Spring naar bijdragen

Forum, tja...zijn we nog wel een forum?


Twin Peaks

Aanbevolen berichten

PS. Jullie krijgen nog 5 minuten en dan gaat deze op slot! :blush:

 

Je tijd is om supermod :)

 

Maar eens even nagedacht over het 'prikbord gebeuren' en de hele reaktie van Twin Peaks daarop. Ik kan me nog van een jaar of drie geleden herinneren dat alle berichten (behalve off-topic) verschenen in de 'laatste forum berichten'. Daar kwam toen later 'slowchat' en de technische berichten van Garmin en Magellan ook bij. Een tijdje later kwamen de prikbord subforums erbij, maar die werden wel gelijk gekoppeld aan de 'laatste forum berichten'. Het aantal gebruikers is alleen maar toegenomen en de prikbord berichtjes beginnen een beetje te overheersen in de 'laatste forum berichten', tot ergernis van enkelen of velen?

 

Is het wellicht een idee om twee kadertjes voor de 'laatste forum berichten' op de voorpagina te plaatsen en vervolgens alle forum berichten aan die twee kadertjes te koppelen:

 

links:

 

- alle forum berichten m.u.v.

 

rechts:

 

- offtopic

- blijde mededelingen

- verdrietige mededelingen

- slowchat

 

Die laatste zou eigenlijk zelfs kunnen verdwijnen, omdat er ook een chat funktie op de site zit.

 

Het voordeel is dat alle nieuwe forum berichten in twee kadertjes verschijnen, links Geocaching gerelateerd en rechts offtopic en prikbord. Iedereen zijn zin en geen van de categorieën kan meer overheersen over de ander.

 

Hiermee gooi ik slechts een balletje op, een ander mag hem inkoppen :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ook ik heb moeten ervaren hoe draadjes waarbij ik betroken was resoluut gesloten of zelfs verwijderd werden, vooral dat laatste steekt :blush: . Heb het frappant gevonden dat dat zoals door andere al opgemerkt werd vaak door verse modjes was, en die dan ongewild toch de vergelijking met de olifant in de porselein kast over zich afroepen. Er waren echt wel keren bij dat best wel duidelijk was dat er gebalanceerd werd in het grijze gebied van de forum regels waar iedereen mee akkoord gegaan is,… maar ik kan me uit het verleden wel een woeste Drent herinneren die daar heel goed in was en er ook altijd mee weg kwam.

 

Edit: KNIP

 

Dus de conclusie was als ik niet meer schrijf wordt ik ook niet gedist… wat ik ook weer niet zo’n probleem vind, maar vraag me nog steeds af of dan ook de aan mijn account gekoppelde DHZ functionaliteit dan in gevaar is….de reden om de site ieder jaar financieel te steunen…

 

Zo ik heb mijn ei ook gelegd..lucht wel op. Ik ga weer even over op anoniem stil zwijgen en lezen.

 

D.L.

bewerkt door dutch-locutus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het heel verheugend om weer eens een aantal "oudgedienden" aan dït topic deel te zien nemen, ga vooral zo door.

 

Ik heb op dit moment, hoewel ik al een aantal malen op het puntje van mijn stoel heb gezeten, weinig tijd om aan de discussie deel te nemen, moet over een kwartiertje een vergadering in.

 

Vanavond zal ik op mijn gemak alle reacties eens doornemen en er mijn visie over loslaten. :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar ligt dit aan?

Enerzijds heb ik blijkbaar alles al eens gelezen wat er over onze hobby/verslaving is geschreven. Ik heb al eens een mening geven over voortuincaches/Jeepjatters/geodórs/cachen vs media/geocoinkopieën en ga zo maar door. Ik heb niet de behoefte om mezelf te herhalen, en post dan maar niets.

 

Natuurlijk is alles al eens geschreven.

Maar met de huidige explosieve groei van het cachen en de daarmee gepaard gaande aanwas van newbies en dus ook nieuwe forumgebruikers zijn voor sommige daarvan bepaalde onderwerpen vaak wel interessant en actueel.

Sterker nog...Ik denk dat het heel zinvol is om ook met newbies dergelijke discussies weer eens te voeren.

Dat kan voor nieuwbakken cachers heel leerzaam zijn.

 

Teruggraven naar eerdere draadjes is een optie, maar ook die newbies willen over die oudere onderwerpen best wel eens hun zegje kwijt. Zien dingen vaak vanuit weer een andere hoek, of dingen zijn door eerder genoemde ontwikkelingen in een ander licht komen te staan.

 

Het is helemaal geen ramp als oude discussie dus weer eens opgerakeld worden.

 

En wie zich daaraan stoort....die doet toch lekker niet mee?

Die kan dan mooi de familieberichten gaan lezen....

 

icon_popcorn.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat vaak helpt in een (heftige) discussie, is om een gespreksleider te hebben. Zo iemand vat de standpunten tot nu toe objectief samen zodat er weer een gezamenlijk startpunt voor vervolgdiscussie is.

Stel dat je een discussie voert over voortuincaches. Na een poosje heen-en-weren met meningen van iedereen, grijpt de gespreksleider in (bijvoorbeeld door het draadje tijdelijk op slot te doen) en vat de argumenten tot nu toe samen. Natuurlijk hebben voortuincaches objectief gezien voordelen en nadelen. Die kan de gespreksleider zonder emotie en zonder oordeel opsommen en samenvatten in een nieuwe posting. (En dan kunnen eigenlijk de postings van voor de samenvatting weggegooid worden.) Het draadje kan dan weer geopend worden voor de volgende discussieronde. Er is dan een nieuw startpunt voor de discussie. Iemand die wat later inspringt hoeft ook niet telkens door de hele trits postings heen. Bovendien voorkom je de "ben ik het mee eens" postings.

 

Belangrijk is wel dat iedereen ook de zelfdiscipline heeft om objectief te luisteren naar anderen. Bedenk dat je mening er niet toe doet. Je argumenten zijn wel belangrijk, want daar kunnen we allemaal wat van leren.

 

Is dit misschien een aanpak die onze moderators (gespreksleiders) zouden willen overwegen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat was er bijv. mis met de - af en toe zeer humoristische - discussie over de Ge'Odeurs??

Niks.... :blush:

 

Wat me opvalt is dat in dit draadje vooral (haha, raar woord) "oudgedienden" reageren. Waar zijn nu reacties van de mensen die in andere draadjes er zo voor pleitten dat ze dicht moesten? :P Durven ze niet? :)

@martijn ik was aan het werk B)

 

@all

dat ik wel eens vraag om een draadje te sluiten is mede ingegeven door het feit dat somige discussies verzanden in l.l verhalen en nauwelijks meer herkenbaar zijn op basis van het topic. Het verhaal over de geo d'eur nam een hele andere richting toen er plots iets op de site van GPSGEK verscheen. Mooi gedaan maar niet iets waar een boel mensen op zaten te wachten.

Ik kan er zelf de humor wel van inzien maar het had voor mij geen enkele waarde in de discussie. Mocht dat het wel hebben dan denk ik dat een ander draadje opzijn plaats geweest was.

Voor je het weet liep de geo d'eur discussie uit op een enhancement verzoek aan gpsgek om het systeem beter te maken :P Mag natuurlijk wel maar niet in het bewuste draadje. Vandaar mijn verzooek aan de moderators, daarnaast was ik van mening dat de punten wel gemaakt waren.

Want waar het eigenlijk om ging was het verwijderen van logs door de cache legger, en dat blijft nog steeds not done.

 

Over het forum.. wat mij opvalt is dat het forum soms gebruikt wordt voor proef ballonnetjes zie de discussie over het FTF klassement. in 20 minuten worden er beslissingen genomen gebaseerd op een minimaal aantal uitspraken als reactie op het draadje (let wel de structuur van het FTF klassement vindt ik okay). Verder vindt ik het not done dat draadjes zomaar door een moderator worden afgesloten of soms helemaal worden verwijderd, dit is mogelijk nog erger dan vragen om het sluiten van een draadje.

 

natuurlijk moet de moderator voorkomen dat er geen dingen gebeuren die we niet willen in het forum en dus moeten sommige draadjes preventief dicht

 

is het nog een forum, ik denk van wel maar we kunnen echt wel eens kijken naar discussies die niet prominent hoeven worden weergegeven. BV GPSgestolen, de weg kwijt, wat is er nu in mijn brievenbus noem maar op.

 

Misschien is dat op te lossen door de homepage van gc.nl aan te passen zodat je zelf kan kiezen wat je wilt zien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als relatief beginner met geocaching heb ik veel gehad aan dit Forum. Zeker in het begin kon ik hier uren achter elkaar in verdwalen en alle informatie opzuigen om zo meer te leren over het geweldige fenomeen Geocaching. Ook ik heb in het begin zeker een aantal voor mij relevante vragen gesteld. Bij 1 van deze topics die ik eens starten , over het zelf maken van een cache, kreeg ik naar mijn idee ook meteen de wind van voren terug. Ik was er letterlijk even stil van. Gelukkig kreeg ik hier ook positieve berichten op, wat niet weg neemt dat ook kritiek zeker als positief bedoelt kan zijn. Ik had toen makkelijk ook kunnen roepen dat het draadje dicht moest, maar heb dit express niet gedaan.

 

Vaak hebben ook anderen die een bepaalde vraag/mening hebben, maar deze niet toevallig gesteld hebben op het forum iets aan de discussie die erop volgt. Vind dus dat het zeker niet meteen gesloten moet worden, of de huisregels moeten overtreden worden!

 

Verder moet ik eerlijk zeggen , dat ik de laatste tijd helaas moet ik zeggen toch weer wat minder te vinden ben op het forum. Vind zelf de technische en informatieve zaken over Geocaching en gps interresanter dan de geboren kinderen, honden en wat al niet meer. Gelukkig leven we nog in een democratisch land waar ook andere meningen en interreses nog gewaardeerd worden.

 

Dus wat mij betreft vooral door gaan met meer info over geocaching en alles wat daar bij hoort en laten we het niet te gezappig maken :)

 

stof voor discussie dus..... :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat betreft Kipchen. Helaas moet ik je ongelijk geven, want topics zijn wel eens heropent.

 

Dat heb ik overigens nog niet gezien, of het is me niet opgevallen schreef ik dan ook in m'n epistel.

Kwestie van kippigheid dan misschien? :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik zojuist plaatste is alweer verwijderd.... dat zegt genoeg :blush:

Dat is inderdaad wel heel vreemd.... (toevallig het berichtje wél gezien, en IK vond dat niet over de schreef gaan)

 

Goed, zal ome Kruimel ook even een duit in het zakje doen. Ik ben al weer te lang passief geweest merk ik.

 

Allereerst wil ik reageren op het bericht dat ik gekwoot heb. Te vaak, te veel, worden we van "dingen" beticht die dus niet waar zijn. Nu ook weer. Ik zie dat een van de mods de ze verwijderde berichten weer terug geplaatst heeft en als je even terugscrollt zie je ze staan. Ik geloof bericht 26 en/of 27. De eigenaar kan een bericht alleen bewereken als het dus niet op onzichtbaar is gezet of niet verwijderd is. Dat even voor de duidelijkheid.

Zoals je kunt zien heeft de poster zelf zijn bericht aangepast. Dat gebeurt vaker. Ik zie heel vaak een bericht die gewizigd is en dat staat er alleen iets van bericht door mezelf gewizigd, of bericht doet niet meer ter zake. Deze berichten, die na de wijzigen door de poster zelf, nietszeggend meer zijn, ja die worden gewoon verwijderd, wat mij betreft zelfs deleted. Daar zit een verschil in. We kunnen berichten op onzichtbaar zetten en volledig verwijderen.

 

Dan een reactie op het bericht van Twin Peaks. Je hebt helemaal gelijk. Het forum is niet meer zoals het vroeger was. Wat wil je ook? Vroeger zaten we met 100 forumgebruikers en nu zie ik volgens mij een aantal van 13000.

Misschien voor jullie onlogisch, maar voor mij is hetw el logisch dat dan verhoudingsgewijs ook meer gesloen wordt, afgekapt wordt. Echt het gebeurt verhoudingsgewijs echt niet meer, dat is optisch bedrog.

 

Niet iedere moderator is gelijk. We zijn ook maar gewonen mensen. We doen ons werk naar eer en geweten. Ik weet dat van mezelf en ik steek voor de beide andere jongens, die als wilde cowboys met de vingers aan de rode knop lijken te zitten, mijn handen in het vuur als we het over integriteit en eer en geweten hebben.

 

En ook wij hebben soms onze dag niet en ook wij maken fouten. Ik mag aannemen dat een ieder die vindt dat wij fouten maken, dit met redelijke argumentatie en met fatsoen probeert te bespreken met de bewuste moderator.

 

Er werd ergens gezegd dat we geen topics die we misschien iets te snel hebben gesloten, met redelijke tegenargumentatie, niet zouden openen. Dat is dus pertinent niet waar. Ik heb al vaker topics geopend die ik gesloten heb en ik weet dat mijn beide companen dat ook doen.

 

Het lijkt erop dat 'jullie" denken dat we allemaal een beetje eigengereid bezig zijn, maar achter de schermen is er onderling veel overleg. Als er iemand is die weer eens zit te zieken, dan wordt dat echt wel besproken. En ja, soms moet je direct handelen, maar ook daarover wordt gesproken.

 

Het is pertinent niet waar dat topics met een discussie zonder pardon worden gesloten. Als het een zinnige discussie is, iedereen elkaar in zijn waarde laat, niet er steeds maar zeikerds tussen zitten die alleen maar olie op het vuur lijken te willen gooien, kan wat mij betreft die discussie eeuwig blijven staan en eeuwig voortduren.

Net als met de topics over jantje, oietje en keesje die zoek of erger zijn, als je ze niet wil lezen, moet je ze overslaan. Dat ook dus met discussies.

Het probleem met een discussie is dat men elkaars mening meestal toch niet respecteert en er iemand is die begint te flaimen. Flaimen keuren we niet goed, die gast zijn bericht wordt verwijderd en die gast krijgt een reprimande. Maar waar gaat het allemaal over? Er zijn hier in de regel allen maar volwassenen te vinden en soms lijkt het wel alsof ik in een kleuterklas beland bent. En nee ook weer niet, soms lijkt het dat men elkaar het licht in de ogen niet gunt.

 

Het is nu eenmaal een feit dat de forumgebruikers van weleer geen milimeter meer rechten heeft dan een newby. Dat vergeten de forumgebruikers van weleer nog wel eens. Iedereen is gelijk, ook of je donateur bent of niet.

En ja, de reportknop richting de moderatoren en de Admins wordt vaker en vaker gebruikt. Kreeg je vroeger 1x in de maand zo'n reportje, je krijgt ze nu dagelijks. En nee, een moderator hoeft die gebruikers die een topic raporteren als ondeugdelijk in hun ogen, niet gelijk aan het verzoek voldoen van de raporteur. Niet iedere raporteur heeft gelijk. Als we wel iedere raporteur hun zin geven, doen we iets fout.

 

Het is zo, als je het niet met een actie van de moderator eens bent, zoek je contact met de beuste moderator via email of PB. Hij zal zeker reageren als je tenminste het lef hebt om een fatsoenlijk bericht te sturen. Als de moderator je onheus bejegent, niet voor rede vatbaar is of je anders frustreert, dan ga je een stapje verder en kom je maar bij mij. Als het mij al betrof, of je komt er met mij ook nog niet uit, of ook mijn antwoord zint je niet, dan kun je, als je daar nog zin in hebt, je probleem voorleggen aan een van de admins.

 

We willen eigenlijk geen enkele topic sluiten. Een topic wordt gesloten door een moderator. De topicstarter kan daar om vragen en zijn verzoek wordt ook alleen maar beloond als de moderator hetzelfde idee heeft. Het is dus geen wet dat een topicstarter altijd maar kan verzoeken zijn topic te sluiten omdat er dan wel een knopje zou zitten voor de topicstarter dat hij zijn eigen topic kan sluiten.

 

Als ik de lijst van het aantal gesloten topics zie en welke topics wel open blijven, dan valt het echt reuze mee. De meeste topics die gesloten worden zijn topics in kopen en verkopen en topics waar een vraag gesteld is en het enige juiste antwoord gegeven is.

 

Een forum is niet per definitie een middel om alleen maar te discusseren. Maar ik pas er een beetje voor om iedere keer weer dezelfde discussie voorbij te zien komen. Ja, natuurlijk, ik heb echt wel hier gelezen dat misschien ook de newbies wel een mening hebben en dat ook de nwebies misschien wel aan de discussie willen deelnemen. Jazeker, kan ik goed begrijpen en ik vin dat best.

Maar in die ellenlange discussies, bladzijden vol, zie je steeds weer hetzelfde aangevoerd worden en dan denk ik, je hebt niet echt de moeite genomen om alle pagina's te lezen, of je moet er werkelijk een strakke plasser van krijgen met replys als. "hear hear" oftewel "dat vind ik ook"..

Zoals al in deze topic is geschreven, heeft niet iedereen de behoefte om in een discussie alle pagina's door te worstelen en alles te lezen. Als dit punt bereikt is, is de discussie dood, kan de topic beter gesloten worden. Wat je soms voorbij ziet komen in oude discussies die open blijven is dat Jantje zijn mening heeft gezegd in oktober 2004, zichzelf nog eens herhaalt in februari 2005, juli 2005, cecember 2005, maart 2006, augustus 2006 enz enz. Ik denk dat men wel begrijpt wat ik hier mee wil zeggen. O.a. Jantje is al die keren vergeten dat hij al eens gereageerd heeft, of Jantje wil met alle geweld zijn verhaal doordrukken.

 

En het klopt, ik erger me soms kapot aan die zogenaamde oldies die een newby de "wijze" les denken te moeten lezen, al was het alleen maar om even duidelijk te maken dat "zij" al oldies zijn :)

Als ik dan soms zo'n oldie er over aanspreek, dan is men toch verbolgen, dan is men toch pissed. Hoe kan dan toch die Kruimel, die zelf vroeger zoveel trammelant zat te maken op het forum, over het forum, zichzelf zo verlagen en hun, mede oldies, over de vingers te durven tikken, zij die al jaren 10 euro per jaar doneren.

Tja, het zal wel, maar toch zit er verschil in met vroeger. Je kunt een forum van 100 gebruikers, voor mijn par 100 gebruikers, niet vergelijken met een forum met 13000 geregistreerde gebruikers. Degene die dat niet doorheeft, heeft een probleem.

 

Dan ben ik noig verbaasd over een drietal zaken.

 

1. Het lijkt erop dat er een soort verwijt is dat de oldies verdwijnen. Soms wil men dat maar al te graag de modjes in de schoenen schuiven. Maar het is een natuurlijk proces. Oldies hebben het allemaal al eens gelezen, oldies weten van de hoed en de rand voor wat het geocachegebeuren betreft, oldies gaan zich, al dan niet terecht, ergeren aan de simpele vragen van de newbies, vergetend dat ze daar ook ooit mee geworsteld hebben. De ene oldie vangt dat super op en neemt de taak op zich om iedere keer weer de newby op weg te helpen en de andere oldie kan dat niet en gaat van langzaam op de achtergrond naar een totale verdwijnen. Is helemaal nies bijzonders, heeft niets met het forum te maken, heeft niets met het geocachen te maken, is forumgebruik eigen. Ik denk dat als ik geen senior modje meer zou zijn, dat ik het forum ook wel het forum zou laten. Hooguit eens zien of er nieuwe trends zijn, hooguit eens reageren op echt iets bijzonders, niet om bovenaan te blijven staan met aantal geplaatste postings. Het kost veel tijd en is voor 90% besteed aan onderwerpen die ik persoonlijk als geleuter afdoe.

 

 

2. Ik begrijp de mooi verbloemde frustratie van TwinPeaks, die ik als geocacher, als forumgebruiker en al mens hoog heb zitten, best wel, maar vind de manier waarop een beetje jammer. Natuurlijk is deze topic gekomen omdat een andere topic over geodeuren gesloten is. Wat ik jammer vind is dat volgens mij zowel TwinPeaks als de mod die de topic gesloten heeft, beide een redelijk constructieve PMwisseling hebben gehad en dat er is afgesproken dat de moderator na overleg er op terug zou komen.

 

3. En misschien om even duidelijk te maken waarom soms een topic gesloten wordt, bijvoorbeeld omdat de lijn in de topic niets meer te maken heeft met wat de topicstarter bedoeld heeft, verbaas ik me over de reacties die in deze topic geplaatst zijn op het geschrevene van TwinPeaks.

 

Al bijna vanaf post 2 of 3 verwateren de reacties al naar reacties die niet meer helemaal met de topic te maken heeft.

 

Het overgrote deel van de reacties gaat (ook de mijne) over het sluiten van de topics.... Terwijl ik, misschien bevooroordeeld, de overgrote klacht van Twinpeaks lees als te veel forumgebruik over privé en persoonlijke zaken en te weing geocaching. Het woord gezapig is genoemd. Ja, er werd ook over het sluiten van topics gesloten gesproken, maar niet zo dat het al de reacties rechtvaardigt die alleen maar spelen over sluiten van topics/discussies.

 

Ik vind ook dat we langzamerhand een algemeen sociaal forum hebben, waar een ieder zijn privé-ei kwijt wil. Het geeft aan dat geocachers werkelijk een communitygeest hebben. Er is veel "ons" en "eigen" gevoel. Dat zie ik minder op andere fora.

Ja, de felicitaties, op wat voor gebied dan ook, of het nu je verjaardag is, of het feit dat je je 25e, 100e 250e enz cache hebt gevonden, iedereen wil iedereen feliciteren. En dan natuurlijk de schrijnende berichten over wie nu weer iemand is verloren of dreigt te verliezen of andere meldingen van enge ziektes.

Ik ben daarover in tweestreid. Wil ik het allemaal wel weten? En ja, ik begrijp dat er mensen zijn die het hier ventileren en zo steun zoeken. Deze vorm is de trend tegenwoordig. Buren ken ment niet, wel de mensen op een forum of op een chat. Steun zoeken via de PC of steun betuigen via de PC is aan deze tijd verbonden.

 

Of ik er blij mee ben is een ander verhaal. Ook of ik er op een forum bedoelt voor geocaching, op zit te wachten is een ander verhaal. Ik begrijp de behoefte en ik zal de laatste zijn die zegt dat het afgelopen moet zijn.

Dat kan eigenlijk ook niet meer. Dan hadden we dat direct in de kiem moeten smoren. Maar waarom zoiets achter een soort gesloten deur zouden moeten plaatsen, snap ik niet. Daarvoor hebben ween fortum met subfora en niet meer kastjes, lades en deurtjes. Wil je het niet lezen? De titel van de topic of van het subforum zegt genoeg.

Ik wil geen coins kopen of verkopen, ik wil niet weten wie zijn coin kwijt is of wat er allemaal mee gebeurt, ik hoef niet meer te weten wie allemaal welke coin op de deurmat hebben liggen, damen er eentj egaan bestellen of samen er eentje gaan maken, dus afdeling coin sla ik over. Ik kom er nooit, als niet mod :P

Hetzelfde kan met toch ook doen met al de mededelingen die men doet?

Als het bestuur anders beslits, als de developper het kan maken, alles is mij best, maar er hoeft voor mij niet een speciale subsite te komen voor mededelingen. Als er eentje komt, dan ook maar eentje voor de coins, eentje voor TB's, eentje voor Garmin, eentje voor Magellan, eentje voor GSAK enz enz. Ach, zullen we het dan maar gewoon laten zoals het is? Forum/subforum/topic?

 

Mijn verzoek is om ontopic te blijven. Lees het bericht van TwinPeaks anders nog maar weer eens na, zijn klacht ging niet alleen over het sluiten van topics, het sluiten van discussies :P

 

Ik heb mijn bericht niet nagelezen, het was me te lang. Als er storende taalfouten in zitten, mail me dan even en anders laat het maar gewoon gaan. Who cares?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Modereren is niet hetzelfde als wieden, al is dat laatste soms nodig. Het verwijderen van berichten moet een hoge uitzondering zijn. Je verwijdert een mens en een mening en ontneemt anderen de kans te reageren en hun mening te geven. Het blijft een noodmaatregel, die indruist tegen alles waar een forum voor hoort te staan: een vrije uitwisseling van ideeën en meningen.

 

Modereren is sturen en begeleiden: voorkomen dat discussies uit de hand lopen. Discussies lopen uit de hand wanneer mensen, die moeite hebben hun mening te verwoorden (niet iedereen is even taalvaardig en dat is helemaal niet erg), uit frustratie en machteloosheid argumenten inruilen voor krachttermen en beledigingen.

 

Als iemand schrijft: "Wat X zegt is carambakoek! Wat denkt ie wel? Net twee maanden aan het cachen en nu al een grote bek!", dan is het de taak van een moderator te reageren met:

"Iets als carambakoek bestempelen is erg gemakkelijk. Wil je ook even aangeven waarom jij vindt dat het carambakoek is? Dan kunnen we jouw argumenten en die van X afwegen en deze discussie voortzetten. Dat X net twee maanden aan het cachen is, is geen argument. En op dit forum heeft niemand een grote bek. Dat laatste mag je tevens als een waarschuwing beschouwen."

 

Een moderator die dit te veel of te lastig werk vindt is geen geschikte moderator. Niet iedereen kan modereren, en dat is geen schande. Het is verantwoordelijk werk, dat mensenkennis (levenservaring) en taalvaardigheid vereist. Ook moderatoren zijn maar mensen, die fouten maken en uit onmacht of frustratie impulsief kunnen reageren. Moderatoren, die hun standpunten en argumenten moeilijk onder woorden kunnen brengen, zijn niet in staat discussies in goede banen te leiden en uit te leggen waarom zij bepaalde maatregelen nemen. Het ontbreekt hen aan overwicht en zij zullen worden overtroefd door forumtijgers, die verbaal vaardiger zijn. Uit frustratie zullen zij, in een poging de rust en de vrede te bewaren, draadjes afsluiten, 'opschonen' en zelfs laten verdwijnen. In plaats van argumenten zullen zij daarvoor regels en bepalingen aanvoeren. Hoe goed de bedoelingen ook zijn, onder de handen van een minder bekwame moderator bloedt een forum dood. En dat geldt in zijn algemeenheid, voor alle moderatoren en alle fora, en is niet bedoeld om de modjes van dit forum 'af te zeiken'. Het mag duidelijk zijn dat het de senior moderator van dit forum niet ontbreekt aan levenservaring en taalvaardigheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja . . aangezien ik een al wat oudere auto heb, geen hond heb , geen eigen geocache.

Niet echt geinteresseerd ben in coins en de enige TB die ik heb al tijden eens in een geschikte cache moet stoppen, voel ik me op dit forum vaak wat ontheemd.

Of zou het jalousie zijn ?? :blush:

 

Ik heb geen prietpraat te leveren en zit al helemaal niet te wachten op de kleur van de auto of de lopende oogjes van de hamster van andere geocachers maar . . .

 

WEL ben ik erg geinteresseerd in alles wat daadwerkelijk met geocachen te maken heeft en ook van discussie kan ik genieten. Zeker als die me aan het denken kan zetten en mij zaken eens vanuit een ander perspectief laat bezien. Dat daarbij de toonhoogte wat op kan lopen vind ik geen probleem en toont mij vaak meer de betrokkenheid van de schrijver dan eventuele onheuse bedoelingen.

Daarom zou ik daar dan ook graag meer van zien of daar een hogere "ranking" (zoals Kipchen het noemt) aan toe willen kennen als blijkt dat een forum als dit dicht gaat slibben met de eerder genoemde prietpraat.

 

Verder vind ik dat draadjes NIET gesloten zouden mogen worden. (Vlindertje geeft daar in het vorige berichtje prima argumenten voor.)

Het gegeven dat er lieden zijn die daarom vragen lees ik met afschuw en wijst voor mij op een kleinzieligheid waaraan mijns inziens niet moet worden toegegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit hier al een tijdje op te dubben: Zal ik wel zal ik niet? Ach nee, ik doe het niet want wat is de zin? Waarschijnlijk wordt dit weggeknipt, word ik op mijn vingers getikt of zelfs een ban wordt mijn deel?

 

Maar, nu doe ik het toch :thumbup: Bovenstaand geeft mijn gevoel weer wat ik bij sommige draadjes heb als mijn mening een andere is dan wat in dat draadje verwoord wordt qua toon en / of inhoudelijk.

Natuurlijk kan ik me dan helemaal uitzonderen van het forum maar daar vindt ik het te interressant voor (de meeste onderwerpen dan). Tot nu toe weet ik aardig gehoor te geven aan dat gevoel en doe ik het niet waarmee ik wel vindt dat een mogelijke discussie waarmee misschien mijn gedachte wel bijgesteld wordt verloren gaat. Modereren is inderdaad sturing geven aan een discussie waarbij gelet wordt dat geen van de deelnemende partijen over de scheef gaat. Dat is imho totaal iets anders dan censureren.

En natuurlijk vind ik dat iedere deelnemer aan een discussie de andere deelnemers in zijn of haar waarde moet laten.

 

Laat het spetteren, laat het knallen, laat de meningen gezouten en ongezouten over en weer gaan maar wel met respect voor de ander, dat is alleen maar goed voor de discussie.

En als een draadje halverwege een andere inhoudelijke wending krijgt, dat is toch niet zo'n probleem? Dat zal het oorspronkelijke onderwerp wel met zich meegebracht hebben. Dat kan dan eventueel door een mod in een apart onderwerp geplaatst worden of wordt door een of meerdere partijen aan de discussie uiteindelijk zelf wel gecorrigeerd.

We zijn tenslotte allemaal geomensen, niet dan?

 

(ook hier heb ik geen spellingchecker overheen laten gaan dus dat ook mijn spellingsvouten vergeven zijn :dribble: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even voor alle duidelijkheid… ik heb er lang over nagedacht of ik het alsnog zou plaatsen, maar het volgende was mijn oorspronkelijke bericht # 25:

@Barny: Dat enkele 'grootheden zich niet meer kunnen (willen) laten zien hier ligt totaal aan hun zelf.

Dat weet jij net zo goed als ik. Die zogenaamde grootheden die zich zelf zo geweldig vinden en denken dat ze alles maar kunnen zeggen hebben het voor hun zelf verkloot, niet wij.

 

Tevens vind ik het een caramba verhaal dat nieuwe modjes te pas en te onpas op zogenaamde rode knoppen drukken en er wordt helemaal niets gesloten omdat het mij, ons of welke mod dan ook niet aanstaat. Het wordt gesloten met een reden, niet meer dan dat.

 

Ik ben het dan ook volledig eens met de woorden van zitawalk.

 

De meeste topics worden verkloot door andere cachers niet door moderators.

 

Wat betreft Kipchen. Helaas moet ik je ongelijk geven, want topics zijn wel eens heropent.

 

De topic waar het nu omging, heb ik niet gesloten maar ik begrijp de argumenten waarom het gebeurd is wel.

 

PS. Jullie krijgen nog 5 minuten en dan gaat deze op slot! :P

Hier spreekt weer duidelijk de arrogantie van de mod uit :thumbup:

Marja :D

 

Omdat ik weet in welke moeilijke positie ik me bevind, we hebben al een keer een schrijfcontrole gehad, en we worden duidelijk in de gaten gehouden bij onze postings, leek het me verstandiger om het bericht te verwijderen.

 

Ik snap niet hoe men aan het idee komt dat ik, of andere oldies, zichzelf belangrijker vinden dan newbies. Waarschijnlijk hebben de mods het idee/gevoel dat ze nieuwkomers moeten beschermen tegen kritiek. Is het zo erg dat er eens gezegd wordt dat er een zoekfunctie is? Is het nodig dat men dan meteen de bescherming van de mods of “ome Kruimel” zoekt? Hiermee wordt alleen maar in stand gehouden dat er altijd een mod wordt ingeschakeld als men het ergens niet mee eens is.

Dit was even offtopic maar moest me toch van het hart.

 

@“ome Kruimel” het getuigt niet echt van integriteit dat berichten die eerst onzichtbaar gemaakt zijn opeens weer teruggezet worden om te laten zien dat ze er wel mogen staan. Als alle berichten die niets toevoegen aan een draadje zouden worden verwijdert dan zouden alle draadjes de helft minder pagina’s hebben. Mijns inziens was het meer een persoonlijke actie, maar daar zal ik me hier verder niet over uitlaten. Bovendien komt het “ome” voor Kruimel erg belerend en betweterig over, maar ook dat is slechts mijn mening.

 

En verder voor de starter van dit topic :dribble: Je hebt een draadje gemaakt waarin een discussie wordt gevoerd. Maar zoals al eerder gezegd zijn het veelal zogenaamde “oudgedienden” die weer eens van zich laten spreken, sommige op het gevaar af een ban te krijgen. De meningen van de redelijk verse groep cachers horen we hier niet….

Groeten, Marja :wine: hopelijk worden mijn taalfouten me ook vergeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En verder voor de starter van dit topic :thumbup: Je hebt een draadje gemaakt waarin een discussie wordt gevoerd. Maar zoals al eerder gezegd zijn het veelal zogenaamde “oudgedienden” die weer eens van zich laten spreken, sommige op het gevaar af een ban te krijgen. De meningen van de redelijk verse groep cachers horen we hier niet….

 

 

Verdorie . . . . . :dribble:

 

En ik maar denken dat ik toch nog redelijk "vers" was hier !! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha ome Kruimel, bedankt voor je heldere relaas, het bedekt haast alle reacties die hier de revue zijn gepasseerd en (nu gaan er waarschijnlijk een paar schrikken): Ik ben het in grote lijnen helemaal met je eens.

 

Ik zeg “in grote lijnen” want Twin Peaks zou Twin Peaks niet zijn als ik niet een paar nuances wilde aanbrengen.

 

Allereerst wil ik iedereen hartelijk bedanken voor de tot nu toe geleverde bijdragen aan deze discussie, al merk ik al enige tijd, dat er zaken insluipen die ik niet ter discussie heb gesteld, maar ja, daar ontkomen we blijkbaar niet aan.

Allereerst: Ik vroeg in mijn eerste postje, dacht ik, duidelijk om maar twee dingen: waarvoor vinden wij eigenlijk dat een forum bedoeld is, en vinden we ook niet dat het forum een beetje "gezapig" aan het worden is,

En:

als je je aan een discussie stoort, moet je dan naar een mod gaan bleren om hem te sluiten, of moet je je er dan gewoon buiten houden en diegenen die wel willen discussieren, rustig door laten discussieren

 

We lezen nu tussen de regels door in de reacties toch dat men vindt dat sommige draadjes te snel dichtgaan en discussies te snel worden afgekapt, en hoewel we het niet met zoveel woorden zeggen: een deel van de reageerders vindt, dat dat aan manier van modereren ligt.

 

Ik vind dat jammer en ook een beetje makkelijk. Mijn waarneming is namelijk anders (en nu gaan er wellicht weer een aantal schrikken): ik heb geen aanmerkingen op het functioneren van onze mod’s, ik twijfel niet aan hun goede intenties, en in de meeste draadjes waarvan wij vinden dat ze ten onrechte op slot zijn gegaan, hebben wij zelf de discussie om zeep geholpen en kon een mod niet veel anders en wel omdat ( en nu gebruik ik de woorden van Vlindertje die dat prima onder woorden bracht): ” Discussies uit de hand liepen omdat er mensen waren, die moeite hadden hun mening te verwoorden (niet iedereen is even taalvaardig en dat is helemaal niet erg), uit frustratie en machteloosheid argumenten inruilden voor krachttermen en beledigingen en ja, dan moet een mod ingrijpen.

Want discussies op het forum mogen wat mij betreft best op het scherpst van de snede worden gevoerd, maar forumregels, regels van fatsoen en discussiëren met respect voor elkaar zijn absolute voorwaarden.

Respect voor elkaar is in mijn optiek ook: je niet mengen in een discussie, als die je niet aanstaat, alleen maar om je irritatie te uiten over (weer) die discussie, alleen maar om te gaan roepen: kan dit draadje niet dicht?, maar diegenen die wel willen discussiëren rustig laten discussiëren. (en daar ging mijn tweede vraag over) en wie dat niet snapte heeft mijn verhaal niet goed begrepen.

 

@Kruimel: Je hebt het echt mis als je denkt dat dit topic er is gekomen omdat mijn andere topic gesloten is. Het heeft zeker niets met het sluiten van de topic te maken. Ik heb daar inderdaad constructief over van gedachten gewisseld met de mod.

De frustratie over mijn twee discussiepunten was er al veel langer, maar sluimerde nog, wachtend op de beroemde druppel.

Die druppel was niet de actie van de mod, die druppel was (weer) het om zeep helpen van de discussie door je medecachers, die in jouw topic op hun stokpaardje gaan zitten en vervolgens , als ze niet direkt hun zin (of gelijk) krijgen de boel traineren of om een mod gaan bleren. Waardoor uiteindelijk het draadje op slot ging (zie je het verschil?)

Wie dat niet uit mijn verhaal haalde: sorry daarvoor, dan heb ik het niet duidelijk genoeg verwoord.

 

Ik bedoel hier overigens zeker niet de actie van GPSgek: dikke humor vond ik dat, maar ook dat werd door een aantal anderen niet gewaardeerd (of niet doorzien, denk ik eerder) jammer van de discussie.

 

Voor het overige, zoals Kruimel al zei: Graag On-topic blijven, dan hoeft dit draadje niet op slot.

Ik vind het een uiterst leerzame discussie. (Keep ‘em coming!!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...