Spring naar bijdragen

Forum, tja...zijn we nog wel een forum?


Twin Peaks

Aanbevolen berichten

Het heeft me weer heel wat geleerd over een aantal geocachers en vooral ook over de hier schrijvende moderators . . .

Maar wat je daar nou mee wilt zeggen?? :thumbdown:

 

Waarschijnlijk dat moderators ook maar gewone mensen zijn. :thumbdown:

 

oops, nu ga ik zelf off-topic

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Overigens ben ik van mening dat een moderator, naast moderator ook gewoon forumgebruiker is.

 

Dat een moderator dus het recht heeft om aan de discussie deel te nemen en dat een moderator indien nodig het recht heeft zich te verweren of zijn standpunten te verdedigen.

 

Dat alles natuurlijk wel binnen diezelfde forumregels en fatsoensnormen en met respect naar de andere forumgebruikers.

Duidelijk :thumbdown:

 

edit--Oops, je was me net voor--
Ja, dat kan ieder overkomen.

 

Tja ik zat wat mails te lezen en beantwoorden en als je dan terug komt bij je topic, gebeurt er ineens dit......

 

Ik bedoelde inderdaad 62, maar als er stemmen opgaan om ze te laten staan en er niet verder over door wordt gez****n vind ik het eigenlijk prima.

Wellicht lucht het inderdaad op en worden er eindelijk eens dingen gezegd, die allang eens hadden moeten worden gezegd.

 

Er wordt MIJ in elk geval ineens een hoop duidelijker. Zij het Off-topic.

 

Goed, wat mij betreft blijft het voorlopig staan tenzij het echt de spuigaten uit gaat lopen of ik van het bestuur het verzoek krijg de berichten te verwijderen, de topic te sluiten, de berichten achter een password te gooien of dat ik bedankt wordt voor de medewerking en op mag zouten. :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het heeft me weer heel wat geleerd over een aantal geocachers en vooral ook over de hier schrijvende moderators . . .

Maar wat je daar nou mee wilt zeggen?? :thumbdown:

@Peetee. Lees de boel nog eens na, dan begrijp je precies wat hij bedoeld :thumbdown:

Ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou voor willen stellen , zoals hier ook anderen als voorkeur aangeven, alles te laten staan.

Uiteindelijk zullen we er best overheen komen en ik vind dit draadje een eyeopener !!

Het heeft me weer heel wat geleerd over een aantal geocachers en vooral ook over de hier schrijvende moderators . . .

 

 

Mee eens, waarom weghalen? Er wordt netjes op enkele berichtjes gereageerd. Met berichten onzichtbaar maken wordt de hele discussie uit zijn verband gerukt en is wordt het (misschien) te eenzijdig uitgelegd. Nu hebben we alle kanten zien belichten en dat is toch ook weer eens plezant.

 

@Twin Peaks: Ik weet dat dit niet de opzet was van jou vraag maar ik denk de ontwikkeling in dit draadje voor een aantal bevrijdend genoeg was om hun 'irrifrusties' te openbaren. Misschien dat dit weer een nieuwe puls geeft om weer inhoudelijk goede draadjes en daarmee discussies te hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En morgen zien we dit draadje niet meer op de GC.NL pagina en vergeten we alles weer.

Tenzij hij levend gehouden wordt, en wat ik nu verneem zorgt Barny daar wel voor.

Voor iedereen, welterusten en morgen gezond weer op.

Ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na het hele draadje vluchtig gelezen te hebben wil ik toch ook even reageren. Ook reageer niet zo heel veel maar toch. Het forum is inderdaad een beetje ingezakt, ook ik scan de rss-feed. Die staat links op mijn google pagina. Er komt inderdaad veel lief en leed voorbij en dat lees ik niet allemaal. Ik stoor me er trouwens niet aan. Een forum wordt na verloop van tijd een gemeenschap, er is ruimte voor discussie en er is de behoefte om lief en leed met elkaar te delen. M.i. hoort dat er allemaal bij. Op vrijwel alle fora zie je dit gebeuren soms onder de titel 'lief en leed', 'vrolijke en niet zo vrolijke mededelingen', ditjes en datjes' etc.

Discussies kennen pieken en dalen, lief en leed blijft altijd doorkabbelen. Blijkbaar zitten voor wat betreft discussies in een dalletje.

 

Forum regels zijn er om nageleefd te worden maar er moet en mag wel op het scherpst van de snede gediscussieerd kunnen worden. Wat me wel stoort is dat het hebben van een mening verward wordt met het hebben van gelijk. Hierdoor monden discussies uit in ruzies. Je mening is een bijdrage aan de discussie en niet de conclusie. Die conclusie trekt de topicstarter wel of misschien als je open staat voor een ander stel je je eigen mening bij.

 

Topics verwijderen zou niet mogen, sluiten kan wel. Maar alleen als het uit de hand loopt. De topicstarter zou er op moeten letten dat de topic niet offtopic gaat. Hij/zij heeft immers een vraag gesteld en wil die graag beantwoord hebben.

 

Wat mij betreft mag er best stevig gediscussieerd worden maar dan wel met respect voor elkaars mening en niet omwille van het gelijk krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het heeft me weer heel wat geleerd over een aantal geocachers en vooral ook over de hier schrijvende moderators . . .

Maar wat je daar nou mee wilt zeggen?? :thumbdown:

@Peetee. Lees de boel nog eens na, dan begrijp je precies wat hij bedoeld :thumbdown:

Ruud

 

Dan hoop ik dat hij beter kan lezen.... :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Twin Peaks: Ik weet dat dit niet de opzet was van jou vraag maar ik denk de ontwikkeling in dit draadje voor een aantal bevrijdend genoeg was om hun 'irrifrusties' te openbaren. Misschien dat dit weer een nieuwe puls geeft om weer inhoudelijk goede draadjes en daarmee discussies te hebben.

 

....en dat vind ik een prima bruggetje, terug naar mijn oorspronkelijke topic.

 

In dat topic vroeg ik naar ieders mening over het forumgebruik en de wijze waarop je je al dan niet met een discussie bemoeit.

 

Na een aantal meningen en uitspraken hierover heeft het draadje een verrassende wending genomen, maar wel een die ik, hoewel ikzelf op zeker moment, geschrokken van de uitbarstingen op de reportknop heb gedrukt ( bij een stuk of 6,7, postings) na wat reacties op het forum en wat vragen over en weer per PM, heb laten voortduren omdat ik ze eigenlijk achteraf wel in de context en zeker onder de titel van het draadje vond passen en er feitelijk precies datgene gebeurde wat ik met het draadje wilde bepleiten.

Een open en eerlijke discussie waarin best wel het een en ander tegen elkaar mag worden gezegd (op het scherpst van de snede zag maar) en die wat mij betreft maar 1 wanklank had, met name de drol die Biertjuh legde en waar Sn@g zich in verslikte.

 

Immers, mijn bedoeling was om duidelijk te krijgen dat uiteindelijk de deelnemers aan een discussie, door hun wijze van discussieren bepalend zijn voor het correcte verloop van een draadje en dus het al dan niet sluiten of openblijven ervan.

 

Wat mij betreft heb ik met dit draadje mijn doel bereikt en kan het, tenzij er nog mensen echt door willen discussieren over het oorspronkelijke topic, gesloten worden.

 

Ik laat iedereen vrij om bijvoorbeeld over het issue "Oud Zeer" een ander draadje te openen. :beerchug:

maar bedenk daarbij wel het volgende (en nu ga ik even de "gespreksleider" uithangen):

Als men zich nu eens aan de forumregels zou houden en aan de noromale fatsoensregels, en men een stukje respect voor elkaar zou kunnen opbrengen, zou het dan niet eens zo kunnen zijn dat er dan helemaal geen topic gesloten of verwijderd hoeft te worden (idem met postings)?

 

Volgens mij moet dat kunnen, daar heb ik zojuist al iets van gezien. Want wat mij in het verleden vooral opviel, is dat er vaak heel hard geroepen wordt, dat postjes maar te pas en te onpas gesloten zijn, maar iedereen er gemakshalve aan voorbijgaat, WAAROM ze gesloten zijn.

 

Ik dank iedereen hartelijk voor de bijdrage aan deze, eindelijk weer eens levendige en pittige discussie.

Wat mij betreft mogen er zo meer komen.

 

Een aantal van de gedane voorstellen, zal ik in een resume samenvatten. Wellicht vloeit daar iets van een Poll uit, of een nieuw topic, waarin we doordiscussieren over de opgebrachte ideeen.

 

Voor nu. Ik moet gaan slapen. Ik wens iedereen die dat ook gaat doen een goede nachtrust toe.

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja zo heb je toch nog wat te lezen in de nachtdiensten, gelukkig maar weer :beerchug:

Vergelijk dit forum maar met een tijdschriften reeks het is afgedwaald van "National Geographic" naar de "Story"dit evenredig met het aantal forumgebruikers. Topics met vlammetjes als zijnde hot topic waar zich hele mondelinge veldslagen in afspeelden zijn er helaas steeds minder. Ik kan als oorzaak alleen maar bedenken dat daarin strakker wordt gemodereerd en de discussies vaak voortijdig afgekapt worden. Wellicht omdat er dingen naar voren komen waar het bestuur van deze liefdadigheidsinstelling niet achter staat?

 

Ooit is er eens door mij gevraagd om een meer democratische opstelling van de stichting.NL echter daar werd als keihard antwoord gegeven dat de stichting niet zat te wachten op meer meningen en bemoeienissen van en door cachers. Dit zal dan mogelijk ook wel een van de redenen geweest dat er zich een afsplitsing vormde met de stichting.NU. Die site voerde destijds ook als slogan Voor en Van alle geocachers....

 

Gelet op bovenstaande bevindingen en gedachten mijnerzijds is dit dan ook de reden geweest voor mij persoonlijk om niet een donateurschap aan te gaan. Dit uiteraard wel met respect voor alle mensen die er hun ziel en zaligheid insteken ook al ben ik het daar niet altijd mee eens.

 

(/me gaat eens even op zoek of hier nog ergens wat oude olie staat)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even voor de goed orde om een indruk te geven.

 

in 6 jaar tijd zijn er bijna 150.000 berichten gepost op het forum en er zijn in dezelfde periode in totaal, dus samen met complete topics, 1300 berichten verwijderd, de berichten erbij geteld die in de volledige topics stonden. Dat is dus nog geen 1%.

 

En dan, ik heb het even snel doorgebladerd, betreffen het veel berichten over te koop dit en dat en dan is de koop gesloten.

Een flink aantal flaime en een aantal spammers. Het overgrote deel is toch nog de afdelijng spijtoptanten die hun eigen bericht bewerkt hebben in een "Bericht verwijderd". Een aardig deel is het verwijderen van crossposting als berichten, maar ook als topic als er volledig in gecrosspost is en dus samenvoegen van de topic geen nut heeft.

 

Maar goed, zoals gezegd, berichten die niet aan de forumregels voldoen. Ook berichten die je niet kunt laten staan of je moet ze compleet wijzigen. En daar heb ik het al eerder over gehad. Wie zit er tijdens het lezen van een topic te wachten op zo nu en dan een bericht waar zo goed als niets anders in staat dan *** EDIT BY MODERATOR *** Bericht verwijderd ivm het niet voldoen aan de forumregels ivm het schenden van privacy

 

Om maar even een voorbeeld te noemen. Zulke berichten zul je best wel tegenkomen op het forum. Die zijn blijven staan omdat er verder nog wel iets werd vermeld dat wel door de beugel kon. Maar als alleen maar iets vermeld werd dat niet door de beugel kan, dan wordt zo'n bericht niet gewijzigd maar verwijderd.

Dit ook ter bescherming soms van de poster. Als ik een topic na lees en ik zie in 5 a 6 pagina's een aantal berichten van een en dezelfde persoon en iedere keer is alles weggehaald door een mod, dan irriteert dat toch. Dan ga je, ook als forumbezoeker, toch eens opletten wat die vent nu toch steeds post omdat zijn berichten wel wat vaak worden aangepast.

 

En verder wordt er geen enkele "normale" bericht verwijderd die ook maar enig inbreng heeft gehad in een discussie of als antwoord op een vraag.

 

Er zijn maar een handvol topics verwijderd die gewoon verwijderd zijn omdat bijna alle postings offtopic waren en meestal verzocht is om ontopic te gaan of te blijven en vaak gaat dit in overleg met de topicstarter. Vaak, niet altijd heb ik ergens in deze topic gelezen. :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan als oorzaak alleen maar bedenken dat daarin strakker wordt gemodereerd en de discussies vaak voortijdig afgekapt worden. Wellicht omdat er dingen naar voren komen waar het bestuur van deze liefdadigheidsinstelling niet achter staat?

De reden dat er strakker gemodereerd wordt is dat de toename van x aantal forumgebruikers dit wel van ons verlangt. Het maakt wel degelijk verschil of er zoals een april 2002, 14 maanden na het opstarten, nog maar 250 geregistreerde forumgebruikers hadden, of in mei 2004 "al" 2000, of zoals nu weer bijna 13000. En nu meende ik werkelijk dat we al een tijd terug ruim 13000 hadden. Waarschijnlijk heeft heeft Xaa zijn aangekondigde opschoonbeurt gehouden.

Er is ons door het bestuur niet verteld dat we discussie eerder moeten afkappen of dat we strakker moeten modereren. Het is een afspraak tussen de moderators onderling geweest.

 

Ooit is er eens door mij gevraagd om een meer democratische opstelling van de stichting.NL echter daar werd als keihard antwoord gegeven dat de stichting niet zat te wachten op meer meningen en bemoeienissen van en door cachers.

Nou of het antwoord ook zo en keihard is gegeven, weet ik niet, was ik niet bij. Geocaching.nl is een stichting en heeft geen leden. geen enkele bezoeker op het forum, geregistreerd of niet geregistreerd, geen enkele donatuer, is lid. Men is een geregistreerde forumgebruiker of een geregistreerde forumbezoeker.

 

Zowel de site, als het forum, is opgericht met de bedoeling het geocachen in Nederland te promoten. Welnu, promoten hoeft niet meer :beerchug: Dus kan de site op zwart. Willen we dat? Nuh, hoeft voor mij niet. We bieden dus ruimte voor een Nederlandstalig forum waar geocachers onder elkaar het over geocachen hebben. Alhoewel menigeen er niet mee eens zal zijn, zal zo'n forum nu eenmaal een beetje gestuurd moeten worden en dus hebben ze een aantal idioten bereid gevonden om te modereren.

 

Ach en DHZ is een leuk verzinsel van een aantal enthousiastelingen en die hebben hun eigen ideeën gefrutseld en daar mag men gebruik van maken.

 

Dit zal dan mogelijk ook wel een van de redenen geweest dat er zich een afsplitsing vormde met de stichting.NU. Die site voerde destijds ook als slogan Voor en Van alle geocachers....
:D Je weet wel beter.

 

Gelet op bovenstaande bevindingen en gedachten mijnerzijds is dit dan ook de reden geweest voor mij persoonlijk om niet een donateurschap aan te gaan. Dit uiteraard wel met respect voor alle mensen die er hun ziel en zaligheid insteken ook al ben ik het daar niet altijd mee eens.
Is ook je goed recht. We blijven bij doanteurs en worden geen vereniging en hebben geen leden.

 

/me gaat eens even op zoek of hier nog ergens wat oude olie staat)

Welja, dat kan er ook nog wel bij. Er is al een stormwaarschuwing heb ik begrepen. Het schijnt dat we een storm gaan krijgen met een kracht die we nog nooit gehad hebben. Misschien dat een enkele neanderthaler het voelt aankomen.

Voor alle duidelijkheid, ik woon 50 meter NAP. Als me het water aan de lippen gaat komen dan ben ik bang dat Nederland wel heel erg klein is geworden. Zonde van al die weggespoelde caches. Wat weer een reviewerwerk zal dat gaan geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ooit is er eens ...

Er was eens ... een stel oude koeien (ongeveer vijf jaar geleden?).

dat er zich een afsplitsing vormde met de stichting.NU. Die site voerde destijds ook als slogan Voor en Van alle geocachers....

Die site voerde ... Inderdaad voerde, want de club is inmiddels een aantal jaartjes verleden tijd. Blijkbaar kon men het met elkaar ook niet zo goed vinden. :beerchug: In ieder geval niet voldoende om gezamenlijk een eigen site en forum in de lucht te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm,

 

Inderdaad! Eindelijk weer eens een onderwerp dat interessant is.

 

Toch is het grappig om te zien dat ook in dit draadje juist weer de voorbeelden naar boven komen die dit forum door de tijd heen zo onaantrekkelijker hebben gemaakt.

 

Vooral terechtwijzingen richting moderators, en hun reactie daarop zijn als vanouds. Een groter bord voor je kop kun je niet hebben.

Ik kan me nog een flinke mail-discussie omtrend een ban van Kruimel herinneren uit zijn begindagen.

Dat ging toen helemaal nergens over, en als ik het nu teruglees in dit forum dat hij moderator bij pocketpc.nl is geweest, vraag ik me echt af in wat voor cryogene slaap hij daar is gehouden (en neem dit met een korreltje van je favoriete zout, kruimel!) Nog nimmer had ik zo'n kortzichtige newbie-mod meegemaakt. :beerchug:

Ik kan me voorstellen dat anderen een soortgelijke ervaring met andere startende moderators hebben gehad, en daar wordt je niet vrolijk van.

 

Toch wil ik ook wel kwijt dat onze moddereters steeds beter worden naar mate ze meer ervaring krijgen.

Wel vind ik dat een gebruiker er maar eens aan moet wennen dat dit niet het forum voor vrijheid van meningsuiting is, maar een privaat onderhouden forum, en dat dus de beheerder/eigenaar bepaalt wat er gebeurd, en dat overbrengt naar zijn moderators.

 

Waar ik me zelf aan stoor, is niet aan de moderators, maar aan de vele trollen en kortzichtige, ononderbouwde posts, waar ieder gebrek aan ervaring duidelijk naar boven komt.

Helaas blijven deze altijd staan, terwijl inderdaad postings die er wel toe doen, maar het spreekwoordelijke randje raken worden verwijderd.

Dat maakt dit forum net zo interessant als een aflevering van GTST, en haalt ook hetzelfde niveau.

 

Een goede oplossing zou zijn, om dit forum van een scoresysteem te voorzien. Dit zie je steeds vaker, en werkt prima. Zo houdt de communtiy bij wat er relevant, goed of lastig en ongepast is.

Uitschieters komen vanzelf naar boven, en misbruik van je privileges om te kunnen stemmen ook.

Zo hebben moderators minder te doen, en hebben gebruikers het idee dat ze actief aan de community deelnemen.

 

Nog een goede toevoeging zou trollcatching zijn. Met dit systeem (dat open source en gratis is) kunnen mensen hun trollen merken, en bij genoeg hits worden deze postings niet meer leesbaar in een topic, of zelfs in het forum.

De troll in kwestie merkt hier zelf niets van, behalve dat er maar weinig wordt gereageerd op z'n postings.

 

2 goede manieren om dit forum weer wat te verbeteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...