Spring naar bijdragen

Cachen met Schotse Hooglanders


Aanbevolen berichten

Het hondenprobleem zien we niet zo, geregeld doorkruisen we schapenterreinen waar je de hond aangelijnd mag meenemen.

Het Cairnteam gaat voor de schapen.

 

Ik ook zie dat probleem ook niet ;) Zolang iedereen zich aan het aanlijnen houdt tenminste. En als de hond goed gehoorzaam is, moet loslopen voor mij zelfs ook kunnen. Maar helaas is dat niet altijd het geval :yes:

En dan zijn schapen toch een gemakkelijker slachtoffer voor honden dan grote grazers...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het hondenprobleem zien we niet zo, geregeld doorkruisen we schapenterreinen waar je de hond aangelijnd mag meenemen.

Het Cairnteam gaat voor de schapen.

 

Ik ook zie dat probleem ook niet ;) Zolang iedereen zich aan het aanlijnen houdt tenminste. En als de hond goed gehoorzaam is, moet loslopen voor mij zelfs ook kunnen. Maar helaas is dat niet altijd het geval :yes:

En dan zijn schapen toch een gemakkelijker slachtoffer voor honden dan grote grazers...

 

 

Als oud-schapenhoeders met nare ervaringen op dit vlak kan het Cairnteam deze laatste stelling van KarelKraak onderschrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een toepasselijk praktijkvoorbeeld: Op de Hilversumse heide heeft het Goois Natuurreservaat grote grazers ingezet i.p.v. schapen.

 

Dat zijn de Charolais runderen, ik heb een 'tic' om bijzondere/exotische namen te onthouden ;)

Klopt :yes: Die worden in het Gooi wel meer gebruikt. Onthoud die naam goed. Kan nog wel eens van pas komen :lol1:

De runderen zijn waarschijnlijk afkomstig van fokkerij de Zwaluwhoeve, tussen Lage Vuursche en Hollandsche Rading. Daar kom je langs als je het Utrechtpad loopt, of een aantal van de caches in de omgeving.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan het niet laten, ik moet me er toch weer even in mengen. Mijn reactie op een paar punten in de discussie:

 

Honden en schapen: schapen vormen een groot risico voor honden, omdat de schaapsram een erg agressief dier is, paartijd of geen paartijd, lammeren of geen lammeren.

Een hond zal ten aanzien van een aanstormende ram (doorgaans) 2 gedragingen laten zien, een uitdagende (grommen, blaffen, kwispelen) of een onderdanige. Aangezien de gemiddelde hond geintimideerd wordt door een aanstormende ram, zal hij de onderdanige rol kiezen, en rolt dus op zijn rug. De ram is echter niet gevoelig voor al dan niet onderdanig gedrag, en gooit zijn volle 200 kilo in de strijd. Hiertegen is de onbeschermde hondenbuik niet bestand. Als je dan vastzit aan de riem van je onderdanig omrollende hond, wordt je daar niet blij van.

 

Recreanten en vrij lopende dieren: nogmaals wil ik benadrukken dat de functie van natuurgebieden 'natuur' is. Dat is een functie die volledig losstaat van de gebiedsconsumerende recreant. De recreant mag gebruik maken van het gebied, mits hij zich daar aan de regels houdt.

Het 'consumeren' van natuurgebieden neemt dus risico's met zich mee, zeker wanneer er grote (of kleine) grazers rondlopen. Je kunt dan, bij manifestatie van die risico's, pleiten voor het al dan niet verwijderen van de grote grazers, maar daarmee neem je de rol van '(mondige) consument' in, en dat is een rol die in deze niet past. 'Natuur' heeft immers niets te maken met 'consumenten'.

 

Samenvattend mijn visie (gefundeerd door het bovenstaande):

1. Honden en schapen gaan absoluut niet samen.

2. Recreëren in natuurgebieden kan, maar dan nergens over klagen (tenzij het gaat over andere recreanten).

 

Groeten,

Rolf.

bewerkt door Goonies Oosterhout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie niks over ongelukken, doorgaans eufemistisch aangeduid als incidenten.

Wat mij betreft mag er ook een ongelukkenlijst op de Natuurmonumenten-site komen. Die bestaat kennelijk wel, blijkens de tekst op http://dorpsraad.meers.nl/grazers.htm

 

Tja, ik heb het stukje eens doorgelezen; maar dan moet je dus ook DOORlezen...

 

Incident met stier

Leerlingen van groep 5/6 van basisschool de Brök uit Meers hebben in Meers in samenwerking met de Stichting Reinwater (die zich inzet voor schoon oppervlaktewater) een vuilnisbak geplaatst. En willen middels deze bak laten zien waar afval thuis hoort. De vuilnisbak wordt regelmatig geleegd door een medewerker van de gemeente Stein. Daarbij is een ‘gevaarlijke interactie ' ontstaan tussen een stier en de betreffende medewerker. Vereniging Natuurmonumenten kiest voor een begrazingsdruk van 1 dier per 3 hectare , daardoor hebben dieren het jaarrond voldoende voedsel. Om de verbossing , die in Meers in hoge mate ontstaat, tegen te gaan is gekozen voor een wat intensievere begrazingsdruk . Doordat er te weinig voedselaanbod was moest Natuurmonumenten vervolgens met hooi gaan bijvoeren. Vermoedelijk heeft de stier hierdoor als reactie gedacht, dat de betreffende medewerker van de gemeente Stein de kudde kwam bijvoeren. Waarschijnlijk dacht de stier dat hij (bij)gevoerd werd. Vereniging Natuurmonumenten heeft, nadat zij op de hoogte werd gebracht, onmiddellijk het betreffende dier verplaatst.

 

En dan volgt na het DOORlezen het volgende stukje. :blush:

 

• Koeien en/of paarden niet voeren. Waarschijnlijk ook een mogelijke oorzaak met de medewerker van de gemeente Stein.

bewerkt door hiker
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

Ik open een oud draadje omdat er mij zojuist iets (nieuws) opviel bij het maken van een nieuwe cache.

Misschien is het jullie al bekend en ook op het forum geweest, maar extra aandacht kan nooit kwaad.

Je kunt nu vermelden dat er vee los rondloopt waar je met je cacheroute langs gaat. Dit vermelden doe je in je cache beschrijving onder edit attributes, het plaatje verschijnt dat rechtsboven in je cachebeschrijving:

 

cow-yes.gifWatch for livestock

 

Ik ga ook ff mijn bestaande caches aanpassen :crybaby: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...