Spring naar bijdragen

Forum, tja...zijn we nog wel een forum?


Twin Peaks

Aanbevolen berichten

Als je een forum bent écht over geocaching zelf, zorg er dan voor dat alleen de posting uit de écht nuttige topics op bv de index pagina verschijnen, dan heb ik er in ieder geval een stuk minder last van. De geocachers die het interesseert scrollen maar even naar beneden in het forum zelf en kunnen daar de betreffende topics bekijken.

 

Mike

Nightfire

 

Mike ik vind dat met dit stukje duidelijk onder woorden brengt hoe het wat dat betreft beter zou kunnen.

Geocaching hoort ook volgens mijn mening de hoofdzaak te zijn, maar dat neemt niet weg dat ik het ook waardeer om de "prikbordmededelingen" van anderen door te kunnen nemen. Maar deze mededelingen mogen van mij wel lager geranked worden.

Het forum moet wat mij betreft open blijven staan voor discussie. Dat geeft een forum zoals deze juist haar kracht!

Laat het sluiten van discussies aan de moderatoren over en vraag niet steeds als forumlid om de discussie te sluiten.

Dat is wel zo netjes dunkt me. En mocht degene die de discussie is gestart het niet eens zijn met sluiting van zijn onderwerp, dan is een pb naar de moderator met daarin zijn argumentatie toch een prima tweede vanglijn?

Het moet mijnsinziens dan ook mogelijk zijn dat een moderator een discussie op basis van aangeleverde argumenten eens weer open gooit. ( Dat heb ik overigens nog niet gezien, of het is me niet opgevallen.) Meningen zijn er toch om herzien te worden!

 

Tja en dan de discussie over de Newbies,

Die worden inderdaad wat hard benaderd door een enkeling op dit forum. Wat dat betreft reageren enkele georoutiniers ( mooi woord he?) als vastgeroeste leraren die voor de zoveelste keer zijn leerling iets uit moet leggen....."Snap je het nou nog niet" of "Als je beter had gelezen, dan je gezien dat er een draadje over dit onderwerp is". Eerlijk gezegd schrikt dit af.

Zelf heb ik zo'n reactie eens gehad en ik voelde me behoorlijk dom zijnde een newbie. Je wordt geremd in je spontane reageren op de voor jou nieuwe site.

In mijn ogen kan je een en ander wat netter brengen op het forum. Vooral ten opzichte van Newbies.

 

 

Daarmee bedoel ik niet dat discussies geen pittig en kritisch karakter mogen hebben. Juist wel, want dit daagt dan weer uit om mentaal je messen te slijpen. Niets leuker dan een discussie met goed aangevoerde argumenten.

bewerkt door kipchen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Een volmondig antwoord op de topic-vraag zou m.i. JA zijn.

 

Echter veel discussies zijn al eens gevoerd en om oude koeien uit de sloot te halen, daar zit niemand op te wachten. Een voorbeeld is toch de discussie over de Geodeurs, de caches die minder mooi zijn dan het gemiddelde. Toch was dat ook weer een oude discussie die overgedaan werd. Zeg ik gevoelsmatig...

 

Het belangrijkste is echter wel dat iedereen eerlijk blijft discussieren en altijd in het achterhoofd houdt dat het op een forum over geschreven meningen gaat. Daarbij loop je altijd het risico dat een ander iets verkeerd begrijpt, op zijn minst de intonatie. Smilies helpen daar maar beperkt bij. Het discussiert makkelijker als je tegenover elkaar staat. Dat is iets wat een hoop forumgebruikers misschien wel uit het oog verliezen. Is weer een mening.

 

En al dat gewauwel over verjaardagen en andere leuke/minder leuke gebeurtenissen, tja. Er zijn veel forumgebruikers, dus ongetwijfeld veel mensen die dat zeer waarderen. Ik denk dat het onderhand wel tijd wordt om in te zien dat de geocaching-gemeenschap in Nederland groot aan het worden is. Dus veel cachers met veel meningen en veel vragen.

 

Daarmee kom ik op het laatste punt van dit betoog: ik roep altijd maar dat domme vragen niet bestaan. Geen idee of dat echt zo is, maar hiermee wil ik maar aangeven dat met name newbees regelmatig vragen stellen die vaak al eerder behandeld zijn, soms al letterlijk zo gesteld zijn. Dat vind ik eerlijk gezegd wel leuk, vaak zijn dat de vragen waarop ik wel een antwoord weet zodat ik zoiemand kan helpen. Dat vind ik nou leuk, een ander helpen. Ook dan geef ik soms wel eens denigrerend commentaar, helaas. Daar kan (wil) ik niet zoveel aan doen, zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een forum bent écht over geocaching zelf, zorg er dan voor dat alleen de posting uit de écht nuttige topics op bv de index pagina verschijnen, dan heb ik er in ieder geval een stuk minder last van. De geocachers die het interesseert scrollen maar even naar beneden in het forum zelf en kunnen daar de betreffende topics bekijken.

 

Mike

Nightfire

 

Mike ik vind dat met dit stukje duidelijk onder woorden brengt hoe het wat dat betreft beter zou kunnen.

Geocaching hoort ook volgens mijn mening de hoofdzaak te zijn, maar dat neemt niet weg dat ik het ook waardeer om de "prikbordmededelingen" van anderen door te kunnen nemen. Maar deze mededelingen mogen van mij wel lager geranked worden.

 

 

Ik denk ook dat Nightfire hiermee een goede oplossing aangedragen heeft. Mogelijk dat de subforums die aan het 6 nieuwste forum berichten lijstje gekoppeld staan, eens onder de loupe genomen kunnen worden. De blijde en verdrietige berichten horen natuurlijk op het forum thuis, maar kunnen wellicht wat meer op de achtergrond geplaatst worden, dus eenzelfde status als offtopic en slowchat. De onderwerpen die dan wat meer met Geocaching te maken hebben, komen dan vanzelf wel bovendrijven :yucky:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik ben zo'n oudgediende forumgebruiker die alles al eens heeft zien langskomen. En inderdaad, al gezien heeft dat de nodige draadjes die wel interessant discussievoer hadden kunnen opleveren de nek worden omgedraaid. Jammer, jammer. Dat er forumgebruikers zijn die de mods vragen om een draadje te sluiten, vind ik helemaal van de gekke. Wat was er bijv. mis met de - af en toe zeer humoristische - discussie over de Ge'Odeurs??

 

Eerder in dit topic werd de suggestie gedaan iets te doen aan het venster waarin de laatste bijdragen staan omdat dat soms vol staat met familieberichten. Inderdaad, maak daar een aparte categorie voor aan die door degenen die daarvan houden bezocht kan worden. Ik zal het niet missen.

 

Voorstel voor een andere categorie: serieuze discussies. Wil daar mee wil doen, verplicht zich (in mijn optiek dan) tot het leveren van serieuze bijdragen zonder meteen op de persoon te gaan spelen. Zo te lezen in dit draadje zijn er meer cachers dan ik die zich ergeren aan de vervlakking op dit forum. Er is dus een doelgroep voor.

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals iedereen waarschijnlijk wel heeft gemerkt val ik (Wijntje) ook onder de categorie oudgedienden die vrijwel nooit meer reageren op het forum. Ik ben het dan ook eens met de topicstarter. Berichten en draadjes verdwijnen of gaan op slot, soms zelfs zonder dat de plaatser daar weet van heeft. Discussies worden gesloten zodra er door een aantal gevoelige zieltjes bij een mod gezeurd wordt dat hij/zij zich aangesproken voelt.

Misschien moeten de mods zich er iets minder mee gaan bemoeien en de klagers aanraden persoonlijk (PB of email) de plaatsers van in hun ogen negatieve berichten aan te spreken.

Bovendien word het forum voor een groot deel gebruikt voor “prikbord” berichten, wat er voor mij voor zorgt dat ik me hier aan erger, en gewoon het forum bijna nooit meer lees.

 

Wat Firefox zegt is misschien een aanleiding om eens een poll te straten: Waar horen niet-geocaching gerelateerde berichten thuis: gewoon prominent op het forum, of op de achtergrond net als offtopic en slowchat.

 

Mijn mening wil ik vast geven: op de achtergrond, dat geeft ruimte voor de geocaching berichten of discussies.

 

Marja :yucky:

bewerkt door Biertjuh
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom is het oprakelen van oude discusiies nou zo erg? Nieuwe gebruikers willen ook graag hun mening geven, ook over achtertuincaches en micro's. dat zou eigenlijk gewoon een lopende discussie moeten zijn. Waarom altijd alles maar afsluiten?

 

 

Dat sommige onderwerpen wat naar achteren geschoven worden is prima. Als er bij mij wat in de brievenbus valt hoeft dat niet op de indexpagina te komen.

 

 

Ik stel voor dat alleen de moderators en de topicstarter het hebben over het sluiten van een draadje , als dat nodig mocht zijn. En als de moderator dit doet dat hij dit overlegt met de topicstarter.

 

 

Ik zou het erg fijn vinden als de oude garde weer van zich zouden laten horen. Hun kennis en ervaring wordt hier zeker gewaardeerd!(alsmede hun humor)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twin Peaks is weer eens gefrustreerd, jaja...die moet zich toch eens gaan afvragen of dat misschien niet aan hemzelf ligt, of toch niet....?

 

Er moet me iets van het hart. De laatste tijd valt het me op dat er nog maar weinig op het forum gediscussieerd wordt.

Overlijdens, geboortes, nieuwe begrippen, he'''weer een nieuwe kilocacher.

Ik heb een nieuwe auto!!! hoe vind je hem

Mijn auto is stuk, ik kan even niet cachen....

Mijn hond is ziek!

Mijn hond is zoek...

Mijn cache is zoek..., Pietje heeft mijn TB al 6 weken....hee, weer een nieuwe coin!!!

kwebbel, kwebbel, kwebbel.....kabbel....., kabbel......, kabbel......ZZZZzzzzz.......zzzzzzzzzzzzzz.......

 

Het Forum wordt een beetje "gezapig" vindt U ook niet? ....en het ergste is: we raken daar blijkbaar aan gewend, we denken blijkbaar dat dat zo hoort.

 

Het Forum, oorspronkelijk een platform voor discussie, vragen en problemen, is tegenwoordig meer een prikbord...voor allerlei mededelingen.

Die mededelingen, daar is overigens helemaal niets mis mee. Op deze manier wisselen we informatie aan elkaar uit, die voor veel mensen nuttig, leuk, onderhoudend of wat dan ook is. Die mededelingen moeten ook een plaats hebben, en dat kan heel goed op een Forum.

 

Maar het moet niet zo zijn, dat de oorspronkelijke functie van het Forum verloren gaat. Dat wanneer er eindelijk weer een discussie is, we daar blijkbaar zo van schrikken, dat we de moderator gaan vragen om de discussie maar gauw te sluiten, want stel je voor....herrie in de tent!!!.

 

...een discussie! WAAATTT!!! een discussie!!! HELP!!!! een discussie!!!! Mod.....MOD!!...MMMOOOODDDD!!!!!

 

Gisteren werd een door mij geopend topic, op verzoek van anderen door de moderator gesloten.

Dat een moderator een topic sluit, als de regels daartoe aanleiding geven, daar heb ik geen moeite mee. Dat een moderator mijn topic sluit...daar heb ik ook niet eens moeite mee...

Het is me uitgelegd, ik had op voorhand aangekondigd dat ik me daarbij zou neerleggen. Ik heb nog wel even wat tegenargumenten in de strijd geworpen, maar me er uiteindelijk bij neergelegd en de discussie met een aantal personen via mail, pm en elders voortgezet. Een stuk lastiger als een forum, maar goed.... De beslissing van de moderator stel ik hier ook absoluut niet ter discussie. In een aantal argumenten kan ik me wel vinden.

Daarover wil ik ook geen postings zien, en ik vraag de mod's op voorhand elke posting in die richting, direct te verwijderen. (dat doen ze waarschijnlijk uit zichzelf al, want dat is in strijd met forumregel 17 en kan je een stevige ban opleveren!)

 

Wat ik wel ter discussie wil stellen, is datgene waar ik mijn verhaal mee begonnen ben: waarvoor vinden wij eigenlijk dat een forum bedoeld is, en vinden we ook niet dat het forum een beetje "gezapig" aan het worden is? een beetje "indut" zeg maar.

 

Wat ik ook ter discussie wil stellen is: als je je aan een discussie stoort, moet je dan naar een mod gaan bleren om hem te sluiten, of moet je je er dan gewoon buiten houden en diegenen die wel willen discussieren, rustig door laten discussieren? Het is de taak van de Mod's om ons te sturen, volgens mij was het niet andersom.

 

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen over beide issues.

Laat ik eens voorzichtig onder mijn steen vandaan kruipen. Ik ken dit gevoel. Ik heb in het verleden ook wel eens wat herrie geschopt. Tja, het is leuk dat de weten wat onze confraters zoal is overeenkomen, maar op een forum wil je ook je ei kwijt. (Het is nog geen Pasen dus ik bewaar mijn eieren nog even.)

 

Maar dit van Twin Peaks is zo'n ei. Het is punt voor discussie! Het zou ook leuk zijn om eens te vertellen over de problemen die je hebt ondervonden om een cache te kunnen. Afin...

 

Ik ga mijn rolator maar eens onder trap vandaan halen en geheel in de sfeer van dit forum een tuincache rapen in een Vinex-wijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat was er bijv. mis met de - af en toe zeer humoristische - discussie over de Ge'Odeurs??

Niks.... :yucky:

 

Wat me opvalt is dat in dit draadje vooral (haha, raar woord) "oudgedienden" reageren. Waar zijn nu reacties van de mensen die in andere draadjes er zo voor pleitten dat ze dicht moesten? :P Durven ze niet? :)

bewerkt door gpsgek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na een hele poos niet meer op het forum gekeken te hebben, zijn we toch maar weer gaan reageren.

Toch zijn sommige draadjes tenenkrommend.

Het gaat niet echt meer over geocaching. De heftige discussies zijn helaas verleden tijd.

Veel oud-gedienden zie je niet meer en dat is jammer.

 

Het aantal forumleden is gewoon te groot geworden.

Er zijn m.i. een hoop mensen die in een mum van tijd maniakale gebruiker willen worden. Als je kijkt waar ze op reageren, dan heeft het weinig met geocaching te maken.

 

We zijn nog wel een forum, maar meer een huis-tuin en keukenforum. :yucky:

 

Ook ik erger me eraan dat sommige draadjes zomaar gesloten worden.

Maar ja men is tegenwoordig erg snel op zijn p*k getrapt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Barny: Dat enkele 'grootheden zich niet meer kunnen (willen) laten zien hier ligt totaal aan hun zelf.

Dat weet jij net zo goed als ik. Die zogenaamde grootheden die zich zelf zo geweldig vinden en denken dat ze alles maar kunnen zeggen hebben het voor hun zelf verkloot, niet wij.

 

Tevens vind ik het een caramba verhaal dat nieuwe modjes te pas en te onpas op zogenaamde rode knoppen drukken en er wordt helemaal niets gesloten omdat het mij, ons of welke mod dan ook niet aanstaat. Het wordt gesloten met een reden, niet meer dan dat.

 

Ik ben het dan ook volledig eens met de woorden van zitawalk.

 

De meeste topics worden verkloot door andere cachers niet door moderators.

 

Wat betreft Kipchen. Helaas moet ik je ongelijk geven, want topics zijn wel eens heropent.

 

De topic waar het nu omging, heb ik niet gesloten maar ik begrijp de argumenten waarom het gebeurd is wel.

 

PS. Jullie krijgen nog 5 minuten en dan gaat deze op slot! :yucky:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een volmondig antwoord op de topic-vraag zou m.i. JA zijn.

 

Echter veel discussies zijn al eens gevoerd en om oude koeien uit de sloot te halen, daar zit niemand op te wachten. Een voorbeeld is toch de discussie over de Geodeurs, de caches die minder mooi zijn dan het gemiddelde. Toch was dat ook weer een oude discussie die overgedaan werd. Zeg ik gevoelsmatig...

 

Het belangrijkste is echter wel dat iedereen eerlijk blijft discussieren en altijd in het achterhoofd houdt dat het op een forum over geschreven meningen gaat. Daarbij loop je altijd het risico dat een ander iets verkeerd begrijpt, op zijn minst de intonatie. Smilies helpen daar maar beperkt bij. Het discussiert makkelijker als je tegenover elkaar staat. Dat is iets wat een hoop forumgebruikers misschien wel uit het oog verliezen. Is weer een mening.

 

En al dat gewauwel over verjaardagen en andere leuke/minder leuke gebeurtenissen, tja. Er zijn veel forumgebruikers, dus ongetwijfeld veel mensen die dat zeer waarderen. Ik denk dat het onderhand wel tijd wordt om in te zien dat de geocaching-gemeenschap in Nederland groot aan het worden is. Dus veel cachers met veel meningen en veel vragen.

 

Daarmee kom ik op het laatste punt van dit betoog: ik roep altijd maar dat domme vragen niet bestaan. Geen idee of dat echt zo is, maar hiermee wil ik maar aangeven dat met name newbees regelmatig vragen stellen die vaak al eerder behandeld zijn, soms al letterlijk zo gesteld zijn. Dat vind ik eerlijk gezegd wel leuk, vaak zijn dat de vragen waarop ik wel een antwoord weet zodat ik zoiemand kan helpen. Dat vind ik nou leuk, een ander helpen. Ook dan geef ik soms wel eens denigrerend commentaar, helaas. Daar kan (wil) ik niet zoveel aan doen, zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

 

innovatie is overdoen van een discussie waardoor er misschien nieuwe inzichten ontstaan

uitvinden is een nieuw idee (wat misschien 1000 jaar geleden ook al was bedacht.) dat doormiddel van innovatie bruikbaar wordt

bewerkt door Ketelbinkje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik zojuist plaatste is alweer verwijderd.... dat zegt genoeg :blush:

Dat is inderdaad wel heel vreemd.... (toevallig het berichtje wél gezien, en IK vond dat niet over de schreef gaan)

 

Overigens zijn de 5 minuten (gelukkig) al weer voorbij en is het topic nog steeds geopend. En helaas moet ik me ook bij bijna alle voorgaande meningen aansluiten.

Vaak, te vaak, zie ik dat er draadjes worden afgesloten zonder dat daar eigenlijk een echte reden voor is. IK vind dat alleen draadjes behoren te worden gesloten die off-topic gaan, of die tegen de regels van het forum ingaan en NIET omdat het toevallig een discussie is die al eens is gevoerd, of waarbij argumenten worden herhaald.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja ik heb ook nooit begrepen wat het nut van draadjes sluiten is geweest tenzij de gps verkocht is ofzo, maar ook die kunnen mijn inziens gewoon open blijven. Enige reden om te sluiten is denk ik als het een flame thread zal worden maar daar zijn eigenlijk andere maatregelen voor dan sluiten van draadjes. Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van draadjes sluiten buiten dat het zal gaan leiden tot langere draadjes ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik zojuist plaatste is alweer verwijderd.... dat zegt genoeg :blush:

Dat is inderdaad wel heel vreemd.... (toevallig het berichtje wél gezien, en IK vond dat niet over de schreef gaan)

 

Overigens zijn de 5 minuten (gelukkig) al weer voorbij en is het topic nog steeds geopend. En helaas moet ik me ook bij bijna alle voorgaande meningen aansluiten.

Vaak, te vaak, zie ik dat er draadjes worden afgesloten zonder dat daar eigenlijk een echte reden voor is. IK vind dat alleen draadjes behoren te worden gesloten die off-topic gaan, of die tegen de regels van het forum ingaan en NIET omdat het toevallig een discussie is die al eens is gevoerd, of waarbij argumenten worden herhaald.

 

Die 5 minuten is een geintje...... maar ja zo is het. Wat is makkelijker dan de mod afzeiken. Iedereen maakt geintjes maar owee als een mod dat doet.

 

Wat betreft je opmerking: Dat is inderdaad wel heel vreemd.... (toevallig het berichtje wél gezien, en IK vond dat niet over de schreef gaan)

 

Ik vind het een beetje vreemde reactie, want diegene schreef zelf: dat ze haar bericht verwijdert had en die heb verwijdert, wat is de meerwaarde daarvan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...