Spring naar bijdragen

Cachen met Schotse Hooglanders


Aanbevolen berichten

Erg vervelend wat die mevrouw is overkomen. Gelukkig geen dodelijk letsel. Want ook dat is mogelijk wanneer die hoorn niet in je been, maar buik belandt ;) .

 

Tja, hoeveel wandelaars lopen er rond en hoeveel aanvallen vinden er plaats?

Als nu ieder weekend een wandelaar wordt gespietst is het een iets ander verhaal.

Overigens hebben we van de echte wilde beesten weinig te vrezen (zwijnen, herten, reeen, vossen). Alleen wanneer ze jonge dieren hebben moet je oppassen.

Hoe komt dat? Omdat ze zelf op afstand blijven. De meeste ongelukken komen voor in dierenparkjes met lastige bokken, knobbel ganzen en zwanen. En nu dus in wat grotere parken met "wilde" koeien.

Het blijft altijd oppassen met dieren. Ben zelf een keer gebeten door een bouvier die zijn woning en een klein kind wilde verdedigen. Ben niet bang voor honden geworden, maar let wel op.

 

Er is één manier om te waarschuwen in je cachebeschrijving: danger-yes.gif

 

Ik denk dat ik die ook maar bij onze caches met Hooglanders neerzet:

Daytrippers 2 en Het Nuilerveld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dan ook nog even mijn "enge"verhaal.

In Noorwegen ooit aangevallen door een grote groep sternen. Ze probeerden in ons hoofd te pikken terwijl wij aan het picknicken waren. Wat bleek? Hadden ze hun nesten vlak langs de weg, tja en daar komt in Noord-Noorwegen misschien 1 keer per uur een auto langs dus lekker rustig......

Er dus gewoon altijd een reden dat dieren dit doen. Ze voelen zich bedreigd. Als ze jongen hebben is de kans daarop nog groter (tja hoe zou een mens reageren als zijn kind belaagd wordt ;) ? )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus je "mag" wel van de paden :D .

 

Daar was dus helemaal geen pad te vinden, je moest hier echt door het weiland heen....wat ook de bedoeling was hoor....ik meen ergens bij Rolde dat er ook zo'n cache is waardoor je gewoon door de weilanden moet wandelen.

 

Maar aan de foto zie je linksonder dat het een bestaande wandelroute is.

 

 

Gr Twinlife ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus je "mag" wel van de paden :D .

 

Daar was dus helemaal geen pad te vinden, je moest hier echt door het weiland heen....wat ook de bedoeling was hoor....ik meen ergens bij Rolde dat er ook zo'n cache is waardoor je gewoon door de weilanden moet wandelen.

 

Maar aan de foto zie je linksonder dat het een bestaande wandelroute is.

 

 

Gr Twinlife ;)

Ik bedoelde meer het plaatje op het bord. Daar staat het rund op het pad.

 

Ik heb trouwens Mina Koes gedaan. Eerst door een natuurgebiedje met grote grazers en dan een wandelroute door een weiland met een grote kudde koeien. Wij hebben het niet zo op die beesten, maar toch de cache gedaan. Als ik van tevoren weet dat er bij een cache ook van die joekels rondlopen krijg ik sowieso 1/3 deel van ons team niet mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik van tevoren weet dat er bij een cache ook van die joekels rondlopen krijg ik sowieso 1/3 deel van ons team niet mee.

Na ja bij ons is dat 1/2, maar ja dan zijn wij ook maar met twee personen.... :P

Gr Twinlife ;)

Ik wist niet dat jij zo bang uitgevallen was Twinnie :)

Ruud :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, Natuurmonumenten heeft een mooi overzicht van natuurgebieden waar grazers staan.

 

Natuurgebieden van Natuurmonumenten met grazers

 

Voor zij die schrik hebben handig; dan kun je er wegblijven ;)

 

Voor degenen die geen bezwaar hebben tegen grazers onderweg of het juist wel leuk vinden ook handig.

Ga er vooral eens wandelen en met wat geluk ligt er ook nog een cache in de buurt. :yes:

 

Ook nog een website gevonden over de hooglanders.

Gastarbeiders

In Nederlands grazen er momenteel een dikke duizend Schotse Hooglanders. Ze zijn in dienst bij Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en andere natuurbeheerorganisaties. Ze worden gebruikt om open veld ook daadwerkelijk open te houden en met de suggestie dat het meer een oervorm van de rund is. De soort vraagt weinig verzorging. Kenmerkendst aan hun karakter, is dat ze vooral onverstoorbaar doorgrazen. En er is niemand aan hun hoorns geprikt.

 

Zie voor volledige tekst: Schotse Hooglanders & Galloways

bewerkt door hiker
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens het rapport valt het allemaal wel mee. Moge dat een troost zijn voor de doorboorde mevrouw en de ernstig gewonde baby bij Maastricht.

 

Tja, die beesten lezen die beleidsstukken niet hè? :yes:

 

Maar verregaande conclusies zijn aan dit voorval natuurlijk ook weer niet te verbinden. Het is weliswaar een ernstig incident, maar natuurlijk wel een incident.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, Natuurmonumenten heeft een mooi overzicht van natuurgebieden waar grazers staan.

 

Natuurgebieden van Natuurmonumenten met grazers

 

Even gekeken op de Natuurmonumenten-site. Inderdaad nogal wat info over begraasde terreinen. Ook nieuwsberichten, over schattige kalfjes en zo. Ik zie niks over ongelukken, doorgaans eufemistisch aangeduid als incidenten.

Wat mij betreft mag er ook een ongelukkenlijst op de Natuurmonumenten-site komen. Die bestaat kennelijk wel, blijkens de tekst op http://dorpsraad.meers.nl/grazers.htm

Verder sluit het Cairnteam zich aan bij het pleidooi voor schaapskuddes in plaats van grote grazers op: http://www.landschapsbeheerder.nl/info.htm . Al is dat geen objectieve bron natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verder sluit het Cairnteam zich aan bij het pleidooi voor schaapskuddes  in plaats van grote grazers op: http://www.landschapsbeheerder.nl/info.htm . Al is dat geen objectieve bron natuurlijk.

;) Een erg amusant stukje.

1. Waar staat dat grote grazers geen zaden verspreiden? Die doen dat net zo goed als schapen.

2. Nog wel de meest grappige. Heeft hier verder niet veel mee te maken, maar is erg kort door de bocht m.b.t. monitoring.

3. Vooral de toevoeging 'stedelijke gebieden' geeft maar weer eens precies aan waar het probleem ligt. Trouwens wel eens een kudde rennende schapen op je af zien komen? Daar wordt je ook niet echt blij van :lol1:

4. Ofwel, een schaapskudde is gewoon een levende maaimachine.

5. Gedeeltelijk waar. Schapen werden in bepaalde gebieden inderdaad gebruikt. Maar lang niet overal.

6. Dat is duidelijk een kwestie van smaak. Ik kom persoonlijk liever een Hooglander tegen dan een kudde domme schapen.

 

De beide artikeltjes die vermeld staan, en die ik beide erg goed ken, gaan specifiek over kalkgraslanden in Zuid-Limburg en niet over de natuur in het algemeen. In Zuid-Limburg werden vroeger inderdaad schaapskudden langs wegen en 'onbruikbare' stukjes geleid en dat had een geweldig mooie en soortenrijke vegetatie tot gevolg (veel orchideeën :yes: , fraaie voorbeelden zie je tijdens ICE). Stukken die begraasd werden/worden door koeien hebben een totaal andere, maar ook waardevolle, vegetatie.

De keuze tussen schapen of Hooglanders moet dus gebaseerd worden op het uiteindelijke natuurdoel dat gerealiseerd dient te worden en niet op uiterlijk of veiligheid. En als dat wel gebeurd, dan plaats ik zeer grote vraagtekens bij de doelstellingen van de beherende organisatie :eek:

 

Nog een toepasselijk praktijkvoorbeeld: Op de Hilversumse heide heeft het Goois Natuurreservaat grote grazers ingezet i.p.v. schapen. Dit naar aanleiding van een heftige discussie (compleet met doodsbedreigingen) met de hondenbezitters/-uitlaters die het gebied gebruiken. Bij gebruik van schapen zou het gebied namelijk verboden terrein worden voor honden...

bewerkt door KarelKraak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verder sluit het Cairnteam zich aan bij het pleidooi voor schaapskuddes  in plaats van grote grazers op: http://www.landschapsbeheerder.nl/info.htm . Al is dat geen objectieve bron natuurlijk.

;) Een erg amusant stukje.

1. Waar staat dat grote grazers geen zaden verspreiden? Die doen dat net zo goed als schapen.

2. Nog wel de meest grappige. Heeft hier verder niet veel mee te maken, maar is erg kort door de bocht m.b.t. monitoring.

3. Vooral de toevoeging 'stedelijke gebieden' geeft maar weer eens precies aan waar het probleem ligt. Trouwens wel eens een kudde rennende schapen op je af zien komen? Daar wordt je ook niet echt blij van :lol1:

4. Ofwel, een schaapskudde is gewoon een levende maaimachine.

5. Gedeeltelijk waar. Schapen werden in bepaalde gebieden inderdaad gebruikt. Maar lang niet overal.

6. Dat is duidelijk een kwestie van smaak. Ik kom persoonlijk liever een Hooglander tegen dan een kudde domme schapen.

 

De beide artikeltjes die vermeld staan, en die ik beide erg goed ken, gaan specifiek over kalkgraslanden in Zuid-Limburg en niet over de natuur in het algemeen. In Zuid-Limburg werden vroeger inderdaad schaapskudden langs wegen en 'onbruikbare' stukjes geleid en dat had een geweldig mooie en soortenrijke vegetatie tot gevolg (veel orchideeën :yes: , fraaie voorbeelden zie je tijdens ICE). Stukken die begraasd werden/worden door koeien hebben een totaal andere, maar ook waardevolle, vegetatie.

De keuze tussen schapen of Hooglanders moet dus gebaseerd worden op het uiteindelijke natuurdoel dat gerealiseerd dient te worden en niet op uiterlijk of veiligheid. En als dat wel gebeurd, dan plaats ik zeer grote vraagtekens bij de doelstellingen van de beherende organisatie :eek:

 

Nog een toepasselijk praktijkvoorbeeld: Op de Hilversumse heide heeft het Goois Natuurreservaat grote grazers ingezet i.p.v. schapen. Dit naar aanleiding van een heftige discussie (compleet met doodsbedreigingen) met de hondenbezitters/-uitlaters die het gebied gebruiken. Bij gebruik van schapen zou het gebied namelijk verboden terrein worden voor honden...

 

 

Klopt, een door domme schapen begraasd terrein zal verschillen van een door koeien begraasd terrein, dat er ook weer anders uit gaat zien dan een door paarden begraasd terrein. Er zijn ook pleidooien voor de inzet van wisenten, die ook weer een 'niche' kunnen invullen, zoals de beheerders dat noemen.

Het hondenprobleem zien we niet zo, geregeld doorkruisen we schapenterreinen waar je de hond aangelijnd mag meenemen.

Het Cairnteam gaat voor de schapen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...