Spring naar bijdragen

Cachen met Schotse Hooglanders


Aanbevolen berichten

Misschien is het dan maar beter om het gebied voor recreanten te sluiten i.p.v. de grazers weg te halen. Primaire doelstelling van een natuurgebied lijkt mij toch het beschermen/behouden van de in het gebied aanwezige natuurwaarden en niet het bezighouden van dagjesmensen (met of zonder GPS) :blush:

 

 

Op de Loenermark is dat dus gebeurd. Het Cairnteam heeft juist een voorkeur voor het openhouden van terreinen en het verwijderen van rare allochtone grazers, die eigenlijk in de wei of op stal horen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Fraai staaltje van blaming the victim.

Het Cairnteam bepleit de grote grazers weg te halen uit gebieden die toegankelijk zijn voor recreanten. Het gaat vijfduizend keer goed, maar de reeks aanvallen van grazers toont aan dat het ook geregeld fout gaat.

Grote grazers kunnen de neiging hebben uit zichzelf in de aanval te gaan. Wijzelf hebben in de loop der jaren af en toe te maken gehad met intimiderend gedrag van grazers, hoe bedaard we ook in het terrein liepen. En het zal ook voorkomen dat recreanten een aanval uitlokken. Bedacht moet worden dat niet alle wandelaars en andere recreanten even weldenkende mensen zijn als wij forumbezoekers. Sommigen halen domme dingen uit, een realiteit waarmee beheerders rekening moeten houden.

Misschien is het dan maar beter om het gebied voor recreanten te sluiten i.p.v. de grazers weg te halen. Primaire doelstelling van een natuurgebied lijkt mij toch het beschermen/behouden van de in het gebied aanwezige natuurwaarden en niet het bezighouden van dagjesmensen (met of zonder GPS) :blush:

 

 

Helemaal mee eens! Loop eens in een dierentuin en kijk eens hoeveel mensen wel niet even over het hekje heen stappen of toch proberen de dieren te voeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zijn natuurlijk geen tamme koeien, dus een beetje uitkijken is wel slim. Zeker omdat ze van die grote horens hebben!

 

Inderdaad. Die mevrouw uit het artikel mag wat mij betreft ook wel hand in eigen boezem steken (is dat een gezegde of sla ik nu vieze praat uit?). Het is een beetje naïef om ergens te gaan wandelen waar wilde dieren rondlopen, en vervolgens te klagen over een aanval.

 

Rolf.

 

Fraai staaltje van blaming the victim.

Het Cairnteam bepleit de grote grazers weg te halen uit gebieden die toegankelijk zijn voor recreanten. Het gaat vijfduizend keer goed, maar de reeks aanvallen van grazers toont aan dat het ook geregeld fout gaat.

Grote grazers kunnen de neiging hebben uit zichzelf in de aanval te gaan. Wijzelf hebben in de loop der jaren af en toe te maken gehad met intimiderend gedrag van grazers, hoe bedaard we ook in het terrein liepen. En het zal ook voorkomen dat recreanten een aanval uitlokken. Bedacht moet worden dat niet alle wandelaars en andere recreanten even weldenkende mensen zijn als wij forumbezoekers. Sommigen halen domme dingen uit, een realiteit waarmee beheerders rekening moeten houden.

 

Dat er risico's zijn in het recreëren op plaatsen waar grote grazers (of eigenlijk, dieren in het algemeen) rondlopen is een feit. Dat bezoekers van dergelijke gebieden goed moeten worden geïnformeerd lijkt me niet meer dan logisch. Of dat nu voldoende gebeurd, weet ik niet, heb ik nooit op gelet. Wanneer informatievoorziening door borden bij de toegangspaden (bij die poortjes) geschiedt, ligt de fout volgens mij inderdaad bij het slachtoffer.

 

Dat sommige mensen domme dingen uithalen is volgens mij vooral het probleem van sommige mensen die domme dingen uithalen. Het is nu eenmaal niet mogelijk (en naar mijn mening ook onnodig) om natuurgebieden 'foolproof' te maken. Natuur bestaat niet voor de functie 'recreatie'. Natuur bestaat. Door natuurgebieden iets meer hun beloop te laten (onder andere middels grote grazers vrij te laten lopen) bestaat het ook steeds meer. Echt onbedorven natuur terugkrijgen zal in Nederland niet lukken, maar hiermee hebben we wel 'the next best thing'.

Recreëren in een natuurlijke omgeving neemt natuurlijke risico's met zich mee. Als je van ongevallen mensen de schuld wil geven, kun je beter recreëren bij CentreParks of De Efteling.

Nu wil ik die mevrouw uit het artikel nergens de schuld van geven. Dat ze slachtoffer is van een erg vervelende gebeurtenis wil ik ook niet bagetelliseren. Wat ik alleen met mijn betoog wil zeggen, is dat het risicovol recreëren is wanneer je de natuur intrekt.

Mijn twee centen steek ik graag in die manier van recreëren, en neem de risico's op de koop toe. Als er 200km verderop iemand door wilde zwijnen wordt aangevallen in de Ardennen, hoor je mij ook niet klagen over dat de boswachter die zwijnen maar eens moet aanpakken.

 

Rolf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De reacties hebben een hoog 'hij doet niks'-gehalte.

 

Als er een uit de kluiten gewassen poes rondloopt op de Veluwe, rukt de mobiele brigade uit voor een wekenlange klopjacht. Dat staat in schril contrast met de sussende woorden die steeds worden uitgesproken na de  telkens weerkerende aanvallen van Schotse hooglanders en andere grote grazers op argeloze wandelaars. Wij herinneren ons zelfs een baby die in de kinderwagen plotseling werd gebeten door een konikpaard met zwaar letsel tot gevolg. Het Cairnteam heeft niks op met die beesten.

 

Vreemd hoor, die kinderwagen rolt ook vanzelf naar het paard toe of niet? En als ik daar had gestaan met een klein kind had ik er persoonlijk al voor gezorgd dat de kinderwagen/kind/huisdier niet dicht in de buurt van het paard kan of zal komen.

 

Die zin vindt ik een hele duidelijke voorbeeld van de fout die de meeste mensen zelf maken tijdens een wandeling in zulks soort natuurgebieden.

 

Maar goed, dit is mijn eigen mening natuurlijk :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben toch al heel wat wandelpaden afgestruind met vee van allerlei soort er op. Het klinkt gek, maar alleen schapen vind ik soms onberekenbare beesten.

Als je langs een koe (ook de autochtone zwartwitte) moet, altijd zorgen dat het dier je kan zien, nooit achterom lopen dus. Paarden idem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[ Als er 200km verderop iemand door wilde zwijnen wordt aangevallen in de Ardennen, hoor je mij ook niet klagen over dat de boswachter die zwijnen maar eens moet aanpakken.

 

Rolf.

 

Mij wel, ik wil veilig in de Ardennen kunnen lopen. Gelukkig worden er met agressieve zwijnen korte metten gemaakt.

Nu de grazers nog.

bewerkt door gr2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

alleen schapen vind ik soms onberekenbare beesten.

 

 

Wil je hierover praten?

 

Nee hoor, de meeste zijn gelukkig vreselijk bang van mij :blush:

Maar ik ben op een dijk in NH wel eens voor kwaadaardige herder aangezien, dat was wat minder. Op een andere plek probeerden ze me op mijn hielen te trappen. Ach je went er aan als wandelaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien is het dan maar beter om het gebied voor recreanten te sluiten i.p.v. de grazers weg te halen. Primaire doelstelling van een natuurgebied lijkt mij toch het beschermen/behouden van de in het gebied aanwezige natuurwaarden en niet het bezighouden van dagjesmensen (met of zonder GPS) :blush:

 

 

Op de Loenermark is dat dus gebeurd. Het Cairnteam heeft juist een voorkeur voor het openhouden van terreinen en het verwijderen van rare allochtone grazers, die eigenlijk in de wei of op stal horen.

Ik heb ook geen problemen met ophouden, maar wel als de beesten weer eens de dupe zijn terwijl de schuld bij de beesten op twee poten ligt.

Die grazers zijn nodig om nog maar iets van natuurwaarden over te houden. Of dacht je dat ze er lopen omdat het zulke mooie plaatjes oplevert?

En dat daar 'allochtonen' voor nodig zijn, hebben we ook aan onszelf te danken. Dan hadden onze (voor)ouders maar niet alles wat bewoog af moeten schieten en waren er nu nog wat inheemse grazers overgeweest :D Maar of je daar zo blij mee was geweest vraag ik me sterk af. Die waren namelijk een stuk minder vriendelijk dan de 'allochtonen' die er nu rondlopen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fraai staaltje van blaming the victim.

Het Cairnteam bepleit de grote grazers weg te halen uit gebieden die toegankelijk zijn voor recreanten. Het gaat vijfduizend keer goed, maar de reeks aanvallen van grazers toont aan dat het ook geregeld fout gaat.

Grote grazers kunnen de neiging hebben uit zichzelf in de aanval te gaan. Wijzelf hebben in de loop der jaren af en toe te maken gehad met intimiderend gedrag van grazers, hoe bedaard we ook in het terrein liepen. En het zal ook voorkomen dat recreanten een aanval uitlokken. Bedacht moet worden dat niet alle wandelaars en andere recreanten even weldenkende mensen zijn als wij forumbezoekers. Sommigen halen domme dingen uit, een realiteit waarmee beheerders rekening moeten houden.

 

 

Wat nou beesten weghalen? En vossen en reeën dan? Lieve konijntjes en hazen? Wilde zwijnen? Gansen die hap zeggen? Of ja in Zweden, alle elanden en rendieren oppakken, veel te gevaarlijk! Wij betreden hun domein zij niet ons domein...... :D:blush: Gewoon netjes mee omgaan. En de terreinen waar ik geweest ben waar die grazers lopen ben ik altijd in het begin gewaarschuwd via borden....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat nou beesten weghalen? En vossen en reeën dan? Lieve konijntjes en hazen? Wilde zwijnen? Gansen die hap zeggen? Of ja in Zweden, alle elanden en rendieren oppakken, veel te gevaarlijk! Wij betreden hun domein zij niet ons domein...... :D  :blush:  Gewoon netjes mee omgaan. En de terreinen waar ik geweest ben waar die grazers lopen ben ik altijd in het begin gewaarschuwd via borden....

 

Die andere beesten mogen van ons blijven, al plaatsen we vraagtekens bij elanden.

Op de plekken waar wijzelf ondanks ons kalme gedrag werden belaagd door grazers stonden inderdaad ook bordjes. Die zullen ook wel hebben gestaan op de plaatsen waar recreanten daadwerkelijk het slachtoffer werden. De waarschuwingen kunnen ongelukken dus niet voorkomen. Het hanteren van het principe 'eigen schuld dikke bult' - voor zover er sprake is van eigen schuld - gaat ons gezien de ernst van de incidenten te ver.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laten we eerst stellen: Ik heb geen biologie of wat gestudeerd, ik ben alleen een ervaringsdeskundige en ik lees af en toe wel eens wat. :P

't Is een beetje simpel gezegd dat aangevallen mensen 't altijd aan zichzelf te danken hebben. Oké, als er op een bordje staat dat je 25m van de koeien af moet blijven en je zet je kind op de rug van zo'n beest, dat is niet zo handig. Maar een koe was, is en zal altijd een dier met dierlijke instincten blijven, ook al is het er een uitgefokt. Een verscholen oerinstinct zal altijd blijven.

Nu weet ik niet wanneer koeien over het algemeen genomen aanvallen, bij te dicht naderen van de kalveren, achterom lopen etc., maar het is allemaal relatief en je zal nooit een beest altijd kunnen voorspellen, dus een koe kan ook spontaan aanvallen als je omloopt en het helemaal niet verwacht...

 

Q :blush:

 

PS als we het toch over kleine witte beesten hebben, ik ben bang voor zwanen. En honden als je weer eens van top tot teen wordt besnuffeld. :D

bewerkt door Quaerens
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, beesten blijven beesten he! Je kunt die Zwolse fysiotherapeute ook niets kwalijk nemen zolang je niet weet wat er precies gebeurd is. Grote kans dat ze het zelf niet eens weet. Je moet er maar van uit gaan dat die Hooglanders zich bedreigd voelden, normaal gesproken zouden kuddedieren anders nooit aanvallen. Ik heb zelf ook nog nooit onaangename ervaringen gehad met runderen, schapen of paarden, evenmin met zwijnen, herten, zwanen of ganzen. Al deze dieren kom ik geregeld tegen, de meesten tijdens het vissen overigens. Soms ook tijdens geocachen. En ja, zeker zwanen met jongen hebben mij wel eens geprobeerd te imponeren. Zorg er gewoon voor dat je nooit tussen ouders en hun jong(en) in komt, daar proberen de ouderdieren zich altijd te manouvreren. En kom ook nooit te dichtbij. Maar ja, wat is te dichtbij he?

Overigens wilde ik nog opmerken dat het vooral kinderen zijn die plotselinge en onverwachte bewegingen kunnen maken. Waarom weet ik niet, maar mijn kinderen zijn daar ook heel sterk in. Dat soort bewegingen kunnen best dieren aanlokken. Hondjes in het park zijn daar zo'n voorbeeld van. Als ik rustig door het park loop, is er geen hond die naar me omkijkt. Loopt mijn dochter van vijf mee te huppelen, dan komen de honden vanuit alle hoeken op ons af. OK, die komen dan wel om te spelen, niet uit aggressie (hoop ik altijd maar), maar toch. Het verschil in gedrag tussen mij en mijn dochtertje geeft duidelijk een andere reactie van de dieren om ons heen. Ouders, denk hier ook eens aan...

Wat ik dus wilde vertellen: hou rekening met dieren en bedenk ook wat zij van jou denken, ben je een gevaar of niet? Dieren aaien is altijd leuk, maar zelfs de geitjes, konijnen en cavia's op de kinderboerderij kunnen van tijd tot tijd van zich afbijten.

 

Groet Flatfisher

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die beesten hebben grote maar vooral scherpe horens. Ik stel dan ook een technische oplossing voor zoals we die al gebruiken voor trekhaken. Een tennisbal erop.

 

Lijkt me een goede oplossing. Ik heb nog een hele zak met tennisballen staan. Destijds gekregen van Andemo (tennisleraar) voor mijn cache 'Dames met Ballen'. :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...