Spring naar bijdragen

Kwaliteit in Geocaching-land


Team jemar

Aanbevolen berichten

Dan zou je dus criteria krijgen als:

 

Is het uitzicht de moeite waard (subjectief)

Is de cache leuk verstopt (subjectief)

Was de wandeling er naar toe de moeite waard (ook al subjectief)

was het een mooie opgeruimde omgeving of een puinzooi (ook deze is weer iet wat subjectief)

 

Maar ook voor subjectieve dingen geld: Als er 90 man ja zeggen en 10 nee, heb j0 90% kans dat je het met de meerderheid eens bent

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Misschien moeten we eerst allemaal maar eens Zen and the Art of Motorcycle Maintenance lezen ...

 

Groetjes, Fangorn.

 

Dat heb ik geprobeerd Fanny in de tijd dat ie in was, maar ik kon er echt niet doorkomen. Of ik dat nu wel zou kunnen ?

 

Groet,

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan zou je dus criteria krijgen als:

 

Is het uitzicht de moeite waard (subjectief)

Is de cache leuk verstopt (subjectief)

Was de wandeling er naar toe de moeite waard (ook al subjectief)

was het een mooie opgeruimde omgeving of een puinzooi (ook deze is weer iet wat subjectief)

 

Maar ook voor subjectieve dingen geld: Als er 90 man ja zeggen en 10 nee, heb j0 90% kans dat je het met de meerderheid eens bent

 

Ik denk dat we er met criteria niet zullen komen, aangezien deze dus subjectief geinterpreteerd worden, zoals Bajo al aangeeft. Aangezien dit een zeer populaire forumdiscussie begint te worden, geeft wel aan dat redelijk wat cachers vinden dat de kwaliteit van sommige caches toch onder de maat is. Mijn persoonlijke mening is dat de meeste caches prima zijn. Ik ben er zelf 3 of misschien 4 tegen gekomen waarvan ik denk: Dat kon beter.

 

Ik denk dat dit vooral mee te maken heeft deze cache leggers niet altijd goed in hun hoofd hebben wat ze willen bereiken met hun cache. Wat is nu de meerwaarde van een gelegde cache in een bepaald gebied? Of is het de zoveelste cache gelijkend op 20 anderen in de buurt?

 

Dit is natuurlijk ook weer subjectief, maar ik denk dat dit de kern is van deze hele discussie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de hoop een bijdrage te kunnen geven aan deze discussie, bij deze mijn 2 centen, bewust zonder daarbij aan te geven wat ik flut vind of wat ik prachtig vind.

 

Kortom, zo lang er geen criteria zijn, heeft het steeds opnieuw opstarten van dit soort draadjes geen enkele zin.

Jantje blijft over koeien praten en Pietje blijft over peren praten.

En heel vaak hebben ze van elkaar niet in de gaten dat een peer geen uiers heeft en een koe geen steeltje.

 

Greetz, Bloodwoosj. :lol:

 

Helemaal correct Bloodwoosj.

 

Er moeten dus toetsbare criteria komen voor kwaliteitscaches en voor GD's.

 

Als men het met elkaar eens is is dat vaak al heel moeilijk,maar bij ons

Vandaar bij deze het voorstel om alle reacties in de trant van "ik vind ...." (en vul zelf maar verder in) weg te laten, wil je / willen we tot een discussie komen die zin heeft.
stuit je op vele tig meningen.

 

Er zal dus bereidheid moeten komen om het met elkaar eens te zijn => dus geven en nemen. :eek:

 

Ik ben zonder meer bereid me ervoor open te stellen. Ik heb immers al eerder geroepen om toetsbare criteria.

Ik acht de kans nu wel groter overigens mede door een goede inbreng van oa. Xaa.

 

Wie doet mee ? !! :yes:B)

 

Geopatra.

bewerkt door Geopatra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik doe mee.

 

De omschrijving als criterium opnemen is lastig denk ik, niet iedereen is even handig in het maken van een leuk verhaaltje. Van de andere kant er zijn er genoeg hier die een helpende hand kunenn uitsteken,

 

Echter vooral motiveren waarom de cache op een bepaalde plaats moet liggen lijkt me erg zinvol. Bij een multi met meerdere WP's, is dat al minder nodig, alhoewel als dat een micro als eindpunt heeft, zou daar best een goede reden voor moeten zijn. Los van het feit of een oppikker wel of niet meer mag, zal dit in ieder geval de gang naar sommige woonwijken (wat niet noodzakelijk niet moet moegen, er zijn er nl die ik wel kan/kon waarderen) en industrieterreinen voorkomen.

 

Dus een keer contact opnemen hierover met onze Amerikaanse vrienden van gc.com? (Nadat we iets opgesteld hebben?) Of draaf ik nu door?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet iedereen kan inderdaad een leuk verhaaltje in elkaar draaien, maar misschien kan diegene wel een beetje knutselen en zo een frappante verstopplek creëren.

 

Mocht je criteria opstellen, verdeel je die waarschijnlijk ook over meerdere aspecten. Scoor je op het ene punt minder, maar op de rest hoog, kan je cache nog als heel goed uit de bus komen.

 

-Cache beschrijving

-omgeving

-verstopmethode

-tussenpunten

-verrassingeffect

-historische waarde

-cultuurwaarde

-.........

-.........

-.........

 

En dan per punt, bijv bij verstopmethode, geen waarde aan wat je leuk vind maar wat origineel is. Nog nooit iets vergelijkbaars gezien (5 punten), al ooit gezien, maar toch weer origineel uitgevoerd (4 punten), niet nieuw, maar zelden gezien (3 punten), kom ik met regelmaat tegen (2 punten) en deze zie ik overal (1 punt).

 

Hoor veel zeggen dat de lol van bepaalde caches eraf is, dat ze dat soort wel gezien hebben.

 

Misschien is het een optie het zo te benaderen, want meningen blijven verschillen.

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mocht je criteria opstellen, verdeel je die waarschijnlijk ook over meerdere aspecten. Scoor je op het ene punt minder, maar op de rest hoog, kan je cache nog als heel goed uit de bus komen.

 

-Cache beschrijving

-omgeving

-verstopmethode

-tussenpunten

-verrassingeffect

-historische waarde

-cultuurwaarde

-.........

-.........

-.........

 

En dan per punt, bijv bij verstopmethode, geen waarde aan wat je leuk vind maar wat origineel is. Nog nooit iets vergelijkbaars gezien (5 punten), al ooit gezien, maar toch weer origineel uitgevoerd (4 punten), niet nieuw, maar zelden gezien (3 punten), kom ik met regelmaat tegen (2 punten) en deze zie ik overal (1 punt).

 

Hoor veel zeggen dat de lol van bepaalde caches eraf is, dat ze dat soort wel gezien hebben.

 

Dat wordt lastig. Originaliteit is een rekbaar begrip. Een meer ervaren cacher zal al snel vrijwel alles hebben gezien. Er zal derhalve gezorgd moeten worden voor toetsbare criteria. Echt verrassend vond ik destijds " Gas erop" . Maar een dergelijk cache zal snel devalueren als er vergelijkbare constructies komen. Is dat dan terecht? Ofwel je wordt dan stevig uitgedaagd om een nog originelere cache te verzinnen ofwel om de het maar te laten voor wat het is. Laat ik het positief benaderen... hier is nog veel werk te doen. Het wordt namelijk uitermate subjectief gestuurde scorekaart. En dat is volgens mij het laatste wat heel veel cachers willen getuige in het eerder gesloten draadje.

 

Overigens lijkt me de voorgestelde actie om dit naar onze Amerikaanse vrienden te sturen een voorbarige en enkel weggelegd voor gc.nl?

 

Bedenk me net dat het wel lijkt op een ranking? Hoe meer punten des te beter de cache? Ojee, ik voel een Geo d' Or herinnering opkomen. :rolleyes:

 

Fire5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als we het erover eens zijn dat "we" toetsbare criteria voor kwaliteit - en wat mij betreft ook voor toekennen Geo d'Ors - willen , lijkt het me zinvol dat een aantal mensen een commissie vormen die als opdracht krijgt toetsbare en werkzame criteria op te stellen.

Als er dan uit diverse "stromingen" mensen deelnemen incl. vertegenwoordiging van gc.nl zouden die criteria voor de meesten/iedereen aanvaardbaar moeten kunnen zijn.

 

Die criteria zouden het dan moeten worden.

 

Geen discussie over het einsproduct anders wordt het een draak en een eindeloos gejeremieer zoals we dat wel eens vaker hebben. Je kunt het toch niet iedereen naar de zin maken .

 

Geven en nemen dus!

 

Ik ben benieuwd!

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet iedereen kan inderdaad een leuk verhaaltje in elkaar draaien, maar misschien kan diegene wel een beetje knutselen en zo een frappante verstopplek creëren.

 

Mocht je criteria opstellen, verdeel je die waarschijnlijk ook over meerdere aspecten. Scoor je op het ene punt minder, maar op de rest hoog, kan je cache nog als heel goed uit de bus komen.

 

-Cache beschrijving

-omgeving

-verstopmethode

-tussenpunten

-verrassingeffect

-historische waarde

-cultuurwaarde

-.........

-.........

-.........

 

En dan per punt, bijv bij verstopmethode, geen waarde aan wat je leuk vind maar wat origineel is. Nog nooit iets vergelijkbaars gezien (5 punten), al ooit gezien, maar toch weer origineel uitgevoerd (4 punten), niet nieuw, maar zelden gezien (3 punten), kom ik met regelmaat tegen (2 punten) en deze zie ik overal (1 punt).

 

Hoor veel zeggen dat de lol van bepaalde caches eraf is, dat ze dat soort wel gezien hebben.

 

Misschien is het een optie het zo te benaderen, want meningen blijven verschillen.

 

groetjes GeoVlinder

 

Dit zijn geen toetsbare criteria, Vlindertje.

Toetsbaar betekent dat er over de betekenis en inhoud niet geduscussieerd hoeft te worden en dat iedereen hetzelfde comcludeert. Lijkt mij.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor wat betreft, dat de 1 er meer heeft gevonden dan de ander lijkt me een verder makkelijk verrekenbaar gegeven.

 

Voor de rest het was maar een idee, soms komt er door een stom idee iemand anders weer op een goed idee.

 

Ik heb alleen zitten denken over hoe je de originaliteit van caches kan bevorderen.

 

Of iets toetsbaar is of niet, geen idee, ik dacht in ieder geval dat het meer zou zeggen dan mooi, niet mooi, leerzaam niet leerzaam. Of simpelweg een enkel cijfer, wat de één waardeert op de omgeving en de ander op een mooi verhaal.

 

Het was in ieder geval allemaal positief bedoeld,

 

groetjes GeoVlinder door sommigen (liefkozend of kleinerend?) Vlindertje genoemd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...