Spring naar bijdragen

Cachen met Schotse Hooglanders


Aanbevolen berichten

Een poosje terug stond dit logje bij de cache Twijfelveld.

 

November 12, 2004 by stada (197 found)

Tot op 10 meter hadden we de cache benaderd met z'n drieën. Tot twee keer toe waren we tussen de Schotse hooglanders gelopen zonder problemen. Toen we er bijna waren werd de kudde opeens erg actief. Ze maakten een omweg om aan onze kant van het diepje te komen en kwamen aangehold. Nee, sterker nog: aangestormd. Op volle snelheid op ons af. Ik sleurde Jikke, Ieke en Jorrit (3,3, en 4) achter me aan het bos in. Op 5 meter afstand renden ze full speed langs. Het leken wel buffalo's, maar dan met van die lange scherpe horens. Ze bleven daarna in de buurt van de cache staan. Met een omtrekkende beweging en met bonkend hart zijn we naar de auto teruggelopen. De kinderen heb ik nog nooit zo vlot door zien lopen.

Achteraf gezien leken de beesten opeens geïnteresseerd in ons toen we een paraplu opstaken. En dat terwijl ik echt nooit zo'n ding mee heb. De volgende keer maar niet meer doen. Maar ik kom terug. Vermoedelijk wel alleen.

Dat lijken mij mensen die het begrepen hebben, gezien de opmerking over de paraplu :blush:

 

Wat me verder opvalt in het logje is dat de Hooglanders langs renden. Als ze daadwerkelijk in de aanval gaan dan weten ze je echt wel te vinden... Ik vraag me trouwens ook sterk af of die beesten wel intelligent genoeg zijn om een groepsaanval uit te voeren. Het is waarschijnlijker dat er ééntje op de vlucht is gegaan en de rest er gewoon achteraan is gerend.

Grote grazers gaan alleen in de uiterste gevallen in de aanval. Als ze in het nauw gedreven worden en geen enkele kant meer opkunnen. Verder zullen ze elke kans aangrijpen om te vluchten en een confrontatie te mijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dat lijken mij mensen die het begrepen hebben, gezien de opmerking over de paraplu  :blush:

 

Wat me verder opvalt in het logje is dat de Hooglanders langs renden. Als ze daadwerkelijk in de aanval gaan dan weten ze je echt wel te vinden... Ik vraag me trouwens ook sterk af of die beesten wel intelligent genoeg zijn om een groepsaanval uit te voeren. Het is waarschijnlijker dat er ééntje op de vlucht is gegaan en de rest er gewoon achteraan is gerend.

Grote grazers gaan alleen in de uiterste gevallen in de aanval. Als ze in het nauw gedreven worden en geen enkele kant meer opkunnen. Verder zullen ze elke kans aangrijpen om te vluchten en een confrontatie te mijden.

 

Hier ben ik het helemaal mee eens. Volgens ons is meer dan 90% van de aanvallen, wel of niet bewust, de schuld van de mens zelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De reacties hebben een hoog 'hij doet niks'-gehalte.

 

Als er een uit de kluiten gewassen poes rondloopt op de Veluwe, rukt de mobiele brigade uit voor een wekenlange klopjacht. Dat staat in schril contrast met de sussende woorden die steeds worden uitgesproken na de  telkens weerkerende aanvallen van Schotse hooglanders en andere grote grazers op argeloze wandelaars. Wij herinneren ons zelfs een baby die in de kinderwagen plotseling werd gebeten door een konikpaard met zwaar letsel tot gevolg.  Het Cairnteam heeft niks op met die beesten.

Het Cairnteam heeft juist een voorkeur voor het openhouden van terreinen en het verwijderen van rare allochtone grazers, die eigenlijk in de wei of op stal horen.

 

 

Opmerkelijk, want het Cairnteam was er toch als de kippen bij om de cache Huis ter Heide te kunnen ontmaagden, terwijl hier de Schotse Hooglanders juist als een aantrekkelijkheidsfactor, die je onderweg tegen kunt komen, genoemd staan.

 

cachelog Cairnteam 'Huis ter Heide'

 

Niet voor niets staan er overal in dit gebied de informatieborden dat je een minimale afstand van 50 meter in acht moet nemen. De vraag is of men dat ook doet. Als je de foto's van de hooglanders bekijkt, die mensen gemaakt hebben, dan kun je je afvragen of men die 50 meter afstand heeft bewaard. Of zouden ze een camera met flinke telelens bij zich gehad hebben? :D

 

NB. In de 100 found-logs die deze cache kent in het eerste jaar na plaatsing heb ik geen enkel incident met de Schotse Hooglanders vernomen. :blush:

 

9c7fc2f6-bb34-455a-8d85-62a9c925d619.jpg

bewerkt door hiker
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1f2bcfc0-b9ef-45b9-ab8c-ba74149c83be.jpg

 

Op een meter afstand genomen! Dichterbij kom ik niet bij Hooglanders. Als Schotland liefhebber kom ik ze vaak tegen maar heb altijd geleerd dat je rustig moet bewegen in de buurt van deze kolossen, zeker niet aaien en uit de buurt blijven als ze kleintjes heben.

Travelbug??

Deze staat bij het GL gelukkig achter een hek6576daf0-d3c3-4e69-91e7-e3179a0a0bf9.jpg

Is dit nu voor bescherming van de mens of voor het dier?

De maker van de foto was er volgens mij wel blij mee getuige deze quote uit hun log ;)

Er volgde een leuk rondje, waarbij de grote grazers gelukkig achter het hek stonden!
bewerkt door De Roode Loper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een probleem met die 50 meter afstand is dat ik mij er wel graag aan wil houden maar die beesten niet ;)

En wat als die midden op het pad staan? Dan gaat de regel 'ontwijk de hooglanders' natuurlijk boven de regel 'blijf op de paden'. Of niet?

Maar dat neemt niet weg dat ik in alle tijd dat ik grote grazers ben tegengekomen nul (0) incidenten heb gehad met grote grazers en zelfs een paar keer door de 'wegversperring' heen ben gelopen! Onder andere bij mijn eigen cache WWW 2: de Lange Bleek en bij de cache Hole 19.

Wat ik ook opmerkelijk vind is dat iemand begon over het al dan niet aantrekken van honden of grote grazers of andere beesten door beweging. Ik krijg nooit grazers op mij af, maar wordt ALTIJD bestormd door ALLE honden in de buurt en soms ook afgeblaft :D Gelukkig ben ik niet zo bang voor honden, of het moet op hun eigen terrein zijn. Dan kunnen ze bijten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar wordt ALTIJD bestormd door ALLE honden in de buurt

Een douche doet ook wonderen. ;)

 

Gelukkig zijn we hier in Zwolle niet allemaal zo dom om, na een dreiging, met de RUG naar het beest te gaan staan.

 

Ik ben er van overtuigd dat zo'n Schotse Hooglander nooit zonder reden zal aanvallen, en al helamaal niet in groepsverband. Het zijn kuddedieren en dus prima immitators van hun 'leider'. Als die het op een lopen zet rent de rest gewoon mee. Ze hebben alleen geen idee waarom.

En ja, ze zijn nieuwschierig. Zeker als er mensen komen. Zijn het mensen met goede of slechte bedoelingen.

En ja, mogen ze dan midden op het pad gaan staan om je op die manier te 'ontmoeten'.

Hoe zou je zelf reageren als er zo'n lobbes in je achtertuintje komt wandelen.

Jouw gebied! Weg wezen jij. En wordt je dan niet een beetje pissig als hij je kroost ook nog een por geeft of laat schrikken.

 

Juist, dat is de natuur. De natuur in de natuur, die we gemakshalve maar achter een hekje zetten zodat ze niet het hele bos kaal vreten.

En wij mogen door dat hekje om hun stukje natuur ook nog eens te kunnen betreden.

Als je je normaal gedraagt zullen zij dat ook doen. Het probleem is echter wat normaal is in hun ogen. Daarom is het raadzaam om je gewoon rustig te gedragen. Houd oogkontakt onder alle omstandigheden.

 

Ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De reacties hebben een hoog 'hij doet niks'-gehalte.

 

Als er een uit de kluiten gewassen poes rondloopt op de Veluwe, rukt de mobiele brigade uit voor een wekenlange klopjacht. Dat staat in schril contrast met de sussende woorden die steeds worden uitgesproken na de  telkens weerkerende aanvallen van Schotse hooglanders en andere grote grazers op argeloze wandelaars. Wij herinneren ons zelfs een baby die in de kinderwagen plotseling werd gebeten door een konikpaard met zwaar letsel tot gevolg.  Het Cairnteam heeft niks op met die beesten.

Het Cairnteam heeft juist een voorkeur voor het openhouden van terreinen en het verwijderen van rare allochtone grazers, die eigenlijk in de wei of op stal horen.

 

 

Opmerkelijk, want het Cairnteam was er toch als de kippen bij om de cache Huis ter Heide te kunnen ontmaagden, terwijl hier de Schotse Hooglanders juist als een aantrekkelijkheidsfactor, die je onderweg tegen kunt komen, genoemd staan.

 

cachelog Cairnteam 'Huis ter Heide'

 

Niet voor niets staan er overal in dit gebied de informatieborden dat je een minimale afstand van 50 meter in acht moet nemen. De vraag is of men dat ook doet. Als je de foto's van de hooglanders bekijkt, die mensen gemaakt hebben, dan kun je je afvragen of men die 50 meter afstand heeft bewaard. Of zouden ze een camera met flinke telelens bij zich gehad hebben? :D

 

NB. In de 100 found-logs die deze cache kent in het eerste jaar na plaatsing heb ik geen enkel incident met de Schotse Hooglanders vernomen. ;)

 

9c7fc2f6-bb34-455a-8d85-62a9c925d619.jpg

 

Haha, ik herkende opeens "mijn" foto...geen telelens gebruikt.. gewoon 1 meter afstand.

50 meter afstand ging ook niet, deze "koe" lag voor het wildrooster en moest bijna over hem/haar heen klimmen om eruit te kunnen komen.

Foto gemaakt vanaf de "veilige" kant van het rooster.. :)

 

Even later kwam de boswachter aangelopen die vertelde dat er nog nooit wat was gebeurd...maar dat als er kleintje rondlopen je deze beter met rust kan laten.

 

Nickx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opmerkelijk, want het Cairnteam was er toch als de kippen bij om de cache Huis ter Heide te kunnen ontmaagden, terwijl hier de Schotse Hooglanders juist als een aantrekkelijkheidsfactor, die je onderweg tegen kunt komen, genoemd staan.

 

cachelog Cairnteam 'Huis ter Heide'

 

Niet voor niets staan er overal in dit gebied de informatieborden dat je een minimale afstand van 50 meter in acht moet nemen. De vraag is of men dat ook doet. Als je de foto's van de hooglanders bekijkt, die mensen gemaakt hebben, dan kun je je afvragen of men die 50 meter afstand heeft bewaard. Of zouden ze een camera met flinke telelens bij zich gehad hebben?  :D

 

NB. In de 100 found-logs die deze cache kent in het eerste jaar na plaatsing heb ik geen enkel incident met de Schotse Hooglanders vernomen.  ;)

 

9c7fc2f6-bb34-455a-8d85-62a9c925d619.jpg

 

 

Het Cairnteam laat zich uiteraard niet afschrikken door een paar stuks vee in het terrein. Sterker nog: het zijn de runderen die moeten oppassen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Team_Maju

Zoals wel vaker als je door de natuur heen loopt en zeker door gebieden waar speciaal dieren zijn uitgezet.. hou afstand, doe rustig dan laten ze jou ook met rust.

 

In sommige reacties komt het over alsof de hooglanders van die killer beesten zijn, het zijn en blijven wilde dieren.. Hou honden aan de lijn en wandel zelf rustig door, dan is de kans minimaal dat de dieren hoegenaamd wild op je reageren.

 

Ikzelf vind het een enorme ervaring, als ik dieren in het wild tegenkom.. dus van mij mogen ze blijven.. en zal er geen meter voor omlopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, ik doe ook maar een duit in het zakje.

Volgens mij kun je er maar beter van uit gaan dat de natuur (en het leven in het bijzonder) gevaarlijk is.

Wat is het team Micky en Ricky zoal overkomen (al dan niet geocachend). We zijn belaagd door:

- prikplanten en -struiken (in de zomer 100% raak en in de winter ook geregeld)

- muggen (in de zomer 50% raak)

- teken (zo af en toe)

- vlooien (1 keer, maar Ricky had wel zo’n 200 beten)

- Schotse Hooglanders (tot nu toe 1 keer, zie deze log)

- een koe (in de Alpen, het beest stond woest snuivend voor me terwijl ze met haar hoef in de grond krabde, IIEEHHHHHHHH wegwezen)

- blikseminslagen op enkele meters afstand (op een bergtop in de Dolomieten, het onweer kwam sneller aanzetten dan wij omlaag konden)

- de bijbehorende regen die bij onze nek naar binnen liep en al omlaag stromend in de bergschoenen uitkwam

En verder troffen we, nadat we illegaal een weitje waren overgestoken met daarin in de verte een “koe”, het bordje “Achtung! Gefährliche Bulle!”.

 

In geen van deze gevallen hebben we de beheerders aansprakelijk gesteld of zelfs maar contact opgenomen :D . (Bij de Italiaanse bureaucratie kun je daar maar beter helemaal niet aan beginnen, trouwens ;) ). Dit soort gebeurtenissen hoort volgens mij gewoon bij je het in de natuur begeven. Daarbij kun je niet voorzichtig genoeg zijn. En het voordeel van Hooglanders is dat ze er gevaarlijker uitzien dan ze zijn. Wil je geen last van prikstruiken/prikbeesten/hooglanders/nog erger? Blijf uit de buurt, of voor alle zekerheid thuis!

 

Maar je mist dan wel het avontuur en de verhalen die je later bij het haardvuur aan de kleinkinderen kunt vertellen: “Vroeger, toen oma .... ”.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ikzelf vindt het leuke beesten en kom ze vaak tegen in het Aamsveen waar ik vaak wandel/wildkampeer. Hieronder een foto die ik vorig jaar augustus heb gemaakt. Ik liep toen tussen de beesten door. Over het algemeen zijn ze mensen wel gewend en als je, is al vaak genoeg gezegd, geen onverwachte bewegingen maakt is er weinig aan de hand.

 

normal_DSC02116.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...