Spring naar bijdragen

Geen sport, maar hobby


Geopatra

Aanbevolen berichten

Van tijd tot tijd kom ik op het forum tegen dat mensen geocachen een sport noemen.

 

Afgezien van dat ik betwijfel of het correct is - het is m.i. een hobby! - is het ook niet verstandig het zo te noemen. Zeker niet naar de buitenwacht.

Het kan zijn dat er nogal wat cachers zijn die voor de puntjes gaan, maar dat maakt het nog geen sport.

 

Ik heb er vooral moeite mee de term sport te hanteren ,omdat ik verwacht dat dat voor complicaties gaat zorgen bij het aanvragen van vergunning/toestemming voor het uitzetten van een route en plaatsen van een geocache.

Autoriteiten plegen anders om te gaan met aanvragen voor sporters : veeleisender en meer aan regels gebonden. Zeker ook de landschappen, SBB en NM zijn niet erg happig op het toelaten van sport op hun terreinen.

En aangezien sport ook meer aan inkomsten en uitgaven is verbonden loop je ook meer kans dat er een prijskaartje aan wordt gehangen.

 

Wees verstandig en houdt het bij HOBBY !

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

sport (de ~, ~en)

1 lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden

 

hob·by (de ~ (m.), ~'s)

1 bezigheid die men voor zijn genoegen of ontspanning doet => liefhebberij

 

Omdat er geen wedstrijdelement van toepassing is (er zijn geen competities, NK, EK of WK) is het dus een hobby.

 

Geopatra :huh:

bewerkt door De Roode Loper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat het met wat haakjes beter te lezen is:

 

bezigheid ter ( ontspanning OF als beroep ) met ( spel- OF wedstrijdelement ) waarbij...

 

Voor mij een hobby . Ik zou overigens vooraanstaan om prof-geocacher te worden. Gesponsord door Garmin en Bever Zwerfsport :huh: Lekker de hele dag puzzelen, wandelen en fietsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

sport (de ~, ~en)

1 lichamelijke bezigheid ter ontspanning of als beroep met spel- of wedstrijdelement waarbij conditie en vaardigheid vereist zijn, resp. bevorderd worden en waarvoor bepaalde regels gelden

 

hob·by (de ~ (m.), ~'s)

1 bezigheid die men voor zijn genoegen of ontspanning doet => liefhebberij

 

Omdat er geen wedstrijdelement van toepassing is (er zijn geen competities, NK, EK of WK) is het dus een hobby.

 

Geopatra :huh:

 

Voor ons is het wel degelijk sporten, of nog beter een conditietraining. Na vier jaren met chemokuren en een beenmergtransplantatie heeft het geocachen ervoor gezorgd dat ik iedere keer weer terug kon komen en mijn conditie weer kon opbouwen. Zelf een traditional waarbij je maar 100 meter hoeft te lopen is dan al een grote uitdaging. Inmiddels lopen we al weer multicaches van 10 km wat jullie misschien niet zo ver vinden, maar wat voor ons een geweldige prestatie is. Iedere multicache is voor ons weer een uitdaging om onze grenzen te verleggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens Groundspeak zelf:

 

 

Groundspeak, Inc. was started in the year 2000 to manage Geocaching.com, the global headquarters for the sport of geocaching. Geocaching was the first activity to combine Global Positioning System technology and the Internet for real-world treasure hunting. Groundspeak continues to develop tools to help GPS enthusiasts create unique adventures in the real world.

Groundspeak is a privately-owned corporation headquartered in Seattle, Washington.

 

...en op de Geocaching.com site:

 

Geocaching, the sport where you are the search engine.

 

Los van bovenstaande vind ik het persoonlijk ook : een hobby :thumbup:

 

Zo, en nu ECHT even 2,5 dag off-line, want er moet nodig weer wat in de natuur worden gedaan (kamperen enzo, en wellicht nog wat cachen)

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat iemand hier al brood mee verdient.

 

Groundspeak is a privately-owned corporation headquartered in Seattle, Washington.

 

Op datzefde hoofdkwartier werken een aantal "Lackeys" full-time, en dat is echt geen vrijwilligerswerk, die verdienen daar hun dagelijks brood mee. :thumbup:

 

(er is trouwens een vacature, maar je moet wel in Seattle wonen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grappig dat ieder jaar wel weer een discussie dreigt te komen of geocaching nu een sport of een hobby is :huh:

 

Ieder jaar schrijf ik weer hetzelfdfe als nu ook al door TwonPeaks en Mr. Chaos is aangevoerd.

 

Geocaching.com zegt steeds, en al 7 jaar dat, geocaching the sport is where You are the Search Engine.

 

Maar.... ze lijken zo langzamerhand wel steeds minder deze oneliner te gebruiken.

 

Ik heb hier diverse geocachingpetjes, de zogenaamde caps.

 

Iedere keer als er weer een andere kleur is of er een ander layout op de pet staat, koop ik weer een nieuwe.

 

De oude eerste petjes van een jaar of 5 terug, hadden allemaal achterop de pet de bekende oneliner voluit staan.

 

Geocaching, the sport where you are the search engine

 

De latere petten hebben een iets andere tekst achterop: Geocaching.com. Where You are the search engine.

 

En dut jaat heb ik een gc.com cap aangeschaft en daar staat achterop helemaal niets meer :(

 

Als ik over geocaching schrijf, geef ik iedereen wat hij/zij wil lezen: geocaching, sport/spel/hobby

 

Voor mij is het sporten. Iedere meter die ik "maar zo" loop is voor mij al sporten ;)

 

Ik zie het hele geocachingrandgebeuren al lange tijd niet meer als hobby, maar als slecht betaald werk :thumbup:

 

Voor mij is het in ieder geval geen sport met het idee dat er winnaars en verliezers zijn. Maar ja, hoe noemen de beoefenaars van wandelen, hardlopen, toerfietsen enz hun bezigheid als ze alleen op pad zijn?

 

Nee, nordic stalking valt daar niet onder, dat is een verhaal apart en lijkt meer op zinloos geweld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(er is trouwens een vacature, maar je moet wel in Seattle wonen)

 

Hmmm, zou ik daarom deze week een privémailtje hebben gekregen van een van de bobo's met het verzoek om vooral langs te komen als ik in de buurt ben???

 

Dan hebben ze wel pech. Als ik ook maar ergens NIET heen wil gaan, is het wel de States, laat staan er ook nog gaan wonen :thumbup:

 

Een paar jaar terug is me in Seattle een huis en een baan aangeboden. Ik heb de Fee er een maand heen gestuurd om de boel te verkennen. Haar verslag was kort en krachting, Mooi land, omgeving Seattle is super (Mount Renier) maar de bevolking is drie keer niks. En zo'n reis duurt per boot ook veel te lang :huh: Ik kon zelfs gratis een cursus anti-vliegangst krijgen, maar dan moest ik daarvoor eerst naar Seattle komen. Mooie grappenmakers dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...