Spring naar bijdragen

Geen sport, maar hobby


Geopatra

Aanbevolen berichten

(er is trouwens een vacature, maar je moet wel in Seattle wonen)

 

Hmmm, zou ik daarom deze week een privémailtje hebben gekregen van een van de bobo's met het verzoek om vooral langs te komen als ik in de buurt ben???

 

Dan hebben ze wel pech. Als ik ook maar ergens NIET heen wil gaan, is het wel de States, laat staan er ook nog gaan wonen :thumbup:

 

Een paar jaar terug is me in Seattle een huis en een baan aangeboden. Ik heb de Fee er een maand heen gestuurd om de boel te verkennen. Haar verslag was kort en krachting, Mooi land, omgeving Seattle is super (Mount Renier) maar de bevolking is drie keer niks. En zo'n reis duurt per boot ook veel te lang :huh: Ik kon zelfs gratis een cursus anti-vliegangst krijgen, maar dan moest ik daarvoor eerst naar Seattle komen. Mooie grappenmakers dus.

 

Mmmm..ik ken een aantal heel aardige mensen in Seattle ;) , maar dat handjevol weegt waarschijnlijk niet op tegen de rest.

 

Maarruh...wij zijn heel blij dat je in ons landje gebleven bent, Kruimel!

 

Zo, mijn dochter is uit school, de caches zijn eindelijk uitgedraaid, nu HOP de auto in en nu ECHT 2,5 dag off-line, want er moet nodig weer wat in de natuur worden gedaan (kamperen enzo, en wat cachen)

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik had al zo'n vermoeden waar de discussie heen zou gaan. En ja hoor: het wordt weer gezever of men het sport of hobby vindt.

 

Maar daar ging het niet om

 

Het gaat erom dat hantering van de omschrijving sport naar natuurbeheerders en andere instituten een risico met zich meebrengt, omdat sport anders beoordeelt wordt dan hobby en eigenlijk ook spel.

Daar gaat het om.

 

Of deze of gene het als sportieve bezigheid ervaart zal mij worst wezen!

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou het een beheerder werkelijk uitmaken of geocaching een hobby, sport of spelletje is?

Waarschijnlijk wordt er meer gekeken naar te verwachten aantallen bezoekers, en of er met het uitzetten van geocaches geld wordt verdiend. Hoe groter het aantal bezoekers, des te groter de kans dat er 'ergens' geld mee gemoeid is. En dat betekent dus betalen voor toestemming (of geen toestemming).

Dat wij arme cacheleggers er alleen geld insteken doet er dan niet toe.

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

men hanteert nu al steeds vaker, hoe groter het aantal bezoekers, hoe groter het aantal dat zich niet aan de regeltjes van de beheerder houdt, hoe groter de kans dat je geen toestemming meer krijgt.

 

Ik denk niet dat het ook maar een moer uitmaakt hoe je het noemt als je aan het vragen van toestemming denkt. Ik weet dat het Utrechts Landschap alleen maar hebben wil dat het caches betreft die op geocaching.com gepubliceerd worden en niet op de andere. Weer een ander verhaal dus. Niet sport/spel/hobby maar geocaching via geocaching.com

Link naar opmerking
Deel via andere websites

knip ... Nee, nordic stalking valt daar niet onder, dat is een verhaal apart en lijkt meer op zinloos geweld...

:thumbup:

 

Ik zou het richting beheerder als hobby presenteren, schrikt minder af (lijkt mij).

 

Dat is dus het punt waar het dit draadje om draait (of heb ik het dan toch niet begrepen :huh: ). Als je in je verhaaltje (waarin je toestemming vraagt aan bijvoorbeeld de gemeente) over geocachen aangeeft dat het een sport is, dan heb je natuurlijk kans dat er vergunningen moeten komen (of weet ik wat voor ander moeite dan ook) om een cache te leggen. Das wel heeeeeel erg veel moeite voor een cache.

 

Ik zelf zou het als hobby presenteren (en miscchien ook wel als spel, want ik zie regelmatig dat er op de cache staat dat het een onderdeel is van spel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik toestemming vraag zet ik altijd de links naar gc.com en gc.nl in mijn email.

Mag betrokkene zelf bepalen hoe hij het interpreteert; sport of hobby.

 

Iemand die toestemming geeft duikt neem ik aan in de materie en ik heb nog geen 1x de vraag terug ontvangen of het een sport of hobby is ivm de kosten.

Ik zie het gebruik van de woorden sport of hobby in je aanvraag dan ook niet direct als een risico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zelf zou het als hobby presenteren (en miscchien ook wel als spel, want ik zie regelmatig dat er op de cache staat dat het een onderdeel is van spel[/i][/color]

Van de site van .com

GEOCACHE PLAATS - LEES DIT AUB

 

Proficiat, je hebt het gevonden! Toevallig of niet!

 

Waarom zit deze container hier verborgen? Wat doet dit ding hier met al deze spullen erin?

 

Het maakt deel uit van een wereldwijd SPEL voor GPS-gebruikers (Wereldwijd Positioneer Systeem) , genoemd GPS Stash Hunting, Geocaching of geoschattenjacht. Het spel houdt minimaal het volgende in : een GPS-gebruiker verstopt een schat (deze container + inhoud) en publiceert de exacte coördinaten zodat andere GPS-gebruikers de schat kunnen zoeken. De enige regels zijn : als je iets uit de container neemt moet je er ook iets insteken, en je moet ook iets in het logboek schrijven over je bezoek. Hopelijk heeft de persoon die deze schat verborgen heeft een goede plaats gevonden die zich niet op privé-terrein bevindt en die moeilijk te vinden is door mensen die niet aan het spel deelnemen. Soms blijkt een goede plaats eigenlijk een heel slechte plaats te zijn.

 

ALS JE DEZE CONTAINER PER ONGELUK GEVONDEN HEBT:

 

Goed! Je kan altijd meedoen met ons! We vragen enkel het volgende:

 

· Verplaats de container niet of verniel hem niet AUB. De eigenlijke schat is juist het vinden van de container en van gedachten te wisselen met iedereen die hem ook gevonden heeft. Als je wil kan je iets meenemen. Maar laat dan AUB ook iets achter van jezelf voor anderen om te vinden en schrijf iets in het logboek.

· Indien mogelijk laat ons weten dat je deze site gevonden hebt op de onderstaande website.

 

De GPS Stash Hunt (GPS Schattenjacht) is open voor iedereen die avontuurlijk ingesteld is en in het bezit is van een GPS. Op dit moment heeft de organisatie een thuisbasis op het internet. Bezoek onze website voor commentaar of als je iets meer over geocaching wilt weten.

 

 

http://www.geocaching.com

 

Indien deze container zich op privé terrein bevindt en je wilt dat hij weggehaald wordt laat het ons AUB weten. We verontschuldigen ons hiervoor en zullen hem zo snel mogelijk weghalen.

bewerkt door De Roode Loper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

voor mij is het gewoon tijdverdrijf :huh:

Ik beschouw Geocachen als een soort medicijn. (Nee, dit is geen grap...) :thumbup: Overigens een medicijn waarvan ik al zo'n twee weken niet meer genoten heb. :) Het blijft immers een sport om een hobby in een uitpuilend opschrijfnotitieagendaboekje in te plannen...

 

 

En wat betreft het statement van Geopatra. Bij verzoeken om toestemming is het inderdaad minder handig te spreken over een sport. Sport wordt inderdaad verkeerd geassocieerd...

Volgens mij wordt trouwens met het woordje sport in de slogan van GC.com ook niet echt een "sport" (voetballen, korfballen, handballen, glaasje draaien, kaarthuis bouwen, enzovoort) bedoeld, maar meer een "sport" in de trant van een "uitdaging" of "recreatie".

 

EDIT:

sport /spɔrt, spoʊrt/ Pronunciation Key - Show

–noun

1. an athletic activity requiring skill or physical prowess and often of a competitive nature, as racing, baseball, tennis, golf, bowling, wrestling, boxing, hunting, fishing, etc.

2. a particular form of this, esp. in the out of doors.

3. diversion; recreation; pleasant pastime.

4. jest; fun; mirth; pleasantry: What he said in sport was taken seriously.

5. mockery; ridicule; derision: They made sport of him.

6. an object of derision; laughingstock.

7. something treated lightly or tossed about like a plaything.

8. something or someone subject to the whims or vicissitudes of fate, circumstances, etc.

9. a sportsman.

10. Informal. a person who behaves in a sportsmanlike, fair, or admirable manner; an accommodating person: He was a sport and took his defeat well.

11. Informal. a person who is interested in sports as an occasion for gambling; gambler.

12. Informal. a flashy person; one who wears showy clothes, affects smart manners, pursues pleasurable pastimes, or the like; a bon vivant.

13. Biology. an organism or part that shows an unusual or singular deviation from the normal or parent type; mutation.

14. Obsolete. amorous dalliance.

Ik bedoel in mijn laatste stelling dus puntje 3 uit bovenstaande engelse verklaring van het woord "sport"...

bewerkt door gpsgek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik mis toch één ding in deze discussie die weer nergens naar toe gaat:

 

 

het is een verslaving!!

 

 

maar ja, dat zou ik maar niet noemen bij de ambtenaar die ervoor moet zorgen dat het legaal wordt er iets neer te leggen, waar honderden verslaafden op af komen :lol1:

 

kortom: wij houden het op een speurtocht die zo'n 50 keer per jaar bezocht wordt. Dat voldoet tot nu toe :)

En of en speurtocht nu een hobby een sport of een verslaving is, dat laten we aan de lezer over :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...