Spring naar bijdragen

Kwaliteit in Geocaching-land


Team jemar

Aanbevolen berichten

Maar ik vind wel dat er ook wat meer aandacht mag worden besteed aan het verstoppen, ik zie weinig originele knutsels, maar ja, dat kost ook tijd :blush:

Er ligt dan genoeg voor je rondom Zwolle. Originele verpakkingen? Bokito bijvoorbeeld! Multi's? Kijk eens in mijn profiel :blush: .

Ooohh trouwens: ik was al een tijdje bezig met "het zwaard van orion" en die vind ik nou wel erg leuk, je hebt me naar leuke plekjes laten lopen en fietsen, en ik heb nog niet eens tijd gehad om de cache te gaan zoeken...........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik hou er niet van als met de auto ben en vanaf de autostoel alleen maar onder een picknick-bankje hoef te duiken om een cannister te pakken. ik vind niet dat je deze hobby/sport dan erg serieus neemt.Zeker als er in de omgeving niets te zien of te beleven valt. Ik mis de zin van de cache op dat moment.

 

Nu voel ik me toch lichtelijk aangesproken.

Ook dat picknickbankje was een ooit een errug origineel plekje. Ik denk dat je nu het punt te pakken hebt waar het om draait. De verstopmethodiek. Deze zijn inmiddels al bij velen bekend, maar geloof me, wat je ook verzin, het is al eerder verzonnen. Ooit had ik een orginele verstopmethode (al zal die vast ook ergens anders al bekend zijn geweest), nog geen week later van 3 man de vraag of zij dit idee mochten gebruiken. Betekent dat dat 99% van de leggers de hobby/sport niet serieus neemt? Wat een onzin.

Steek de hand eerst in eigen boezem. JIJ bent degenen die DIE ene CACHE niet weet te waarderen. Soms gaat het spel om de knikkers en soms om de stuiters. Ieder speelt voor zich. Vel dan ook geen waardeoordeel over anderen dat zij hun hobby niet serieus nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik klaag ook niet over de omgeving van zwolle, begrijp me goed, het is goed cachen hier. Maar ik word flauw van de hulsjes van fotorolletjes , waarvan je vaak al aan je klompen kan aanvoelen waar ze zullen liggen.( Bekleed dat ding met mos of zo, ben ik ook wat langer bezig. :blush: ) Ik hou er niet van als met de auto ben en vanaf de autostoel alleen maar onder een picknick-bankje hoef te duiken om een cannister te pakken. ik vind niet dat je deze hobby/sport dan erg serieus neemt.Zeker als er in de omgeving niets te zien of te beleven valt. Ik mis de zin van de cache op dat moment.
Ja een ieder speelt het spelletje op zijn manier. Als het niet jouw manier is, is dat jammer. Er zijn nog genoeg andere caches te doen voor je.

 

Originele verpakkingen? Doe eens deze of deze. Het zijn maar enkele voorbeelden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hou er niet van als met de auto ben en vanaf de autostoel alleen maar onder een picknick-bankje hoef te duiken om een cannister te pakken. ik vind niet dat je deze hobby/sport dan erg serieus neemt.Zeker als er in de omgeving niets te zien of te beleven valt. Ik mis de zin van de cache op dat moment.

 

Nu voel ik me toch lichtelijk aangesproken.

Ook dat picknickbankje was een ooit een errug origineel plekje. Ik denk dat je nu het punt te pakken hebt waar het om draait. De verstopmethodiek. Deze zijn inmiddels al bij velen bekend, maar geloof me, wat je ook verzin, het is al eerder verzonnen. Ooit had ik een orginele verstopmethode (al zal die vast ook ergens anders al bekend zijn geweest), nog geen week later van 3 man de vraag of zij dit idee mochten gebruiken. Betekent dat dat 99% van de leggers de hobby/sport niet serieus neemt? Wat een onzin.

Steek de hand eerst in eigen boezem. JIJ bent degenen die DIE ene CACHE niet weet te waarderen. Soms gaat het spel om de knikkers en soms om de stuiters. Ieder speelt voor zich. Vel dan ook geen waardeoordeel over anderen dat zij hun hobby niet serieus nemen.

 

Ik zeg toch ook : dat Ik er niet van hou als caches zo gemakkellijk zijn? Wat een ander daarvan vindt of ermee doet is aan die ander. Ik wil niemand beledigen die de moeite neemt een cache erges te verstoppen, maar zulke caches zijn niet MIJN ding, wel die van een ander ......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- de kwaliteit van het merendeel van de geocache's is bedroevend...

Dat is nogal overdreven gesteld. Maar dat de kwaliteit van caches minder is dan een paar

jaar geleden is zonder meer waar. Wil je dat controleren: bezoek de eerste 100 in Nederland

geplaatste caches en de laatste in 100 geplaatste. Kijk vervolgens naar de gemiddelde

kwaliteit van de bezochte caches. Individueel worden ertegenwoordig ook nog juweeltjes geplaatst,

maar je kan niet zomaar een willekeurige cache bezoeken en ervanuit gaan dat het een mooie cache is.

 

De meeste posters geven dat ook aan: Je moet tegenwoordig in de brei de parels eruit zoeken.

 

Dat de kwaliteit van een cache voor iedereen een persoonlijke ervaring is ontken ik dan ook.

Ik hou meer van caches in de natuur terwijl een ander voor cultuur-historische monumenten

in steden gaat. Het gemeenschappelijke criterium is of je je over N maanden nog kan herinneren

dat je die cache gedaan hebt. En of dat nu aan de omgeving, verstopmethode of puzzel lag doet niet ter zake.

 

Er is dus een devaluatie van het cachelandschap en het verwachtingsniveau voor een cache is een stuk lager.

Dat een "traditional" gelijk wordt gesteld aan een "oppikker" geeft dat aan, hoe is men op dat idee gekomen?

 

Dat flutcaches niet bestaan is dus onzin: Dan bestaan flutlogs ook niet en moet die term maar gauw uit de

begrippenlijst gehaald worden.

 

Maar hoe is dit te verbeteren:

Als de plaatsers zich eens afvroegen wat de meerwaarde is voor cachers als ze die cache aandeden.

Dus niet: ik ga een cache plaatsen en nu zoek ik een plek/puzzel, maar: dat is een leuke plek/puzzel,

laat ik er een cache van maken. De trend is echter dat er niet alleen meer cachers bij komen (te verwachten

met een toenemende populariteit), maar dat elke plaatser ook steeds meer caches plaatst.

Een toenemende inflatie die mij niet hoopvol stemt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik klaag ook niet over de omgeving van zwolle, begrijp me goed, het is goed cachen hier. Maar ik word flauw van de hulsjes van fotorolletjes , waarvan je vaak al aan je klompen kan aanvoelen waar ze zullen liggen.( Bekleed dat ding met mos of zo, ben ik ook wat langer bezig. :blush: ) Ik hou er niet van als met de auto ben en vanaf de autostoel alleen maar onder een picknick-bankje hoef te duiken om een cannister te pakken. ik vind niet dat je deze hobby/sport dan erg serieus neemt.Zeker als er in de omgeving niets te zien of te beleven valt. Ik mis de zin van de cache op dat moment.
Ja een ieder speelt het spelletje op zijn manier. Als het niet jouw manier is, is dat jammer. Er zijn nog genoeg andere caches te doen voor je.

 

Originele verpakkingen? Doe eens deze of deze. Het zijn maar enkele voorbeelden.

 

Je eerste voorbeeld heb ik al gedaan en die was prima.

Ik snap nu wat eerdere opmerkingen inhielden over dit forum: voor je het weet heb je iemand tegen het zere been geschopt. Dit is niet mijn bedoeling. Ik waardeer een ieder die de moeite neemt een cache te leggen. Misschien moet ik door ervaring te krijgen de diamantjes weten te vinden voor mezelf!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap nu wat eerdere opmerkingen inhielden over dit forum: voor je het weet heb je iemand tegen het zere been geschopt. Dit is niet mijn bedoeling. Ik waardeer een ieder die de moeite neemt een cache te leggen. Misschien moet ik door ervaring te krijgen de diamantjes weten te vinden voor mezelf!

Het is je vergeven :blush: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar ik meer moeite mee heb is het hautaine en elitaire gedrag van enkele cachers die zich voorstaan de wijsheid in pacht te hebben (dit wil ik overigens niet verwarren met de zgn "oude knarren"). Natuurlijk mag je je eigen mening ventileren, maar om dan vervolgens alle andere meningen van collega-cachers daarbij ter zijde te schuiven en ook niet te willen respecteren, valt me erg tegen. Een discussie is prima, maar met respect. Als cachers daarom willen stoppen, dan wijt ik dat niet aan de slechte kwaliteit van caches in het land (sommigen stoppen soms toch niet zoals TP), maar meer aan het onvermogen om andere meningen op dit forum te kunnen accepteren. Het stoppen met (achteraf enkel) het forum, vind ik dan ook geen traan waard. Aan de andere kant geldt dit natuurlijk ook voor de "jong en onbezonnen" nieuwe lichting geocachers. Voer een discussie met respect en hou het netjes. Probeer de goede bedoelingen van de ander te doorzien. En dat geldt natuurlijk ook andersom. Iets kan zich ontwikkelen, ook ten goede! Geocaching is een 'sport' voor iedereen. Doe het wel 'stiekum'.

 

Ik sluit met bij dit alles aan, en aangezien ik de term "ouwe knarren" een aantal keren gebezigd heb wil ik hierbij nog even duidelijk maken dat ik daarmee zeker niet doel op onze gerespecteerde medemens-op-leeftijd. Het gaat me specifiek om de mensen die, zoals Fire5 al zegt, de attitude hebben dat al die nieuwkomers hun spelletje helemaal zijn komen verpesten en daar luidkeels over klagen.

 

Mochten oudere geocachers zich door de term "ouwe knar" aangevallen voelen, dan spreek ik bij deze mijn excuses uit voor het misverstand.

 

 

Hans

bewerkt door CeilingCat
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap nu wat eerdere opmerkingen inhielden over dit forum: voor je het weet heb je iemand tegen het zere been geschopt. Dit is niet mijn bedoeling. Ik waardeer een ieder die de moeite neemt een cache te leggen. Misschien moet ik door ervaring te krijgen de diamantjes weten te vinden voor mezelf!

Het is je vergeven :blush: .

 

Gelukkig, nu maar weer mijn hoofd breken op je 2e tip: in de vergulden cache. :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan geen lange wandelingen maken en daarom pakken wij altijd korte multi's of traditionals. Of een wat langere multi die ook per fiets te doen is.

 

Wij hebben met de motor al heel wat mooie routes gemaakt door middel van traditionals. Eerst een gebied uitzoeken en dan kijken of er traditionals redelijk langs de weg liggen en die met elkaar verbinden met een route. Op deze manier krijg je een heel leuk rondje.

 

Verder is het voor de meeste raar, als ik zeg dat een multi met een wandeling van meer dan 4 km voor MIJ een flut cache is.

 

Ook al die leuke puzzels hier in de omgeving (Delft) zijn voor ons niet te doen en daarom voor ons flut caches.

 

Zo zie je maar weer, iedereen geeft zijn eigen invulling aan het geocaching en het belangrijkste is, dat je lol hebt in je hobby, of dat nu wandelend, fietsend, met de auto of voor mij part zwemmend is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed discussie: ik deponeer eens twee stellingen:

 

- de kwaliteit van het merendeel van de geocache's is bedroevend...

 

- op dit forum valt veel te verbeteren.

 

 

Stelling 1:

Als ik kijk naar alle caches die ik heb gedaan vind ik het over het algemeen nog wel meevallen met de kwaliteit. Natuurlijk kom ik ook wel eens op plekken waar ik niet zo nodig naar toe had gehoeven. Maar dat ligt voor iedereen weer anders.

Overigens zijn er nogal wat prachtige traditionals op mooie plekken. Ik vind het dan ook te generaliserend om traditionals per definitie oppikkers of zelfs flutcaches te noemen. Onder de caches die ik persoonlijk (want het blijft subjectief) flutcaches vind zitten ook de nodige multi's en puzzels (die eenmaal opgelost verder nogal eens oppikkers blijken te zijn).

In ieder geval heb ik niets tegen een goede traditional. Voor mij bestaat de basis voor een dagje cachen meestal uit een of meer multi's (waarvan ik dan hoop dat ik die ook vind) met als aanvulling een puzzel of traditional onderweg of in de buurt. Dus is iets minder dan de helft van alle door mij gevonden caches traditional. Geen wonder dat die meer worden gelogd en daar is naar mijn mening niets mis mee. Als je een beetje selectief bent valt er nog genoeg te genieten!

 

Stelling 2:

 

Tja, ik heb de indruk dat een betrekkelijk klein aantal posters zich weinig aantrekt van de forumregels en de sfeer in sommige discussies bepaalt. En wee de mod die een volledig uit de hand gelopen discussie durft te sluiten. Modereren lijkt me dan geen pretje en het is betreurenswaardig, maar begrijpelijk, dat sommigen de handdoek in de ring gooien. Dat zegt m.i. genoeg.

Laten we toch gewoon een beetje fatsoenlijk met elkaar omgaan en niet iedereen die er een andere mening op nahoudt genadeloos affikken. Sommige draadjes zijn werkelijk tenenkrommend.

 

En o ja, ik ben 65-plusser, maar geen ouwe knar :blush:

bewerkt door knijn2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verder is het voor de meeste raar, als ik zeg dat een multi met een wandeling van meer dan 4 km voor MIJ een flut cache is.

 

Ik vind het een beetje vreemd om een waarde oordeel te geven over een cache die je niet gedaan hebt. Om wat voor reden dan ook. Zo is (of was) er een cache op de flanken van de Mont Blanc, voor mij volkomen onbereikbaar, maar daarom vind ik het nog geen flutcache. Zo zijn er nog wel meer caches die ik niet kan doen omdat ik bepaalde voer-, vaartuigen of hulpmiddelen niet heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst:

Gelukkig wordt in dit topic op een positieve manier met elkaar gediscussieerd.

 

Verder:

Kijk eens naar dit topic: http://forum.geocaching.nl/index.php?showt...&pid=187949 . Hier wordt een systeem voorgesteld dat op basis van uitgereikte Geo d'Ors aanbevelingen doet voor andere caches.

 

Het systeem is gebaseerd op het principe "anderen die deze cache een Geo d'Or gaven, gaven ook een Geo d'Or aan ...". Dit zorgt er voor dat de aanbevelingen die je krijgt worden gedaan op basis van wat andere cachers, die met grote waarschijnlijkheid dezelfde smaak als jij hebben, hebben gewaardeerd.

 

Op zo'n manier los je het probleem van "Geo d'Ors zijn voor iedereen anders en geven slechts een soort gemiddelde smaak weer" op.

 

Als je dan alleen Geo d'Ors geeft aan lange multi's, heb je grote kans dat je ook weer lange multi's in je aanbevelingen-lijst krijgt. En net zo voor orgineel verstopte caches, moeilijke puzzels, of snelle oprapers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het systeem is gebaseerd op het principe "anderen die deze cache een Geo d'Or gaven, gaven ook een Geo d'Or aan ...". Dit zorgt er voor dat de aanbevelingen die je krijgt worden gedaan op basis van wat andere cachers, die met grote waarschijnlijkheid dezelfde smaak als jij hebben, hebben gewaardeerd.

 

Klinkt op zich leuk en slim. Lijkt me inderdaad waar dat mensen die dezelfde caches Geo d'ors geven ongeveer dezelfde cache-smaak hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...