Spring naar bijdragen

Geoleaks Ervaringen / Mystery's


Barry

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik geniet zelfs minimaal vier keer. Multi thuis oplossen, de route in mooie natuur helemaal lopen, leuk gezelschap en een foundlog schrijven.

Kikker, in jouw kofferbak is vast wel plaats voor versnaperingen, maar wees gerust. Voor koffie, stroopwafels, niet al te Snelle Jelles en kuppasoep wordt gezorgd.

 

Zo is voor mij iedere geocache een dagje uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even vluchtig de bijdragen doorgenomen, alhoewel vluchtig? TT heeft een nieuwe pen gekocht en schrijft er lustig op los. Dat is mooi.

 

 

Het was een oude pen met een nieuw geslepen puntje....

 

Wat ik wel jammer vindt, dat er niet zo inhoudelijk op in wordt gegaan. Ik beantwoord de vraag van Barry met een "Ja, geoleaks kan je helpen om een moeilijke puzzel op te lossen" en dan begin ik over de ethiek. Geoleaks is er maar kunnen we het voor ons zelf verantwoorden er gebruik van te maken? En dan kom je weer op de tekortkoming van dit forum. Niemand wil zich bloot geven. Stel je voor.... En dan stopt de discussie. Je kunt hier natuurlijk met een prima gemoedsrust vertellen, dat JIJ het nooit zult doen, want etc., maar dapper is pas diegene, die wél toegeeft regelmatig een extra hintje op te pakken via geoleaks.... En dat gebeurt dus niet.

 

Een flink percentage van de forumbezoekers is ingeschreven als member bij Geoleaks, dus men doet het bij tijd en wijle, dat is zo klaar als een klontje.

 

Zélf maken we er weinig gebruik van, omdat in negen van de tien gevallen puzzels dus worden opgelost door ons zelf en zo niet, dan met behulp van de eigenaar of mede-cachers, die wij kennen. Idiote puzzels laten we meestal links liggen, maar als we deze werkelijk zouden willen oplossen, omdat deze ons écht intrigeert (niet vanwege de lange neus naar de cache-eigenaar, want die kennen we niet eens) dan zouden we er geen moeite mee hebben om er een extra hint vandaan te halen. We hebben het dan over 2 of 3 keer per jaar! Het puntjesverhaal is dus totaal niet aan de orde.

 

Een tweede punt was.... Is het wel de bedoeling van geocaching om via een bijna niet op te lossen puzzel naar een mooi plekje te worden gestuurd? Gaat het bij geocaching niet veel meer om het plekje dan om een puzzel? Moet je voor het laatste niet gewoon bij Denksport zijn? Heeft Dave Ulmer ooit aan Denksport gedacht toen hij zijn eerste cache achterliet in een bosje? Hij zal beslist geen moeite hebben gehad met een relatief eenvoudige opgave om bij de eindcoördinaten te komen, maar zou hij ook gewild hebben dat we pas na drie of vier uur zittend achter een computer de natuur in zouden zijn getrokken? Ik geloof er niks van.

 

Od, in feite geef jij daar ook antwoord op door te melden dat je al veel van je puzzelcaches hebt weggehaald. Kennelijk overheerst ook bij jou diezelfde twijfel en voor de rest vind ik het jammer dat je maar 12 keer in het jaar op pad gaat voor een cache.... Om met een reclameleus te eindigen.... "Dat zouden er meer moeten zijn..." :-) :-)

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

TT: Je hebt het over bloot geven. Ja! een kikker springt regelmatig in de blote billen rond.

 

Jij zegt ook dat een flink aantal forumleden ingeschreven staat bij Geoleaks. Ik kan me niet voorstellen dat de kikkers op 23 februari 2015 ingeschreven staan bij Geoleaks, vooral omdat we nog van die oerdegelijke padvinders zijn en liever het juiste pad zelf vinden. Tsjaa en die puzzeltjes dan? Jammer maar de Kikkers genieten er van om in de natuur rond te springen. De meeste puzzels die we gedaan hebben, hebben we zelf opgelost en van een enkele, bij ons in de buurt van Heerhugowaard ligt een complete serie waar de meeste geocachers chronisch op vastlopen, ja van die serie hebben we wel eens een coordinaatje gehad maar ook wel eens een coordinaatje weggegeven.

Heeft dat met de site Geoleaks te maken? Volgens ons niet. We like Scouting en we like Geocaching...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het in ieder geval hartstikke leuk, dat jullie Dordrecht hebben uitgezocht als plaats om een mooie multi of iets dergelijks te doen. Je zult ongetwijfeld je ogen uitgekeken hebben in het oude havengedeelte, want Dordrecht was één van de oudste en grootste handelssteden in ons land en dat is nog goed terug te zien! Ik lees vandaag wel in het lokale suffertje of men gisteren blote kikkers heeft waargenomen aan de Wolwevers- en Kuipershaven..... :-)

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de tijd dat ik nog regelmatig puzzelde (tot ca. 2007) waren er nog niet zoveel caches en puzzels. Hints vragen aan medecachers vond ik niet zo leuk, omdat ook toen al de cache naderhand vaak op een plek lag die niet echt interessant was. Als je dan ook de puzzel niet zelf opgelost hebt blijft er helemaal niks meer over. Wel hebben we de kinderen wel eens aan het werk gezet. Ik herinner me een cache met schaakproblemen en een travelling salesman-achtig probleem - typisch dingen voor de oudste zoon die in die tijd schaakte en informatica als eindexamenvak op de middelbare school had.

 

Daarna begonnen de trails en dat was het eind van ons eigen fanatisme. Een hele dag karren om 50 doosjes te rapen? En dan meteen de opgeloste puzzels meenemen? Dachtutnie.

In die tijd kwam 'Engelse taart' uit, een puzzel van een cachingkennis. Daar keek ik wel eens naar maar ik kon er geen kop of staart aan zien. Dus heb ik hem na het archiveren eens gemaild met de vraag hoe het precies zat. Het antwoord was (als ik het me goed herinner), dat hij het leuk had gevonden om een puzzel te maken die zonder hulp niet op te lossen was.

Engelse taart = Pie, dat woord kun je splitsen in pi en e. Dit zijn beide getallen die in de wiskunde veel gebruikt worden. De cijfers daaruit moest je versleutelen om tot de cachecoördinaat te komen ... Kortom vergezocht, inderdaad.

 

Voor mij geen geoleaks, kijk gerust of ik in de ledenlijst sta. Wie er wél in staan kan me niet enorm boeien. Is er verschil tussen de eindcoördinaten krijgen van een bevriende cacher, of via geoleaks? In beide gevallen ga je op zoek naar een traditional die - als het meezit - op een redelijk leuk plekje ligt.

 

Geocaching is voor mij op de eerste plaats wandelen door de natuur, met daarnaast de uitdaging om aan het eind dat doosje te vinden. De combinatie van die twee maakt van mij een tevreden mens. Lekker buiten geweest, én eventuele veldpuzzels zelf kunnen oplossen. Alleen het eerste is ook prima, alleen de cache vinden is ... ach ja ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessante reakties hier, bedankt allemaal. Djoekster vind Geoleaks klinken als spelbederf. Gedeeltelijk mee eens, sommige mysteries vind ik spelbederf.

Team Tabak en Linkalovers geven ook aan dat sommige mysteries gewoon te ver gaan. Waar is de fun nog als je een studie moet volgen om een puzzeltje op te lossen? Ik vind mezelf niet geheel dom als je vwo hebt gedaan en voor wiskunde A en B bent geslaagd. Maar dat helpt je vaak niet. Soms dwaalt een legger zo af, dat je met logica alleen niet een puzzel kan oplossen. Aan kennis heb je dan al helemaal niets.

Het zou mij dan ook niet verbazen dat een hoop ons kent ons-en onderhands wat zaken regelen. En eerlijk gezegd, vind ik het frappant dat niemand hier kennelijk Geoleaks gebruikt. Of schaamt men zich ervoor dat je toch een mystery niet zelfstandig kan oplossen? Of zijn we lichtelijk hypocriet?

De ignore list is uiteraard een goede optie. Maar ik loop nu tegen een praktisch probleem aan. De meeste caches in mijn buurt heb ik nu wel gedaan. En ik vind het nu te ver rijden voor een leuke cache. Niet alleen financieel, maar ook omdat ik met het milieu begaan ben. Vele tientallen mysteries liggen hier nog wel in de buurt, maar de "puzzels" vereisen een aanvullende studie en vaak een aanzienlijk psychologisch inzicht bij de maker. Daar ga en wil ik niet aan beginnen, het leven is daar te kort voor. En vaak wil de legger niet eens een hint kwijt. Je moet natuurlijk wel wat doen voor zijn levenswerk! Vaak helpen vorige vinders wel wat, maar je blijft maar heen en weer mailen en dan gaat de lol er voor mij snel vanaf. Geoleaks is wat mij betreft dan een prima optie om snel aan de gewenste info te komen. Ik heb er in elk geval geen plezier in om weken over een puzzeltje te doen.

Wanneer je caches op de ignore lijst plaatst, zie je ze dan ook niet meer in een pocket query wanneer je een gebied selecteert wat een deel van je ignore list overlapt? En werkt GSAK feilloos met de ignore list samen?

Twentse Mug heeft het in mijn ogen juist verwoord: "Als puzzels leuker waren zou er ook minder behoefte aan Geoleaks zijn.".

bewerkt door Barry
Link naar opmerking
Deel via andere websites

#Barry... Je vat het goed samen. Ook wij kennen de praktische problemen en hebben ons mede daarom destijds op de puzzeltjes gestort.... En je bent eerlijk! Sommigen zullen het woord "geoleaks" inruilen voor "events", maar in feite komt het op hetzelfde neer.

 

#Team Aragorn.... De man, die jij beschrijft was dus niet voor zijn mede-cachers bezig, maar louter en alleen voor zichzelf. Dat heeft dus helemaal niets met geocaching van doen. Daarop zeggen wij dan weer...Zo'n cache doen? Je zegt het zelf zo mooi.... "Dachtutnie"! Zo'n cache is zelfs Geoleaks niet waard.... :-) :-)

 

Voor de rest zijn we met enige regelmaat jaloers op jouw woonomgeving waar het zo gemakkelijk is om jouw cachevoorkeuren te kunnen uitvoeren! Heerlijk! Geniet er van!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Speciaal voor TT :)

 

Waarschijnlijk wordt het lokale suffertje in de Alblasserwaard later vandaag of misschien wel dinsdag of woensdag door de brievenbus geparkeerd....

 

Zolang wil ik je niet laten wachten op onze belevenissen in Gouda en in het Dordse. We hebben namelijk nu en flinke logachterstand en onze fotograaf heeft enkele weken nodig om de fotoos uit te zoeken. Het kan dus allemaal best nog wel eventjes duren...

 

Gelukkig maar dat er ook nog een forum.nl bestaat dus, dan heb je eerder antwoord dan van het plaatselijke suffertje uit de mooie omgeving Alblasserwaard. (heb ik ooit eens begrepen/gelezen dat Pa of Ma Tabak een Bed en Breakfast runnen? De Kikkers zouden daar graag gebruik van wensen te maken.

 

Maar in antwoord op je vraag: Ja de kikkers hebben behoorlijk in hun blote billen rondgesprongen. Tsjee! Wat was het dit weekend koud in Zuid Holland ook In ons hotel in Bodegraven (het vroor daar enorm).

Gouda: wat een enorme hagelstenen kwamen er uit de lucht bij de Waaiersluis. Toch hebben we mooie fotootjes gemaakt en in de auto kunnen loggen.

 

In Dordrecht hebben we een rondje om de kerk gemaakt. Wat een historie biedt die kerk. Intens koud hebben we zaterdag die cache niet afgemaakt. We hebben de cache afgebroken om in het hotel bij te trekken van warme chocolademelk en een driegangenmenu. De kerk is op zondag helemaal goed gekomen. Alleen zijn we de brug nog niet over geweest. Het zelfde verhaal als zaterdag: Afgebroken omdat we door- en door verkleumd waren.

 

Maar man, man man (Kikker heeft drentse vrienden), wat een gaaf weekend!

 

Aankomend weekend gaan we cachen maar dan in de provincie Gelderland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit de eerste opzet van een beschrijving wat geocaching is, geschreven door Dave Ulmer, kan in ieder geval worden opgemaakt dat hij aan de mogelijkheid van allerlei varianten van het spel dacht, toen hij die opzet schreef.
Zo voorziet hij ontwikkelingen als: het achterlaten van aanwijzingen voor de volgende geocache, high tech paaseieren speurtochten, geocaching races met beloning etc.
Ik denk daarom niet dat de bedenker van het spel bezwaar zou hebben tegen puzzels om bij de geocache te komen.
Dave Ulmer heeft overigens ook een virtuele versie van het spel bedacht

Zie: http://web.archive.org/web/20000817003955/www.triax.com/yngwie/geocacheintro.html
en
http://www.guysnamedkim.com/geocache/ulmercyber.txt

 

 

Persoonlijk knap ik af op puzzels die leiden naar een armzalige locatie en ben ik het met Triskelle eens dat daar in de logs van andere geocachers wel eens iets eerlijker over geschreven mag worden.

De status van de cache en daarmee ook de locatie en wellicht wat je er van vindt is immers iets waarvan het de bedoeling is dat je er in een log iets over schrijft, zowel voor de cachers na jou als voor de cache eigenaar.

Als er niets te beleven valt aan een cache of je stapt in de hondenpoep, waarom dan een bedankje voor de "leuke cache"?

Puzzels die niets te maken hebben met hetgeen ik op locatie tegenkom hebben ook niet echt mijn belangstelling.

Gelukkig ontbreekt het mij geheel aan enige drang iets te "moeten" oplossen en kan ik mij goed vinden in de gedachtegang van Team Tammo.

Overslaan wat je niet kunt oplossen (of waar je geen belangstelling voor op kunt brengen).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sivota, ik ken de filmpjes en weet dat de bedenker van het spel geen moeite had met bijkomende facetten, maar jij en ik weten ook, dat het zijn basisbedoeling was om mensen achter de computer vandaan te trekken om weer ouderwets de natuur in te gaan. Dat was zijn doel en het middel was de cache. Lovenswaardig en en ook nog eens broodnodig. Is het dan niet heel raar, dat we soms wel eens in het recente verleden drie tot vier uur krom achter de computer hebben gezeten om een puzzel op te lossen teneinde Ulmers' doel te kunnen verwezenlijken (weg achter de computer en hop de natuur in) ? .

 

En mag ik dan zeggen dat de lieden die dit soort gedrochten bedenken weinig of niets van de doelstellingen van Ulmer begrepen hebben en dus ook weinig affectie met geocaching hebben? Slechts hun eigen ego telt! En dus zijn dit soort puzzels van lieverlee zoveel mogelijk op onze ignorelijst terechtgekomen.

Er blijven er genoeg over van mensen, die wat beter begrijpen dat we meer met z'n allen achter de computer weg moeten en naar buiten moeten gaan...

Want laten we eerlijk zijn. Heel veel puzzeltjes zijn wel degelijk leuk voor een natte donderdagnamiddag en hebben ook nog wel iets leerzaams....

 

En die enkele puzzel die ons echt intrigeert vanwege de inhoud, maar waarvoor wij kennelijk kennis te kort komen, moet dan maar op een wat controversionele manier opgelost worden....al is het alleen maar om uiteindelijk te weten welke kronkels de maker uit zijn brein tevoorschijn heeft getoverd. Daar laten we ons graag op dit forum met een glimlach voor veroordelen! Eerlijkheid verdient de strop, nietwaar ???? Haha

Voor wat betreft het loggen van puzzels die op ongelukkige plekken neergelegd zijn ben ik het volkomen met je eens, maar dat had ik al eerder kenbaar gemaakt. De obligate wijze waarop vaak gelogd wordt is een doorn in het oog. Ook in die van mij en daarom zei ik al.... Dit soort caches kunnen in onze log een negatieve opmerking verwachten waarmee de volgende puzzelliefhebber hopelijk zijn of haar voordeel kan doen.

bewerkt door Geoman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien een beetje saai, maar ook ik kom nooit op een site als Geoleaks. Dat heeft overigens niets te maken met het feit of ik het wel of niet eens ben met deze site maar meer met het feit dat als je als een van de eerste een cache aandoet er natuurlijk überhaupt nog geen oplossing op staat. Bovendien denk ik dat je gewoonweg een beetje 'lui' wordt wanneer je op deze manier een puzzel oplost en dus ook niet een zeker puzzeltalent ontwikkelt. Nou ben ik het niet geheel eens met de stelling dat een heleboel puzzels niet met logica zijn op te lossen.

 

Het is te makkelijk gezegd dat wanneer iemand die zichzelf een bepaald intelligentieniveau toedicht en een puzzel niet kan oplossen dat dat te wijten valt aan de CO. Voor een groot deel is het ook ervaring met het oplossen van puzzels en doorzettingsvermogen die bepaalt of je wel of niet tot een oplossing komt. In mijn beginjaren had ik al moeite met een 2.5 sterrenpuzzel en tegenwoordig blijken 5 sterrenpuzzels vaak niet eens zo moeilijk.

Daartoe heb ik natuurlijk over de jaren wel heel wat 'tooltjes' en veelbezochte websites in de favorietenlijst staan. Nou is mij vroeger trouwens verteld dat ook op Geoleaks niet kant en klare coördinaten gegeven worden of is dat tegenwoordig anders?

 

Wat mij wel intrigeert is het feit dat velen blijkbaar de bezoekers van dit soort sites verwijten maken en zelfs als valsspelers betiteld terwijl als je het op de kepen beschouwd deze bezoekers ook gewoon gebruik maken van de tools die internet biedt om tot een antwoord te komen.

Ook ik kan echt niet uit mijn blote hoofd alles oplossen en moet vaak googlen naar antwoorden. Ook ik ga echt niet 2 uur achter de zoveelste 16x16 sudoku zitten om hem handmatig op te lossen, maar maak gebruik van een tool die internet mij biedt. Gelukkig raak ik totaal niet gefrustreerd als ik een puzzel niet kan oplossen.

Dan laat ik hem gewoon schieten. Bovendien heb ik totaal geen last van vraagtekentjes op een kaart dus aan ignoren doe ik ook niet. Met 1 bevriend team puzzel ik wel geregeld samen en daar heb ik dan wel weer plezier in.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...