Spring naar bijdragen

Gewetensvraagje


Gewetensvraagje  

55 leden hebben gestemd

  1. 1. Stel dat je bij de laatste 7 caches die je gedaan hebt géén puntje zou krijgen. Verder is alles hetzelfde. Hoeveel van die caches zou je dan toch gedaan hebben?

    • 1
      1
    • 2
      1
    • 3
      2
    • 4
      0
    • 5
      1
    • 6
      3
    • 7
      39
    • 0
      8


Aanbevolen berichten

@Vlinder, ik doelde met voorlichting in het veld ook niet op jou (hoewel ik het uit zeer betrouwbare bron heb, als ik zeg dat jij zeer goed in staat bent om uitgebreide en heel boeiende voorlichting te geven in het veld :wink2: ).

 

Wat me wel opvalt, is dat ik in jouw berichten over "puntenjagers" ik de toon als zó denigrerend lees (ik heb een hekel aan het woord!!! Wil het eigenlijk ook niet gebruiken omdat het generaliserend is en in mijn ogen de lading ook niet dekt!!!!!!!!!!!!! Maar dat terzijde). Kinderlijk, simpele zielen, lachwekkend, onnozele halzen.

 

En dat terwijl je herhaaldelijk aangeeft het niet denigrerend te bedoelen, slechts beschrijvend...

 

Daar blijf ik moeite mee houden!

 

Als je dan voorlichting via bijvoorbeeld het forum wél belangrijk vindt, denk je dan dat deze woordkeus daarbij helpt? Misschien denk je werkelijk van wel, omdat provocatie tot nadenken stemt... maar niet bij deze doelgroep misschien? Denk je werkelijk dat de groep die je ontvankelijk is voor andere inzichten (en die groep is groter dan je denkt, daar ben ik van overtuigd) die provocatie nodig heeft?

 

@ Casteel, haha, wat een grappig idee... Ieder gemeente heeft vast wel een buitengebied waar grote, goedgevulde caches te plaatsen zijn op een plek die aanlokkelijk is..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik krijg maar niet duidelijk op papier wat ik bedoel.

Natuurlijk is er ook een groep "flutcachers". Ja, dit is een waardeoordeel. Een groep die uitsluitend voor de kick (en de zelfverkozen wedstrijd?) gaat, daarbij geen rekening houdend met hun omgeving, medecachers, de eigenlijke bedoeling van het spel, de natuur en de moeite die owners in hun cache gestoken hebben. Ja, aso's bestaan, ook bij het geocachen.

Net zo goed als er hooligans zijn die het spel en het plezier voor een heel grote groep welwillende voetbalfans totaal kunnen verzieken.

Ik hoop en verwacht echter dat die groep snel de interesse verliest en weer stopt met deze mooie hobby. Ik kan het niet met bewijzen staven, maar volgens mij keren die mensen vanzelf terug naar een gemakkelijker vorm van "bevrediging van behoeftes". Zeker in de winter :wink2: . En zeker snel genoeg om onze mooie hobby niet onherstelbaar te beschadigen. Dat er enige schade is, is denk ik helaas niet te voorkomen en inderdaad ontzettend jammer.

 

Ik ben echter van mening dat die groep "flutcachers" beduidend, aanmérkelijk kleiner is dan de groep die hier soms als zodanig aangesproken wordt of zich aangesproken voelt..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die zeer betrouwbare bron is waarschijnlijk de chocoladefontein, die niet alleen een negatieve invloed had op mijn BMI maar ook een wilde veldarend aan de grond hield (bedankt voor de foto's).

 

Op het forum steek in mijn ossentong uit naar pointillisten om de groep die (nog) ontvankelijk is voor andere inzichten, met name de nieuwkomers, te leren om de cachers van de clowns te onderscheiden. Dat ik wellicht enigszins generaliseer en chargeer ben ik mij bewust, maar op deze manier benadruk ik voor nieuwkomers het wezenlijke verschil tussen geocachers, die een cache beschouwen als een cache en verdwaalde munzeeërs, die een cache vooral zien als een puntje. Daarbij hoop ik dat nieuwkomers het zoekspel zullen kiezen dat bij hen past en niet op een geocaching-site in competitieverband een zelfverzonnen spel gaan spelen dat geocaching ten gronde richt. Of denk jij dat de massa pretentieloos strooigoed een andere oorzaak heeft dan de onverzadigbare puntenhonger van wedstrijdcachers?

 

Je mag best verwachten dat jouw 'flutcachers' snel hun interesse zullen verliezen en weer stoppen met deze mooie hobby, maar de feiten en de kaart tonen het tegendeel aan. Flutcachers en nepcachers vormen tegenwoordig een ruime meerderheid, die uit onwetendheid bedroevend lage normen heeft gezet en dat ook nog 'evolutie' durft te noemen.

bewerkt door Vlindertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je mag best verwachten dat jouw 'flutcachers' snel hun interesse zullen verliezen en weer stoppen met deze mooie hobby, maar de feiten en de kaart tonen het tegendeel aan. Flutcachers en nepcachers vormen tegenwoordig een ruime meerderheid, die uit onwetendheid bedroevend lage normen heeft gezet en dat ook nog 'evolutie' durft te noemen.

:wink2: Heerlijk cryptisch begin van je bericht, goed te ontcijferen ook nog.

 

Hmmmmmmmmmm, ik vraag me werkelijk af of jouw veronderstelling klopt. De kaart noch de feiten (welke feiten?) kunnen dat voor mij aantonen. Misschien kijk ik verkeerd? Of door de verkeerde tunnel? :wink2:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het idee dat de meeste helemaal niet uit onwetenheid "puntjes" cachen, maar zelfs zeer bewust op die manier bezig zijn en daar de meeste voldoening uit halen. Alleen, dat wordt door enkelen niet geaccepteerd. Er wordt dan beweerd dat zij het spelletje niet zouden snappen. Volkomen verkeerde aanname. Een aanname van iemand die vastzit in een zelf opgeworpen blokkade, een blokkade geboren uit frustratie dat het spelletje niet gespeeld wordt zoals hij dat graag zou willen zien. Zoals vroeger. Waarschijnlijk hetzelfde type mens dat indertiid beweerde dat als je niet zo precies mogelijk naschilderde wat er voor je neus stond (zoals de oude meesters), je jezelf geen kunstschilder mocht noemen en eigenlijk maar een prutser was. De impressionisten en surrealisten werden uitgelachen en beschimpt door de "puristen" van toen. De geschiedenis heeft hen ongelijk gegeven. Zo zal het hier ook gaan.

bewerkt door no-name
  • Top! 5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

no-name, je schrijft: De impressionisten en surrealisten werden uitgelachen en beschimpt door de "puristen" van toen. De geschiedenis heeft hen ongelijk gegeven. Zo zal het hier ook gaan.

 

Dat vind ik wel grappig. Ik zie het al voor me, over 50 jaren worden kokertjes voor veel geld geveild.

bewerkt door Odlaniger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer een verkeerde aanname. Ik ben mij heel bewust van de ontwikkeling (deels negatief, maar ook positief) van het spel. Ik ben het alleen niet eens dat als je niet speelt zoals het in het begin werd gespeeld, je mensen moet/mag verwijten dat ze het niet snappen of verkeerd bezig zijn (in welke niet mis te verstane woorden dan ook). Het is prima om anderen erop te wijzen dat het ook anders kan, maar je kan niet zeggen dat ze het verkeerd doen.

 

Een iets langer tijdsbestek dan: de dinosaurus is uitgestorven. Levensvormen die zich niet kunnen aanpassen, sterven uit. Laat de dino's onder ons doen zoals een dino betaamt; uitgestorven zijn en zwijgen.

 

@ Od; zou zomaar eens kunnen ;)

bewerkt door no-name
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Vlinder: ik geloof meteen dat ik over een heel kort tijdsbestek kijk. Dat betekent niet per definitie dat ik ernaast zit trouwens ;-).

 

@no-name. natuurlijk is er een groep die het spel bewust zo speelt. Ik zie daar ook totaal geen kwaad in. Die mensen hebben net zo goed plezier en een fijne hobby in de buitenlucht. Ik heb het over de negatieve uitwassen zoals onvoorzichtig zijn met de natuur, omgeving, medemens etc zoals ik beschreef. Misschien komen deze uitwassen wel meer voor bij de "snelle jelles" onder ons. Waarschijnlijk wel zelfs. Dat wil niet zeggen dat de rest van die groep dan ook inferieur bezig is. Vind ik.

 

Dat vindt Vlinder wel. Hij vindt nu eenmaal alleen alles met ruilspullen, in een mooie of bijzondere omgeving, een cache. En hij vindt alles wat niet aan dat criterium voldoet, inferieur.

 

"In de volksmond" is een cache tegenwoordig veel meer dan dat. Dat Vlinder daar niet aan wil, is zijn goed recht. Dat wij het niet met hem eens zijn, is ons goed recht.

 

Ik vind dat niemand het recht heeft om elkaar op grond van verschil van mening voor van alles uit te maken.

 

Op gedrag kun je iemand in mijn ogen wel aanspreken. Maar daarbij kun je niet generaliseren en zeker geen hele groepen afschrijven.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

aangezien dat ik graag naar events ga, en daarbij ook veel mensen spreek, spreek kom ik ook wel eens op parkeerplaatsen

en daar zie ik dan ook volwassen mannen in outdoor kleding foto's maken van TB auto's

ik kan het dan niet laten om daar een opmerking over te maken, prachtig wat voor een Goofy gezichten je dan krijgt, wat kunnen mensen toch "dom" kijken, en al helemaal komt er geen woord zonder stotteren uit, als je vraagt wat daar nu de lol van is. en verder dan "het is leuk" komt het meestal niet, zeker als je vraagt wat er nu "leuk" aan is, moeten ze die vraag schouderophalend beantwoorden.

ach het is een leuk tijdverdrijf voor de kinderen van de bezoekende ouders, kunnen de ouders lekker met elkaar kletsen tijdens zo een event en hun kindertjes rennen op de parkeerterrein nummertjes op een stukje papier te schrijven.

als ze daarmee klaar zijn krijgen ze complimenten een aai over de bol en word tijdens een onbewaakte ogenblik het papiertje de vuilcontainer ingegooid.

als de kinderen ouder worden en hun hersenen eenmaal volgroeit zijn laten ze het wel uit hun hooft om nummertjes op een parkeerterrein te schrijven, dat is het grootste verschil met de volwassen parkeerplaats discuffers

ook is het altijd lachen als ik onder verklaring dat TB's en Coins zijn aangeschaft om te reizen in 1 grote graai alle TB's en Coins red om ze onder de neus van de event discufferaars weg te halen, al die verbouwereerde gezichten, net alsof je een lolly uit de mond van een kind haalt.

 

dus ik spreek mensen zeker wel aan op events, zolang ze niet meteen wegrennen om de uitgebrachte "event" kokers te gaan graaien,

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Vlinder:

Ik vind dat niemand het recht heeft om elkaar op grond van verschil van mening voor van alles uit te maken.

Op gedrag kun je iemand in mijn ogen wel aanspreken. Maar daarbij kun je niet generaliseren en zeker geen hele groepen afschrijven.

En daar ben ik het 200% mee eens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zou ze in eerste instantie allemaal gedaan hebben allen van sommige heb ik wel had ik ze maar niet gedaan omdat ze niets laten zien en dat is jammer voormij maar dat hoord erbij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Barny en Vlinder:

is het per se nodig om te weten WAAROM je iets leuk vindt?

 

Ik geniet van een mooi uitzicht

Ik geniet van een mooi inzicht

Ik geniet van de zon op mijn huid, de wind in mijn haar

Ik geniet van de zingende merels

Ik geniet van een kletspraatje

Ik geniet van een leuke forumdiscussie

Ik geniet van een prachtige gevulde kist

Ik geniet van een sneaky gecamoufleerde micro

Ik geniet van mijn mooie tb-ketting

Ik geniet van het herkennen van andere cachers aan een tb-sticker

Ik geniet van gesprekken over mijn hobby

 

Is het noodzakelijk om daar een reden voor te hebben..?

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Domi, gezien jouw opsomming van genietmomenten denk ik dat jij weet wat je leuk vindt. Jij weet het dus heel goed, denk ik.
Barny, Vlinder en alle andere afstammelingen van de Australopithecus weten waarschijnlijk ook wat zij leuk vinden. Op een gegeven moment zijn de chimpansees en de homo's sapiens echter een verschillende weg ingeslagen. En dat heeft er toe geleid dat slechts de mens nog gek is op een broodje aap.

Sorry Diederikus, dat alweer een draadje van jou eindigt in oeverloos gefilosofeer/geleuter, maar ja, het is vrijdagavond.

Maar om weer on topic te zijn, de evolutie van het geocachen is net zo ingewikkeld als de evolutie van de mens. Tenminste wanneer je geïnteresseerd bent in genealogie en gaat googelen tot het begin van de mens. Een confrontatie tussen Darwin, Christendom en Griekse mythologie geeft aan dat ik een nakomeling ben van Zeus en Eva.
Flauwekul natuurlijk. Wetenschappelijk onderzoek heeft er toe geleid dat onze tot nu toe bekendste voorvader een soort eekhoorn was die in een delta nabij Cairo leefde. Ik twijfel over de naam van het beestje, moet ik opzoeken in mijn kwartierstaat. Ik denk de Aegytopithecus.

Maar er is vooruitgang, de eekhoorn heeft zich ontwikkeld van beukenootjesraper tot kokerraper.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...