Spring naar bijdragen

Kwaliteit in Geocaching-land


Team jemar

Aanbevolen berichten

Even off topic:

 

Ik weet niet of ik de enige ben die het opvalt, maar nu sommige mensen niet reageren, blijft het een stuk netter en leuker in deze discussie ;)

 

Nou ik wil wel even wat van me laten horen hoor!

Maar het heeft geen enkele zin meer om ook maar iets op te merken dat doet denken aan een negatief geluid omtrent flutcaches.

Men heeft het al zo voor elkaar dat flutcaches ineens niet meer bestaan. Wat je ook zegt er komt er iedere keer wel een die zegt : ja maar ik vind het tegenovergestelde.

 

Wat mij betreft is het duidelijk dat langer meelopende cachers die op basis van cacheervaringen van een jaar of 3-4-5 geleden zeggen dat het geocachen afglijdt naar een lager nivo worden neergesabeld. De puntjesjagers en de alles moet kunnen cachers beheersen het forum en o wee als ik iets anders zeg.

 

Neemt niet weg dat er wel degelijk flutcaches zijn, maar niet zoveel als stelling 1,maar wel meer dan voorheen. Zolang men ze maar kritiekloos blijft loggen blijven ze bestaan en worden er veel meer.

 

Wat betreft stelling 2: zie de eerste alinea van mijn bijdrage.

 

O ja: een jaar of 4-5 geleden verkeerde ik in eenzelfde situatie als nu. Ik was de gebeten hond wiens kop eraf moest. En waarom? Omdat ik te vuur en te zwaard het bestaan van microcaches verdedigde tegen de gevestigde orde. Die oude orde is zo goed als verdwenen , maar Geopatra is er nog steeds en zijn kop wordt er weer afgemaaid , maar nu voor het tegenovergestelde!

Zeg maar dat het geocachen niet veranderd is!

En als je je bek maar houd is alles goed!

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

wil graag toch even reageren nadat ik deze discussie(s) enige tijd volg. Aangezien ik het leuk vind om te fietsen, plan ik een fietsroute langs verschillende traditionals, opgeloste mystery's (als het oplossen mij lukt). Hierdoor krijg ik hele leuke en afwisselende fietsroutes. Je kunt het speedcachen op de fiets noemen....doel is echter niet om zoveel mogelijk caches te halen, maar om gezellig een eind te fietsen langs verschillende caches. Ook de aanrijroute naar een industrieterrein heeft vaak zijn charme. Multis bewaar ik voor de winter als het te koud is om te fietsen.

Vanaf de fiets zie je de omgeving met andere ogen en worden de, door sommige flutcaches genoemd, toch de moeite waard. Laatst een cache op een carpoolstrook via het bos benaderd. Prachtig! Toevallig daar eerder, met auto en vriendin, op zoek geweest naar de cache en dan zie je alleen maar snelweg......flutcache! Ja, dan wellicht wel, met de fiets juist weer niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien is de roep om kwaliteit dus niets meer dan: WAAR VIND IK IN GODSNAAM NOG EEN(voor mij) LEUKE/UITDAGENDE CACHE?

Hier heb je naar mijn mening wel een punt.

 

Is dit een 'gat' in geocaching.com? Nu kun je alleen selecteren op multi, tradi,...

Maar multi is zo'n breed begrip. Je wil eigenlijk specifieker zoeken. Bv aantal km, aantal wp's of weet ik veel.

Hoe dan ook, het zoeken naar de caches waar naar JIJ op zoek bent is inderdaad lastig.

 

En, nee, kom nu niet met Geo d'Ors aanzetten. Ik zal je voor zijn. Geo d'Ors zegt niets over de cache die JIJ zoekt. Want (zucht van herhaling) kwaliteit is subjectief. Vriendjespolitiek spelt hierbij een rol etc.

 

Ik zoek liever naar objectief selectiecriteria. Kijk ik zelf wel naar de beschrijving en de logs of het inderdaad wat is.

Dit lijkt mij overigens wel erg lastig.

Aan de andere kant hoor ik mensen al roepen: moet alles bekend zijn vooraf? Het is juist het onverwachte, het avontuur.

Blijft een lastig punt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.... Gezien het feit dat de caches gezocht zijn geworden ondanks (of dankzij) de opmerking van de plaatser, impliceert volgens mij al dat niet iedereen het een flutcache vind..... in ider geval niet op voorhand
Dat is dus een catch-22.

 

Wanneer ik de cache niet bezoek kan het geen waardeloze cache zijn omdat ik er niet geweest ben.

Als de cache wel bezoek kan het geen waardeloze cache zijn omdat ik er geweest ben.

 

Die serie was een dieptepunt (ik heb er een aantal van gedaan). Een naargeestig industrieterrein. Ik weet

niet eens meer waar ze lagen en hoe ze verstopt waren, maar het zal wel van het nivo koker-bij-lantaarnpaal

geweest zijn.

 

Dus hoe kan je beweren dat het geen flutcaches zijn?

Wat hoort het minimum niveau te zijn ? Of is dat er gewoon niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even off topic:

 

Ik weet niet of ik de enige ben die het opvalt, maar nu sommige mensen niet reageren, blijft het een stuk netter en leuker in deze discussie ;)

 

Nou ik wil wel even wat van me laten horen hoor!

Maar het heeft geen enkele zin meer om ook maar iets op te merken dat doet denken aan een negatief geluid omtrent flutcaches.

Men heeft het al zo voor elkaar dat flutcaches ineens niet meer bestaan. Wat je ook zegt er komt er iedere keer wel een die zegt : ja maar ik vind het tegenovergestelde.

 

Wat mij betreft is het duidelijk dat langer meelopende cachers die op basis van cacheervaringen van een jaar of 3-4-5 geleden zeggen dat het geocachen afglijdt naar een lager nivo worden neergesabeld. De puntjesjagers en de alles moet kunnen cachers beheersen het forum en o wee als ik iets anders zeg.

 

Neemt niet weg dat er wel degelijk flutcaches zijn, maar niet zoveel als stelling 1,maar wel meer dan voorheen. Zolang men ze maar kritiekloos blijft loggen blijven ze bestaan en worden er veel meer.

 

Wat betreft stelling 2: zie de eerste alinea van mijn bijdrage.

 

O ja: een jaar of 4-5 geleden verkeerde ik in eenzelfde situatie als nu. Ik was de gebeten hond wiens kop eraf moest. En waarom? Omdat ik te vuur en te zwaard het bestaan van microcaches verdedigde tegen de gevestigde orde. Die oude orde is zo goed als verdwenen , maar Geopatra is er nog steeds en zijn kop wordt er weer afgemaaid , maar nu voor het tegenovergestelde!

Zeg maar dat het geocachen niet veranderd is!

En als je je bek maar houd is alles goed!

 

Geopatra.

 

De stelling is volgens mij niet dat flutcaches niet bestaan, maar dat iedereen een ander soort caches wel flutcache vind. En ook ik laat maar zelden in een log blijken dat ik de cache niet leuk vond, Afgelopen zondag wel nog een not found gelogd met de opmerken dan een micro op die plek niet nodig was...

 

En ja, ook ik cache al ruim 4 jaar, wellicht niet ze veel als anderen, maar wel in redelijk wat verschillende landen.

 

En je bek houden, volgens mij doe je dat toch niet. Gelukkig. En ik zal je kop er niet af maaien. Lijkt me zonde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.... Gezien het feit dat de caches gezocht zijn geworden ondanks (of dankzij) de opmerking van de plaatser, impliceert volgens mij al dat niet iedereen het een flutcache vind..... in ider geval niet op voorhand
Dat is dus een catch-22.

 

Wanneer ik de cache niet bezoek kan het geen waardeloze cache zijn omdat ik er niet geweest ben.

Als de cache wel bezoek kan het geen waardeloze cache zijn omdat ik er geweest ben.

 

Die serie was een dieptepunt (ik heb er een aantal van gedaan). Een naargeestig industrieterrein. Ik weet

niet eens meer waar ze lagen en hoe ze verstopt waren, maar het zal wel van het nivo koker-bij-lantaarnpaal

geweest zijn.

 

Dus hoe kan je beweren dat het geen flutcaches zijn?

Wat hoort het minimum niveau te zijn ? Of is dat er gewoon niet.

 

Ja, dat bedacht ik me ook tijdens het typen, zucht.

 

Klinkt in ieder geval als een cache die ik ook flut vind.

 

Mischien moet ik eens wat kritischer loggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het niet echt eens met LTeunis dat flutcaches niet bestaan.

 

Mooi voorbeeld, zocht een keer een cache bij een waterkant. Had de indruk dat door de weersomstandigheden mijn GPS een afwijking gaf van zo'n 7 meter. Daaromheen waren allerlei structuren waar je een micro kon verstoppen. Er zat een waardeloze hint bij, het was gewoon ondoenlijk die te vinden. Nu kan het zo zijn dat de cache-legger de bedoeling had om er lang naar

te zoeken. Wat mij betreft mag dit in de Short Description wel verteld worden. Vaak moet je reizen om een cache te bereiken en is je tijd soms beperkt tot een kwartiertje zoeken. Dan is het handig dit soort informatie van te voren te weten.

 

Bij een offset cache (een multi waarbij je het volgende waypoint vind door een aanwijzing te zoeken) hoort wat mij betreft in de short description altijd de afstand te staan. Wat mij betreft gebeurt dit voor elke multi-cache. Je wilt niet ontdekken dat je uiteindelijk een enorme afstand moet afleggen waar je op dat moment geen tijd voor hebt of er niet in staat bent om zulke afstanden te lopen.

 

Ik hou er zelf ook niet van, maar ik kan wel begrijpen dat er micro's en voortuincaches voorkomen in Nederland. Omdat Nederland niet zo groot is en niet altijd even mooie cache locaties te vinden zijn zonder dat ze grote kans hebben om geript te worden, zijn micro's soms een uitkomst. Voortuincaches zijn niet fraai, maar inderdaad gemakkelijk met toestemming, aangezien dat laatste vaak ook niet altijd even makkelijk is.

 

Ik hanteer een aantal stelregels voor een "goede" cache:

 

1. Is je omgeving heel mooi, dan is een traditional op zijn plaats.

2. Is je omgeving saai of de cache (micro) saai, maak dan een interessante puzzel. Een traditional in een saaie omgeving heeft weinig meerwaarde.

3. Bij micro's hoort altijd een duidelijke hint

4. Bij voortuincaches: Liever niet, maar als het moet: Duidelijke (raam)sticker, stel alle buren van de cache op de hoogte.

 

En caches op plaatsen waar het altijd druk is, is ook niet gewenst. Zoeken is dan bijna altijd onmogelijk of je moet de cache snel kunnen pakken m.b.v. stealth technieken en ergens anders loggen. Nadeel van het laatste is dat dit soort caches ook snel geript kunnen worden.

Ik ben het wel 100% eens met LTeunis.

 

Wat jij hanteert als 'goede' of 'flut' cache is JOUW perceptie.

Er bestaat geen 'flut' cache in algemene zin. Wat jij flut cache vindt, vindt een ander een prima of zelfs pracht cache.

 

Maar dit is al door de meerderheid op dit forum gezegd.

 

Nogmaals. jij kunt voorbeelden noemen van flut caches wat je wilt, maar dat houdt niet in dat het flut caches zijn.

 

PS: 7 meter afwijking....oei alarmeer de (cache)politie! (misschien heb je wel een flut GPS)

Caches mogen best goed verstopt zijn, zelfs zo dat je het misschien niet vindt. Maar dat is weer MIJN perceptie.

 

De broekies, je hebt het niet helemaal goed begrepen. Ja, ik weet dat een GPS een afwijking kan geven. 15 meter is geen uitzondering. De cache legger behoort dat ook te weten. Als je een micro op een plaatst verstopt waar je veel potentiele verstopplaatsen hebt voor deze micro, dan zoek je je dus een breuk. Geef dus een duidelijke hint. Als die hint 'eik' is en je staat voor een wilg, dan weet je dat je daar dus niet hoeft te zoeken. Ik kan ook een cache in een holle baksteen verstoppen en deze vervolgens tussen een hele berg bakstenen verbergen. Niet het idee achter geocaching.

Dan heb je dus een cache gelegd die geen meerwaarde levert aan de hobby.

Weer eentje die zegt dat ik het niet begrijp, omdat ik het niet met hem eens ben. Hou eens op daarmee aub.

Ik begrijp je heel goed, maar ben het niet met je eens.

Cache mag best moeilijk verstopt te zijn en een hint is niet verplicht en hoeft ook niet.

 

Ik weet dat een GPS afwijking heeft/aangeeft, maar waar blijft het avontuur? Meld even voordat je een cache van mij doet, dan zet ik er een vlag op.

En nu niet zeggen dat ik je weer niet begrijp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan ook een cache in een holle baksteen verstoppen en deze vervolgens tussen een hele berg bakstenen verbergen. Niet het idee achter geocaching.

Dan heb je dus een cache gelegd die geen meerwaarde levert aan de hobby.

 

Grappig voorbeeld. Deze cache is al eerder genoemd in dit draadje en levert volgens mij wel meerwaarde, hoewel in de logs ook niet iedereen enthousiast is: http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...2e-d76bc30537f0

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat anderen van caches vinden is niet mijn zaak. Ik zoek steeds zelf uit welke cache ik wel doe en welke niet.

Meestal op de tweewieler en dan zien veel caches er toch echt anders uit dan met de vierwieler.

Als ik met meerdere op pad ben zijn we meestal met de vierwieler en dan is de weg erheen vaak snel en gemakkelijk, met de tweewieler zie je toch meer van de omgeving en kies je vaak een andere route.

En de zogenaamde flutcaches ben ik nog niet tegen gekomen, wel caches die mij minder liggen ondanks dat de cachebeschrijving positief leek.

 

Daarom eenieder vindt wat hij vindt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ondanks dat ik niet echt erover wil discudingesen wil ik toch nog een derde stelling hier in de groep gooien. Die luidt:

 

3. Door de enorme hoeveelheid caches zal uiteindelijk het spelletje tenonder gaan. Vooral leuk in het verlengde van de kwaliteitsdiscussie. Wees eerlijk wat is er leuk aan als ik straks op elke hoek van de straat een cache kan vinden.

 

Groeten Haak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wees eerlijk wat is er leuk aan als ik straks op elke hoek van de straat een cache kan vinden.

Niets, maar als niemand die zoekt, zullen ze ook zo weer weg zijn.

 

Probleem is alleen dat we allemaal op zoek gaan naar die caches als ze maar kort genoeg in de buurt van ons huis liggen.

 

3. Door de enorme hoeveelheid caches zal uiteindelijk het spelletje tenonder gaan. Vooral leuk in het verlengde van de kwaliteitsdiscussie.

 

Hm, tsja, zou kunnen. Ik denk echter dat er wel een soort stabiele toestand zal komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kortom: het idee van techneticum om het Geod'or-systeem te verbeteren verdient alle ondersteuning die het kan krijgen, zodat je makkelijker kan zien welke andere caches ook voor jou kwaliteits-caches kunnen zijn. ;)

 

Dergelijke systemen worden ook gehanteerd als je iets via het internet koopt.

 

IK ben er nog nooit ingestonken.

Ik bepaal het zelf wel.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...