Spring naar bijdragen

Gewetensvraagje


Gewetensvraagje  

55 leden hebben gestemd

  1. 1. Stel dat je bij de laatste 7 caches die je gedaan hebt géén puntje zou krijgen. Verder is alles hetzelfde. Hoeveel van die caches zou je dan toch gedaan hebben?

    • 1
      1
    • 2
      1
    • 3
      2
    • 4
      0
    • 5
      1
    • 6
      3
    • 7
      39
    • 0
      8


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Misschien heb ik de redeneringen gemist, dus ook het lek. Ik dacht dat jij een vraag stelde om je eigen blinde vlek helderziend te laten maken.

Je hebt een stipje weggewerkt en vraagt je af waarom je dat hebt gedaan. Misschien een lek in het talud en dan klopt het als een zwerende vinger dat je die er in hebt gestoken.

Hans Brinker en Cornelis Lely zijn jou dankbaar.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb 7 ingevuld... maar dat heeft te maken met het feit dat ik de vraag waarschijnlijk niet begrepen heb.

 

Ik ga er vanuit dat met "punten" bedoeld wordt dat in de database van groundspeak bijgehouden wordt welke cache is gevonden heb. En dat elke found op mijn lijst dan;

 

een puntje op de kaart is?

een puntje in de database is?

0,1 favorietpuntje is.

 

Ik ben nog niet zo lang geleden in Ede/veenendaal geweest. Ik besef dan ook dat het cachen ook andere vormen kent dan hier in het zuid-oosten van brabant. Maar ook die ervaringen had ik niet willen missen. De rat in Ede, het industrieterrein van Veenendaal. Toch plekken en indrukken die ik hier in het landelijke gebied minder ervaar.

 

Het doel is niet om te zien hoeveel caches ik gedaan heb. Het doel is om caches te vinden. En dat groundspeak een database bijhoud om te laten zien hoeveel caches ik gevonden heb vind ik vooral een heel prettige zaak.

 

Mensen die denken dat ze een "punt" krijgen als ze een cache loggen hebben een heel ander beeld van de werkelijkheid dan ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het lijkt er op dat in de vraagstelling "puntjes" als een prestatie naar anderen wordt gezien. Ik wandel en fiets voor mezelf, voor niemand anders. Via geocachen kan ik interessante routes maken, kom ik op bijzondere plekken en leer ik over de omgeving. Het loggen online hoort bij dit spel, en doe ik dan ook getrouw. het aantal gevonden caches zegt verder helemaal niets over mijn "prestatie". Het is puur alleen voor mezelf interessant. Kortom, ook al zou dat niet door anderen te zien zijn, had ik alle caches die ik tot nu toe "gedaan" heb, ook gelogd.

 

Het lijkt er op of er mensen zijn die er een waarde ten opzichte van andere cachers aanhangen. Het competitiedrang, zoals door sommigen genoemd. En dat lijkt m.i. onmogelijk. Je kunt pas een competitie met iemand hebben, als je dezelfde tijd er aan besteed. Iemand die met pensioen is, en dagelijks gaat cachen, zal altijd meer vinden dan iemand die één keer per week een paar uurtjes er op uit trekt. Lijkt me dus vrij zinloos mezelf te vergelijken met andere cachers. De puntjes zijn alleen voor mezelf van belang, dat ik niet keer op keer dezelfde caches tegen kom, en voor mezelf een soort van dagboek waar en wat ik allemaal doe.

 

natuurlijk zitten er ook belachelijke caches tussen. Vaak wil ik die niet zoeken, en als ik merk dat ik op een belachelijke plek kom, of bijvoorbeeld in een voortuin, dan wil ik de cache zonder zoeken kunnen vinden, anders besteed ik daar geen tijd aan.

 

Als het om multi's gaat: daar ga ik bewust naar toe. kortom thuis voorbereid en wetende waarom ik daar heen wil (omgeving, bijzondere cache etc) traditionals wil ik enkel tijdens een wandeling of fietstocht vinden, en dan gaat het mij veel minder om wat ik vind, maar veel meer om de route. De puristen zeggen dan dat je dat ook kunt doen zonder kokers te rapen, maar ik ben van mening dat ik door de kokers toch op plekken ben gekomen, waar ik anders niet zou zijn geweest, omdat ik dan veel vaker op "safe" qua omgeving zou spelen.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is goed om te lezen dat zoveel forumleden het aantal 'founds' beschouwen als een statistisch gegeven en niet als een score of prestatie in een competitie. Helaas is het begrip 'puntje' zó ingeburgerd, dat het idee van een wedstrijd voortdurend wordt bevestigd en versterkt. En alleen vanwege dát idee ligt Nederland vol snelle oppikkers, die niets toevoegen behalve dat vermeende 'puntje'. Of is iemand van mening dat het simpele raapspul er ook zou liggen zonder het tellertje bij je accountnaam? Zou je werkelijk gaan fietsen om bij elke boom af te stappen en een kokertje te loggen zonder de overtuiging dat je daarmee 'puntjes' scoort? 't Is maar een gewetensvraagje ...

 

Van dat tellertje komen we niet af. Het is immers de basis van het succes van gc.com. Maar wil iemand bestrijden dat voorlichting kan voorkomen dat nieuwkomers gaan rapen en strooien omdat ze denken dat geocaching een competitie is? En is voorlichting daarmee niet de enige manier om de aanwas van strooigoed enigszins in te dammen? Dagelijks melden zich bij deze site tussen 10 en 20 nieuwe leden aan. Is het daarom niet van het grootste belang om de discussie levend te houden en steeds opnieuw draadjes zoals dit te starten?

 

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt er toch juist op dat nu is gebleken dat het maar onjuist blijven herhalen van dezelfde boodschap er toe geleid heeft dat het begrip 'puntje' ten onrechte een negatieve klank heeft gekregen.

bewerkt door brouwertjes
  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jazeker, voorlichting.

Dus: nieuwkomers verwelkomen, belangstelling tonen, vriendelijk informeren over de weidse mogelijkheden van dit geweldige spel.

En op een respectvolle wijze de discussie levend houden.

Waarbij best keer op keer uitgelegd kan worden hoe en waarom.

Daartegen zal niemand bezwaar maken.

Zolang echter niet íeder draadje daarin uitmondt en verzandt in dezelfde discussie waarbij, en dat is het volgens mij vooral, zo veroordelend, vernietigend en zonder enig respect met modder gesmeten wordt door mensen met verschillende meningen. Meningen die, als je doorvraagt, een stuk minder ver uiteen blijken te liggen als in eerste instantie lijkt.

 

Want ik denk dat je met die agressie nieuwkomers wegjaagt. Nieuwe enthousiaste mensen, die meestal net als de meesten van ons (in een grijs of minder grijs verleden), beginnen met eenvoudige caches waaronder ook de meest simpele, namelijk het rolletje-achter-de-boom. Waarvoor ze een smiley kijken, wat leuk staat op je kaart en een gevoel van voldoening geeft. Of een punt. What's in a name.

 

En volgens mij zijn we in dit draadje goed bezig, toch?

bewerkt door MarcoDomi
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou je werkelijk gaan fietsen om bij elke boom af te stappen en een kokertje te loggen zonder de overtuiging dat je daarmee 'puntjes' scoort? 't Is maar een gewetensvraagje ...

 

 

Ja :

als ik een dag "simpel" wil cachen met een kameraad wel, aangezien daarbij het praten en lol hebben belangrijker is dan de caches die we tegenkomen.

En als ik daar geen punten voor zou krijgen, dan zou me dat jeuken.

 

Overigens interesseert het mij totaal niet of ik een puntje krijg bijgeschreven, ook niet bij de mooiste cache die je maar zou kunnen tegen komen.Zoals eerder gezegd, ik zou niet eens weten hoeveel punten ik heb,totaal oninteressant.

bewerkt door Team Tammo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Vlinder, het hangt van de vraagstelling af.

 

Voorlichting is uitstekend en als op die basis draadjes opgestart worden is het fantastisch. Ik steun je daar van harte in en als die voorlichting ook nog eens kan plaatsvinden op basis van respect naar de nieuwkomers toe is het helemaal mooi. Daar ligt voor jou, nee... eigenlijk voor ons allemaal een grote rol klaar! En dan is het ook helemaal niet erg, wanneer meerdere schrijvers het spel wellicht op een iets andere manier belichten dan jij. De nieuwkomer haalt er vanzelf uit, wat hem of haar of het gezin qua omstandigheden passend lijkt. Als er maar enthousiasme spreekt uit onze verhalen!

 

Maar als ik ook maar het geringste gevoel krijg, dat ik me door een (wellicht ongelukkig uitgekozen en waarschijnlijk ook niet zo bedoelde) vraagstelling of poll in een draadje moet verantwoorden voor het gegeven, dat ik het leuk vind om na een lekkere dag in de buitenlucht mijn GSAK programma bij te werken en te voorzien van de vele foto's die we onderweg maken en dus inderdaad op dat moment "statistisch" bezig ben, dan haak ik na het zoveelste draadje over dit onderwerp helemaal af. En gezien de reacties die ik lees zal ik niet de enige zijn. En of we het nou "puntjes" noemen, "smileys creëren op de kaart" of "statistisch bezig zijn", ik heb er om moeten lachen, want wat maakt het allemaal uit en wat is eigenlijk het verschil?. Het is allemaal hetzelfde. Het competitieelement heeft bij ons nog nooit, maar dan ook nog nooit een rol gespeeld, want ik zou bij God niet weten, met wie ik welke competitie dan ook zou moeten aangaan. En Ma Tabak en competitie??? Je moest eens weten!....Nee... je wílt het niet weten! Misschien dat zoiets zou kunnen tellen voor FTF liefhebbers, maar dat is toevallig het enige onderdeel van het spel, dat bij ons geen enkele vorm van enthousiasme kan opwekken. Mijn bed is me heilig en m'n warme hap ook! En als ik 's avonds naar Captain Phillips zit te kijken, dan krijg je me de stoel echt niet uit voor een cache, al hangt ie aan de eigen voorbel!

 

Als je nu eenmaal gepensioneerd bent en je kunt er regelmatig op uit en je geniet van alles wat geocaching te bieden heeft, dan heb je na 5 jaar wandelen en fietsen door de omgeving vanzelf een hoop caches bezocht. Moeten wij ons daarvoor schamen? Het is geen verdienste of competitie, het is gewoon de tijd van leven mee hebben en hopen dat God zuinig op je is. En ik hoop van harte dat we dit nog heel wat jaren kunnen volhouden! Helaas keek God in april nabij Drimmelen even de andere kant op, hetgeen inhoudt, dat we er een tijdje niet op uit kunnen. Maar dat gaat allemaal weer goed komen en God is inmiddels bij Specsavers geweest.

 

Maar je wilt toch niet, dat ik en m'n mede pensionado's ons voor het gegeven dat we meer vrije tijd hebben dan de werkende klasse moeten verontschuldigen??? Ik heb al vaker gezegd... Als er aan het einde van het jaar 10% belastingkorting staat op het bezoeken van 2500 caches en 20% voor 5000 caches, dan ga ik ervoor, alhoewel ik dan wel in m'n eentje moet!!! Maar Dijsselbloem heeft me nog nooit benaderd in die richting. Hij zal wel geen premium member zijn van gc..... (denk ik)

 

Ik zal ook nog één ding bekennen Vlinder... Ik heb al mijn familieleden en een paar kennissen, die ook interesse hadden in geocaching na onze enthousiaste verhalen o.a. verwezen naar jouw eigen site en ze aangeraden jouw verhalen en een aantal van anderen die daar staan eens op het gemak door te lezen om iets mee te krijgen van wat geocaching voor sommigen kan betekenen! Zij hebben er net zoveel plezier aan beleefd als ik destijds! Als dat geen voorlichting is!!! We gaan ervoor!

 

Oh ja trouwens... ik heb 0 ingevuld. Geen 1, 3, 5 of 7 want ik ga met mijn volle verstand op een cache af en ook als later blijkt dat het verstand mij in lichte mate in de steek heeft gelaten pak ik de cache toch op en ik log ook, want ik vind het veel te leuk ze allemaal 's avonds in te voeren in het mooiste cachersprogramma, dat er is. GSAK! En of de vraagsteller dat een puntje, een smiley of een statistisch gegeven noemt, zal me volstrekt worst zijn! Niemand heeft mij ooit het verschil kunnen uitleggen en probeer het ook niet... Het is nutteloos.

 

Ik hoop van harte dat ons enthousiasme voor geocaching dusdanig uit mijn berichtjes blijkt dat er tenminste één van die 20 nieuwkomers op een dag hier blijft hangen en zich vervolgens ook op jouw berichtjes stort, zodat hij of zij kan zien wat geocaching voor jóu betekent. Als we dat samen (met z'n allen) bereiken, zijn we goed bezig! En dan neem ik voor lief dat ik af en toe -gegrepen door een overdosis aan enthousiasme, waardoor een brillenglas wel eens vertroebeld raakt- de 20 meter lange ladder van mijn buurman moet lenen, omdat ik anders niet tot de bovenkant van de kast kan reiken.... Het is trouwens behoorlijk kil boven!

bewerkt door Team Tabak
  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pa en Ma Tabak: Die 10 - 20 nieuwkomers gaan jullie posts helemaal te gek vinden! Wat een enthousiasme! :thumbup:

 

Wat kunnen jullie goed verwoorden hoe lekker jullie bezig zijn onderweg! Genieten is dit, ook voor ons.

 

Het gevoel hebben dat je je op het forum móét verweren, zou eigenlijk níét mogen. Je staat hier toch niet voor een vuurpeleton...???

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Kikker! Nieuwkomers zullen wegblijven, wanneer hier keer op keer discussies plaatsvinden over wie er nou een puntjesjager is en wie niet en waaróm er puntjesjagers zijn, hoe een mens verwordt tot puntjesjager en nog veel meer van die rampspoed. Niemand, die het wil weten, niemand die feitelijk geïnteresseerd is en niemand die diep van binnen het onderwerp leuk vindt. Natuurlijk is het woord vuurpeloton wat overdreven, maar we hebben hier wel een hok vol forumgangers, die zich met allerlei vreemde, vaak zichzelf tegensprekende verhalen willen gaan verdedigen (lees bijv. dit draadje maar eens kritisch door en vergeet niet tussen de regels door te kijken) en hun uiterste best doen om toch maar niet als puntjesjager te kunnen worden geclassificeerd door hun mede-forumgenoten. Als ik hier zie dat men op 7 drukt omdat het volk moet weten dat het hun beslist niet niet om de punten gaat maar vervolgens verkondigt, dat men de smileys niet wil missen en dus wel gelogd heeft..... Sorry hoor, maar dan zijn we met z'n allen op de verkeerde weg en in feite reeds verdwaald. Ik hoop dan ook, dat er een einde komt aan dit soort draadjes of dat ze volgens Vlinder's idee overgaan tot promotiedraadjes vol met voorlichting op allerlei gebied. En dan mag het woord puntjesjager heus wel eens vallen, maar het gegeven moet geen onderwerp meer worden van draadjes, zodat we weer met z'n allen in de stressstand moeten om onze mede-forumgangers toch maar vooral te overtuigen, dat iedereen een mogelijke puntjesjager kan zijn, maar heel toevallig niet de schrijver van het stukje.... Het allerergste vind ik nog, dat ik er zelf ook wel aan deelgenomen heb om maar mee te kunnen doen in een discussie. Bah! Maar soms vallen ineens de schellen van de ogen en dan is genoeg genoeg. Ik hoop van harte dat jullie die visie een klein beetje kunnen volgen. Het forum is het mij waard om het te verdedigen! Er blijven nog zat van onderwerpen over waar we wél ontspannen en vriendschappelijk over kunnen babbelen! Kennis van zaken is hier meer dan voldoende aanwezig en de meesten van ons kunnen ook heel aantrekkelijk schrijven, waardoor dit forum zeer leesbaar kan zijn. Ook dat ben ik met Vlinder eens! Zo groot zijn de verschillen niet. Minder dan zeven, om met de titel van de poll te besluiten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

man man TT wat schrijf jij tegenwoordig lappen tekst, vind je het erg als ik ze niet meer helemaal doorleest, als iets voor mij bedoelt is hoop ik maar dat mijn naam er bij staat

gaan jullie alle nieuwkomers maar verwelkomen in een warm bad van medeleven en begrip, dan let ik wel een op dat alles een beetje rechtgetrokken word als er weer zo een fantast, leugenaar of een gast komt die totaal geen enkele interesse heeft om zich ook maar een millimeter te verdiepen in het simpele spelletje wat we spelen, allerhande figuren waarvan de korte lontjes lang tenen en hete gebakerde hoofdjes al na 1 scherp postje tot blakende uiting komt, terwijl jullie die groep omzwachtelen met liefde en begrip zal ik met graagte dat soort randfiguren op mijn manier met hun eigen kromme kronkels blijven bestoken

 

Barny

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het taalgebruik is misschien mede de oorzaak dat verschillende opvattingen leiden tot gekissebis.

Ik noem puntjesjagers liever pointillisten. Camille Pissarro is mijn favoriete pointillist.

Noem mij een multi-jager of mysteriefanaat en ik sta wellicht op mijn achterste poten, terwijl ik niet eens voorpoten heb.

Is Diederikus een schrijfverslaafde of een filosoof?

Is Barny een eindcoördinatensukkel of geniet hij van mooie natuur en locaties met een historie?

Is Vlindertje een zeikerd of probeert hij het geocachen te behoeden voor teloorgang?

 

Ik ben een Multi-jager, mysteriefanaat, schrijfverslaafde en flauwe grappenmaker. Ik voel mij er goed bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...