatie ook bv Kruimel stopt er mee en Kralenfee kan het aabod niet aan) Welke regels worden dan gevolgd denk je?

 

Als we iets bedenken dan moet je iets groter denken dan Nederland, wie bepaalt dat iets gearchiveerd wordt, wie stelt de regel in dat je pas bij 50 caches gevonden een cache mag plaatsen.

 

Het is in dit draadje en vele andere al eerder aan bod gekomen. Wat voor de een een mooi caches is vanwege het leermoment kan voor een andere en flutcache zijn dus van lage of geen kwaliteit. HEt gaat om een ieder zijn perceptie en gevoel en dat laat zich niet in een regel vangen.

 

TL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben de discussie hier al een tijdje aan het volgen maar ik vind het moeilijk om een cache te beoordelen voor iemand anders.

Als ik naar mij zelf kijk, zoek ik een cache uit aan de hand van de logs en het soort waar ik op dat moment zin in heb een multie of een traditional, lange wandeling of een oppikker.

Dus ik wil daar mee zeggen, het moeilijk te bepalen ik leuk vind en wat een ander leuk vind.

Ik vind ook dat iedereen in zijn waarde moet laten wat smaak betreft en gelukkig heeft iedereen een andere smaak want anders hadden allemaal de zelfde vrouw of man en de zelfde auto.

Wat caches maken betreft dat is ook moeilijk, als ik ook hier naar mij zelf kijk dan probeer ik iets te maken wat een ander leuk, mooi en intersant vind.

Maar ik weet ook dat het niet lukt een ieder het naar zijn zin te maken, maar er zijn ook nog genoeg caches die zij misschien wel leuk, mooi enof intersant vinden.

 

Conclusie, een beoordelingssysteem in wat voor een vorm ook, is in mijn ogen zogoed als onmogelijk, want wie kan voor mij bepalen wat ik wel of niet goed vind.

En ik kan het ook niet bepalen voor een ander.

bewerkt door Patita 2006
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap het even niet meer, het ging over de kwaliteit van caches en nu wordt er gesproken over het archiveren en grandfatheren van caches?

 

Ik ben het volledig met je eens. Er gaan weer een aantal mensen doordraven op een wijze die alle goede bedoelingen naar de prullebak zal doen verwijzen.

 

Mensen lees nu toch eens goed:

de enige manier om hier lijn in te brengen is komen tot toetsbare criteria !!

Al het gedoe dat nu weer de kop op steekt betreft niet toetsbare criteria waar je alleen maar ruzie over kunt krijgen zdd er nooit overeenstemming zal zijn.

 

Neem nu eens het advies van Xaa ter hand en laat om te beginnen alle persoonlijke, individuele factoren, smaken, voorkeuren etc. voor wat ze zijn en probeer eea. te bezien door dezelfde bril als iedere andere cacher .

Als "men" vasthoudt aan persoonlijke voorkeuren en wensen zal er nooit , maar dan ook nooit overeenstemming bereikt gaan worden. Subjectieve factoren zullen nooit tot overeenstemming leiden en je kunt kwaliteitsverbetering vergeten.

Kijk nu eens verder dan je eigen kleine wereldje aub.

 

Toetsbare criteria voor caches hebben dus niets te maken met het aantal founds !

Heb je maar 3 founds op je naam en je nieuwe cache voldoet wel aan de criteria dan is er dus niets mis mee.

Heb je bijna 1400 founds of zo op je naam en je nieuwe cache voldoet niet aan die criteria dan is er dus wel iets mis mee !

Heb je 150 caches gemaakt en je nieuwe cache voldoet niet aan de criteria, dan is er iets mis mee!

Heb je nul caches gemaakt en je cache voldoet aan de criteria, dan is er niets mis mee.

 

Kortom: als je goede criteria hebt maakt de ervaring en/of smaak van de plaatser niet uit !

 

Nmm. is dat hetgeen we moeten zien te verwezenlijken dames en heren.

 

Ik zet mijn ego opzij, nu jullie nog !

 

Geopatra.

bewerkt door Geopatra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Neem nu eens het advies van Xaa ter hand en laat om te beginnen alle persoonlijke, individuele factoren, smaken, voorkeuren etc. voor wat ze zijn en probeer eea. te bezien door dezelfde bril als iedere andere cacher .

Als "men" vasthoudt aan persoonlijke voorkeuren en wensen zal er nooit , maar dan ook nooit overeenstemming bereikt gaan worden. Subjectieve factoren zullen nooit tot overeenstemming leiden en je kunt kwaliteitsverbetering vergeten.

Kijk nu eens verder dan je eigen kleine wereldje aub.

Volgens mij zijn een aantal van deze reacties heel realistisch. en wordt er hier geen rekening gehouden met de behoefte aan bepaalde caches. M.a.w. de criteria zoals die met het doel van betere caches zouden moeten worden opgesteld zijn m.i. niet haalbaar. Je zal inderdaad gc.com hiervan moeten overtuigen, naast een grote gemeenschap cachers in Nederland. Beoordelingen blijven subjectief.

 

Toetsbare criteria voor caches hebben dus niets te maken met het aantal founds !

Heb je maar 3 founds op je naam en je nieuwe cache voldoet wel aan de criteria dan is er dus niets mis mee.

Heb je bijna 1400 founds of zo op je naam en je nieuwe cache voldoet niet aan die criteria dan is er dus wel iets mis mee !

Heb je 150 caches gemaakt en je nieuwe cache voldoet niet aan de criteria, dan is er iets mis mee!

Heb je nul caches gemaakt en je cache voldoet aan de criteria, dan is er niets mis mee.

 

Kortom: als je goede criteria hebt maakt de ervaring en/of smaak van de plaatser niet uit !

Alles draait dus om de criteria. Noem eens een paar criteria die objectief toetsbaar zijn en de kwaliteit verhogen? Ik

 

Ik zet mijn ego opzij, nu jullie nog !

Nou nou. Ik zie hierin nog niets van het opzij zetten van een ego hoor, als er ooit sprake is geweest van een ego-strijd oid. Volgens mij roep je in allerleid draadjes en in magazine iedereen op om meer kwaliteitscaches te maken. Volgens mij is het voorstel in dit draadje om dat zelfs te gaan reguleren middels regelgeving.

 

Ik ben voor kwaliteitscaches, maar niet met een rigide regelveving of subjectieve criteria.

 

Fire5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...