Spring naar bijdragen

Geen sport, maar hobby


Geopatra

Aanbevolen berichten

is deze discussie niet een soort van slowchat :lol1::) Wat ook een hobby kan zijn.

 

voor een aantal mensen is het snel vinden van een cache een sport

voor andere is het maken/leggen en onderhouden van veel/weinig caches een hobby

 

Ik stel voor hier een slowchat van te maken, of maak er anders een Poll van dan is ie hier op zijn plaats.

 

Ik ga weer verder met mijn hobby :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

3 pagina's ....... jawel drie pagina's zijn we al bezig!!! ha ha ha ha ha in die tijd hadden we dus alweer een cache kunnen zoeken!!

 

Welnu mijn mening........

 

Deze sportige hobby, of spellerige sport of hobbysche spellistiche sportiviteit, of hobbelig sportief spelletje, heb ik al een tijdje geleden een mooie naam gegeven. Ik zou er bijna copyright op moeten aanvragen)

 

 

-----SPOBBY!!!!!!!!-----

 

groeten van Davince

bewerkt door Davince
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welnu mijn mening........

 

Deze sportige hobby, of spellerige sport of hobbysche spellistiche sportiviteit, of hobbelig sportief spelletje, heb ik al een tijdje geleden een mooie naam gegeven. Ik zou er bijna copyright op moeten aanvragen)

 

 

-----SPOBBY!!!!!!!!-----

 

Of: gewoon een -------- SPEBBETJE !!!!!! -------- :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

men hanteert nu al steeds vaker, hoe groter het aantal bezoekers, hoe groter het aantal dat zich niet aan de regeltjes van de beheerder houdt, hoe groter de kans dat je geen toestemming meer krijgt.

 

Ik denk niet dat het ook maar een moer uitmaakt hoe je het noemt als je aan het vragen van toestemming denkt. Ik weet dat het Utrechts Landschap alleen maar hebben wil dat het caches betreft die op geocaching.com gepubliceerd worden en niet op de andere. Weer een ander verhaal dus. Niet sport/spel/hobby maar geocaching via geocaching.com

 

En ik weet uit eerste hand dat het Utrechts Landschap, onder invloed van andere ‘Landschappen’ inmiddels een heel andere mening is toegedaan en helemaal niet meer zo positief staat tegenover ‘geocaching via geocaching.com’. De tijd dat ‘geocaching via geocaching.com’ kon doorgaan als een spel voor natuurliefhebbers is voorbij. Ook natuurbeheerders lezen dit forum, waar ‘geocachers’ het een sport vinden om gemotoriseerd (milieuvriendelijk!) tientallen doosjes per dag bij elkaar te rapen en niet aarzelen daar zelfs natuurgebieden voor binnen te rijden. De relatie tussen gc.nl en natuurbeheerders staat al tijden onder druk. Zenz en Mumzle zijn niet voor niets opgestapt. Het werd voor hen steeds moeilijker om dit opgefokte circus van puntenjagers en muntenverzamelaars nog langer te verantwoorden, alleen maar om een commerciële Amerikaanse site te spekken. ‘Geocaching via geocaching.com’ heeft, ook in de ogen van natuurbeherende organisaties, nog maar bitter weinig te maken met geocaching. In dit verband is in een ander draadje het woord ZIEK al eens gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om ook maar eens wat aan deze redelijk overloze discussie toe te voegen:

 

Ik hoop dat geocaching geen sport is. Sporters leven namelijk een stuk minder lang dan mensen met een hobby. :blush:

 

Verder ben ik het wel eens met Geopatra (snel, bel de krant!), met uitzondering van het stukje dat zoiets beter uitkomt bij natuurbeheerders.

Zolang ik nog stukken tegenkom die moeilijk doen over caches, maar wel mountainbikers vrij toegang bieden zodat ze alles aan gort kunnen crossen, zal het wel loslopen met die beheerders.

 

Gezien vanuit het feit dat men sport associeert met een evenement, en daarvoor maar al te vaak betaalde vergunningen voor wil zien, klopt het natuurlijk wel.

 

Kwestie van perspectief dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik weet uit eerste hand dat het Utrechts Landschap, onder invloed van andere 'Landschappen' inmiddels een heel andere mening is toegedaan en helemaal niet meer zo positief staat tegenover 'geocaching via geocaching.com'.

Het UL hanteert caches gepubliceerd via geocaching.com, actief op geocaching.com als enige soort van geocaching op hun terrein indien er natuurlijk ook een overeenkomst met de eigenaar van de cache is gesloten.

 

 

De tijd dat 'geocaching via geocaching.com' kon doorgaan als een spel voor natuurliefhebbers is voorbij. Ook natuurbeheerders lezen dit forum, waar 'geocachers' het een sport vinden om gemotoriseerd (milieuvriendelijk!) tientallen doosjes per dag bij elkaar te rapen en niet aarzelen daar zelfs natuurgebieden voor binnen te rijden.

 

Dat er zogenaamde geocachers zijn die zich niet wensen te houden aan de regels die voor het gebied gelden, heeft natuurlijk niets te maken met het "geocachen via geocaching.com of het geocachien via geocaching.nl. Beide sites zijn niet verantwoordelijk voor het gedrag van "de geocacher"en beide sites hebben hun doelstellingen niet gewijzigd.

 

De relatie tussen gc.nl en natuurbeheerders staat al tijden onder druk.

Dat is het eerste dat ik hoor. Ik zie nergens tekenen dat de relatie tussen geocaching.com/geocaching.nl enerzijds en het UL anderzijds onder grote druk staat. Als er iets onder druk staat, is het "het gedrag van sommige bezoekers die zich geocachers lijken te noemen".

Er zijn geen berichten bij ons binnengekomen dat deze beheerders een probleem hebben met geocaching.nl.

 

Zenz en Mumzle zijn niet voor niets opgestapt.
Zenz is al jaren geleden opgestapt, al voordat we ook maar enig overeenkomst met o.a. het UL hadden. en Mumzle is om andere redenen opgestapt, niet om redenen dat de relatie tussen het UL/natuurbeheerders en geocaching.nl onder druk zou staan.

 

Het werd voor hen steeds moeilijker om dit opgefokte circus van puntenjagers en muntenverzamelaars nog langer te verantwoorden, alleen maar om een commerciële Amerikaanse site te spekken. 'Geocaching via geocaching.com' heeft, ook in de ogen van natuurbeherende organisaties, nog maar bitter weinig te maken met geocaching. In dit verband is in een ander draadje het woord ZIEK al eens gebruikt.

Idem carambakoek natuurlijk. De doelstellingen van geocaching.com en geocaching.nl zijn sinds het onstaan van beide sites niet veranderd. Als geocaching.com al commercieel is, waren ze het al vanaf het opstarten. ik zie het verband dan ook niet tussen puntenverzamelaars/geocoinverzamelaars en wel of niet commerciële geocaching.com.

Er is maar een site die te maken heeft met geocaching en dat is geocaching.com :) Zonder geocaching.com is er geen geocaching meer.

 

Nogmaals, je hebt het over het gedrag van de Nederlander die op zoek is naar doosjes en die zich schijnbaar niet weet te gedragen in de bossen van deze beheerders. Dat is iets anders dan sites als geocaching.com of geocaching.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als diverze instanties moeite hebben met cacher of geocaching waarom dan nog steeds toestemming geven voor het plaatsen in bossen en natuurgebiedenvan cache`s

Mijn zoon luilak loopt stage bij staatsbosbeheer en hoort daar geen wanklanken.

Zelf pas nog in dwingeloo geweest bij staatsbosbeheer.

Het enige waar ik deze mensen over hoor klagen is het vernielen in het bos door de jeugt.

En het aan stukken rijden buiten de paden van bos.

En wel teverstaan door mountenbikers.

:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf pas nog in dwingeloo geweest bij staatsbosbeheer.

Het enige waar ik deze mensen over hoor klagen is het vernielen in het bos door de jeugt.

En wel teverstaan door mountenbikers.

:)

 

 

was daar ook niet een grote groep mensen die zich Geocacher's noemende die lukraakover de mooie bloeiende heide struinde en daar druk doende de boompjes uit de grond trekkende.

er waren zelfs enkele bewapent met spade en zaag voor het echte grote werk :thumbup:

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf pas nog in dwingeloo geweest bij staatsbosbeheer.

Het enige waar ik deze mensen over hoor klagen is het vernielen in het bos door de jeugt.

En wel teverstaan door mountenbikers.

:)

 

 

was daar ook niet een grote groep mensen die zich Geocacher's noemende die lukraakover de mooie bloeiende heide struinde en daar druk doende de boompjes uit de grond trekkende.

er waren zelfs enkele bewapent met spade en zaag voor het echte grote werk :thumbup:

 

Barny

 

Cachen met Zaag & Spade........????

't Moet toch niet gekker worden.

Team PoeF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook natuurbeheerders lezen dit forum, waar ‘geocachers’ het een sport vinden om gemotoriseerd (milieuvriendelijk!) tientallen doosjes per dag bij elkaar te rapen en niet aarzelen daar zelfs natuurgebieden voor binnen te rijden.

 

Dus de geocacher gaat met zijn auto een natuurgebied in om een puntje te scoren? 'De geocacher' bestaat mijn inziens niet: we zijn allemaal verschillende mensen die een hobby delen en binnen die hobby houdt de één van zo'n soort cache en de ander van weer wat anders...So what! Allemaal verschillende mensen met allemaal verschillende waarden en normen, maar om dan alle geocachers dan maar gelijk over één kam te scheren: dat gaat mij wat te ver. Moet dan straks ook 'de wandelaar' worden verboden in een gebied omdat zijn voorgangers de heide vertapt hebben? Er zullen altijd 'goeien' en 'slechten' zijn. Ook het aantal mensen dat geocaching beoefend nemen toe, dus de kans dat hier iemand bijzit die het wat minder nauw met de regeltjes neemt, neemt helaas ook toe :thumbup: ! Net zoals bij 'de wandelaar' of 'de jogger'...

 

De relatie tussen gc.nl en natuurbeheerders staat al tijden onder druk.

 

Als dat zo zou zijn, zouden er dan niet al veel cache's zijn opgedoekt :) ?

 

...opgefokte circus van puntenjagers en muntenverzamelaars nog langer te verantwoorden, alleen maar om een commerciële Amerikaanse site te spekken.

 

Tja, de één gaat voor de puntjes...Nou, prima toch. De ander gaat voor de langere wandeling: ook toch geen punt?! En: hoe zo Amerikaanse site spekken: een account maken kost je niks, een logje plaatsen kost je niks....Zelfs premium member worden is een keuze en geen vereiste...

 

En zelfs als het een opgefokt circus zou zijn: je beslist zelf toch of je er onderdeel vanuit wil maken of niet :blush: ! Toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan het niet anders dan eens zijn met Team Jemar, zowieso ben je er zelf volledig

verantwoordelijk voor hoe je omgaat met geocaching, niets moet en binnen de

regels van geocaching en de wandelgebieden mag verder alles....

 

Wij vinden geocaching geen sport, een sport brengt verplichtingen met zich mee, zoals

wedstrijden, trainingen e.d. waar je aan MOET deelnemen. Bij geocaching

moet niets...als het er bij ons niet van komt om een half jaar lang te cachen is

er niemand die ons op de vingers tikt van "je moet maar weer eens"

 

Aan de andere kant merken wij ook dat bij een aantal cachers de hobby een

beetje is doorgeslagen naar een obsessie, vooral mbt FTF, Geocoins verzamelen e.d.

maar als cacher ben je er zelf bij of je aan deze gekte mee doet of niet.

 

Wij hebben dit jaar al meer caches gevonden dan alle jaren ervoor bij elkaar, tja dat

komt nu eenmaal zo uit, maar wij houden ons wel altijd aan de regels van het spel.

 

Op dit moment hebben wij 2 toestemmingsaanvragen lopen en ook wij merken niet dat

er organisaties negatief tegenover geocaching staan (de meeste gemeenten e.d. weten nog

niet eens van het bestaan af....) Ook met SBB hebben wij hier in de buurt geen enkel probleem.

De terreinbeheerder kijkt zelfs regematig op de site van de cache(s) en stuurt zo nu en dan

nog wel eens ff een mailtje met "Gaat goed hè".....

 

Dus voor ons, cachen is duidelijk een hobby....voor sommige een obsessie...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een sport brengt verplichtingen met zich mee, zoals

wedstrijden, trainingen e.d. waar je aan MOET deelnemen.

Het is wel ff offtopic, maar hier ben ik het niet mee eens :)

 

Alle sporters die induvidueel hardlopen, tourfietsen en ik weet al niet wat, die hun sport doe je nu af als een hobby, wat het echt niet is. Trainingen ja, moeten ja, wedstrijden? Nee.

 

Trainen ja, anders kom je nooit verder. Daar valt dan het zogenaamde MOETEN ook onder.

 

Wil ik een langere multi lopen, dan MOET ik daaarvoor trainen.

 

Ooit in een grijs verleden, ongeveer 2o a 25 jaar geleden. legde ik 1000den kilometers per jaar af op de fiets, in mijn eentje. Wilde ik een tocht rijden van 2 a 300 kilometer op een vrije zaterdag, dan moest ik wel daarvoor in training. Daar zat geen enkele wedstrijdelement in en het was wel degelijk sport.

De elfstedentocht kun je ook rijden en uitrijden, zoals ik, zonder wedstrijdelement.

 

Maar waar gaat het over? Voor mij is iedere meter extra lopen sport.

 

Het maakt niet uit hoe we het noemen, als we het maar leuk vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had al zo'n vermoeden waar de discussie heen zou gaan. En ja hoor: het wordt weer gezever of men het sport of hobby vindt.

 

Maar daar ging het niet om

 

Het gaat erom dat hantering van de omschrijving sport naar natuurbeheerders en andere instituten een risico met zich meebrengt, omdat sport anders beoordeelt wordt dan hobby en eigenlijk ook spel.

Daar gaat het om.

 

Of deze of gene het als sportieve bezigheid ervaart zal mij worst wezen!

 

Geopatra.

 

Nav deze post maar eens de boel opgeschoond.

Vragen? Mail gerust. :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nogmaals, je hebt het over het gedrag van de Nederlander die op zoek is naar doosjes en die zich schijnbaar niet weet te gedragen in de bossen van deze beheerders.

 

Hier zit 'm de kern van dit topic.

 

Hoe zorgen we er MET Z'N ALLEN voor dat we geocaching op een respectabele manier kunnen blijven doen?

 

Zowel plaatsers als zoekers moeten zich dat realiseren.

 

Het is niet voor niets dat beheerders van terreinen zich achter de oren krabben bij allerlei verzoeken ten aanzien van het gebruik van een gebied.

 

Dat behoeft bij de aanvraag voor toestemming richting beheerders al de nodige voorzichtigheid in omschrijving, om geen verkeerd beeld te schetsen.

 

O ja, super Gp, weer een wandelmulti van 16,5 km. Ik ben benieuwd. :(

bewerkt door Ringeling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...