Spring naar bijdragen

Geo d'Or


Aanbevolen berichten

Kunnen er ook geo d'ors postuum worden uitgereikt aan caches die het archief zijn ingegaan?

Zou kunnen, maar waarvoor zou je het doen? De Geo D'or is immers geen prijs maar een aanbeveling.

Waarom zou je een cache dat al gearchiveerd is aanbevelen aan anderen met de beodeling dat je ze aanraadt deze eens te gaan doen.

 

De hele bedoeling is toch des te meer Geo D'ors dat een cache heeft gekregen in de afgelopen jaren, des te meer zou het een stimulans moeten zijn de cache te gaan doen.

 

Ik ben er voor dat juist de Geo D'ors, toegekend aan gearchiveerde caches, gearchiveerd nadat het ooit geo D'ors heeft ontvangen, weer teruggehaald worden om weer andere caches er mee aan te gaan bevelen.

 

Officieel is het immers zo, een cache dat gearchiveerd is, is in de kliko/vuilnisemmer beland.

 

Je maakt er onverhoeds weer een prijs van, al dan niet posthuum, en dat is het niet. Immers, het is een aanbeveling aan degene die de cache nog niet gedaan heeft. Een aansporing van: Heee, deze zou je eigenlijk eens moeten doen.

 

@ALL: De Geo D'or uitreiken per jaar aan de "beste" cache van dat jaar is niet mogelijk en is ook niet de bedoeling. Dit zou alleen kunnen als iedereen alle caches gedaan heeft.

Je gaat op het songfestival toch ook niet een liedje als winnaar aanwijzen als je maar een liedje hebt gehoord en daarna bent weggezapt? Alhoewel het songfestival misschien niet een juiste voorbeeld is omdat de punten vaak al vantevoren verdeeld lijken te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Door het aantal te vergeven Geo d'Ors is het niet meer een lijst van die enkele toppers, maar meer een lijst van aan te bevelen caches, de betere caches dus en niet alleen de allerbeste.

Omdat ik ook al flink wat oppikkertjes heb gedaan en ik die wel graag doe maar zeker niet onder de toppers plaats krijgen daardoor bovengemiddeld veel multi's puntjes. Dus ongeveer de beste 10% onder de multi's (volgens mijn mening). Mag dat? Ik vind van wel. Wil je dat niet? Dan geef je toch minder punten weg!

 

En ik heb er nu dus nog 3 Belgische caches bij gezet (er stond er al 1 net over de grens). Leuk dat dat nu ook officieel mag.

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het hele draadje eens doorgespit en blijf ondanks alle commentaren heel positief. In plaats van vragen : Wat is een leuke cache? aan een medecacher kun je dit nu altijd raadplegen. Kun je daarna alsnog de logjes lezen of deze cache ook iets voor jou is.

 

Ga zo door, ik ga het zeker gebruiken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het hele draadje eens doorgespit en blijf ondanks alle commentaren heel positief. In plaats van vragen : Wat is een leuke cache? aan een medecacher kun je dit nu altijd raadplegen. Kun je daarna alsnog de logjes lezen of deze cache ook iets voor jou is.

 

Ga zo door, ik ga het zeker gebruiken!

En dat is nou net de hele opzet van dat hele Geo d'Or gebeuren! :thumbup:

bewerkt door Ruud4d
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Graag wil ik nog even reageren op de mensen die vinden dat de grens van 60 omlaag moet. Iedereen, ja zelfs met 0 founds, kan gebruik maken van de lijst! :thumbup:

En als je daardoor alleen leuke caches doet, wordt je steeds enthousiaster en zit je voor je het weet op de 60.

bewerkt door silkwood
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog maar eens uitleggen:

 

De grens van 60 founds is bewust gekozen. Dit blijft onveranderd.

Geo d'Or is een virtuele prijs; iets wat veel wordt aangeprezen is meestal de moeite van het bezoeken waard (vergelijk filmprijzen, Emmy Awards etc), waarmee per definitie niet gezegd is dat de rest van de caches maar meuk zou zijn. Nogmaals, de beste aanprijzing is nog altijd de log op geocaching.com.

 

Geo d'Or is een hulpmiddel en geen doel op zich.

 

Mijn advies: Doe caches die jou leuk lijken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een eerder berichtje is kwijt geraakt in deze discussie maar....

 

Ik ben nog steeds van mening dat caches pas in aanmerking komen wanneer ze 25 keer of meer gevonden zijn. Als ik door de lijst loop zijn er voorbeelden van mysteries die bijna niet zijn op te lossen selchts 10 keer gevonden zijn en toch zo'n leuk goud dingetje hebben gekregen.

 

De toekenning moet iets bijzonders zijn, zodadelijk maakt het niet uit waar je kijkt op de kaart van nederland of op de GEO d'or kaart.

Nu waarderen we ook allemaal achteraf dus dat mag het probleem niet zijn.

 

just 2 cents extra

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nog steeds van mening dat caches pas in aanmerking komen wanneer ze 25 keer of meer gevonden zijn. Als ik door de lijst loop zijn er voorbeelden van mysteries die bijna niet zijn op te lossen selchts 10 keer gevonden zijn en toch zo'n leuk goud dingetje hebben gekregen.

IK deel je mening niet. Al is een cache pas 1 keer gevonden, dan nog kan dta zo bijzonder zijn dat je er een Geo d'Or aan wil toekennen.

De toekenning moet iets bijzonders zijn...

Mee eens. Dat is aan de dames en heren die uitdelen :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nog steeds van mening dat caches pas in aanmerking komen wanneer ze 25 keer of meer gevonden zijn. Als ik door de lijst loop zijn er voorbeelden van mysteries die bijna niet zijn op te lossen selchts 10 keer gevonden zijn en toch zo'n leuk goud dingetje hebben gekregen.

 

De toekenning moet iets bijzonders zijn...

 

In je banner onder je bericht zie ik staan "Every cache can be cracked!" dus dat je je zo druk maakt over mysteries die bijna niet zijn op te lossen begrijp ik niet zo goed! :thumbup:

 

Als je een Geo d'Or kaartje wilt zien zonder die moeilijke puzzels erin genereer je die toch gewoon even zelf... Ga onder 'cache kaarten' naar 'mijn kaart', kies een maximale moeilijkheid van 3, of vink desnoods de 'Overige cache typen' uit, kies onderin in de drop-down list 'cache aanbevolen door' en laat het vakje daarnaast leeg (je krijgt dan alle caches die door iemand aanbevolen zijn), druk op 'Maak deze kaart' en klaar! :thumbup: Deze functionaliteit wordt zelfs binnenkort uitgebreid heb ik me laten vertellen!

bewerkt door Mr.Chaos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nog steeds van mening dat caches pas in aanmerking komen wanneer ze 25 keer of meer gevonden zijn. Als ik door de lijst loop zijn er voorbeelden van mysteries die bijna niet zijn op te lossen selchts 10 keer gevonden zijn en toch zo'n leuk goud dingetje hebben gekregen.

 

De toekenning moet iets bijzonders zijn...

 

In je banner onder je bericht zie ik staan "Every cache can be cracked!" dus dat je je zo druk maakt over mysteries die bijna niet zijn op te lossen begrijp ik niet zo goed! :lol1:

 

Als je een Geo d'Or kaartje wilt zien zonder die moeilijke puzzels erin genereer je die toch gewoon even zelf... Ga onder 'cache kaarten' naar 'mijn kaart', kies een maximale moeilijkheid van 3, of vink desnoods de 'Overige cache typen' uit, kies onderin in de drop-down list 'cache aanbevolen door' en laat het vakje daarnaast leeg (je krijgt dan alle caches die door iemand aanbevolen zijn), druk op 'Maak deze kaart' en klaar! :thumbup: Deze functionaliteit wordt zelfs binnenkort uitgebreid heb ik me laten vertellen!

Ik denk dat je mijn punt volledig mist hier, wat in mij banner staat heeft niets met mijn opmerking te maken aangaande het Geo D'or systeem. Het is alleen maar een voorbeeld.

 

Ik denk dat door een aantal factoren het hele syteem zijn effectiviteit heeft verloren. Caches met 1 vermelding zouden niet direct op een map moeten verschijnen. Daarnaast blijf ik erbij dat je pas awards kan toekennen als iets meer dan x maal is gevonden.

Persoonlijk had ik meer gezien in een punten waarderings systeem per cache! veel eerlijker om dat je dan pas awards kan toekennen wanneer je de cache gaat loggen.

Hier lopen facts and Fiction nu door elkaar.

 

Maar goed begrijp me niet verkeerd, het systeem is best wel aardig en aan de achterkant heel goed opgezet! Hulde voor de ontwikkelaars :thumbup::thumbup:

Alleen lijkt her erop dat het soms verkeerd wordt geinterpreteerd, het zal wel komen omdat het nieuw is.

 

Ik stap van mijn zeepkist, de bui gaat snel over want als iedereen zijn awards heeft toegekend en er is niets meer over dan moet je eerst weer een boel finds hebben voordat je nieuwe kan uitdelen :)

Dat vindt ik perfect aan dit systeem

Track_leader

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het even nagekeken en nagerekend.

Er zijn volgens de Nederlandse statistieken 10594 cachers (daar zitten overigens ook buitenlandse cachers tussen). Er zijn zo'n 1300 cachers die 60 of meer caches hebben gevonden. Dat is dus zo'n 12%. Iemand met 15 caches zit bij de bovenste 26% van de geregistreerde cachers. Dat zijn voornmamelijk beginners en mensen die gestopt zijn. Trek ik dan een verkeerde conclusie dat ongeveer de helft van de actieve cachers zo'n 60 caches of meer heeft gevonden? Want de beginners zitten vaak al snel op zo'n 15 founds.

 

De enige conclusie die ik kan trekken is dat slechts 12% van alle geregistreerde cachers 60 of meer founds hebben. Dat daar nog een paar procent bijkomt omdat beginners misschien snel afhaken geloof ik best, maar om op die manier het percentage maar te verhogen naar zo'n 50% vind ik wel erg creatief.

 

Overigens heb ik helemaal niets tegen "oprapers". Zelf heb ik 16 founds waaronder uitdagende caches zoals het mystery van de drie zusjes en het Hoogtepunt en de Bakens van Malpigi.

Ik waardeer deze heel erg, maar mag die waardering niet kenbaar maken in de Geo d'or lijst en dat vind ik jammer. Het is toch zo dat mensen met meer founds ook meer geo d'ors kunnen uitdelen dan beginners? Dus als iedereen de mogelijkheid heeft om een geo d'or uit te delen, dan springen de "beste" caches er nog steeds bovenuit. Dus waarom zijn we dan nog zo bang voor de mening van de beginners?

 

Bovendien, de geo d'or is geen prijs maar een aanbeveling. Een prijs kun je alleen toekennen als je alle "kandidaten" hebt gezien, een aanbeveling is heel persoonlijk en heeft niets te maken met hoeveel caches je al gelopen hebt. Die aanbeveling moet je dus gewoon kunnen maken.

bewerkt door Nahal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat door een aantal factoren het hele syteem zijn effectiviteit heeft verloren. Caches met 1 vermelding zouden niet direct op een map moeten verschijnen.

Als je het draadje goed hebt gelezen, heb je ook gezien dat ik reeds om de mogelijkheid heb gevraagd om de kaart aan te maken met het aantal Geo d'Ors dat is toegekend. Daarop heeft Reintje gezegd dat ze daar reeds mee bezig zijn.

 

Daarnaast blijf ik erbij dat je pas awards kan toekennen als iets meer dan x maal is gevonden.

Het waarderingssysteem speelt hierop in. Daar worden caches pas in opgenomen als ze 5 keer gevonden zijn. Ik denk overigens dat dit een belangrijkere lijst wordt dan de lijst met de aantallen Geo d'Ors.

 

Persoonlijk had ik meer gezien in een punten waarderings systeem per cache! veel eerlijker om dat je dan pas awards kan toekennen wanneer je de cache gaat loggen.

Hier lopen facts and Fiction nu door elkaar.

Je kan nu ook alleen maar een cache een Geo d'Or toekennen als je de cache gelopen en gelogd hebt.

 

Maar goed begrijp me niet verkeerd, het systeem is best wel aardig en aan de achterkant heel goed opgezet! Hulde voor de ontwikkelaars :thumbup::thumbup:

Alleen lijkt her erop dat het soms verkeerd wordt geinterpreteerd, het zal wel komen omdat het nieuw is.

Inderdaad, hier ben ik het mee eens. En daarom is het ook belangrijk dat men eerst eens even de beschrijving goed door leest!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het even nagekeken en nagerekend.

Er zijn volgens de Nederlandse statistieken 10594 cachers (daar zitten overigens ook buitenlandse cachers tussen). Er zijn zo'n 1300 cachers die 60 of meer caches hebben gevonden. Dat is dus zo'n 12%. Iemand met 15 caches zit bij de bovenste 26% van de geregistreerde cachers. Dat zijn voornmamelijk beginners en mensen die gestopt zijn. Trek ik dan een verkeerde conclusie dat ongeveer de helft van de actieve cachers zo'n 60 caches of meer heeft gevonden? Want de beginners zitten vaak al snel op zo'n 15 founds.

 

De enige conclusie die ik kan trekken is dat slechts 12% van alle geregistreerde cachers 60 of meer founds hebben. Dat daar nog een paar procent bijkomt omdat beginners misschien snel afhaken geloof ik best, maar om op die manier het percentage maar te verhogen naar zo'n 50% vind ik wel erg creatief.

 

Ik heb even het antwoord van Reintje erbij gepakt:

Trek ik dan een verkeerde conclusie dat ongeveer de helft van de actieve cachers zo'n 60 caches of meer heeft gevonden? Want de beginners zitten vaak al snel op zo'n 15 founds.

Ik heb je verhandeling even een paar keer moeten lezen. Daarna ben ik even in de database gedoken.

Hoewel mijn getallen wat anders liggen is de ordegrote "ongeveer de helft" iets wat ik ook onderschrijf.

Misschien is het wel creatief maar ik kom blijkbaar toch behoorlijk in de buurt.

 

Overigens heb ik helemaal niets tegen "oprapers". Zelf heb ik 16 founds waaronder uitdagende caches zoals het mystery van de drie zusjes en het Hoogtepunt en de Bakens van Malpigi.

Ik waardeer deze heel erg, maar mag die waardering niet kenbaar maken in de Geo d'or lijst en dat vind ik jammer. Het is toch zo dat mensen met meer founds ook meer geo d'ors kunnen uitdelen dan beginners, dus waarom zijn we dan nog zo bang voor de mening van deze beginners?

Iedereen mag die waardering kenbaar maken met het belangrijkste gereedschap dat daarvoor bestaat: het log. En ik wil ook iedereen aanraden om de logs te lezen bij de caches die zo hoog gewaardeerd zijn met Geo d'Ors. Want misschien is het wel helemaal niet het soort cache dat jou trekt. Dan zal zo'n cache toch tegenvallen ondanks al die Geo's...

De grens van 60 is arbitrair. Om te voorkomen dat mensen zonder de ervaring van veel caches, Geo's uitdelen aan de eerste cache die ze doen en dan bij de tweede direkt weer intrekken omdat de tweede toch leuker was, enz.. Ik weet dat dit een overdreven voorbeeld is!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De grens van 60 is arbitrair. Om te voorkomen dat mensen zonder de ervaring van veel caches, Geo's uitdelen aan de eerste cache die ze doen en dan bij de tweede direkt weer intrekken omdat de tweede toch leuker was, enz.. Ik weet dat dit een overdreven voorbeeld is!

 

Maar dat is toch een prima manier? Die beginners kunnen maar 1 geo d'or uitdelen en zullen die dus inderdaad de eerste tijd van cache naar cache laten gaan omdat ze steeds weer mooiere caches vinden.

Die vele versnipperde caches met 1 geo d'or (toegekend door de vele beginners) blijven dus netjes onderaan de lijst. De "echte" goede caches werken zich dan vanzelf op naar boven. Overall blijft de lijst dan een goede afspiegeling van wat, in theorie, de hele cachegemeenschap vindt. Veel democratischer lijkt me.

bewerkt door Nahal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...